Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Chippen RX-8
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 30-08-2013 17:15
Morgen om 11:00 heb ik een afspraak bij Datatechnic voor het chippen van de RX-8.
Nu ik al langere tijd aan het zoeken ben naar een manier om toch iets meer pit en vooral toeren uit de SP te halen denk hier mee aan de Cobb accesport en de EFIdude van pettit racing.

Waarom Datatechnic, deze hebben ervaring met het chippen van de RX-8 een aantal Duitsers met onze mooie bolide zijn mij daar al voor geweest.
Ook ga ik daar met de tuner kijken of wij de toeren begrenzer van de SP kunnen verhogen van 7800 naar 8600-9000 toeren.
Dit in verband met het plan om de 5 bak te gaan vervangen voor een 6 bak uit de HP.

Verwachte vermogen volgend Datatechnic:
192pk --> 215-220pk
220Nm --> 260Nm

Ik weet dat een aantal van jullie waarschijnlijk niet zo dol zijn op het chippen van de RX-8 en hoop hier ook geen (ver)oordeel reacties op te krijgen.
ik ben mij van de risico's bewust en heb dit topic puur ter informatie gemaakt. Natuurlijk zal ik morgen mijn eerste bevindingen hier ook opzetten.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-08-2013 20:02
Begrenzer was wel weg te halen dacht ik, maar ik vraag me af of er bij 8000+ nog genoeg brandstof geleverd kan worden. De HP heeft niet voor niets een extra poort.

Vermogen zal dankzij het weghalen van de begrenzer zeker omhoog gaan, maar 20+pk? ... Ik weet het niet. Ben wel benieuwd. Dat koppel ga je never nooit niet halen met slechts een chip.

Maar de combinatie met 6-bak kan heel interessante resultaten opleveren :) Doe er dan gelijk een lichter vliegwiel bij, daar win je ook nog wel mee :)
- Van Dj Peter (Deelnemer) [be] op 30-08-2013 20:05
Succes Martijn, ben benieuwd naar het resultaat!

Lees inderdaad veel vooroordelen over het chippen van de RX-8, hopelijk bewijst Datatechnic het tegendeel
Laat je een dyno test uitvoeren voor en na?

Peter
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-08-2013 20:35
Nouja chippen kan nooit echt kwaad, maar het is redelijk nutteloos voor een ongeblazen (wankel)motor. Meeste winst zal nog zitten in het verwijderen van de limiter.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-08-2013 22:32 Edited 30-08-2013 22:38
Uiteindelijke "chip"tuning-resultaten (ca. 2008) van Racing Beat zelf (niet de eerste de beste dacht ik zo)..........zijn zeer leerzaam m.i.

RB flash bij OEM (std) in/uitlaat RX-8................schamele 5 pk winst/8.000 rpm !!!..........(4 pk bij 7.500 rpm)
RB flash bij RB in/uitlaat RX-8........(nog slechts) schamele 8 pk winst/8.000 rpm !!!..........(6 pk bij 7.500 rpm)

Mijn conclusie: ruil je SP ("192"? pk) RX-8 in voor een HP ("231"? pk) en vergeet Datatechnic en zijn "garanties"........



http://www.racingbeat.com/
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 31-08-2013 05:23
Rudolph,

De RB flash is een standaard flash die mogelijk is op elke ecu in elke RX-8, dit verschilt nogal degelijk van een op maat gemaakte flash welke gedaan worden bij Mazdamaniac en Petit Racing.
Bij een op maat gemaakte flash kan er meer rekening gehouden worden met eventuele modificaties aan het voertuig zoals inlaat en uitlaat traject, hier moet bij de RB flash nog rekening gehouden worden dat de auto nog compleet origineel kan zijn.

Ook via de Petit Racing (Ook zeker niet de minste) verwachten ze rond de 210pk uit mijn auto te halen en meer koppel. alleen het probleem hierbij is dat de EFI dude logger van hun al een jaar niet geleverd kan worden, hierdoor ben ik gaan zoeken naar een alternatief.
Bij Petit Racing gaan ook de begrenzer omhoog naar 8600rpm dit is standaard bij hun flash voor de SP.

Waarom de SP inruilen op een HP? gelijk weer een veroordeling.
Heb je beide auto's al eens naast elkaar een sprintje zien trekken? ik en Roy_1985 kunnen zeggen dat het verschil tussen beide auto's redelijk te verwaarlozen is.
Ik ga mijn auto niet inruilen omdat ik dan net 2 seconden eerder op de 200 zit.
Daar in tegen heb ik andere plannen lees ook 6-bak, dit heeft op de SP een economisch voordeel als ook dat de sprint tijd tot 200+ ook verkort worden.
Al met al kost mij dit ook nog eens minder als de auto inruilen op een HP.

Ik zal jullie op de hoogte gaan houden van dit avontuur
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 31-08-2013 08:47
Martijn, ik ben hier zeker heel benieuwd naar!
Ik ben zeker niet tegen chippen, maar net als vele wat argwanend naar de claims.
RX8 is een mooie auto maar sommige technische oplossingen zijn natuurlijk in het leven geroepen om iedereen, dus ook de niet technische mensen, een rijdbare auto te geven.
Er is echt wel wat te verbeteren aan onze RX-en.
Daarentegen verwacht ik geen wonderen van het chippen, maar het zou leuk zijn als er een voelbaar soepelere auto uit komt.
Ik heb ook een SP, even overwogen in te ruilen op een HP, maar ik raak mijn rijbewijs nu ook al vrij makkelijk kwijt met de tamme versie, dus..... toch maar niet
Laat de dyno plaatjes zien als je klaar bent, dan is er meteen geen discussie meer.

Marcel
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-08-2013 11:15 Edited 31-08-2013 11:41
@martijn.vos1988
Hoi,
Betr............"Waarom de SP inruilen op een HP? gelijk weer een veroordeling".............
Is niet bedoeld als een veroordeling maar als de wellicht meest praktische/snelle oplossing, zowel financieel als technisch gezien en qua zekerheid.
Het is overigens prijzenswaardig dat je de moeite neemt om je ervaringen op dit forum te willen delen.
Veel succes toegewenst met je beslissing.
mvg, Ruud
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 31-08-2013 12:56
Terug van van het chippen, resultaat valt niet tegen, vermogens uitdraai heb ik (nog) niet, maar de auto zut duidelijk sneller op de 200.
In de eerste 2 versnellingen is er nog niet echt iets te merken, daarboven wordt het verschil van voor en na toch per versnelling duidelijker te merken.
Waar mijn SP tegen de 200 km/u toch wel eens net wat pit tekort kwam om vlot door te trekken is dat nu toch echt weg (kon het niet laten om toch even uit te proberen)

De auto loopt verder mooier stationair als hiervoor en het dipje bij 6000 toeren is weg en het geluid is wat dieper.

Helaas hebben wij de begrenzer er niet af kunnen halen of kunnen verhogen, misschien in de toekomst dan toch maar via een Cobb Accesport aangezien die 6bak er gaat komen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-08-2013 14:10
Kan zijn dat het stationair toerental iets verhoogd is he. Dipjes kunnen vaak gladgestreken worden ja. Ben wel benieuwd naar het verbruik en de uitdraai. :)

Wat waren de kosten eigenlijk?
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 02-09-2013 11:43
Klinkt goed!
Echt wel geinteresseerd in de uitdraai :)
Laat ook de prijs even weten
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [my] op 03-09-2013 09:07
Wanneer je een snellere auto wil moet je er een kopen.
Een non-turbo valt niet veel mee te winnen, dus ook niet met chippen.
Een SP/HP loopt op hogere toeren wat rijk, daar kan je wat winnen maar echt merken doe je het niet.
Meer lucht levert vermogen op (want meer brandstof kunnen toevoeren) en een non-turbo heeft die mogelijkheid nou eenmaal niet.
Het is een placebo, zoals RB ook al laat zien.

Ik zeg altijd maar zo: er zijn altijd snellere auto's en ga geen geld (meer) uitgeven aan vermogentuning, weggegooid geld.
Ik denk hierbij ook aan claims van 10+ bhp voor een inlaatfilter...
Ok, ik heb er RB-spul in liggen maar da's puur voor het geluid (ook optisch vanwege uitlaatsierstukken) :-)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook wel benieuwd maar verwacht er weinig van.
Trouwens, wat kost dat chippen eigenlijk?
Doen ze dat op een Dyno of irl?
Meting voor/na met dezelfde correctiefactor?

Grtz Dennis.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 03-09-2013 16:02
Ook zonder turbo valt er genoeg te winnen in een auto, misschien is een wankel motor dan niet echt een goed voorbeeld maar bij gewoon een 4 cilinder motor is met andere dingen toch een hoop extra vermogen uit te halen.
Over het placebo effect ben ik het zeer zeker niet met jou eens. Voor de chip liep de auto tegen de 210 toch echt tegen een soort barrière aan maar trekt nu heel vrolijk door naar 220+.

voor die van mij was ik €450,- euro kwijt en gebeurt irl, kleine bijkomstigheid is dat de auto de kat melding niet meer geeft en toch zuiniger is.

Rollerbank metingen heb ik niet dus kan niet zeggen wat de uiteindelijke winst is.

over zonde van het geld denk ik dat het ieder voor zich is, voor mij en misschien voor anderen is het ook een vorm van hobby om lekker met de auto bezig te zijn.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-09-2013 16:18
@martijn.vos1988
Bedankt voor info/terugkoppeling..........
mvg, Ruud
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 03-09-2013 20:14
Ik zou de Rex voor de gein eens op de bank zetten. Dan weet je de resultaten ook! Zo duur is de rollenbank volgens mij tegenwoordig niet meer. Dacht trouwens dat je een rollenbank test erbij kreeg of heb ik dat niet goed begrepen?
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [my] op 04-09-2013 02:13 Edited 04-09-2013 02:16
Uiteraard is het leuk om met de auto bezig te zijn!!!
Over een 4-cylinder: ik heb bij Beek autoracing mijn 206 laten tunen.
Dat was een 135 pk 2.0 16v.
Kent (snelle) nokkenassen, Kent verstelbare nokkenastandwielen, spaghettispruitstuk van een 206RC, kop vlakken en volledig flowen, kleppen aangepast, begrenzer naar 8000rpm, open luchtfilter, racecat, Supersprint uitlaat.
Uiteindelijke vermogenwinst 25 echte pk's (rollenbank).
Kosten: zo'n €5000,-
Daarom zeg ik ook: als je een snelle auto wilt moet je er een kopen.
En je kunt het zo duur maken als je zelf wilt maar economisch gezien is het weggegooid geld.
Bovendien ben je snel gewend aan het extra vermogen...
Maar wanneer je auto voelbaar beter rijdt is het zeker mooi.
Maar 200+ rijd ik zelden maar da's persoonlijk.
Cijfers van de rollenbank zou ik wel willen zien.
Afijn, zoals je al zegt, het is gewoon leuk om met je auto bezig te zijn! :-)

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-09-2013 13:09
Tip: zet je auto niet op een rollenbank....
Het valt altijd vreselijk tegen...
Een nieuwe RX8 haalt zelfs zijn standaard 235bhp nooit.
:-)
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 17-09-2013 07:52
...aangezien die 6bak er gaat komen.

Martijn, gaat dit wel werken?
De verhoudingen in de 6bak zijn anders dan de 5bak en ik meen dat de eind overbrenging van de 6bak kleiner was als de 5bak.
Dat zou betekenen dat je echt die 1000 toeren erbij moet hebben om dezelfde snelheid te halen.
Wel betere acceleratie :)

Las ergens MX5 6 bakken zijn hetzelfde als de RX8 6 bak?
Vind het wel interesant eerlijk gezegd, meende dat het niet zomaar paste om 5bak om te zetten naar 6bak.

Marcel
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Chippen RX-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill