Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Moderne bobines eerder defect door hitte motor........(AutoWeek)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-05-2014 14:06 Edited 07-05-2014 16:14
Betreft: Moderne bobines eerder defect door hitte motor (AutoWeek)

VAG is idd bekend op bobine falen, maar ook bij PSA gaat het niet zelden mis. Eigenlijk gaan bobines nu veel vaker stuk dan vroeger. Niet zelden omdat er gewoon meer zijn (en dus de kans ook toeneemt dat "een" bobine kapot gaat) maar ook vanwege het onderstaande.
Wat verhitting betreft:
De noodzaak voor koeling van de bobine bij contactpungestuurde onstekingen was heel duidelijk aanwezig. Een contactpuntje is niks anders dan een schakelaar die een aantal graden per nokkkenasomwenteling open staan en een aantal graden dicht. Het optimum is zodanig dat de bobine ook bij hoge toerentallen nog voldoende tijd krijgt om "op te laden". Echter, voor lagere toerentallen betekent het dat er eigenlijk onnodig lang een relatief hoge stroom loopt die de bobine opwarmt. Bij toerental nul kan het ook gebeuren als de motor net stils kom te taan op het moment dat het contactpuntje dicht stond. De bobine kan daardoor zelfs kapot gaan omdat ie te heet wordt. Kortom: de bobine genereerde zelf veel meer hitte.
De moderne elektronische ontstekingen hebben een dynamische contacthoekregeling, waardoor er niet meer constante stroom door de bobine gaat dan nodig. Tevens zal het niet meer gebeuren dat de bobine overlijdt als je het contact aan laat staan omdat er een constante hoge stroom door de bobine loopt als het contactpuntje net toevallig open stond. Als de motor stil staat wordt er geen geen stroom door de bobine gejaagd.
Kortom, bij moderne elektronische ontsteking is het niet zozeer de de bobine zelf die zich opwarmt.
Echter. wel is het zo dat de bobines vrijwel altijd tegen de motor worden gemonteerd. Dit wordt gedaan om de bougiekabels zo kort mogelijk te houden, danwel geheel afwezig te laten (bobine direct boven de bougie). Daardoor wordt de bobine wel ontzettend vaak opgewarmd en afgekoeld. Vroeger zat de bobine idd meestal koel tegen het schutbord aan en kreeg alleen de hitte voor zijn kiezen die hij zelf produceerde. Die moderne bobines zitten vrijwel altijd op de hete cylinderkop of direct boven de hete bougies. Daardoor treden er grote temperatuurvariaties op.
Dus ondanks dat de bobine minder hitte van zichzelf produceert wordt hij toch thermisch zwaarder belast. En voor materialen is er niks uiteindelijk zo fnuikend als continu opwarmen en afkoelen. Met name als het op leeftijd raakt en die rubbers en harsen minder flexibel worden. Dat merk je dus op leeftijd. Uiteindelijk is het natuurlijk best mogelijk om een betere bobine te maken. Maar ja, die zal ook meer kosten en bij een massaproduct als een auto wordt elke cent op de BOM 20x omgedraaid.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4301944
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-05-2014 14:09
Van goldeneagle0672 op 30-08-2012 22:29
Onderwerp Vandaag 100.000 km met eerste motor.

Wat is er vervangen.
Anderhalf jaar geleden de bobines, bougiekabels, bougies. De montageplaat van de bobines is vervangen door de geventileerde versie. (1257€ waarvan de helft van de stukken terugbetaald door mazda belux)
De bobines zijn terug doorgebrand (witte vlekken) niettegenstaande dat ze op de geventileerde montageplaat staan. Ik heb 4 nieuwe oem in Engeland gekocht. (220€)
Die ga ik monteren op de montageplaat met een laag keramische tape ertussen.

GEVONDEN Van rudolphw op 19-08-2012 16:12
Onderwerp Gezocht: montage(draag)plaat v.d. bobines......

Je kan de bobines beter isoleren door een laag hittebestendig materiaal (z.g. "Keramikband" c.q zelfde materiaal om uitlaten te isoleren) tussen bobines en draagplaat aan te brengen; zie link: http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=16808;hl=hittebestendig

........geboorde gaten laat n.l. te veel hittestraling van de motor door denk ik..........
Ik heb zelf een dubbele laag hittebestendig keramisch vezelmateriaal/band (dikte 2x2mm; lxb = 200x100 mm) onder de spoelen aangebracht, welke de spoelen ruimschoots afschermen (ook zijkanten); hitte-bestendig tot 1260 gr. C; enorme isolatiewaarde; inkl. 3mm verhoging van vastzetpunten spoelen, omdat ze anders bij aandraaien verwringen...........dergelijke tape wordt ook (in smalle uitvoering) vanwege thermische isolatie om raceuitlaten gewikkeld.........
http://cgi.benl.ebay.be/Keramikband-Thermoband-Hitzschutzband-200mm-1260-C-Neu-/120458800052
NB. Heb hetzelfde materiaal ook in de accu-bak aangebracht {waarin GSM-accu (Exide Maxxima 900DC-deep cycle) zit welke in principe warmtegevoeliger is} om accu iets meer af te schermen van stralingshitte motor..........overigens heeft de accubak zelf van fabriekswege een versluchtinlaat zijdelings t.p.v. de grille en moet er een luchtcirculatie-ruimte in accubak vrij gehouden worden ter koeling accu.
mvg, Ruud

Onlangs de staat van mijn bobines na 30.000 km geinspecteerd...........zag er zeer goed uit.......(Rex loopt nog steeds als een trein; starten koud/warm binnen 1,5 sec.)
Inspected my 30k km B-coils (changed the OEM ones for OEM-B-type at 10k km; present odometer total 40k km.) equipped with protection against heat from the engine; protection made from 2x2mm layer ceramic tape 8 inch wide.
Bottom looked as new!
Decided to apply an extra double layer, total thickness 8mm; compressed 6 mm.
http://s7.directupload.net/images/140430/tkqwx5wl.jpg
http://s14.directupload.net/images/140430/kq9j6qpl.jpg
http://s14.directupload.net/images/140430/nfn3kxjw.jpg
http://s7.directupload.net/images/140430/zla8re3d.jpg
http://s1.directupload.net/images/140430/thly3ty8.jpg

http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=57861
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Moderne bobines eerder defect door hitte motor........(AutoWeek)

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill