 Nope, nog nooit tegengekomen. Maar is wel nice als je turbocharged auto hebt ;)
Nope, nog nooit tegengekomen. Maar is wel nice als je turbocharged auto hebt ;)
 De benzine is niet beter per definitie; dit hangt ervanaf welke benzine voor welke auto geadviseerd is. Het heeft een hoger octaangetal en dus hogere klopwaarde. Het pingelen of kloppen is het ongecontroleerd en vroegtijdig zelfontbranden van brandstof in een mengselmotor. Bij hogere toerentallen is de vullingsgraad van de cilinders lager, waardoor de kans op kloppen vermindert maar door de hogere snelheid van de gasstromen wordt de turbulentie binnen de cilinder groter waardoor de gasmengels ongecontroleerd kunnen zelfontbranden en motorschade kunnen veroorzaken. Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding gebeurt vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger, zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien. Kloppen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij oude mengselmotoren van auto's uitgerust met drukvulling via een turbo, supercharger of Ram Air installatie. Deze systemen zorgen er namelijk voor dat het mengsel onder verhoogde druk in de cilinder komt, waardoor de kans op zelfontsteking groter wordt. Echter zijn de auto's tegenwoordig met een soort van anti-klopfunctie uitgerust en zal je ECU de brandstoftoevoer, turbodruk of ontstekingstijdstip veranderen. Met andere woorden: wij hebben er dus geen last van; onze auto's zijn te nieuw daarvoor. Zelfs in mijn oude klassieke Mini van 1985 met 1.3 Cooper motor en in mijn Mini met Civic VTEC motor uit 1989 heb ik hier nog nooit last van gehad. Volgens mij staat er in de handleiding minimaal RON95 en daar zal de Rex prima op lopen.
De benzine is niet beter per definitie; dit hangt ervanaf welke benzine voor welke auto geadviseerd is. Het heeft een hoger octaangetal en dus hogere klopwaarde. Het pingelen of kloppen is het ongecontroleerd en vroegtijdig zelfontbranden van brandstof in een mengselmotor. Bij hogere toerentallen is de vullingsgraad van de cilinders lager, waardoor de kans op kloppen vermindert maar door de hogere snelheid van de gasstromen wordt de turbulentie binnen de cilinder groter waardoor de gasmengels ongecontroleerd kunnen zelfontbranden en motorschade kunnen veroorzaken. Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding gebeurt vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger, zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien. Kloppen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij oude mengselmotoren van auto's uitgerust met drukvulling via een turbo, supercharger of Ram Air installatie. Deze systemen zorgen er namelijk voor dat het mengsel onder verhoogde druk in de cilinder komt, waardoor de kans op zelfontsteking groter wordt. Echter zijn de auto's tegenwoordig met een soort van anti-klopfunctie uitgerust en zal je ECU de brandstoftoevoer, turbodruk of ontstekingstijdstip veranderen. Met andere woorden: wij hebben er dus geen last van; onze auto's zijn te nieuw daarvoor. Zelfs in mijn oude klassieke Mini van 1985 met 1.3 Cooper motor en in mijn Mini met Civic VTEC motor uit 1989 heb ik hier nog nooit last van gehad. Volgens mij staat er in de handleiding minimaal RON95 en daar zal de Rex prima op lopen.  Ik merk vooral verschil bij stationair draaien en oppakken onderin. Zodra ik toeren maak geen verschil meer.
Ik merk vooral verschil bij stationair draaien en oppakken onderin. Zodra ik toeren maak geen verschil meer.
 Mijn duit in het zakkie;
Mijn duit in het zakkie;Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill