Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vermogensverlies bij hoge toeren
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 17-08-2014 12:49
Sinds een aantal weken had ik het probleem dat de auto na 4000 toeren niet meer lekker versnelde. Hierbij hoorde je ook het Sand in the box geluid. Ontstekingsgedeelte had ik verleden jaar al vervangen en de katalysator zag er nog goed uit. Na zoeken op het Amerikaanse forum kwam ik problemen met SSV (Secondary Shutter Valve) tegen die precies dezelfde symptomen beschreven. Toen heb ik gekeken of ik de SSV met de hand kan bewegen, dit ging niet hij zit muurvast. Met veel moeite de garage weten overtuigen dat ze SSV moesten controleren en die kwamen tot de conclusie dat het membraam kapot is. Ze konden aan een tweede hands exemplaar komen en hebben deze geïnstalleerd. Rex rijd nu weer zoals het hoort, zelfs geen klein hikje rond de 4500 toeren, hij trekt soepel door tot het piepje.

Dit is trouwens de link op het US-forum:

http://www.rx8club.com/series-i-do-yourself-forum-73/diy-remove-ssv-beta-teaser-video-184663/
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-08-2014 19:52
Good one, altijd handig om te weten zulke dingen, mocht men er in de toekomst mee te maken krijgen.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-08-2014 19:28
Hoe klinkt een sand in the box geluid...???
Noooooit van gehoord
- Van Twan (Powerposter) [nl] op 21-08-2014 19:04
Hoort dat niet een foutcode (CEL) te generen als deze vastzit?
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 23-08-2014 14:02
Ik ben ook een beetje benieuwd hoe dat klinkt. Ik heb wel eens gehoord over het 'Marbles in a can' geluid. Maar nog nooit van 'Sand in a box', ik heb namelijk al wel een tijdje last van een raar geluid bij het langzaam optrekken. Als ik langzaam optrek dan krijg ik in z'n 3e versnelling een gek sissend geluid vanuit de ventilatoren.

Het lijkt daarbij eigenlijk meer vanuit de airconditioning te komen, meer gas geven zorgt ervoor dat het geluid verdwijnt.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 23-08-2014 15:49
Zorgt meer gas geven er niet voor dat het geluid gemaskeerd wordr door het motor geluid?
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 23-08-2014 16:24
Nee zeer zeker niet, want het geluid is duidelijk aanwezig en een klein beetje meer gas geven laat het geluid direct verdwijnen. Heel raar en onbeschrijfelijk.
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 23-08-2014 20:31
@Twan: Volgens Mazda hoeft dit niet, de foutcode die er bij hoort (P2070) was bij mij ook niet gegenereerd.

@FricoRico: Ik bedoelde inderdaad het "Marbles in a can" of "Sand in a blender" geluid, er zijn verschillende benamingen voor. Het geluid wordt
duidelijker in de hoge toeren en omdat ik vermogen miste werd dat niet overstemd.

Hier een voorbeeld hoe het klinkt:

https://www.youtube.com/watch?v=bm3NcgTnmRk
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 23-08-2014 21:13
Nou dat is zeer zeker niet het geluid wat ik hoor, bij mij is het een stuk luidruchtiger en minder rammelend. Het komt ook van zowel links als rechts.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-08-2014 12:14 Edited 24-08-2014 12:17
Ja dat geluid heb ik ook ja.
dacht ook eerst aan de ventilatoren en die dicht gedraaid en uit gezet maar het geluid bleef,
weet precies wat je bedoeld...
maar het is niet het geluid van die filmpje
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 24-08-2014 12:56
Het schijnt een normaal geluid te zijn volgens de verschillende berichten op het Amerikaanse RX-8 forum.

Het is een overdruk in het lage toeren gebied vlak voordat de SSV zijn werk gaat doen :) Hier de volledige omschrijving:

At engine speeds below 3250 rpm, air flows through the primary intake ports only. This keeps the intake air velocity high.
At the lower end of the primary intake tubes near the ports, high velocity air discharges from the Port Air Bleeds. This is the Jet Air Fuel Mixing system. The air discharge is caused by the pressure differential between the upper end of the primary air intake and the port air bleeds. This high velocity airflow blows fuel off port surfaces and increases turbulence. Atomization is improved and the mixture distribution is optimized. Atomized fuel is directed toward the ports and away from surfaces for the Anti-Wet Port effect. This Jet Air Fuel Mixing system is present in both Standard Power and High Power engines.

Above 3250 rpm, and when engine load is great enough, the Secondary Shutter Valve opens to permit airflow through secondary intake passages. The engine is now using two intake pipes and two intake ports per rotor. This reduces restriction and increases airflow and torque. The Secondary Shutter Valve is controlled by a vacuum control solenoid. Although the High Power engine is shown, the Secondary Shutter Valve works the same way in the Standard Power engine.

Above 5500 rpm, the Variable Fresh Air Duct opens to add another intake air path. When open, the VFAD doubles the amount of air available to the engine and reduces restriction. The VFAD is controlled by a vacuum actuator. It is not open at all times because noise is also increased.
The VFAD system is only on the High Power engine. The Standard Power engine has a short inlet duct with a large diameter.

Above 6250 rpm, the Auxiliary Port Valve opens the third or auxiliary intake port for additional airflow. All six ports are now used to increase horsepower and torque. The Auxiliary Port Valve is controlled by an electric motor through gears, a rack and linkage. The valve cycles each time the ignition is turned off to clear carbon. The Auxiliary Port Valve is used on the High Power engine only.

The High Power RENESIS Rotary Engine takes advantage of pressure waves in the incoming air to boost charging. This increases torque and power at higher engine speeds. At engine speeds above 7250 rpm, the Variable Dynamic Effect Intake Valve opens to shorten the effective length of the intake tubes. Intake pressure pulses reflecting back and forth in the intake manifold tubes force more intake charge through the ports and into the chamber. The VDI Valve is on both High Power and Standard Power engines, and is controlled by vacuum.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-08-2014 15:01
Ok. Maar dan zouden de rest hier dat ook moeten hebben toch?
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-08-2014 20:53
Weer wat geleerd.
Zal morgen wel even extra goed luisteren.

mvg,
Rinesh
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vermogensverlies bij hoge toeren

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill