Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / KAT stuk help!!!
- Van M Kingma (Deelnemer) [nl] op 05-12-2012 13:43
Hallo,

vandaag hoorde ik van de garage dat mijn katalysator stuk is,
wat zijn nu de opties voor mij?
ik kon bij hun een nieuwe kat kopen voor 2500 euro...

van mij mag hij er ook best uit (als geen invloed heeft)
maar ik wil gewoon van dat domme lampje af, als er wel een echte storing is weet ik het nu niet.

hoop echt dat ik snel wat hoor
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-12-2012 13:52
Bijvoorbeeld:
http://www.mazdarotaryparts.com/bmazda-rx8-catalytic-converter-to-fit-230-192-250-r3--imports-in-stock-b-1445-p.asp
Voldoet aan de Europese eisen en kost maar een fractie...

Succes,

Olof
- Van M Kingma (Deelnemer) [nl] op 05-12-2012 13:56
jij bent echt snel :) dank je wel !!!
zit hier nog een nadeel aan?
olof wat heeft u zelf?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-12-2012 14:20
Ik heb zelf nog steeds de originele kat. Die doet het nog goed.

Deze Engelse aanbieding lijkt me een goed alternatief. Ik heb goede ervaringen met deze winkel. Ze hebben mijn bougies, bobines en hoogspanningskabels geleverd. Snelle e-mail reacties, je bent er geen nummer. Spullen binnen drie werkdagen in huis en geen douanegedoe. Aanbevolen dus.

Olof
- Van M Kingma (Deelnemer) [nl] op 05-12-2012 14:32
maar goed,
ik lees dus dat het "normaal" is dat de kat kapot gaat,
verder zie ik ook veel post van Dennis, die heeft zelf geen kat meer maar blijft een foutcode krijgen
dit kan ik ook gemakkelijk oplossen door zelf te resetten
verder was er een post over een weerstand die het ook kon verhelpen, hier ging niemand verder op in, zal wel niet goed geweest zijn

zonder kat heb je meer pk mooier geluid, toch?
dus nadeel is alleen dat de storing steeds weer komt?

ups
- meer pk's
- mooier geluid

downs
- storing
- slechter verbruik (dacht ik te lezen)

nieuwe kat is 2500 euro
dan zou ik gaan voor olofs oplossing kat vervangen 350pond
geen kat lijkt me ook wat, vergeet ik nog dingen?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-12-2012 15:35
Ik denk niet dat het normaal is dat een kat kapot gaat bij minder dan 100.000 km op de teller. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je motor goed onderhouden wordt. Vandaar dat ik preventief bougies, bobines en kabels vervangen heb. Bij een mindere ontsteking komt er onverbrande benzine in de kat en daar kan hij absoluut niet tegen.

Bij mijn vorige auto gaf de katalysator bij 150.000 de geest. Mechanische oorzaak, rammelen.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie voor de Engelse oplossing kiezen en hem niet weglaten. Je bent ergens toch illegaal bezig al zie je geen verschil, maar de belangrijkste reden zou voor mij zijn dat het besturingssysteem ontworpen is voor een motor met kat.

Olof
- Van M Kingma (Deelnemer) [nl] op 05-12-2012 16:00 Edited 05-12-2012 16:22
de engels kat is 500 euro
hier in NL deze gevonden (schijnt via DE te lopen)
http://www.uni-fit.de/cgi-bin/baseportal.pl?status=ausgabe&htx=%2Funifit-daten.de%2Fshop_nl%2Fsuche_001&kid=851714.389971921.786251.555199117&tmp_Artikel=katalysator&tmp_Hersteller=MAZDA&tmp_Modell=RX-8&tmp_EngineSize=2.6
deze zou ook moeten kunnen?
ja een nieuwe kat is veel beter ben ik met je eens olof (wel moeilijke keuze)
maar goed VIA Doornekamp de tip gekregen als ik de motor niet vertrouw om

compressie test te doen
en een lektest
dan zouden hun nog via de RX7 club een imitatie kat kunnen krijgen (prijs weet ik nog niet)
en in hardenwijk zit "buchli" die kan de kat reiningen voor 250euro
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 05-12-2012 16:20
er bestaat ook nog iets als een cellfix
http://www.rpm-performance.nl/Webwinkel-Product-15466400/SRS-Exhausts-Cell-Fix-Universal.html
of deze werken durf ik niet te zeggen
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-12-2012 16:29
Tja, ik kan je hier verder niet in adviseren omdat ik geen ervaring heb met een kapotte kat. Maar nogmaals, persoonlijk zou ik gaan voor de kat van die Engelse jongens. Onder andere omdat er expliciet bij vermeld staat dat hij voldoet aan de laatste Europese eisen, de dichtheid gelijk is aan die van de originele Mazda kat en omdat er kennelijk ervaring is met Engelse dealers die ze als alternatief monteren. Dat is me het relatief kleine prijsverschil met die Uni-fit kat wel waard.

Maar natuurlijk is het verstandig eerste de motor te laten testen om niet binnen korte tijd een eventuele nieuwe kat te vernielen.

Succes met je keuze. Misschien kunnen andere forumleden met katervaring hier hun licht over laten schijnen?

Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-12-2012 16:39
Aan Martijn:

Als ik dit zo lees is het gewoon een truuk om de computer te laten geloven dat er een kat aanwezig, terwijl de pijp leeg is. Het enige effect is dat je controlelampje niet brandt omdat de computer genept wordt. Dit soort "oplossingen" komen er bij mijn auto niet in...

Olof
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 05-12-2012 17:23
Als je kat zo vroeg overlijdt, is het wellicht ook raadzaam om je ontsteking na te kijken, zoals Olof in het begin al aangaf. Als die niet meer goed is, is je volgende kat ook zo naar de knoppen.
- Van mazdabully (Beginner) [nl] op 05-12-2012 19:30
Hallo mijn naam Pascal.
Ik ben nieuw hier.
Ik heb nog een goede katalysator liggen voor je.
Laat maar weten of je interesse hebt.

gr Pascal
- Van M Kingma (Deelnemer) [nl] op 05-12-2012 20:42
ja zeker heb ik belang, maar hoe weet ik of die goed is?
en wat wilt u er voor hebben? stuur maar berichtje
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-12-2012 18:47
Een kat is een milieu ding, en het is echt niet "beter" voor de auto om er 1 te hebben!
Het is idd erg vervelend wanneer er steeds een lampje brand..

Buchli in Harderwijk, doen volgens mij alles met diesels...

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-12-2012 15:48
Ik zou de cat er gewoon uit laten, is toch niet nodig voor de keuring.
Bovendien is het alleen maar een restrictie voor de motor en die functioneert prima zonder cat, eigenlijk beter.
Voor het geld van een andere cat kun je beter een bluetooth OBD-adapter kopen en de "storing" resetten met een appje (Torque, etc.) op je smartphone.
Ben je voor €25,- klaar.
Ik krijg zelden nog storing maar gebruik de auto dan ook waar hij voor gemaakt is, af en toe flink op z'n staart trappen.

Wanneer je het toch doet voor het milieu dan slaat een cat nog steeds totaal nergens op.
Gasmeting wordt gedaan bij stationair en verhoogd stationair toerental, onbelast dus.
Alleen dan wordt een klein gedeelte "schadelijke" uitlaatgas geabsorbeerd/omgezet.
Dat kan omdat de gasstroom relatief laag en schoon is.
Wanneer echter de motor belast wordt is een cat echt niet in staat om de flink hogere gasstroom te reinigen.
Dat gaat gewoon, hup, zo het milieu in, laat je echt niks wijsmaken!
Kortom, een cat slaat nergens op dus ik heb dan ook geen cat.

Grtz Dennis.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 07-12-2012 17:07 Edited 07-12-2012 17:10
Mee eens!!
Een cat zet schadelijke stoffen om in (op dit moment bekend) minder schadelijke stoffen.
Maar echt niet de totale gasstroom.

En het verhoogt de brandstof verbruik iets (niet goed voor het milieu)
Een turbomotor heeft met cat een merkbaar hoger brandstof verbruik (niet goed voor het milieu).

Want hoe hoger het verbruik, hoe meer je moet tanken, hoe meer/vaker vrachtwagens en vrachtschepen brandstof moeten transporteren (met de daarbij behorende uitstoot) en hoe meer er gefabriceerd moet worden wat allemaal gepaard gaat met extra milieu belasting.
In mijn ogen is dit ook zo met de EGR en roetfilters, een hoger brandstof verbruik, DAT is pas slecht voor het milieu.
Wel goed voor de schatkist, zodat onze ministers naar allerlei milieu conferenties kunnen vliegen...
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-12-2012 18:13
En dan nu de complottheorie:
Ik denk dat de sonde zo is geprogrammeerd dat wanneer de parameters worden overschreden (toerental, belasting, gasklepstand, koelwatertemperatuur, luchtmassastroom etc.) de foutcode wordt geblockt.
Anders zou je namelijk continue het lampje aan het branden hebben...

Grtz Dennis.
- Van M Kingma (Deelnemer) [nl] op 11-12-2012 19:13
de cat was kapot, en kon dus niet gereinigt worden
heb hem nu ook laten verwijdere
wat op viel

buiten de auto ruikt hij iets mee,
veel mooier geluid,
en trek mooi, ik vindt persoonlijk ook dat hij nu niet meer zo erg fluit als hij eerder deed.
dacht dat door de motor kwam, maar schijnbaar deed de cat er ook in mee
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2012 19:48
oke dat is goed nieuws :)
En brand nu het motorlampje?

Groetjes M&M
- Van M Kingma (Deelnemer) [nl] op 15-12-2012 13:11
nee, heb al 500km erop nog geen lampje,
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-12-2012 21:59
De ecu doet een controle wanneer er aan bepaalde voorwaarden voldaan is:
-ECT normal (engine coolant temp.)
-rpm tussen 2500-3500 of zoiets
-load <20% (belasting motor)
-sensortemp. normal (kat temp.)
Volgens mij waren dat ze...
Dus geef je goed gas want daarmee voorkom je dat het lampje gaat branden.

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-03-2013 02:18
Ik heb een vermoeden dat mijn cat aan zijn einde aan het komen is. Heb al een klein poosje last van gerammel bij goed doortrekken voorbij 5-6k toeren, terwijl de auto verder wel goed loopt eigenlijk. Het is geen pingel geluid, dat heb ik wel eens gehad en klinkt anders (zwaarder, meer gepop en gepruttel) Maar nog belangrijker, ik heb nu een paar keer een zwavel (eier) luchtje bespeurd tijdens het rijden. Dat icm de km-stand van bijna 150k doet me vermoeden dat het de eerste tekenen van een stervende cat zijn.

Binnenkort eens Hoebeke bellen, en ik denk dat ik die Racing Beat middenpijp er maar eens onder ga zetten.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-03-2013 17:23
Hoi Faxie,

Lijkt zeker op een kapotte kat.
Als je hem eronder uit haalt zullen de stukken je wel tegemoet komen.
Demontage is niet moeilijk.

Geen kat en je hebt nu al een racing beat eiddemper?
Zal toch wel erg veel herrie geven , vrees ik.
Zonder kat en met originele demper is al flink herrie.
Er zijn ook imitatie kats te krijgen.
En er zijn zelfs losse kats te krijgen die je zelf op de plek van de originele kat moet (laten) lassen.
Dat is het op een na goedkoopst.

Nog goedkoper?
Kat leeg halen.

150.000 km ? Dan heb je mijn record gebroken. (140 k met 1 motor) en heb je dus het club record te pakken.
Je zou eens aan kees kunnen vragen of ie zonder demontage via het boegiegat je topseals kan bekijken.
Als je een crash kunt voorkomen, ben je zeker 3000 euro goedkoper uit....

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-03-2013 21:43
Nou ik wilde er zo'n geresoneerde middenpijp tussen zetten. Die heeft Dennis ook, en is wel wat luider, maar niet extreem ofzo.

Over 250 km zit ik op 150.000 :) Is dat serieus het clubrecord met 1e motor? :o

Ik zal het wel eens vragen aan Kees tegen die tijd. Ben wel benieuwd :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-03-2013 01:53
Na een flinke rit even gecontroleerd onder de auto in het donker, en ik zie de cat flink gloeien bij de O2 sensor...

Da's geen goed teken volgens mij hehe....
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-03-2013 12:29
Faxie:

> Na een flinke rit even gecontroleerd onder de auto
> in het donker, en ik zie de cat flink gloeien bij
> de O2 sensor...
>
> Da's geen goed teken volgens mij hehe....


Hoeft niet, als de auto verder prima rijdt...........

http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=20464&highlight=gl%FChen
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=23668&highlight=gl%FChen
- Van mazdabully (Beginner) [nl] op 24-03-2013 12:07
ik heb nog een katalysator liggen eventueel....
deze is 100% in orde.
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-03-2013 13:23
en anders heb ik er nog wel 1 :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-03-2013 17:15
Mja ik moet nog even denken of ik wel een cat wil... Had me voorgenomen een geresoneerde middenpijp te nemen als de cat zou overlijden. Maar ik hou het in gedachten ;)

Even nog zien te bevestigen of de cat daadwerkelijk naar z'n eind aan het gaan is.

Ik heb overigens ook een CEL nu die niet weggaat...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2013 19:57
Ik heb een OBD scanner gehaald, en kreeg deze in de eerste instantie niet aan de praat. Blijkt aan het protocol te liggen en hij doet niet autodetecten. En niet elk programma werkt ermee.

Maar nu eentje gevonden waar het wel mee werkt, en heb de storingscodes eens gelezen.

Eentje was een misfire van een tijd geleden, tja kan een keertje gebeuren.

Maar de ander was een 2096, iets met de 2e sensor op de catalysator. 'Fuel lean' ofzo.

Nouja even uitzoeken wat dat precies betekent, maar lijkt me eigenlijk al wel aardig duidelijk.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2013 21:10
En ik ga maar eens een nieuw setje bobines halen. Deze zitten er al een aardig tijdje in.

Even gezocht op het US forum, en ik lees niet echt dingen over kapotte kat's bij die 2096 code.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2013 21:59
Het werkplaatshandboek zegt het volgende:
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2013 22:05
Die geeft altijd 100 redenen voor 1 storinkje...

Maar ik vermoed de bobines in dat geval. Bougies zijn nog redelijk nieuw, kabels zijn van RB, stuk beter dan de originele en zouden niet meer vervangen hoeven te worden. De MAF maak ik al regelmatig schoon.

Nouja nieuw setje is onderweg :) Wordt sowieso tijd. En dan kan die kat altijd nog vervangen worden.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2013 23:03
Faxie:

> En ik ga maar eens een nieuw setje bobines halen.
> Deze zitten er al een aardig tijdje in.
>
> Even gezocht op het US forum, en ik lees niet echt
> dingen over kapotte kat's bij die 2096 code.


Wanneer een a/f ratio* te hoog is loopt de motor te arm.
Dat kost je je kat doordat de uitlaatgassen zeer heet worden (>1000°C).
Daarom laat Mazda hem rijk lopen op hoge toerentallen.
Tevens is hier vermogen te winnen wanneer je minder rijk gaat draaien maar het risico dat je kat stuk gaat is aanwezig.
Waarom de a/f ratio niet goed is geweest is altijd maar gissen.

Grtz Dennis.

*=air/fuel ratio.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-04-2013 19:45
Bobines vervangen, en inlaattraject weer helemaal schoongemaakt, inclusief filter. Er zal weer flink wat olie in... toch even in de gaten houden. De luchtmassameter was ook wat vettig geworden.

Even afwachten of de storing terugkomt, maar de rammel is er in ieder geval nog....
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-04-2013 19:50
Heb je de carterontluchting op de inlaat zitten?
Ik niet meer en heb ook geen last van olie meer.

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-04-2013 19:58
Nee dat niet. Overweeg wel zo'n catch can ja...

Alleen vroeger had ik er niet echt last van. Nu lees ik wel van iemand dat teveel tegendruk (verstopte cat) er voor kan zorgen dat de olie in de buis terecht komt...

Nouja vrijdag ben ik bij de dealer voor versleten slotbouten te verwijderen, en dan vraag ik of ze ook even snel in de cat willen spieken :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-04-2013 20:44
Ik bedenk me nu ook dat er wat olie lag onder de luchtfilterbox, op de plastic plaat. Net onder dat vacuumkastje...

Ik ga daar nog maar eens even goed naar kijken. Dat vacuumkastje is voor de VFAD, en die opent bij 5500 toeren. Daar begint het gerammel ook ongeveer.. .
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-05-2013 21:19
VFAD is uitgesloten. Vacuum opgezet en werkt gewoon. De actuator werkt ook normaal. Getest met 12v en blazen.

Probeerde de brandstofpomp los te krijgen, maar dat ding zit kneitervast, en ik krijg 'm niet los met huis/tuin/keuken gereedschap :(
- Van roy (Powerposter) [nl] op 01-08-2013 21:24
Cat leeghalen bij problemen, een diode (voorkeur germanium diode) in serie zetten met het signaal draadje (de blauwe geloof ik) van je 2e lambda sensor en je check engine lampje gaat ook niet branden omdat je cat leeg is. In NL is de rx8 toch vrijgesteld van een 4 gas test bij apk dus hier zal een lege cat geen problemen veroorzaken je rx gaat wel iets meer een specifieke geur verspreiden en iets sneller in de uitlaat ploffen bij doortrekken en dan schakelen ....
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-08-2013 01:13 Edited 02-08-2013 01:20
Betr......In NL is de rx8 toch vrijgesteld van een 4 gas test bij apk ..................
Klopt niet; vlgs de wet zijn rotatiemotoren vrijgesteld voor meting bij verhoogd toerental; voor 4 gas meting bij stationnair toerental wordt voor rotatiemotoren geen uitzondering gemaakt, dus deze meeting is onderdeel van de APK zoals bij alle "overige" verbrandingmotoren.
Door onbekendheid/onwetendheid/onduidelijke leesbaarheid van de wet bij/voor APK keurmeesters maak je in de praktijk echter een goede kans dat je er zonder keuring doorkomt, ook door te bluffen als hij moeilijk doet, echter als een APK keurmeester wel goed is geïnformeerd en op zijn strepen staat heb je een probleem.
Zie het betreffende document:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/APK/handleidingen/Regelgeving%20APK%20-%20Aanvullende%20permanente%20eisen%2001-01-2013.pdf
De rotatiemotor wordt alleen als uitzondering vermeld in "Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental". Zie pagina 11 bovenaan.
De rotatiemotor wordt NIET als uitzondering vermeld in "Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental", dus die controle moet in principe gewoon uitgevoerd worden.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-08-2013 03:28
Daar gaan flink wat discussies over bij de RX7 club.....
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / KAT stuk help!!!

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill