Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Verbruik 1 op 7???
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 27-03-2005 19:13
Hoi, ik denk er serieus over na om een RX8 aan te schaffen (2e hands). Maar nu zie/hoor ik overal dat het verbruik erg hoog is... Wat is jullie ervaring?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-03-2005 20:02
Het is een fantastische auto, maar eerlijk is eerlijk, het verbruik is vrij hoog als je een 8 "sportief" rijdt. Dat geldt overigens voor alle auto's met dit soort prestaties, maar deze lijkt net ietsje dorstiger.
Zelf heb ik daar niet zo'n probleem mee, maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen wat moeilijker ligt.

Tip: bouw cruise-control in, dat scheelt aanmerkelijk! Ik heb hiermee op een heel lange rit met toch snelheden van 160 en hoger een verbruik van 1 op 7,6 gehaald wat voor mij echt ongekend was. Wanneer je netjes 100/120 blijft rijden moet dit veel zuiniger kunnen. Het hoge verbruik zit hem, naar mijn ervaring, met name in het "trappen" bij het inhalen, dus het gas bijgeven als je voorligger naar rechts gaat. Door het gebruik van de cc gaat dit ontzettend geleidelijk en volgens mij zit hem hier de winst.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-03-2005 20:29
Bij de huidige benzineprijs is het verschil tussen een auto die 1 op 7 rijdt en een die 1 op 9 rijdt 1200 euro per jaar, bij 30.000 kilometer per jaar. Als je minder kilometers maakt is het verschil natuurlijk navenant kleiner. 
Meer dan 2 verbruikspunten verschil zal er echt niet zijn tussen een sportief bereden 8 en de zuinigste sportief bereden gelijkwaardige sportwagen.

Hoewel dat een heel bedrag is natuurlijk, kan dat verschil, omdat we bij deze klasse wagens over hogere aanschafprijzen praten (ook tweedehands),  weer gecompenseerd worden door allerlei zaken. Is de 1 op 9 auto 3600 euro duurder, dan duurt het al drie jaar voordat je dat ingelopen hebt. Daar de prijs/prestatieverhouding van een nieuwe RX-8 erg gunstig is kan dat effect een belangrijke rol spelen.
Sommige sportwagens zijn een paar gewichtsklasses zwaarder, dan betaal je weer meer wegenbelasting, wat het verschil weer kleiner maakt. 
Ik bedoel maar te zeggen: neem alle aspecten in ogenschouw en staar je niet blind op het verbruik.  En zuipen doen sportwagens per definitie.

Je zult trouwens lang moeten zoeken naar een sportwagen die én zo goed rijdt én tegelijk zo praktisch is, én zo bijzonder!
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-03-2005 08:37
Hey Leo en Ceacil, bedankt voor jullie snelle antwoord.
Dus als je "sportief" rijdt, rijdt ie 1 op 7; is dit dan het onzuinigste rijgedrag? Maw als jullie eens "zuinig" rijden en je aan de snelheid houden hoeveel is dan het gebruik? Ik neem aan dat de 'niet-HP' uitvoeringen zuiniger zijn?
Ik ben het met jullie eens dat het een zeer aparte auto is, op de site van Autozine spreekt men zelfs van een comfortabele 4 persoons reiswagen. En nét deze combinatie sport-reiswagen is wat ik zoek. Alternatieven zijn meestal tweezitters. Mijn 2e keuze is een Mercedes SLK 230 of 320, maar die is dan al gauw wat jaartjes ouder én blijft een tweezitter en zal ook wel de nodige liters verbruiken. Maar is deze niet waardevaster?
Nu nog even de aanschafprijs. Een nieuwe kan ik me niet veroorloven. De afschrijving voor het eerste jaar is ruim EUR 10.000,-. Die heb ik dus al 'verdiend'. Wat denken jullie is het nu interressant om er een aan te schaffen of toch nog even (nou even) wachten tot ze 2 jaar oud zijn, of valt de afschrijving na het eerste jaar wel mee.
Ik zag trouwens een RX8 van 2003 te koop staan, ik dacht dat de RX8 pas in 2004 op de weg is gekomen.
Dan de laatste vraag welke uitvoering adviseren jullie me? Ik ben niet het type dat valt voor pk's maar ben kapot van het uiterlijk van de RX8 en de genoemde combinatie. Ik heb vroeger een MX3 gehad (niet de 6-cylinder) spijt dat ik hem heb weggedaan! Mijn voorkeur gaat uit naar de upgrade met dvd navigatie. Nu las ik weer dat het BOSE systeem niet byzonder goed is. Maar 2e hands komt de HP toch ook al aardig in de richting van mijn budget, ok die xenon koplampen en alu pedalen hebben wel wat...maar die pks hoeven voor mijn niet zo nodig ook qua gebruik. Of zeggen jullie áls je ervoor gaat dan ook helemaal en schaf de HP aan?

   
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-03-2005 08:41
Kunnen jullie zo zeggen hoeveel de wegenbelasting bedraagt?
- Van mxvijftor (Deelnemer) op 28-03-2005 09:26
tja als ik met mijn MX5 er behoorlijk aan trek kom ik op 1:9 ( tgn 6500-7000 trm/m)
en bij normaal dagelijks gebruikt woon-werk en werk-woon verkeer,kom ik op 1:12,45
nou moet ik wel groot deel over een 80 Km weg, waar ze (werkelijk !!!!!)dagelijks staan te controleren

maar nu de grap :wij laten ons het welgevallen dat de priizen voor onze rij vloeistof dagelijks tot exorbitante hoogte stijgt en nog verder..........
wanneer gaan we daar eens wat aan doen !!!!!! 

super 98 al EUR 1,34 waar gaat dat over

nou rijdt ik altijd super+ ,omdat dat gewoon super rijdt ,en in normaal+  meer aditieve zitten
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-03-2005 11:38
Herbie:

> Hey Leo en Ceacil, bedankt voor jullie snelle antwoord.
> Dus als je "sportief" rijdt, rijdt ie 1 op 7; is
> dit dan het onzuinigste rijgedrag?


Nee, ik rij over het algemeen onzuiniger, maar dat ligt aan mij. Er wordt door anderen ook 1 op 8,5 a 9 gehaald (SP/Upgrade).

> Maw als jullie eens "zuinig" rijden en je aan de snelheid houden hoeveel is dan het gebruik?


Eerlijk antwoord: geen idee. Ik hou me in de bebouwde kom aan de max, maar daarbuiten wordt het lastiger. ;)

>  Mijn 2e keuze is een Mercedes SLK 230 of 320, maar die is dan al gauw wat jaartjes ouder én blijft een
> tweezitter en zal ook wel de nodige liters verbruiken. Maar is deze niet waardevaster?
> Nu nog even de aanschafprijs. Een nieuwe kan ik me niet veroorloven. De afschrijving voor het eerste
> jaar is ruim EUR 10.000,-. Die heb ik dus al 'verdiend'. Wat denken jullie is het nu
> interressant om er een aan te schaffen of toch nog even (nou even) wachten tot ze 2 jaar oud zijn, of
> valt de afschrijving na het eerste jaar wel mee.


Ook geen idee. De afschrijving van iedere auto is in het eerste jaar het grootst. Wat er hierna met de 8 gebeurt moeten we nog zien. Ik vermoed wel dat de Japanners iets sneller afschrijven.

> Ik zag trouwens een RX8 van 2003 te koop staan, ik
> dacht dat de RX8 pas in 2004 op de weg is gekomen.


Nee, de eersten zijn in december 2003 op kenteken gezet, dus dat kan heel goed.

> Dan de laatste vraag welke uitvoering adviseren jullie me? Ik ben niet het type dat valt voor pk's
> maar ben kapot van het uiterlijk van de RX8 en de genoemde combinatie. Ik heb vroeger een MX3 gehad
> (niet de 6-cylinder) spijt dat ik hem heb weggedaan! Mijn voorkeur gaat uit naar de upgrade
> met dvd navigatie.
> Nu las ik weer dat het BOSE systeem niet byzonder goed is. Maar 2e hands komt
> de HP toch ook al aardig in de richting van mijn budget, ok die xenon koplampen en alu pedalen
> hebben wel wat...maar die pks hoeven voor mijn niet  zo nodig ook qua gebruik. Of zeggen jullie áls je
> ervoor gaat dan ook helemaal en schaf de HP aan?
>


Dat moet ieder voor zich uitmaken. Ik zou zo zeggen, lees de andere ervaringen en oordeel zelf. Ik zelf ging wel voor de PK's en de 6 bak, maar ieder het zijne.

De alu pedalen set kun je er als optie bij kopen. Ziet er iets anders uit als in de HP versie, maar ik ook erg mooi.

Wat betreft het Bose systeem, ik was hier zelf in het begin niet zo over te spreken omdat ik in mijn vorige auto een zeer goede installatie had. Achteraf blijkt dit ook een kwestie van de juiste instelling van het geluid en nu ik die eenmaal gevonden heb (voor "mijn soort" muziek), ben ik toch dik tevreden. Dat er nu maar 6 cd's in de speler kunnen i.p.v. 11 bij mijn vorige mis ik niet zo erg, heb het geluid van de radio vaak af om de muziek die de motor maakt te kunnen horen ;)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-03-2005 11:44
Herbie:

> Kunnen jullie zo zeggen hoeveel de wegenbelasting
> bedraagt?


Nieuwe tarief Noord Holland is 39 euro per maand.
- Van Eric (ForumPro) op 28-03-2005 15:38
Het verbruik van de 8 hangt af van je rechtervoet. Alhoewel de verschillen tussen een zware en lichte voet niet zo groot zijn als bij een conventionele motor met zuiger en cilinders.
Wanneer wij het rustig aan doen (eigenlijk koop je daar de 8 niet echt voor) rijden we met een SP Upgrade ongeveer 1 op 7.
Wanneer we lekker doortrekken in de toeren en de piep willen horen, dan betekent dat een verbruik van ongeveer 1 op 6,5.
Ga je echter naar Frankrijk op vakantie en hou je de hele weg een snelheid aan van ongeveer 130 km/ph, tja, dan val je niet alleen snel in slaap, maar je verbuik wordt er ook 1 op 9 van.
Bij de aanschaf van een 8 zou het de vraag omtrent het benzineverbruik secundair moeten zijn!
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-03-2005 21:47
Ok mannen bedankt voor de info..ik laat jullie nog wel weten wat het geworden is!
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-03-2005 21:55
Ja gelijk heb je! Tis niet normaal meer die benzineprijs maarre dat is helaas toch met alles zo sinds de euro ons door door "dikkoppen" met hoge salarissen is opgelegd. Het enige voordeel van de euro is als je naar het buitenland gaat..maar ook daar klagen ze steen en been over de hoge prijzen. Maar jij rijdt nog 1 op 12.....
Vandaar dat ik ALs ik de RX8 uiteindelijk aanschaf er ook lang plezier van wil hebben en niet bij iedere tankbeurt denk van had ik toch maar eerst de vaste kosten goed nagevraagd. Dus ik ben ff aan t nagaan wat de RX8 echt kost, buiten de aanschaf, ,aan verzekering belasting en benzine. Gr. Herbie.
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 29-03-2005 06:08
Het brandstofverbruik vd RX-8 HP is erg hoog, zo'n 50% meer dan bij mijn vorige auto (BMW 330CiA). Maar daar staat dan wel een veel lagere aanschafprijs tegenover, bovendien is de RX-8 één maatje lichter qua gewicht. Voor dit prijsverschil kan je heel wat liters extra brandstof tanken. In het begin is het schrikken dat de tank zo snel leegraakt, maar na een paar keer raak je daar aan gewend.
Maar staar je niet blind op het brandstofverbruik (al hoewel dat het meest tastbaar is in de praktijk), let vooral ook op de afschrijving (doorgaans de hoogste kostenpost). Uiteindelijk bepalen alle kostensoorten bij elkaar welk prijskaartje er aan het fantastische rijgenoegen vd RX-8 hangt. Er staan diverse gebruikte (demo's) RX-8en te koop, vaak al een hele tijd, daar moet dus onderhandelingsruimte inzitten. En ga een paar keer proefrijden.

Succes! Eric
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2005 17:43
Goed nieuws! Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat mijn dagteller ook een 4 aan het begin blijkt te hebben!!! Cruise-control en een RX-8 in mijn binnenspiegel hadden een positieve invloed op het verbruik.

Er ging 56,17 liter bij, dus 1 op 7,2 ofwel 13,9 liter op 100 km.
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 12-04-2005 06:48
Caecil:

> Goed nieuws! Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat
> mijn dagteller ook een 4 aan het begin blijkt te
> hebben!!! Cruise-control en een RX-8 in mijn
> binnenspiegel hadden een positieve invloed op het
> verbruik.


Of was je de vorige keer na het tanken vergeten om de dagteller op nul te zetten?
groeten, Eric
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 12-04-2005 14:15
Ik zag deze Rx8 door mijn vooruit en ook met CC heb ik 420 kilometer gereden met deze tank en er moest 54,1 liter bij. Dus maar een klein beetje goedkoper.
- Van 212.125.142.18 [nl] op 18-04-2005 06:49
En ja hoor, de "5" zaterdagavond op mijn dagteller gezien, en dan bij de hondertallen. Heel erg netjes van Kerkrade naar Hoofddorp en terug op de CC. Hele stukken 120 km/h en zelfs 100 km/h. Jammer genoeg kan ik geen fotografisch bewijsmateriaal leveren. Bij 504 ging het benzinelampje branden en inmiddels staat de teller op 517. Tanken zal er deze week wel niet van komen ivm carpoolen. Het precieze verbruik volgt dus later.
- Van jos (SuperForumposter) op 18-04-2005 08:45
212.125.142.18 was ik dus, voor diegene waar dat nog niet duidelijk voor was. Even opnieuw ingelogd en checken of nu mijn naam wel boven het bericht verschijnt. Groeten Jos.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-04-2005 10:11
Zie je wel dat de "5" mogelijk is.Nu nog iemand die dit met een HP doet. Zelf heb ik 130 en 110 km/u aangehouden op de CC.Op de A9 onder Amsterdam zag ik de flitspaal alhier te laat om terug te gaan naar 100 km/u. Gelukkig geen flits te zien !!
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 18-04-2005 10:27
Outjer:

> Zie je wel dat de "5" mogelijk is.Nu nog iemand die
> dit met een HP doet.


Ik denk dat mij dat niet zal gaan lukken. Ik heb zaterdag heel rustig gereden, maar na 240 km stond de naald vd brandstofmeter al weer halverwege.

zoom-zoom Eric
- Van DoctorZoom (Beginner) [nl] op 19-04-2005 14:02
Het wordt bij m'n SP steeds makkelijker om zuiniger te rijden. Of het met de update samenhangt, het weer of dat papa ouder wordt, ik weet het niet. Deed ik vorig jaar met heel voorzichtig rijden 1 op 9 op de snelweg (ja, weinig inhalen en tussen de 110 - 120 rijden), rij ik de afgelopen weken met gemak 1 op 9 zonder dat ik nu inhoud, gewoon lekker doorrijden 140+ en zo nu en dan lekker doorhalen. De laatste keer dat ik 'voorzichtig' reed, met gematigd accelereren en niet boven de 130 km/h, haalde ik bijna 1 op 10. Ik ben benieuwd wanneer ik de 6 op de dagteller vindt. Moet haalbaar zijn.

Overigens, bovengenoemde gemiddelden vallen bij mij terug naar 1:8 wanneer ik voor mijn doen korte ritten maak. Stationair draaien en koude motor maken nog steeds dorstig. Gemiddelden als 1:7 en slechter (1:6 was m'n absolute dip) heb ik alleen gehaald op de autobahn bij continu proberen zo snel mogelijk de maximumsnelheid te halen voordat de linkerbaan weer bezet was.

Iemand anders nog ervaringen met het zuiniger worden van zijn/haar auto al dan niet na de update?

  
- Van jos (SuperForumposter) op 22-04-2005 09:57
Jammer, net niet de 1 op 10 gehaald. Bij de tankbeurt gistereen 53,89 liter getankt op 523 km. Dus precieze verbruik Kerkrade-Hoofddorp vv is 1 op 9.7
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 23-04-2005 14:36
Nu na montage Sebring uitlaat, gebruik na 267km gereden te hebben. Er moest 42 liter bij getankt worden.
Ik durf het bijna niet uit te rekenen.
- Van Eric (ForumPro) op 25-04-2005 10:43
1 op 6,3 valt wel mee naar mijn idee.
De uitlaat zorgt natuurlijk voor een iets hoger verbruik (vermoed ik) maar met mijn simpele SP rijd ik gemiddeld nauwelijks zuiniger.
En jij hoort tenminste nog een prachtig geluid bij de hoge toeren, nog voor het mooie piepje ......
Ziet er echt goed uit die uitlaat!
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 29-04-2005 06:10
Outjer:

> Zie je wel dat de "5" mogelijk is.Nu nog iemand die
> dit met een HP doet.


Het is mij gisteren (net) niet gelukt. Na 458,8km (overwegend lange rustige stukken en om de saaiheid te doorbreken wel af en toe 160 km/h en fors acceleren) sprong het reservelampje aan. Toen ik bij dagtellerstand 479,1km bij het tankstation kwam stond de meter al op "E" en tot overmaat van ramp bleek het tankstation defect te zijn. Spaans benauwd ben ik rustig doorgereden naar het volgende tankstation (9km verderop). Nu bleek dat er na 488km slechts 55L in ging (rustig tanken om luchtbellen te voorkomen (ontluchting vd tank is ronduit slecht) en tot de rand gevuld). Al met al een verbruik van 11,25L/100km gehaald. De RX-8 trok bij het tanken veel bekijks van twee motorrijders. Ze wisten eea vd Wankelmotor en wilden alles van de Renesis weten.

zoom-zoom Eric
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 29-04-2005 08:07
Vandaag heb ik mijn tank met slechts 57.95 l benzine gevuld. En dit, na een goede en kwijt 544.3 km rijding.
Ik denk toch wel dat het overal mijn beste rit was.
Slechts 10.65 l/100 ! (is dat 1:9.4 ?)
Wie zal dat geloven ? :D

Thierry
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 30-05-2005 07:41
Outjer:

> Zie je wel dat de "5" mogelijk is.Nu nog iemand die
> dit met een HP doet.


Zelfs met een HP blijkt dit toch mogelijk te zijn. Na 463 km sprong het lampje aan, bij 506 km gaan tanken, er ging 56.3 L in. Al met al een verbruik van 11.13 L/100km. Omstandigheden: overwegend lange rustige ritten in NL. Binnenkort weer naar Duitsland, dan zal het verbruik wel weer "iets" hoger zijn....

zoom-zoom Eric

 
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 31-05-2005 10:24
Op de franse tolweg 2 tankbeurten 1: 10 gereden.  49 liter op 497 km en 52 liter op 514 km.
Omstandigheden :CC op 130 km/u en alleen bij tolstation even vol doortrekken.
Eigenlijk zou de 6 nu ook haalbaar moeten zijn. Theoretisch dan.Want de opgegeven 61 liter tankinhoud klopt volgens mij niet.Na maximaal 59 liter sta je stil. Toch een keer uitproberen (met een reservetankje) als ik zonder vrouw en kinderen in de auto zit. Probleem is alleen dat er op de franse autoweg vaak wel 60 km tussen de tankstations zit.
- Van Eric (ForumPro) op 31-05-2005 10:47
De tank echt leeg rijden lijkt me geen goed idee.
Er zit altijd enig residu onder in de tank, dat komt beslist gedeeltelijk mee in het brandstofsysteem en dat rijdt echt niet prettig, en voor hetzelfde geld sta je er na een paar kilometer door stil.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-06-2005 05:52
Klopt, daarom schreef ik ook zonder vrouw en kinderen.Ik denk trouwens dat het benzinefilter de verontreinigingen wel tegenhoud en bovendien zijn de injectoren waarschijnlijk voorzien van erg grote gaten. (anders kan er nooit zoveel benzine doorheen)ha ha.  Nog gefeliciteert met het behalen van de 5 met een HP!!
- Van Eric (ForumPro) op 01-06-2005 07:16
De 5 betrof een andere Eric.
Mijn 8 heeft nog nooit een andere 5 gezien dan de 5 op de toerenteller, en ook dat getal wordt niet vaak gebruikt ...........
Dat van die injectoren heeft me op deze saaie ochtend op kantoor toch weer aan het lachen gebracht.

Groeten,

Eric
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-06-2005 09:26
Gisteren in Duitsland en een stukje NL: tussen 2 tankbeurten in 2,5 uur steeds zo hard gereden als het verkeer het toeliet. Hierbij een gemiddelde van 132 km/pu gereden met een verbruik van 1 op 7,2 ofwel 13,88 liter op 100 km.

Ik zag bij een benzinestation in Duitsland overigens nog 2 rode RX-8en uit NL staan, dit was 71 km nadat ik al getankt had, terwijl ik met diezelfde twee de vorige dag nog tegelijk stond te tanken. ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-06-2005 10:21
Caecil:

>
> Ik zag bij een benzinestation in Duitsland
> overigens nog 2 rode RX-8en uit NL staan, dit was
> 71 km nadat ik al getankt had, terwijl ik met
> diezelfde twee de vorige dag nog tegelijk stond te
> tanken. ;)


Ik was dat niet hoor. Ik heb pas na 485 km getankt om 18.30u vlakbij Aken , 15 km voor de grensovergang Aken/Heerlen. Daar ben jij niet langs gekomen volgens mij. Ik was toen ook alleen (dus zonder Jos) Verbruik 1:9. Snelheid grotendeels 140-150 km/u terwijl er ook nog circa 70 km volgas bijzat!!
- Van Matex (ForumPro) op 06-06-2005 10:24
In Duitsland tanken,terwijl jullie zo dicht bij Luxemburg zaten dat je het kon lopen.
En daar is het levensvocht voor de RX-8 30% voordeliger.
Compenseert toch het rechter voet gevoel.
overigens voor rokers ook een goed klimaat.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-06-2005 12:02
Outjer:

> > Ik was dat niet hoor.


Jij was het wel, maar eerlijk gezegd heb ik Jos niet zien staan. Ik ging er vanuit dat hij achter jullie bij een andere pomp stond. Zag jullie nog wel samen voorbij komen toen ik stond te tanken, zoals gezegd, 71 km daarvoor.
- Van Mart (Deelnemer) [eu] op 06-06-2005 17:34
Blijkt toch te kunnen, afgelopen weekend  zeeuws-vlaanderen - volendam met wat rond toeren in de kop van noord holland, 495 km en 49 liter getankt. 1:10. Maarja de tank hiervoor was 1:6,8 dus gewoon lekker "gereden"
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-06-2005 18:20
Caecil:

> Outjer:
>
>> > Ik was dat niet hoor.
> Jij was het wel, maar eerlijk gezegd heb ik Jos
> niet zien staan. Ik ging er vanuit dat hij achter
> jullie bij een andere pomp stond.


Als ik het was geweest ,ben je dus 415 km met een tank gereden!!
Misschien heb je Jos gezien. Jos , kun jij dit raadsel oplossen??
Waar heb jij getankt Jos?

Zag jullie nog

> wel samen voorbij komen toen ik stond te tanken,
> zoals gezegd, 71 km daarvoor.


Dat is inderdaad mogelijk.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-06-2005 18:27
Matex:

> In Duitsland tanken,terwijl jullie zo dicht bij
> Luxemburg zaten dat je het kon lopen.


Dat had ik ook willen doen , maar na vele , vele slingerweggetjes en 6 uur hogere stuurkunst vonden enkele mensen van het gezelschap het ronduit welletjes. En op dat moment moest de kortste toute aangehouden worden. Die ging niet over Luxemburg maar gelukkig wel over een schitterend parcours.
- Van jos (SuperForumposter) op 07-06-2005 11:04
Ik weet niet welk tankstation dat het is geweest, echter het aantal km op de teller moet kloppen. Ik heb namelijk getankt bij een dagtellerstand van 412 km (50 liter). Dat kmt dus overeen met de door jou genoemde 415.
Conclusie: Caecil, ik was degene die je bij dat tankstation gezien hebt.
Overigens toch weer vreemd dat Outjer op de zelfde route een 1:9 registreert terwijl ik net de 1:8 haal. En met de rijstijl heeft dit niets te maken, want die was vergelijkbaar.
Overigens een dergelijk weekend is zeker voor herhaling vatbaar.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-06-2005 20:41
Ik moet bekennen dat het genoemde verbruik van 1:9 niet klopt. Om de pitsstop zo kort mogelijk te houden ( ongeveer 60 sec.) had ik slechts 8,3 liter (10 euro) getankt om tot thuis te komen. Bij genoemde 1:9 was ik uitgegaan van 50 liter voor 446 km (toen het lampje ging branden)  Vandaag heb ik wel volgetankt en blijkt het verbruik 1:8,9 (8,3 + 56,2 liter op 575 km). 
Er vanuitgaande dat we beide dezelfde update hebben blijven we zitten met een onverklaarbaar verschil in verbruik tussen Jos en ik.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat gezocht moet worden in het feit dat de 8 van Jos pas net ingereden is en die van mij al heel wat meer heeft gereden.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-06-2005 21:51
Bericht van Herbie:

>Hoi RX-8 fans...na deze discussie gestart te hebben over het verbruik 1:7, heb ik besloten om toch maar "mijn" RX-8 aan te schaffen (bwjr 2004, geen HP, titaan zwart/bruin interieur) ... Ben trouwes wel blij dat een aantal van jullie toch de 1:10 heeft gehaald, denk dat het jullie wel wat moeite heeft gekost om "rustig" te rijden, hahaha.
>Jammer dat ik nu pas zie dat er een aantal van jullie dit weekend in Urmond bij elkaar is gekomen, ik woon in Sittard,  had dus ff kunnen komen kijken.
>Misschien dat jullie nog s deze kant opkomen....Mergellandroute ofzo..


>Weet iemand van jullie waar je die lucht in- en uitlaatversieringen goedkoper kan uithalen?


@ Herbie: gefeliciteerd met je aankoop, veel rijplezier! (ondanks de soms 1:7 ;) )
Vorig jaar hebben een aantal van ons al een gedeelte van de Mergellandroute gereden, maar dat kan nog wel eens herhaald worden.
- Van jos (SuperForumposter) op 09-06-2005 06:16
Hallo Herbie,
veel plezier met je 8, en even een reactie op je vraag naar de accenten op de luchtinlaten, ondanks dat we hier dan wel op de verkeerde plek op het forum zitten: Hele mooie ( van RVS vervaardigde) accenten zijn te krijgen voor 73 engelese ponden via
www.rx8-accessories.com. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb jij Ceacil ze ook hier vandaan ? Bovendien hebben deze geen last van roest, zoals de originele (aluminium) exemplaren dat wel hebben.
Overigens komen 2 van de 3 rexen die afgelopen weekeinde hun rit maakten uit het diepe zuiden, waarvan Outjer zelfs ook in Sittard woont. Volgens mij ben je overigens ook al gespot, omdat ik al vaker het verhaal hoorde dat een zwarte rx8 in sittard gesignaleerd werd. Anoniem blijven in een 8 is onmogelijk.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-06-2005 21:15
Nu zijn er volgens mij al 3 zwarte 8-en in sittard. Dat zijn er dan dus 4 in totaal in REX-CITY !! Een van de dealer (Hensgens) zelf , een van een tandarts die de auto op duits kenteken heeft staan (woont of werkt dus vlak over de grens) en dan jij dus Herbie. Die van de dealer zelf heeft een rood/zwart -interieur en hier in heb ik proef kunnen rijden. Waar heb jij de auto gekocht en wat heb je er voor betaald(als ik het mag vragen). Ik denk dat je de eerste bent die de auto 2-hands heeft gekocht.Kom gerust een langs om kennis te maken. Ik zal mijn adres via de berichten doorsturen.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 12-06-2005 09:34
NEEE, ik heb geen zwarte maar de mooiste hahaaha: een titaan,  zwart-bruin van binnen, zoals Eric geloof ik. Ik woon in een nieuwbouwwijk die nog niet helemaal klaar is dus zwart is teveel poetswerk...
Heb hem gekocht van Mazda-dealer in Tilburg. Ja, outjer ik heb je bericht ontvangen ik kom zeker s langs. Jij bent trouwens ook bij deze uitgenodigd. Ik heb mijn adres naar je gemaild... Als ik het goed gedaan heb want ik weet niet precies hoe deze site werkt. Overigens: ik heb mijn eerste tankbeurt al meegemaakt, na 2 dagen gereden ?(nou ja gereden, zeg maar gescheurd) 1:7, dus het kan alleen nog maar zuiniger. Ik heb niet de HP. Ja, grappig dat iedereen je nakijkt....das wel wennen hoor!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-09-2005 08:49
Outjer:

> Eigenlijk zou de 6 nu ook haalbaar moeten zijn.
> Theoretisch dan.


Op het duitse forum heeft Soemmi (een zwitser) met een SP over 20.000 km GEMIDDELD 1:10.5 gereden. (9,5 liter per 100 km).Hij heeft ook cruise control ingebouwd. Ik heb hem uitgedaagd de 600 km -grens te "knacken". Zijn langste rit met een tank staat op 589,9 km waarna er 54,91 liter in moest. Ik hou jullie op de hoogte.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-09-2005 09:39
Hij moet zich schamen.

Rijden we nou in een sportwagen of niet?
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 09-09-2005 10:27
Outjer:

> Outjer:
>
>> Eigenlijk zou de 6 nu ook haalbaar moeten zijn.
>> Theoretisch dan.
> Op het duitse forum heeft Soemmi (een zwitser) met
> een SP over 20.000 km GEMIDDELD 1:10.5 gereden.
> (9,5 liter per 100 km).Hij heeft ook cruise control
> ingebouwd. Ik heb hem uitgedaagd de 600 km -grens
> te "knacken". Zijn langste rit met een tank staat
> op 589,9 km waarna er 54,91 liter in moest. Ik hou
> jullie op de hoogte.


Onvoorstelbaar, hier kom ik met mijn HP, ondanks een relatief zuinige rijstijl, niet eens in de buurt:
- Gemiddeld over 17.000 km bedraagt het brandstofverbruik 1:8,4 (11,9 L / 100km). Olieverbruik 0,3L / 1.000km.
- Minimum verbruik 10,3 L / 100km (lange, hele rustige rit in NL)
- Maximum verbruik 46,6 L / 100km (korte en extreem snelle, met vaak in 4 en 5 voluit accelereren naar rond de 240 km/h, rit in D). Bij lange snelle ritten, rond de 180-210 km/h (in 6), daalt het verbruik naar de 18-23 L / 100km.

zoom-zoom, Eric
- Van Eric (ForumPro) op 09-09-2005 10:31
Caecil:

> Hij moet zich schamen.
>
> Rijden we nou in een sportwagen of niet?


Klink mij bekend in de oren.
Wat is er met je avatar gebeurd ????
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-09-2005 11:20
EJ Uitterlinden:

> Onvoorstelbaar, hier kom ik met mijn HP, ondanks
> een relatief zuinige rijstijl, niet eens in de
> buurt:
> - Gemiddeld over 17.000 km bedraagt het
> brandstofverbruik 1:8,4 (11,9 L / 100km).


Zeer binnenkort, waarschijnlijk binnen een week, kan ik hier mijn gemiddelde over 50.000 km "publiceren", maar het zal zeer zeker ongunstiger zijn. Met ongunstig bedoel ik: voor de bankrekening.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-09-2005 19:00
Caecil:

> Hij moet zich schamen.
>
> Rijden we nou in een sportwagen of niet?


Hij schrijft dat ie heel veel lol heeft tijdens het rexen (zoals dat daar heet)
Waarschijnlijk komt veel minder stoplichten tegen terwijl er ook nog minder files zullen zijn, om over die mooie slingerwegen maar helemaal te zwijgen. Als je dan ook nog weet dat daar de benzine slechts 1,16 euro kost , rijdt ie de helft goedkoper dan jij Caecil.Je zou er jaloers van worden Zullen we maar gaan verhuizen. Of liever in keer door naar Amerika misschien?
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 09-09-2005 21:29
Maar 1;10 dan koop ik een panda
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-09-2005 17:30
henkie:

> Maar 1;10 dan koop ik een panda


:) :)
Soemmi rijdt denk ik met een zelfde rijstijl dan de gemiddelde pandarijder. En sommige mensen beleven daar inderdaad lol aan.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-09-2005 10:33
Outjer:


>  Ik heb hem uitgedaagd de 600 km -grens
> te "knacken". Zijn langste rit met een tank staat
> op 589,9 km waarna er 54,91 liter in moest. Ik hou
> jullie op de hoogte.


De 600 km grens is gevallen!!. EN HOE !!!
Soemmi heeft met zijn SP 623,6 km gereden op 53,53 liter.  Dat is 1 :11,6!!   (Ofwel 8,582 liter op 100 km)
De uitdaging ligt nu bij de eerste HP die dit nadoet. Moet mogelijk zijn want Kialar heeft met zijn HP 284,9 km gereden met hetzelfde verbruik 1 : 8,6 .Omstandigheden :Hele rit 3000 toeren en 97 km/u.
Kommentaar van andere Rexen : dit lijkt zuinig maar is waarschijnlijk bij die rijwijze nog steeds 3 liter per 100 km meer dan bij een willekeurige conventionele auto.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-09-2005 10:56 Edited 20-09-2005 10:59
Gemiddeld verbruik TdL 2005 + 1 dag woon-werk verkeer (110km), totaal 1224 km: 1 op 5,3, oftewel 18,86 liter op 100 km.
Das dus 10 liter meer per 100 km als Soemmi.

Omstandigheden: zoveel mogelijk 6000 toeren gereden. ;)

Mijn 8 valt namelijk in slaap als ie lang onder de 120 kmpu moet rijden, evenals Garfield die ik dat echt niet aan kon doen.
- Van Eric (ForumPro) op 26-09-2005 09:59 Edited 26-09-2005 15:52
Tijdens de vakantie in Frankrijk hebben we meer dan 2500 km gereden.
Op de heenweg redelijk gas gegeven en de 875 km naar de bestemming in 8,5 uur afgelegd.
Gemiddelde verbruik toen was 1 op 8.
Terplaatse veel gescheurd door de bergen en ook wel kalm aan gedaan vanwege de steeds meer toenemende controles. Weer 1 op 8 gereden.
De terugweg deden we in precies 8 uur. Verbruik was een keer 1 op 9 en de laatste tankbeurt 1 op 9,61 (daar heb ik wel een slaapverwekkende 130 km per uur voor gereden gedurende enige tijd) (na het flitsincident was ik behoorlijk geschrokken)
Het vervelende van de 8 is dat je, op een lange reis, vooral op zondagen, niet binnendoor kunt rijden omdat bijna alle benzinestations gesloten zijn. Per tank rijd je gemiddeld 400 km, dus dat schiet niet op.
Als ik een Mazda 3 1.6 Citd koop, rijd ik op een tankinhoud van 55 liter ruim 1000 km. Dat betekent thuis tanken en bijna tot aan de Pyreneeen doorrijden, is ook wel een aantrekkelijk idee :):):)
- Van Lyckele (SuperForumposter) op 26-09-2005 13:58
En met zo'n mooie 3 kunnen er makkelijk meer mensen en spullen mee, alleen zullen er minder mensen last van hun nek gaan krijgen :):):):):):):):):):)
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 27-09-2005 16:14
Tja Eric en dan rij jij nog 1 op 8 á 9... das ook al knap..
- Van Eric (ForumPro) op 27-09-2005 18:27
Herbie:

> Tja Eric en dan rij jij nog 1 op 8 á 9... das ook
> al knap..


Dit zijn echt uitzonderingen, waar ik mijn best voor doe. In de bergen neemt het gebruik meestal af is mijn ervaring.
Normaliter gebruik ik de 8 zoals hij eigenlijk gebruikt moet worden, en dan rijd ik ongeveer 1 op 6 a 7 (wel op de kortere afstanden)
- Van euro-beat (Beginner) op 24-11-2005 18:37
ben blij eindelijk iets dat meer drinkt dan ik..
- Van Pjeir (Beginner) [be] op 15-12-2005 14:35
Heb mijn hp nu 2 weken en mijn verbruik is 17l / 100km oftewel na 295 km heb ik 51 liter getankt (hoofdzakelijk korte afstanden) en meestal toch rustig gereden,enkel paar keer doorgetrokken tot 8000 toeren bij wijze van test :-)
- Van antoon (Powerposter) [be] op 15-12-2005 16:26
Zo'n 40 000 km met mijn HP, en zeer tevreden als ik meer dan 250 km met een volle tank rijd. Iedere hobby heeft zo zijn kost.

En zoals al vaak gezegd, hoe meer paardjes in de stal, des te meer voer moet in de troch :-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-07-2006 12:33
Outjer:

> Outjer:
>
>
>>  Ik heb hem uitgedaagd de 600 km -grens te
>> "knacken". Zijn langste rit met een tank staat op
>> 589,9 km waarna er 54,91 liter in moest. Ik hou
>> jullie op de hoogte.
> De 600 km grens is gevallen!!. EN HOE !!!
> Soemmi heeft met zijn SP 623,6 km gereden op 53,53
> liter.  Dat is 1 :11,6!!   (Ofwel 8,582 liter op
> 100 km)
> De uitdaging ligt nu bij de eerste HP die dit
> nadoet. Moet mogelijk zijn want Kialar heeft met
> zijn HP 284,9 km gereden met hetzelfde verbruik 1 :
> 8,6 .Omstandigheden :Hele rit 3000 toeren en 97
> km/u.
> Kommentaar van andere Rexen : dit lijkt zuinig maar
> is waarschijnlijk bij die rijwijze nog steeds 3
> liter per 100 km meer dan bij een willekeurige
> conventionele auto.


Op terugweg van tsjechië had ik de 600 km grens binnen handbereik!!
Na 568 moest ik 54,3 liter tanken. Dat is dan 1:10,5.
Vrijwel de hele tijd 130 km/u gereden op de cc.
Zonder reservetankje en met de hele familie in de auto durfde ik niet nog een tankstation over te slaan.

Outjer
- Van ton (Beginner) [eu] op 26-07-2006 11:11
Ik heb een rode RX8 SP. Vorige maand vanuit de Dolomieten teruggereden in 9,5 uur, 1150 km. Gemiddelde snelheid 120 km/uur.
Verbruik: 1 op 10  !! Kruissnelheid ca. 145 km/uur. Bij normaal woon/werkverkeer is het verbruik ergens tussen de 1 op 7 1 op 8.
Dus onder gunstige omstandigheden kun je behoorlijk zuinig rijden.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-08-2006 17:10
Ik heb vanaf de laatste tankbeurt inmiddels 500 kilometer gereden en nog bijna een halfvolle tank over!!!!

Het leek niet mogelijk met mijn rijstijl. En dat is het dan ook niet in de RX-8.
Ik heb er namelijk een goedkoop dieseltje bij gekocht. Ik verstookte inmiddels bijna 500 euro aan benzine voor woon-werk-verkeer per maand.

Binnenkort een foto van mijn prachtige nieuwe oude Peugeot 306 1.9 TD uit 1994 en de verbruikcijfers.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Verbruik 1 op 7???

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill