Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Dexelia 5w30 voor wie er naar op zoek is.
- Van vossejongk (Powerposter) [nl] op 01-08-2013 18:20
Mijn 10 litertjes zijn bijna op, had nog 1 fles staan dus werd tijd om weer 10 nieuwe litertjes te bestellen. Kon helaas de vorige leverancier nergens meer vinden maar dat kostte me destijds inc verzending vanuit DLD +- €110
Nieuwe leverancier opgesnord deze verkoopt ze voor €9,20 per liter, behoorlijk verschil met wat de dealers hier rekenen (€22!) verzendkosten waren €14,50 via DPD totaal op €106,50 voor 10L vind ik een goed prijsje :)

Kon het nergens anders goedkoper vinden (Literprijs wel maar inc verzendkosten werd het weer meer)
http://www.redoil.com/mazda-dexelia-ultra-5w-30.html

Hopelijk maak ik er een paar mensen weer blij mee :)
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 01-08-2013 18:46 Upvotes 1
Ik koop die olie al een paar jaar hier:
http://oel-shop.eshop.t-online.de/epages/Shop40006.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop40006/Products/183665

Groeten,

Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-08-2013 03:26
Mooi, eens even kijken :)
- Van alfred (SuperForumposter) op 27-01-2014 14:03
Bedankt voor de tip. Binnen drie dagen vijf liter voor 50 eurootjes in huis.
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 27-01-2014 15:53
Zeer tot je dienst!   :-)

Olof
- Van roy (Powerposter) [nl] op 09-02-2014 21:50
mmmmm alle erkende tuners en wankel motor revisie boeren raden 5w30 af en zeggen minimaal een 10W olie te gebruiken ivm schade aan de hoofdlagers ..... bij mij komt er dus ook geen 5W olie in
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 12-02-2014 11:21
Mij heb je zeker blij gemaakt vossejongk! Net bij Redoil olie voor de BMW besteld. Betaalde afgelopen week bij een dealer in Nordhorn nog €23,95 voor 1 liter, bij Redoil €56,00 voor 5 liter, inclusief verzendkosten, exact dezelfde olie.
Ik wist bij de dealer al dat ik genaaid werd met die prijs, maar het leek me nog altijd voordeliger dan mijn motor kapot rijden en je moet wat als je onderweg bent. Dat het zo veel duurder was wist ik niet.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 13-03-2014 11:56 Edited 13-03-2014 12:01
Ik ga hier ook maar eens bestellen :)
Ik heb via de dealer €17 mogen aftikken voor 1 liter Mazda dexelia 5w30
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2014 19:16 Upvotes 1
-/- Van Olof (ForumGeweldenaar) [nl] op 01-08-2013 18:46

Ik koop die olie al een paar jaar hier:
http://oel-shop.eshop.t-online.de/epages/Shop40006.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop40006/Products/183665

Groeten,

Olof

Zo hier ook maar eens 5 liter besteld :)

Groetjes M&M
- Van vossejongk (Powerposter) [nl] op 30-07-2014 18:03
Ja daar heb ik ook 10 flesjes a 1L besteld, was heel snel binnen :)
- Van streetmachine (Powerposter) [nl] op 31-07-2014 21:21
Het is toch te gek voor woorden met alle ervaring van Mazda RX 8 rijders dat niemand maar dan ook niemand mij weet of kan vertellen welke soort olie ik moet gebruiken in mijn Mazda RX 8. De fabrikant zegt dit, diverse gebruikers zeggen dat en waarom durft Mazda zelf niet een duit in het zakje te doen door zich helder uit te spreken welke olie gebruikt MOET worden in de Mazda RX 8 ivm motorschade. Ik vind het in 1 woord schande van Mazda stel dat je motorschade krijgt door gebruik van verkeerde olie wie draait er dan op voor schade garantie? Mazda MOET stelling nemen anders vind ik dat alle forums in de wereld de krachten moeten bundelen en Mazda MOET dwingen tot een standpunt uitspraak.
Groet Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-07-2014 23:57 Edited 01-08-2014 00:58
Betr:........Mazda MOET stelling nemen anders vind ik dat alle forums in de wereld de krachten moeten bundelen en Mazda MOET dwingen tot een standpunt uitspraak.
Beste mijnheer, u windt zich onnodig op...................welke olie door Mazda voor de RX-8 wordt voorgeschreven (viscositeitsbereik) staat gewoon in het Nederlandse Mazda RX-8 instructieboekje op pagina 8-16........
en voor wat betreft.......... niemand maar dan ook niemand (tjonge, jonge) weet of kan mij vertellen welke soort olie ik moet gebruiken in mijn Mazda RX 8..........
Tja mijnheer, dan kom je uit op verschillende meningen/standpunten/ervaringen........houvast biedt in elk geval het voorschrift van Mazda.
- Van streetmachine (Powerposter) [nl] op 01-08-2014 07:25
Ik wacht de discussie wel met belangstelling af. Ik vind de stelling legitiem daar
ik en ik denk iedere liefhebber het beste voor zijn auto wil en zeker niet vanwege
het gebruik van verkeerde olie het risico loopt op een kapotte motor. Ik wil het
beste voor mijn auto, wil daar ook graag voor betalen maar ik zit en ik denk
niemand niet te wachten om vanwege het gebruik van een verkeerde olie mijn
motor in de soep te laten draaien met gevolg een revisie of nieuwe motor.

Van een gerenommeerde fabrikant in dit geval Mazda en een auto van Eur 56000
nieuwsprijs mag je toch verwachten dat je een kwaliteitsprodukt krijgt en niet een
auto waarbij je maar moet accepteren dat er lampjes gaan branden vanwege een
slecht funtionerend expansievatje en dat ik dat dan maar moet negeren of accepteren.
Of je erkent als fabrikant je fout en je herstelt dit gratis terugroepaktie of je krijgt
onnodige irritatie wat nergens voor nodig is.
Groet Ruud
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2014 07:50
Ik denk dat je je niet goed hebt voorbereid dan.
Dit zijn bekende kwaaltjes en je hebt nog niet eens alles genoemd.
Olie: zoek maar naar discussies op forums, daar komen we nooit uit.

Nou, ik ga weer ff een rondje knallen hoor!

Grtz Dennis.

PS Wees blij dat je geen Range Rover P38 hebt, die heeft pas echt kwaaltjes.
- Van streetmachine (Powerposter) [nl] op 01-08-2014 08:25
Ik wil als ik in m'n auto stap met een lekker gevoel in mijn
auto kunnen stappen zonder dat ik me druk hoef te maken
over storingen, lampjes die gaan branden of een gehele
gereedschapskist moeten meezeulen om van A naar B te
komen. Van mij als bedrijf wordt ook verwacht dat ik 100%
achter mijn produkt wat ik verkoop sta en als een klant een
terechte klacht of probleem heb dat ik dit onder garantie
coulance vervang.
Knal ze.
Ruud
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 01-08-2014 10:47
Dat lekkere gevoel heb ik al sinds de aanschaf zeven jaar geleden. En bij mij is nog nooit onderweg een lampje gaan branden. Het bestaat dus, en dat met Dexelia...   :-)

Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2014 11:23 Edited 01-08-2014 11:35
In mijn Rex is ook nog nooit een ("pech")lampje gaan branden.........net zoals bij duizenden anderen Rexen (zie USA, Engels en Duits Forum)..........
Ik denk dat Dennis (en Olof) gelijk hebben, goede voorbereiding hoort er ook bij.
Langzamerhand begint er bij mijzelf echter een heel ander lampje te branden.........tjonge, wat wordt jouw/jullie bedrijf hier steeds weer terloops in de schijnwerpers gezet.......een beetje "dimmen" zou geen kwaad kunnen imo..............(het mag best wel hoor, maar het ligt er......eh.... zo dik boven op naar mijn mening)
Tja...en dan maar weer "knallen" is't niet?

Overigens:
USA-Forum Poll Results: What is your overall level of satisfaction with the RX8?
Highly Satisfied.............2,809  72.01%
Somewhat Satisfied.........690  17.69%
Neutral..........................152  3.90%
Somewhat Dissatisfied......127  3.26%
Highly Dissatisfied.............123  3.15%
Voters: 3901.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 01-08-2014 11:32
@ streetmachine

ik zou het bij dexelia houden.

Mensen hier op het forum bestellen vaak via internet,wat aanzienlijke goedkoper is dan de 18 euros bij de dealer
gemiddeld via internet 8 a 9 euro
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2014 18:25
En toch ben ik het eigenlijk wel eens met Streetmachine.

In het boekje staat dexelia 5w30.....tja maar NIET vol syntheet of half syntheet of mineraal!
En idd niet meer bij de dealer kopen, maar gewoon via internet.

En wat betref de garantie of fout erkenning van Mazda hahahahaha ......... HEEEEEEL TRIEST!!!!!!

Dus tja ik denk dat ik wel een beetje Streetmachine begrijp.

Groetjes M&M
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 03-08-2014 15:13
Wil je het safe houden gewoon Dexelia 5W30 erin gooien, ga je voor een ander merk zorg dan gewoon dat de API en SAE gegevens overeen komen (m.a.w. een olie met dezelfde specs) dan zit je altijd goed.

Wat betreft de soort olie: Voor de motor GEEN volsynthetische, deze verbrandt zeer slecht. Voor de rest gewoon volsynthetische, gaat het langste mee.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk nog steeds op tijd verversen (vergeet niet dat anders die zwarte bagger ingespoten wordt).

PS. voor extra smering kun je altijd nog pre-mixen, wel met de juiste verhouding en soort olie natuurlijk (1 v/d top merken is Idemitsu ;) )
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-08-2014 22:50
Michael Z:

> Wat betreft de soort olie: Voor de motor GEEN  volsynthetische, deze verbrandt zeer slecht.....................
>


............................



............. ............
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 03-08-2014 23:38
Volgens de foto is die Synthe-Renesis olie alleen voor rechtsgestuurde blauwe RX-8en...   :-)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 04-08-2014 14:27 Edited 04-08-2014 18:31
Volgens mijn onderhouds boekje heeft er alleen maar synthetische olie ingezeten....

Kan ik straffeloos naar niet synthetisch over gaan dan?
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-08-2014 08:00
Jongens...
Zoek nou eens op wat het verschil is tussen synthetische en minerale olie...

Grtz Dennis.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 05-08-2014 08:21 Edited 05-08-2014 10:46
Er zijn twee hoofdsoorten basisolie: mineraal en volsynthetisch. Motoroliën die worden aangeduid als 'semi-' of 'halfsynthetisch' bevatten een mengsel van deze twee types.

Minerale olieën zijn afkomstig van ruwe aardolie. Het wordt verwerkt in een raffinaderij waar de fracties met nuttige smeringseigenschappen worden gescheiden van ongewenste ingrediënten zoals gewassen.

Synthetische oliën bieden verbeterde prestaties ten opzichte van minerale oliën. Dit komt omdat ze een uitgebreidere behandeling en chemisch proces hebben.  Deze oliën zijn beter bestand tegen hitte en minder vluchtig dan minerale oliën.

Volsynthetische oliën stromen ook makkelijker bij starttemperaturen, dus juist op dat moment dat de meeste slijtage plaatsvindt. Daardoor beschermen ze de motor ook nog eens beter.


Dit wist ik wel, maar de vraag is dan of de minerale olie wel verbrandt bij de motortemperatuur in de RX8 en zo minder troep achterlaat of verbrandt de synthetische niet en maakt het geen ruk uit... Mijn persoonlijke mening is dat het geen ruk uitmaakt omdat de motor lang niet heet genoeg wordt om maar een olie soort te verbranden. Zelfs die pre-mix meuk verbrandt niet geloof ik volgens de Engels en VS fora...
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-08-2014 08:44
Idd, geen enkele olie verbrandt schoon.
Dat is zo'n hardnekkig misverstand, echt niet te geloven...
Ik hecht meer waarde aan m'n lagers want m'n seals slijten toch wel, of ik nou mineraal of synthetisch gebruik.

Grtz Dennis.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-08-2014 10:43 Edited 05-08-2014 10:51
Cumulative Synthetic Oil Discussion
http://www.rx8club.com/series-i-tech-garage-22/cumulative-synthetic-oil-discussion-52856/  ......84 pagina's....ga je gang....!
- Van Matex (ForumPro) op 05-08-2014 20:56
De vervuiling door al of niet verbrande smeerolieen was bij de RX8 al vanaf het begin bekend.
Dat is de reden geweest waarom ik altijd reinigende brandstof (altans door brandstoffen leveranciers beweerd & raad het niet dan schaad het niet) heb gatankt.
Meestal Shell V Power.
Van af dag 1 dat ik hem nieuw kocht.
Ik heb tot het moment van afscheid ca 113.000 Km nooit problemen gehad.
Nooit bobine's hoeven te vervangen, en bougie's bij de normale interval.

Ik weet natuurlijk niet dat als ik dit niet had gedaan en gewoon willlekeurig Euro 95 had getankt, wat dan het resultaat zou zijn.
heb de verbranding kamers nooit van binnen kunnen bekijken.

Ik heb het risico van een motor swap niet afgewacht, en heb hem met bloedend hart ingeruild.
Nadien nooit meer een zo subliem sturende bolide gereden.

snik !
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 06-08-2014 13:06 Upvotes 1
Een groot verschil zit in de additieven (toevoegingen), deze kunnen zorgen voor bijvoorbeeld verminderde wrijving of zoals bij een differentieel voor juist meer (afhankelijk van het type en specs). Dus deze soorten olie zouden best wel eens speciale toevoegingen kunnen hebben.
Wel ben ik het er mee eens dat olie nooit echt schoon verbrand, geen enkele soort.

Ook de additieven in brandstof maken het verschil, deze middelen zorgen voor een schonere en effectievere verbranding en houden de motor in topconditie (want vervuiling van de motor is achteruitgang).
Dus zit er verschil in de normale brandstoffen en zogenaamde premium fuels? Ja, dit weet ik zeker (ben zelf werkzaam bij een petrochemisch bedrijf).
Mensen die verwachten dat deze brandstoffen grote vermogensboosts leveren zoals wel eens wordt gezegd moeten helaas worden teleurgesteld, het toegenomen vermogen wordt pas merkbaar bij een performance motor met forced induction (m.a.w. een turbo of supercharger) bij elke andere motor is dit (ca. 3pk) vrijwel te verwaarlozen.

Ieder zijn eigen keus en voorkeur natuurlijk, de mijne blijft V-Power als brandstof en Dexelia Ultra 5W30 als motorolie zoals voorgeschreven door Mazda.

Hier nog wat links naar interessante smeermiddel tests waaruit blijkt dat olie niet zomaar olie is.

http://www.youtube.com/watch?v=tuXKcmj0PbI
http://www.youtube.com/watch?v=UOrgBjEBgvc
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 07-08-2014 10:06
10w40 Redline vol synthetisch hier. De olie discussie is eindeloos op ieder forum. Feit is wel dat de meeste rebuilders de 5w30 niet aanraden, maar wel op zn minst de 10w40. En voor de verbranding, er zijn er die minder goed verbranden dan anderen, diegene die ik een beetje volg van raad, zeggen weg te blijven van Castrol, Royal Purple en Mobil (voor de RX8 weliswaar, hoe het zit met andere motors voor deze olie daar spreek ik mij niet over uit.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 07-08-2014 14:28
Tja ik knal er gewoon de dexelis 5w30 in want die hele olie discusie kan tot het eind der tijd gevoerd gaan worden.
En qua benzine ja ik tank gewoon bij de makro als ik er langs rij maar kom ik langs de shell of de texaco tank ik daar.
Volgens mij hebben we nog geen echt topic over de benzine ofwel ;)
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 07-08-2014 15:30
Zelfs castrol zelf raad aan weg te blijven van hun olie voor een Mazda RX-8 :P

Wat betreft olie voor de RX-8 meeste rebuilders zitten helaas niet in Nederland en zitten dus ook in ander klimaat,
Zo wordt er in Japan met een 0W20 olie gereden in de Mazda RX-8 en in de warmere landen weer liever met een 10W40.

Al met al blijf ook ik gewoon bij de Dexelia 5W30.

Waar ik veel rebuilders eigenlijk niet over hoor is het verstopt raken van de olie injectoren.
Deze raken na verloop van tijd verstopt door carbon build-up iets wat natuurlijk niet echt bevorderlijk is voor de levensduur van onze motor.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-08-2014 19:29
martijn.vos1988:

> Waar ik veel rebuilders eigenlijk niet over hoor is  het verstopt raken van de olie injectoren. Deze raken na verloop van tijd verstopt door carbon  build-up iets wat natuurlijk niet echt bevorderlijk  is voor de levensduur van onze motor.>


Possible MOP oil line cleaning method?

http://www.rx8club.com/series-i-tech-garage-22/possible-mop-oil-line-cleaning-method-225321/
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 31-08-2014 11:45
Ik was al bang dat we geen echte olie-discussie meer zouden krijgen, maar gelukkig leeft het forum nog.
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 01-09-2014 14:11
Toen ik een nieuwe motor bij Hoebeke (Rotary specialist van Nederland) erin heb laten zetten, vertelde hij mij dat mineraal in bijna ieder geval beter is dan Vol-Synth. Het liefst zo rond de xW40. Een half synthetische olie kan ook, maar dan moet die een goede schone verbranding geven (zie die maar eens te vinden). Het probleem bij minerale olie is dat je hem niet makkelijk op een dikte onder de W40 krijgt.

Volgens Hoebeke is dit laatste niet erg, want juist een dunnere olie is gunstiger voor de lagers van de RX-8 (waar bijna alle RX-8 aan overlijden). Een normale 5W30 schijnt zowel koud als warm te dik te zijn om de lagers prettig te smeren.

Momenteel rij ik met Kroon Oil 15W40, een minerale olie. Of dit het pareltje is wat we zoeken, weet niemand. Ik luister maar een beetje naar Kees Hoebeke en zoek daarbij de best beschikbare olie bij. Persoonlijk vind ik de koude waarde (voor de W aanduiding) niet heel interessant. Zolang die maar rond de 10 is (5 of 15 dus), lijkt het mij voldoende. Echter wordt hij nog vele malen dunner dan dat, dus eruit lopen zal niet zo snel gebeuren.

Nu maar afwachten voor de eerste om mij voor gek te verklaren haha :P
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 01-09-2014 15:59 Edited 01-09-2014 16:06
Ik weet vrijwel zeker dat een 15W40 dikker is als een 5W30 zowel in warme toestand als in koude toestand.

Het eerste nummer van een multigrade-olie wordt gewoonlijk gevolgd door een W, wat voor winter staat. Dit nummer geeft de viscositeit van het smeermiddel aan bij lage temperaturen, wat een indicatie is voor de wijze hoe de olie in de winter zal stromen. Hoe lager het eerste nummer, des te dunner hij is bij lage temperaturen.

Het tweede nummer, dat na de W staat, is de viscositeit van de olie bij hoge temperaturen.   Hoe hoger het nummer, des te dikker blijft de olie bij hoge temperaturen. Het gebruik van de juiste viscositeit voor uw motor verhoogt de motorprestaties, vermindert de motorslijtage en verbetert de brandstofzuinigheid.

Daarnaast hebben synthetische oliën vaak betere hoge- en lage-temperatuureigenschappen dan normale, minerale oliën.   Hierdoor blijft de bescherming behouden terwijl het brandstofverbruik en koud starten worden verbeterd.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-09-2014 21:19
Dexelia is ook niet mineraal...
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 14-09-2014 20:37
Dit topic is eigenlijk een eigen leven gaan leiden, daarom deel ik bij deze nog 1 maal de informatie die ik heb mogen ontvangen van zowel Mazda als verschillende nationale en internationale "Rotary Tuners" en dan is het aan een ieder om er mee te doen wat hij/zij wil.

- De juiste viscositeit olie voor een RX-8 is 5W30, hoewel bij zeer extreem gebruik (racen) 10W40 ook mag omdat de motor dan op zijn warmst wordt.
- De olie in het motorblok dient NIET vol synthetisch te zijn omdat deze gewoon niet goed verbrand, half synthetisch of mineraal wel en zijn dus prima.
- De olie in de versnellingsbak en het differentieel kan het beste WEL vol synthetisch zijn vanwege de eigenschappen.
- Het merk olie hoeft niet per se Dexelia te zijn, hoewel je hiermee uiteraard wel altijd safe zit. ("Who created the engine knows best")
- Zorg natuurlijk dat je op tijd je olie bijvult en al even belangrijk dat je het op tijd ververst inclusief je oliefilter!
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 14-09-2014 21:04 Edited 14-09-2014 21:12
Sorry ik vind dat jij als iemand die nu ruim een half je RX-8 hebt een beetje jou mening opdringt zonder enige onderbouwing of referenties.
Ik rijd zelf nu 4 jaar een RX-8 en gebruik in deze 4 jaar eigenlijk alleen maar een 5w30 volledig synthetische olie.

In April toen ik mijn RX-8 bij Hoebeke ophaalde na een nieuwe motor erin gehad te hebben ook de vraag gesteld welke olie zei gebruiken, raad eens Dexelia 5w30 van mazda.
en Kees wist mij eigenlijk niet echt een reden te vertellen waarom niet. belangrijkste bij een RX-8 is tijdig de olie verversen en olie filter vervangen (gebruik nooit een high flow olie filter deze filteren de olie minder goed en blijft dus koolstof in de olie zitten)

Welke Rotary Tuners gebruiken volgens jou geen volledig synthetische olie? En waarom dient het geen volledig synthetische olie te zijn?
Knight sports?
Leg motor sport?
RE-Amemiya?
Odula?
PPRE?
Pac Performance?

Toevalig gezien 2 aankopen van mij (eentje bij Leg motor sports en andere bij Odula) weet ik dat deze 2 Japanse Rotary tuners allebei weer een volledig synthetische olie aan bevelen.
en Pac Performance beveelt zelfs een Castrol Edge 0W40 aan.

Ik kan namelijk ook wel redenen opnoemen waarom een volledig synthetische olie beter is in een rotatie motor dan een minerale olie.
Geen enkele olie verbrand helemaal in de motor, mineraal, half of volledig synthetische en zelfs een 2 takt olie niet.

o ja de Mazda Dexelia 5w30 is een volledig synthetische olie, dus je spreek je hierboven een klein beetje tegen.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-09-2014 21:05 Upvotes 1
............daarom deel ik bij deze nog 1 maal de informatie die ik heb mogen ontvangen van zowel Mazda als ..........
........De olie in het motorblok dient NIET vol synthetisch te zijn omdat deze gewoon niet goed verbrand, half synthetisch of mineraal wel en zijn dus prima...........




...........

Het lijkt mij dat je de verkeerde persoon bij Mazda hebt gesproken.......
mvg, Ruud
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 15-09-2014 03:03
Amen! Lekker vol synthetisch erin. Revisie moet toch óóit wel, als de rest van de componenten dan maar lekker gesmeerd zijn geworden :-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-09-2014 16:12
@ Martijn, ik vind niet dat michael Z zijn mening opdringt! Hij deelt iets mee wat hij ervaren heeft!

Hoe lang je al rex rijdt, is niet van belang. (bovendien heb jij, je motor al laten reviseren.....)

Groetjes M&M
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 16-09-2014 13:12
@Martine misschien niet de meest handige manier van mij om het op die manier verwoord te hebben.

Wel vind ik dat hij "zijn" feiten hoort te onderbouwen.

Nu wordt er gewoon gezegd dat je volgens rotary tuners geen 100% synthetische olie mag gebruiken, feit blijft dat in de reactie daarboven al een afbeelding gebruikt is van een rotary tuner waarop toch een volledig 100% syntetische olie gebruikt wordt.

Even later wordt er geopperd dat Mazda Dexelia 5w30 (100% synthetisch) een veilige keuze is waar eerder in zijn verhaal gezegd wordt dat het geen 100% synthetische olie mag wezen.

De manier waarop dit neergezet is en compleet zonder referenties vind ik dat meneer zijn feiten opdringt zonder onderbouwing

Het klopt dat ik mijn motor heb laten reviseren/vervangen  door een een gereviseerd exemplaar van mazda des al niet min heb het er graag voor over gehad ;-) auto rijd beter dan ooit gedaan heeft.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 21-09-2014 13:53
Pardon? Opdringen? Ik deel enkel informatie en vermeld nota bene dat ieder moet doen wat hij/zij wenst...

En dat ik pas hier een half jaar op het forum ben wil niet zeggen dat ik pas 6 maanden een RX-8 heb Martijn.

Ik vind het dan ook zwaar ongepast van sommige mensen hoe zij reageren op sommige berichten van andere mensen op dit forum.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 21-09-2014 18:09
Ja het is en blijft nog steeds gezellig hier. Top... Ik kijk steeds minder op het forum.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-09-2014 18:59 Edited 21-09-2014 19:11
Betr...........Ja het is en blijft nog steeds gezellig hier. Top... Ik kijk steeds minder op het forum. .......
Inderdaad, idem ditto met mij.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-09-2014 18:48
Op Facebook wordt het steeds drukker. Misschien moet je daar een kijkje gaan nemen. En die ligt er ook lang niet zo vaak uit als dit forum, en heeft wél competente beheerders. En het is er vast gezelliger ook.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-09-2014 19:36
????

Groetjes M&M
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 22-09-2014 19:50
Heb nooit last dat dit forum uitvalt...haha.
en oja. Worden de gene zonder face book nu uitgesloten?
heb namelijk geen facebook dus...
vind dat onzin..
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 23-09-2014 09:05
?????
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-09-2014 09:52 Edited 23-09-2014 09:55
Volgens mij heeft dit forum genoeg uptime, en is bij mij weten slechts 2 keer uitgevallen sinds ik me eigen hier heb aangemeld(en dat was in de afgelopen 2 maanden).
@ Nelson, Neej zonder facebook wordt je niet uitgesloten,het is slechts een ander medium waarop RX8-nl ook actief is.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-09-2014 11:14 Edited 23-09-2014 11:50
Ik keek op facebook en zie daar meer acitiviteit dan hier, en opmerkingen over onbereikbaarheid nu en een paar jaar geleden ook al, en dat het misschien tijd wordt dat ik de zaak overdraag. Vandaar mijn zure reactie op opmerkingen over het verminderde bezoek en de ontbrekende gezelligheid hier. Niet dat het er nou gezelliger op wordt met mijn gezeur, dat begrijp ik ook wel. Het is ook wellicht leuker, de mensen op facebook hebben allemaal een gezicht, meestal een echte naam. Die neiging om met aliassen te werken, eens zo gebruikelijk op fora, is daar compleet verdwenen. Ik vind het wel jammer als zo'n kleine groep blijkbaar ook nog moet fragmenteren.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-09-2014 18:53
Doe niet aan facebook.
twitter of wat dan ook.
Overheid weet al genoeg van me haha..
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 24-09-2014 08:12
Ik ben zoals al eerder aangegeven iemand die het eigenlijk perfect vind zoals het is.
Ik heb geen last van onbereikbaarheid, tuurlijk wel eens mee gemaakt maar ik kan best een dagje zonder... Het is niet zo dat je 112 probeert te bellen en ze zijn niet bereikbaar, dat zou klote zijn ;-).

Ik heb geen facebook, twitter en andere social media en dat hou ik lekker zo.

Ook over jou persoonlijk Leo heb ik niks te klagen. Je hebt dit forum altijd goed draaiende weten te houden, bedankt daarvoor!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2014 18:09
Betreft:
1 ) ........Ik heb geen facebook, twitter en andere social media en dat hou ik lekker zo.
2 )..........Ook over jou persoonlijk Leo heb ik niks te klagen. Je hebt dit forum altijd goed draaiende weten te houden, bedankt daarvoor! 

ad 1)   Idem ditto.
ad 2)   Ik ben het helemaal metCasperRX-8 eens; ook van mijn kant wordt Leo bedankt voor zijn goede zorgen in al die jaren tot op heden...voor mij hoeft daar niets in te veranderen.....tenzij Leo zelf liever anders beslist........mijn dank en respect blijven bestaan!

mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2014 18:14 Upvotes 1
facebook  is de dood voor elk forum!
Maar als je verder dan nu denkt, weet dat uiteindelijk ook facebook tijdelijk is, en een forum niet!
Hier blijft de informatie staan....
tja, en de korte lontjes van tegenwoordig, dat is wel erg jammer!

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2014 18:53 Edited 24-09-2014 19:04
Betreft:
Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-09-2014 11:14 Edited 23-09-2014 11:50
Ik vind het wel jammer als zo'n kleine groep blijkbaar ook nog moet fragmenteren.


Tja, Leo inderdaad; daarnaast gaat wellicht maar om zo'n 15-20 nieuwe leden........
In een aantal gevallen zijn het vaak de (zoveelste) 2e hands gebruikers die nu op basis van zeer lage marktprijzen voor 2e hands Rexen hun rotary-wens vervullen; heel begrijpelijk.
Het is een verschijnsel dat zich het laatste jaar / op dit moment ook op de Duitse en Amerikaanse RX-8 forums voordoet:
http://rx8forum.de/index.php/Thread/35367-Ist-das-Forum-noch-zu-Retten/?pageNo=1  (voor leden/toegang na aanmelding)
http://rx8forum.de/index.php/Thread/35367-Ist-das-Forum-noch-zu-Retten/?pageNo=5  (voor leden/toegang na aanmelding)
Een en ander is onomkeerbaar omdat het een (logisch) gevolg is van de "lifecycle" van een autotype........eerst de nieuwkopers en goede occasion-kopers, daarna de kopers die op basis van lagere prijzen hun begeerde RX-8 kunnen kopen en dan thans de (bijna) laatse fase; die van degene die er slechts een paar duizend euro voor over heeft / kan uitgeven en die hem dikwijls geheel naar eigen smaak wil uitrusten / ombouwen (al of niet als basis met rechts stuur of geimporteerd).
Uiteindelijk belandt een groot deel van het Ned. RX-8 bestand (versneld !) op de sloop en gaan op den duur (soms) de 2e hands prijzen voor fabrieks-originele Rexen vanzelf weer omhoog (tot wellicht uiteindelijk verzamelaars / neo-klassieker waarde).
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 25-09-2014 06:50
Ik vind dat de mensen die zelf geen Facebook hebben geen oordeel hoeven te vellen over de RX-8 rijders die op Facebook actief zijn. Ze hebben overduidelijk totaal geen idee waar ze over praten...
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 25-09-2014 07:46 Edited 25-09-2014 07:48 Upvotes 1
Ik snap niet waarom iedereen commentaar heeft op elkaar hier! Het is toch de bedoeling dat we elkaar helpen en uitleg geven; met andere woorden: meer kennis en inzichten vergaren? Wat maakt het nu uit of iemand 50.000 euro, 10.000 of 1000 euro voor een Rex neerlegt? Iedereen heeft een ander budget en ziet zijn auto anders. De een schrijft graag elk jaar 1/5 deel af en de ander wacht totdat de meeste waarde eraf is en koopt dan een auto. Wil niet zeggen dat de mensen met de nieuwe of duurdere auto moeten wijzen naar de goedkopere rijders onder ons. We zijn gelijk en iedereen moet ademen, poepen en gaat dood. Simple is that.

Persoonlijk ben ik ook pas lid hier vanaf mei; dus ik schaar mijzelf ook onder de 20 nieuwelingen; toch probeer ik mijn steentje bij te dragen mbt bestellingen, ervaringen en kennis die ik heb opgedaan gedurende mijn auto jaren. Toegegeven dat dit mijn eerste wankel is. Forum of Facebook... die keuze is aan iedereen zelf denk ik; FB acount is binnen 1 minuut aangemaakt en dan kan ook mee gereageerd worden op de site aldaar. Ik denk dat FB een hype van nu is en makkelijk benaderbaar is voor de jongelui onder ons met smartfones. Vooruitgang is niet perse slecht (anders hadden we nooit een wankel gehad toch). Ik ben wel van mening dat de groep klein is en de informatie gebundeld moet blijven binnen 1 forum; niet op meerdere fora.

En Leo, ik ken je niet persoonlijk, maar respect voor je steun en het forum dat je opgezet en draaiende gehouden hebt al die jaren.

Simpelweg elkaars mening respecteren en iedereen in zijn waarde laten. Zo wordt het leven een stuk mooier en makkelijker :-) (sentimenteel einde na mijn nachtdienst... ;-) )
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 25-09-2014 08:35 Edited 25-09-2014 08:41
Hieronder probeer ik uit te leggen welke verandering het forum heeft ondergaan het laatste jaar. Dit is niet denigrerend bedoeld tegenover wie dan ook en ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Het laatste jaar ontbreekt het hier aan respect, elkaar in zijn/haar waarde laten EN hebben bepaalde mensen een kort lontje waardoor de gezelligheid hier verdwijnt EN nieuwe leden kunnen denken: "Gezellig hier, ik ben weg".

Je kan gewoon merken dat er een enorme verschuiving plaatsvindt hier: Eerst regeerden de eerste Rx-8 eigenaren hier, er was orde, respect en iedereen liet elkaar in zijn/haar waarde. Er was door een ieder een hoop geld uit gegeven om hun droom waarheid te laten worden. Taalgebruik op het forum was netjes, af en toe misschien zelfs "te" dat ik dacht (en ik ben niet dom) Wat is dit nu weer voor een woord? Ff opzoeken op Wikipedia. Maar het was wel een fijn, rustig forum.

De insteek NU is toch anders. dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar het gaat wel steeds vaker de verkeerde kant op. Je hebt tegenwoordig hier mensen die de Rx-8 altijd wilden kopen maar het nooit konden, nu kan het en komt zijn/haar droom toch nog uit. Top, niks mis mee. Aan de andere kant heb je mensen die €5000 overhebben en denken: pff wat kan ik hier voor krijgen joh? Nou doe maar zo'n rare Mazda dan, hoe veel cilinders heeft ie? V6? Mooi doe maar, en er dan hier achter komen dat het een rotatiemotor betreft. Gedrag op het forum is toch veranderd, mede hierdoor. Een typfoutje hier of daar maakt mij niks uit, ik heb zelf erg veel moeite met d/t/dt op het einde maar af en toe zie ik hier mensen dingen neertypen waarvan ik denk: is dit nu straattaal, dialect of is dit iemand die nog moet inburgeren. Tel daarbij op dat sommige mensen zijn/haar mening geven en ze vervolgens bijna afgebrand worden want "het is niet zo" en dan weet ik even niet waar wij mee bezig zijn.

Kortom: ik ben van mening dat IEDEREEN hier normaal moet doen, denk aan taal gebruik in woord en geschrift, bewaar het korte lontje maar voor 31 december/ 1 januari 00:00 uur... Dit klinkt allemaal heel logisch maar volgens mij is dit nu al meerdere malen aangegeven maar gebeurd het nog steeds niet. Elke week gaat het wel weer mis. De oude garde zal misschien ook een beetje moeten omschakelen en beseffen dat het forum en de gebruikers anders zijn dan 5 tot 10 jaar geleden maar laten we wel proberen de geest van het forum zoals deze begonnen is, te beschermen en te behouden.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 25-09-2014 11:37
Het probleem via communiceren via internet is dat het gevoelloos over kan komen,vooral als je die persoon niet kent in het echte leven.
Je kan je bijvoorbeeld op je teentjes getrapt voelen als iemand wat zegt terwijl als je die persoon zou kennen zou je waarschijnlijk weten dat die het niet helemaal zo bedoeld.
En ik denk dat de meeste mensen bovenstaande ook wel weten.

Het is niet erg dat er gediscussieerd wordt zolang het technisch onderbouwd wordt of men spreekt uit eigen ervaring.
Zodra men persoonlijk wordt schiet iemand anders vaak in de verdediging en reageert hierop,voila zie hier het sneeuwbal effect.
Verplaats je daarom ook in de ander als je een post plaats waarin je opbouwende kritiek heb,hoe dit mogelijk kan over komen.
Het belangrijkste is dat WE vooral niet vergeten dat dit een open forum is waarop iedereen mee kan kijken.
Op een gezonde manier communiceren betekent dat er naast (leren) luisteren naar de ander er ook naar jou geluisterd wordt!

Komt er iemand met een antwoord die in jouw ogen (totaal) niet klopt brand die persoon dan niet af maar kom met een goede onderbouwing waarom dat antwoord niet goed zou zijn,zo ontstaat er een op feiten/ervaring gebaseerde discussie waarvan we allemaal kunnen leren.

Plaatst er morgen iemand een knal roze spoiler op zijn/haar RX8 en meld die persoon dat hier in volle trots op het forum prima toch.
De mensen die het mooi vinden reageren dan toch wel en de mensen die het niet mooi vinden reageren of niet of gemachtigd zoals van "het is niet helemaal mijn ding" :)

Verder wens ik u allen nog een fijne dag,en zet de olie discussie rustig verder door.

Met vriendelijk groet

Mellie
Uw relatie en communicatie therapeut in de digitale wereld :)
- Van hansemans (Beginner) [nl] op 26-09-2014 13:22
Full Synt, Semi Synt, Minerale olie.. alle verbranden slecht. Bij de RX7 was een afdicht ring op de rotor gevoelig voor full synthetic. Verder geloof ik absoluut niet dat Dexelia 5w 30 een aparte productielijn heeft. Minerale olie is een ouder concept. Full Synthetic is voor High Performance motoren. Je kan de klantenservice van Shell bellen en je krijgt een advies speciaal voor o.a. de RX8. Zelfs met productbladen, testen en specificaties, keurmerken.

Top (A keus) van Shell voor Rexy is Shell Helix Ultra 5w-40 en het alternatief ( indien deze te kostbaar is) is De Shell Helix HX7 10 W 40.

Het grappige is.... Gewoon te koop (beide types) bij de Action. Voor resp 4,99 en 3,99 per liter. http://www.action.nl/1-liter-shell-motorolie

Ik zeg inslaan! Doe er je voordeel mee.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [ro] op 24-11-2014 12:46
Ik koop die olie al een paar jaar hier:
http://oel-shop.eshop.t-online.de/epages/Shop40006.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop40006/Products/183665

Groeten,

Olof


Ik heb daar ook eens besteld, alles in orde. Vorige woensdag besteld, vandaag al thuis geleverd.
Twee busjes van 5 liter, met verzendingskosten bij 78.5 €. Dat is zowat de helft van de prijs bij de Mazda dealer.
Bedankt Olof voor het delen van deze info :-)
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 25-11-2014 00:34
Tot je dienst!

Olof
- Van roy (Powerposter) [nl] op 29-12-2014 00:59
Hahahhaha leuk een olie discussie, eind deze week ga ik de complete motor olie inhoud weer vervangen dus inclusief drainen van de olie koelers etc hierna nieuw olie filter en gaat er weer een half synthetische 10w40 olie in van het merk ELF ...... en of deze nu wel of niet goed verbrandt zal mijn een **** zijn, heb hier toch een Sohn OMP adapter gemonteerd waardoor er altijd schone/verse/nieuwe 2takt olie wordt geinjecteerd.

Een advies van mij of je er iets mee doet moet je zelf weten, wissel de olie tijdig volgens voorschrift of eerder zeker niet later en gebruik een kwaliteit brandstof minimaal RON 95, V power van shell is RON97 van de andere maatschapijen weet ik het zo even niet. In het buitenland is ook nog wel eens brandstof met meet een RON getal van 91 verkrijgbaar blijf hier met uw RX8 alsjeblieft af om onnodige schade te voorkomen

De meeste RX8 motoren gaan wel een keer kappot maar met tijdig olie wisselen en eerst goed warm rijden alvorens te gaan trappen kan je natuurlijk wel het nodige moment van een revisie uitstellen de mijne heeft nu ca 105000km op het klokje staan met de orginele motor er nog in en ik weet het er zijn er genoeg met meer kilometers met de eerste motor maar ook veel welke de 100.000km niet gehaald hebben met de eerste motor.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-12-2014 01:32
@ roy,

Betreft..........heb hier toch een Sohn OMP adapter gemonteerd waardoor er altijd schone/verse/nieuwe 2takt olie wordt geinjecteerd.
Vraag: Wat is het verbruik dwz hoeveel ml/ltr 2-takt olie.........per km, liter benzine of tankvulling of anders gespecificeerd............
- Van roy (Powerposter) [nl] op 29-12-2014 11:52
@ Rudolphw

Antw: hoeveel het verbruik precies is houd ik niet precies bij en is ook afhankelijk van de omstandigheden zoals omgevings temperatuur en rijstijl maar gemiddeld om de twee tankvulling a 50 liter per keer gaat er ca 0,5 liter 2takt olie in het voorraad tankje. De hoeveelheid olie geïnjecteerd wordt nog altijd door ECU geregeld en ik heb deze niet aangepast zoals ook wel eens wordt gedaan. Meestal gaat er in mij rex ook ca 250 ml 2takt olie of Lucas Upper Cylinder Lubricant in een tank met verse brandstof.

Na montage van de Sohn Adapter is het verbruik van de gewone motorolie minimaal tot nihil.

PS ik gebruik de "Castrol Power RS 2T"  2takt olie ook voor mijn KTM enduro, Kawasaki SXR jetski etc dus mede hierdoor weet ik niet precies hoeveel ik gebruik in de RX8 ik koop af en toe gewoon een nieuwe doos met deze 2 takt olie :-)

bekijk ook eens de wereldwijde RX8 forums deze schrijven ook wel het een en ander over olie verbruik bij gebruik van de Sohn Adapter

Ik hoop je hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-12-2014 13:00 Edited 29-12-2014 16:42
@ roy,

Bedankt voor je antwoord; wordt zeer gewaardeerd.

Ergo jouw verbruik van 2-takt olie is ruwweg als gemiddelde:
Via Sohn:
2x tankvulling 50 ltr is 100.000 ml benzine en 1x 500 ml 2-takt olie........
D.m.v. Premix:
(1x tankvulling 50 ltr is 50.000 ml benzine en 1x 250 ml 2-takt of LUCL) hetgeen omgerekend betekent bij
2x tankvulling 50 ltr is 100.000 ml benzine en 2x 250 = 500 ml 2-takt/LUCL....
Totaal/opgeteld/gelijktuidig verbruik bij 2x tanken:
100.000 ml benzine is 1000 ml 2-takt/LUCL

Mengverhouding benz./2-takt is dus ca. 100:1
Ziet er m.i goed uit, zowel v.w.b. de mengverhouding als de plaatsen waar de olie terecht komt n.l. via de Sohn 2-t olie voor (vnl) de apex-seals en door de premix 2-t olie voor de apex- en ook de side-seals die er bij RX-8 serie 1 met 2 injektoren "bekaaid" vanafkomen. (Daarom Mazda-modificatie naar 3 injektoren bij serie 2).......

mvg, Ruud
- Van roy (Powerposter) [nl] op 29-12-2014 18:42 Upvotes 1
Ruud,

juist samengevat
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-03-2016 11:52
http://oel-shop.eshop.t-online.de/epages/Shop40006.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop40006/Products/183665

We willen weer eens wat olie bestellen is de olie op.....grgrgrgr :(
hopelijk krijgen ze wel weer deze olie...

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-03-2016 21:04
hhmm nog steeds geen olie ^$$^^&@

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 30-03-2016 18:08 Edited 30-03-2016 18:17
Net ff 10 liter Dexelia Ultra gekocht op eBay voor €90,- incl.verz.
Is op zich toch ook niet te duur?

Grtz Dennis.

PS Martine, die shop heeft geen Dexelia meer.
Doe maar eens zoeken
- Van JW Biemans (Beginner) [nl] op 11-04-2016 14:18
Hoi bij de olieconcurrent kun je ook bestellen heb laatst nog 5liter kan ultra 5w30 besteld voor 46.25 euro incl verzendkosten.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-04-2016 09:37
oke dankje, dan gaan we verder zoeken...

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 17-04-2016 09:58
Ik dacht dat ik al een hint had gegeven dus bij deze nogmaals:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=231609794688&alt=web

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-04-2016 18:26
Bedankt Dennis!!

We hebben olie besteld, en ook al binnen :)

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Dexelia 5w30 voor wie er naar op zoek is.

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill