Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Vet geslagen pitten!!!
- Van Matex (ForumPro) op 24-04-2005 19:54
Dit staat je te wachten,warneer je zeer korte stukjes rijdt in korte tijd!!
- Van Eric (ForumPro) op 25-04-2005 10:35
Zo erg heb ik het nog niet gehad gelukkig.
De eerste keer kreeg ik de 8 tenauwernood nog gestart, maar werden de week daarna de pitten wel vervangen.
Kortgeleden zijn de bougies opnieuw vervangen en toen ben ik wel geschrokken van de staat van de bougies. En ik rijd ook bijna alleen kleine stukken.
De laatste tijd gaat het goed, alleen heb ik het idee dat ik de 8 moet voorgloeien om hem beter te laten starten.
Hoe is het afgelopen met het wegslepen ???
- Van Matex (ForumPro) op 25-04-2005 17:21
Nadat de 8 bij de dealer was afgeleverd,zijn de bougie's er op de brug ( van onder af ) uitgedraaid.
ik kreeg vervangend vervoer (zaterdag ochtend),en de volgende week dinsdag kreeg ik een berichtje dat ik de 8 weer kon komen ophalen.
Ze hadden de bougie's er een dag uit gelaten om de brandstof resten tijd te geven te verdampen(geholpen door een stootje perslucht).
En ik nog wel denken dat alles van binnen met mijn zwavel arme benzine ( altijd V Power) netjes schoon zou blijven.

Pas dus op voor korte stukjes!!!!!!
- Van 195.241.179.175 [nl] op 25-04-2005 19:41
V-power is in eerste instantie op de markt gebracht omdat de reguliere benzine niet toereikend bleek voor de voortschrijdende techniek van motoren. Het heeft een iets hoger octaangetal, maar is wel wat 'schraler'.
Hetzelfde geldt bij opgewaardeerde dieselbrandstof. De meeste common-rail en pompinjectoren (VW) hebben problemen met de standaard diesel, (te schraal) vandaar deze ontwikkeling.
Het heeft voor onze 8 geen toegevoegde waarde wanneer er V-power wordt getankt. En gezien de meerkosten van 6 eurocent, en een verbruik van 1 op 6,5 lijkt me het ook geen goed plan voor de portemonnee.
Voor niet-rotatiemotoren zijn er additieven die problemen ofwel voorkomen of verhelpen. Sommige fabrikanten gebruiken al voor aflevering additieven om motoren beter te laten lopen. In een eerder bericht heb ik een antwoord van de technische man van Wynn's Belgium N.V. geplaatst die geen antwoord kent (vanwege gebrek aan onderzoek op rotatiemotoren) of additieven wel werkzaam zijn bij onze 8-en.
Mazda gelooft er overigens wel in, tijdens mijn jaarlijkse beurt is er een brandstofadditief toegepast van Forte, zonder overleg. Daar was ik niet echt happy mee.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-04-2005 06:00
Gezien het slechte starten van diverse HP's vraag ik me af of er al iemand met een SP is die dit mee heeft gemaakt. Ik tot dusver niet. Ik probeer wel echt korte stukjes te vermijden (minder een km).
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 26-04-2005 08:25
Wel, het heeft mij ook gebeurt. Maar ik kon het toch wel zelfs terug brengen.
Als u van frans verstaat, kunt u dit topiek op RX8France lezen... ;)
http://www.rx8france.com/forum/ftopic1275.php
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2005 09:20 Edited 26-04-2005 14:23

>Ik vraag me af of het wel goed is om V power te gebruiken ??
>Leo weet jij dit ??


Ik geloof niet dat het kwaad kan, behalve voor de beurs dan. En ik heb begrepen dat het tanken van benzine met een hoger octaangetal bij RX-7's soms wel eens kan helpen bij slecht lopende motoren. Schijnbaar onoplosbaar slecht lopende 13B's werkten weer als een zonnetje na een tankje superbenzine.

(ik ga er van uit dat de bovenstaande anonieme poster Eric betreft die is vergeten in te loggen :-) )
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2005 09:36
Tertou:

> Wel, het heeft mij ook gebeurt. Maar ik kon het
> toch wel zelfs terug brengen.
> Als u van frans verstaat, kunt u dit topiek op
> RX8France lezen... ;)
> http://www.rx8france.com/forum/ftopic1275.php


Dat kostte wel wat zweetdruppeltjes Tertou, voordat je 'm weer aan de praat had!

(samenvatting voor mensen die geen frans lezen:
-Tertou rijdt auto naar buiten voor uitgebreide poetsbeurt.
-probeert enige uren later te starten.
-niet starten.
-noodstartprocedure -> niet starten.
-bougies verwijderd, schoongemaakt en geplaatst.
-noodstartprocedure (10 seconden pedaal vol in, daarna starten zonder gas) -> niet starten.
-heel lang proberen -> niet starten.
-lampjes in interieur worden al zwakker, accu bijna leeg.
-begint te lopen tot 300 toeren slaat af.
-loopt enigszins, mogelijk op 1 rotor.
-start eindelijk met de bekende enorme witte rookwolken.
-Tertou blij!
Zo goed vertaald/samengevat Tertou?
)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2005 09:47 Edited 26-04-2005 10:02
Outjer:

> Gezien het slechte starten van diverse HP's vraag
> ik me af of er al iemand met een SP is die dit mee
> heeft gemaakt.


Het probleem komt evenveel voor bij SP's als bij HP's (gebaseerd op het Mazda bulletin dat geen onderscheid maakt, en de ervaringen die ik op andere forums lees). Zowel Eric als Tertou hebben een SP  en beiden hebben ook de witte rook mogen aanschouwen.

Het topic heet "Vet geslagen pitten!" maar dat is niet werkelijk de hoofdoorzaak van het probleem, ook al zien ze er beroerd uit. Het verlies aan compressie is erger. De overvloed aan benzine ontvet keurig het rotorhuis, de olie verwijderend die zo nodig is voor de verzegeling. Dit wordt ook mooi geillustreerd door Tertou, die 'm ook met prachtig schone bougies nauwelijks gestart kreeg.
De officiele Mazda herstelprocedure kent ook de stap waarbij handmatig olie in de kamers wordt gegoten om zo de compressie te herstellen!
- Van Eric (ForumPro) op 26-04-2005 11:29
Inderdaad niet ingelogd op de een, maar wel weer op de andere computer, maar ik was het.
Hier komt een redenering van de Wynn's Technical Manager.

Alle brandstof maatschappijen voegen additieven toe aan hun brandstof; Deze zijn echter vrij algemeen en dienen om een minimum aan problemen op te vangen. Men kan onmogelijk eenzelfde brandstof behandelen zodat hij zowel voldoet voor een Porsche motor als voor een kleine Fiat. Evenzo wordt er geen rekening gehouden met ouderdom van de wagen, type brandstof systeem, rijgedrag, afgelegde trajecten en verkeersomstandigheden.
Dus iemand die grote afstanden doet op een vlakke autoweg tankt dezelfde brandstof als iemand die rond de kerktoren rijdt.
Dan is er ook nog de wetgeving op prijs stelling van de brandstoffen. Er is een maximale prijs vastgesteld. Rekening houdend met kostprijs, taksen, accijnzen, marge takstation uitbater, blijft er voor de oliemaatschappij ongeveer een 5 à 6 eurocent marge over. Elke toevoeging van additieven laat deze marge drastisch dalen.
De olie maatschappijen weten dus dat in een aantal gevallen, de brandstof onvoldoende additieven bevat om die specifieke auto's een voldoende bescherming en prestatie te geven, Sommigen spelen daarop in door een additieven gamma op de markt te brengen. Een andere methode is duurdere brandstoffen creëren zoals hier de V-power. Het is dus eigenlijk een commercieel iets, want ook dit additieven pakket is weer gericht op enkele specifieke problemen. Daar waar je met een additieven gamma zoals het onze, iedere klant individueel kan helpen (verschillende producten, verschillende dosering, verschillende frequentie).
Het kopen van een duurdere brandstof zal dus slechts voor een beperkt aantal mensen een voordeel bieden en voor anderen niet.

De witte pomp producten worden beleverd door de grote oliemaatschappijen (er zijn geen anderen), die hier hun mindere kwalitatieve basis brandstof kwijt raken, aan lagere prijzen, gecombineerd met een lagere additievering. Een aantal jaren terug heeft de Vlaamse Automobiel Club, hierover een studie gedaan en kwam tot de conclusie dat het gebruiken van witte brandstof, een "dure" koop is op termijn; Er treden sneller problemen op in de auto, zoals vervuiling brandstof systeem, gebrek aan smering, die kosten met zich meebrengen die vele malen hoger liggen dan de aanschaf van de brandstof. Bereken zelf maar hoeveel de aanschaf van de brandstof uitmaakt in de kilometer kostprijs van een wagen, reken daar dan nog bij hoe laag het winst percentage is op de aankoopprijs en je ziet dat dit een relatief lage winst is tov van een dure herstelling.
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 26-04-2005 19:34
Leo:

> (samenvatting voor mensen die geen frans lezen:
> -Tertou rijdt auto naar buiten voor uitgebreide poetsbeurt.
> -probeert enige uren later te starten.
> -niet starten.
> -noodstartprocedure -> niet starten.
> -bougies verwijderd, schoongemaakt en geplaatst.


Ik heb daarvoor afbijtmiddel voor oven gebruikt (volgens babelfish ;)). Werkt prima !

> -noodstartprocedure (10 seconden pedaal vol in, daarna starten zonder gas) -> niet starten.
> -heel lang proberen -> niet starten.
> -lampjes in interieur worden al zwakker, accu bijna leeg.
> -begint te lopen tot 300 toeren slaat af.
> -loopt enigszins, mogelijk op 1 rotor.
> -start eindelijk met de bekende enorme witte rookwolken.
> -Tertou blij!
> Zo goed vertaald/samengevat Tertou?
> )


Ja, goeie samenvatting. :)

Dank je wel Leo !
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-04-2005 20:38 Edited 30-04-2005 20:44

> De witte pomp producten worden beleverd door de
> grote oliemaatschappijen (er zijn geen anderen),
> die hier hun mindere kwalitatieve basis brandstof
> kwijt raken, aan lagere prijzen, gecombineerd met
> een lagere additievering.
> Een aantal jaren terug
> heeft de Vlaamse Automobiel Club, hierover een
> studie gedaan en kwam tot de conclusie dat het
> gebruiken van witte brandstof, een "dure" koop is
> op termijn;


Die Vlaamse Automobiel Club lijkt inmiddels terziele, en van de bewuste studie is ook weinig terug te vinden.

> Er treden sneller problemen op in de
> auto, zoals vervuiling brandstof systeem,
> gebrek  aan smering,


Huh? Door benzine?

> die kosten met zich meebrengen die
> vele malen hoger liggen dan de aanschaf van de
> brandstof. Bereken zelf maar hoeveel de aanschaf
> van de brandstof uitmaakt in de kilometer kostprijs
> van een wagen, reken daar dan nog bij hoe laag het
> winst percentage is op de aankoopprijs en je ziet
> dat dit een relatief lage winst is tov van een dure
> herstelling.


Ik ben het niet helemaal eens met je Vlaamse collega, Eric.
In mijn branche noemen we dit het verspreiden van FUD (Fear, Uncertainty and Doubt, angst, onzekerheid en twijfel).
Ik vind deze boude uitspraken, die er op neer komen dat je maar beter bij een pomp van een Grote Oliemaatschappij kunt tanken niet echt goed gefundeerd en ongeloofwaardig.
- Van 195.241.28.223 [nl] op 01-05-2005 17:13
Er zijn in Nederland toonaangevende bedrijven die hun wagenpark verbieden op deze voordelige brandstoffen te rijden. Waarom ???
Brandstof bevat altijd additieven en die toevoegingen hebben wel zeker een bepaald (gering) smerend effect.
En natuurlijk hoeft niemand het er mee eens te zijn, en je mag het gerust FUD, boud en ongeloofwaardig vinden. Ieder zijn mening.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-05-2005 17:26 Edited 01-05-2005 17:30
195.241.28.223:

> Er zijn in Nederland toonaangevende bedrijven die
> hun wagenpark verbieden op deze voordelige
> brandstoffen te rijden. Waarom ???
> Brandstof bevat altijd additieven en die
> toevoegingen hebben wel zeker een bepaald (gering)
> smerend effect.
> En natuurlijk hoeft niemand het er mee eens te
> zijn, en je mag het gerust FUD, boud en
> ongeloofwaardig vinden. Ieder zijn mening.


Ja, dat is gelukkig hier zo!  :-)
Is ook niks mee om af en toe wat te discussieren over dit zaken. Ik bedoel ook zeker niet dat je dit soort dingen niet zou mogen posten of zo. Integendeel!
Ik zou zelfs wel wat meer actie willen zien op het forum.

En of je het gelooft of niet moet iedereen zelf weten.
Ik heb alleen wel de neiging eerder beweringen te geloven die gebaseerd zijn op persoonlijke ervaringen, betrouwbare bronnen of verifieerbare feiten.
En speculeren mag ik graag zelf ook doen, maar dan geef ik dat wel aan. En doe ik dat niet, dan hoop ik dat een forumbezoeker dat ter discussie stelt.
Ik denk trouwens dat ik anoniem posten maar uitzet, dan wordt je er vanzelf aan herinnerd om even in te loggen....
- Van Eric (ForumPro) op 02-05-2005 06:49
Anoniem posten gebeurt in mijn geval steeds louter en alleen door onhandigheid. Wanneer ik vanaf meerdere plekken (meerdere computers) op het forum kom, vergeet ik domweg in te loggen. Maar die mogelijkheid uitzetten zou wel helpen.
Je gaat ervan uit dat er in het verhaal sprake is van speculatie, althans dat proef ik uit je reactie.
Ik zal nog wat aanvullend onderzoek verrichten om de twijfel omtrent waarheid of speculatie uit de weg te ruimen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-05-2005 10:36
Ik ben het met Leo eens dat de toegevoegde waarde van al die extra's aan merkbenzine waarschijnlijk niet veel opleverd terwijl de beurs steeds verder opgetrokken moet worden aan de pomp.Vooral met zo'n zuipschuit als de 8!! Ik tank gewoon de goedkoopste benzine en als dat slecht zou zijn voor wat dan ook dan had er in het instructieboekje een lijst van vrijgegeven benzinemerken moeten staan.Mogelijk dat de prestaties door Shell V-power iets beter zijn ,maar dat zal ongetwijfeld niet merk- of meetbaar zijn en daarom zul je mij niet tegen komen aan die pomp.Hierbij geef ik wel toe dat er natuurlijk niet zo heel veel te besparen is (relatief dan) maar het is naast een rustige rechter voet een van de weinige zaken die je zelf kunt beinvloeden.Precies een jaar geleden toen ik op 17-5-04 de 8 ging afhalen ,ging de benzine richting 1 euro en dacht ik : dat heb ik weer :koop ik eindelijk mijn eerste sportwagen staat gelijk de benzineprijs op astronomische hoogte . Hopelijk is dat maar tijdelijk.....
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Vet geslagen pitten!!!

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill