Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Gloednieuwe motor
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 20-11-2012 13:41
Beste allen,

De afgelopen weken stonden mijn leven behoorlijk in het teken van mijn geliefde Mazda RX-8. Ik had deze begin dit jaar van een particulier over genomen, en dat heb ik geweten.. Warm starten ging de afgelopen maanden steeds rotter, tot op het gegeven moment het noodlot toesloeg en stond ik stil op de linker rijbaan. In de file liet ik per ongeluk mijn motor afslaan, maar starten wilde die niet meer. Ik was er al op voor bereidt dat dit kon gaan komen door compressie problemen. Maar om er zeker van te zijn heb ik de bobines en bougies nagekeken, de bobines waren rot, maar na het vervangen is alles alleen maar rotter geworden. De nieuwe bobines werken prima maar de motor is door het vele proberen van starten er niet beter op geworden. De bougies waren prima toen ik de bobines verving, maar na een proef ritje waren ze al weer git zwart, dat komt door de slechte ontbranding. De ontbranding was zo slecht dat hij zelfs stationair begon uit te vallen nadat hij warm was gelopen. Ik heb verder alle andere onderdelen (echt alles) nagekeken, alle kleppen getest, en alle kleppen sloten prima en werkte prima. Was best leuk om met het motor management aan de haal te gaan om de kleppen te kunnen testen, weet ik ook eens hoe dat allemaal geregeld was (ik ben best handig met elektronica en heb de accu gebruikt om de elektronica te doen laten denken dat er een klep gesloten of geopend moest worden, onder tussen zoog ik aan een slang aangesloten op de geteste klep om te kijken of hij open ging of juist sloot).

Als alles werkt, dan is er maar één wel bekend probleem wat niemand wil zien op zijn REX, compressie probleem. Ik heb Hoebeke dus groen licht gegeven om mijn auto op te komen halen, en gelukkig waren ze zo vriendelijk dit volledig gratis voor mij te doen. Kees (de RX-8 expert bij Hoebeke) heeft een compressie meting gedaan, en het totaal kwam uit een compressie van 5,5 bar in alle kamers van beide rotoren. Hij omschreef het als 'de laagste compressie die hij ooit heeft gemeten op een lopende motor', ik voel me vereerd om dat een REX veteraan te horen zeggen. Maar blij wordt je er nooit van...

Even hoopte we door de gelijkmatige meting dat het door een normale slijtage lijkt te komen, nieuwe APEX Seals zouden een wonder kunnen doen. Ergens was 80.000km geen normale kilometer stand voor zulke erge slijtage, maar ja, je weet niet hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Helaas bleek het niet om normale slijtage te gaan, kennelijk is het voor veel mensen moeilijk om een auto te onderhouden, ergens in het verleden heeft de auto zo weinig olie gekregen dat de lagers van de rotoren vast zijn komen te zitten op de rotor as. Alsof ze vast gelast waren, helemaal rood uit geslagen en het lukte Kees al niet eens om de tweede rotor van de as af te krijgen. Helaas is de binnenkant van de rotor helemaal uitgesleten, waardoor ook mijn rotor huizen volledig bol zijn gesleten, dit kwam door speling van de rotor op de as. Kennelijk heb ik hiermee weer een prijs gewonnen, want zo'n slechte staat van een motor heeft hij ook nog nooit mee gemaakt. Voor de mensen die het niet weten, de rotor huizen alleen al zijn een kleine 1100,- euro per stuk exclusief btw, rotoren zelf lopen ook al in de honderden euro's. Daar is dan nog niet eens het uurloon bij gerekend, al met al was het dus goedkoper om een volledig nieuwe motor te bestellen bij Mazda. Deze kost 4300,- euro exclusief, maar daar komt geen uurloon meer bij en ook heb je in dat geval een jaar lang fabrieksgarantie op de motor zitten (nu vindt ik een jaar nog al karig op een nieuwe motor, maar goed).

Heb er dan ook maar voor gekozen om een nieuwe koppelingsplaat er op te laten zetten, de huidige werd al wat aan de dunne kant. Het zou zonden zijn om die weer te moeten laten vervangen terwijl hij nu open ligt, ook worden alle slangen vervangen want die zijn op gaan zwellen en dus wil ik het risico niet lopen dat die dingen zeer binnenkort kunnen scheuren. Totale verwachte kosten lopen dus in de 6500,- met uurloon en btw. Gelukkig viel mij het uurloon nog mee, ik kreeg al bijna een hart verzakking, ondanks dat ik toen ik de auto al kocht wat achter de hand heb gehouden omdat ik wist dat er wat problemen konden voor doen.

Moraal van het verhaal: Zorg goed voor je REX tenzij je wilt dat je motor slijt, rij hem eerst goed warm (kilometer of 10), dan kun je helemaal los gaan wat je wilt. Vul je olie goed bij, vervang je olie regelmatig, en volgens Kees (de expert hemzelf) moet je niet synthetische olie gebruiken.

Vooral dat laatste schijnt nogal een discussie puntje te zijn, maar volgens kees verbrandt synthetische olie niet goed en laat het een hoop rommel achter. Het is natuurlijk bij iedereen bekent dat de REX graag wat olie mee snoept terwijl je rijdt, dus zijn punt klinkt best logisch.



- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 20-11-2012 15:49
Sterkte ermee... Hoe lang ben je de auto kwijt denk je?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-11-2012 20:49
Wat een totaal uitgewoonde motor.
Die vorige eigenaar verdient minstens 10 stokslagen!

Ik was met mijn RX 8 in april dit jaar bij Kees.
Je hebt dan ook die rij kapotte motoren gezien, denk ik.
Allemaal lage compressie.
Maar geen zo stuk als deze.
Mooi is dat je na demontage precies kunt zien wat ermee uitgespookt is.
Ik had alleen (totaal) versleten topseals, met als gevolg een gebroken seal.
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=2494
Kees heeft er intussen een dagtaak aan.
Goed dat je de olieleidingen en koppelingsplaat ook gelijk aanpakt

Er zit voor jouw maar een ding op: Nog heel lang doorrijden en genieten.

Outjer
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-11-2012 22:00
auch. Het verhaal van geen synthetische olie heb ik ook gehoord.
Alleen volgens de dealer waar ik de Rex gekocht had zei weer dat 5w40 synthetisch goed zou zijn. Dit was wel een daihatsu dealer.
Dus heb er nu maar gewoon 5w30 niet synthetisch in zitten.

In ieder geval succes met de nieuwe motor. Ben benieuwd wanneer het noodlot bij mij voor de deur staat.

Mvg,
Rinesh
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 20-11-2012 22:13
ras14:

> Alleen volgens de dealer waar ik de Rex gekocht had
> zei weer dat 5w40 synthetisch goed zou zijn. Dit
> was wel een daihatsu dealer.


Een Daihatsu dealer die zou weten wat goed is voor een wankelmotor??? Sorry, maar..... Whoehahahahaha!!!
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-11-2012 22:13
haha inderdaad. Ik dacht precies zo.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-11-2012 22:14
Toen ik de rex kocht wist ik waarschijnlijk al meer van de Rx-8 dan die dealer zelf haha.
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 21-11-2012 13:36
Ik ben de auto nog ongeveer een weekje kwijt. Hij heeft het de afgelopen twee weken behoorlijk druk gehad, dus de diagnose duurde het langst. Hij beloofde hem binnen 14 dagen gereed te hebben, de nieuwe motor bestellen duurt 1 a 2 dagen om binnen te komen, hij heeft ongeveer een week nodig om alles weer in elkaar te sleutelen.
- Van ray (SuperForumposter) [be] op 22-11-2012 18:13
sterkte ermee, enig idee wat het eindfactuur gaat worden voor de hele revisie?
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 22-11-2012 22:11
Het staat eigenlijk in het start bericht al, 6500 euro met koppelingsplaat vervanging, slangen en uurloon. Ik weet alleen niet of we nog over een revisie spreken in dit geval.. Gezien de motor niet meer wordt hergebruikt maar er echt een volledig nieuwe motor in komt.

Als je het had over wat het reviseren van deze motor gaat kosten, dat zou hier ver boven liggen. De onderdelen zijn dan wel goedkoper, maar het terug in elkaar zetten/schoonmaken en opknappen van onderdelen gaat heel veel tijd, en dus geld, kosten.
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 30-11-2012 18:30
Morgen mijn RX-8 weer ophalen, hij is in totaal 4 weken bij me weg geweest. Kosten bedragen ruim 6700 euro, nieuwe motor inclusief bijbehorende onderdelen (waterpomp etc), koppeling en een hele stapel slangen waardoor ik voorlopig weer zonder zorgen op weg kan. Niet te vergeten dat hier ook in- en uitbouw kosten zijn verrekent en het onderzoek natuurlijk.. Voor een nieuwe motor valt het doorgaans mee, maar het blijft een rib uit je lijf..
- Van roy (Powerposter) [nl] op 13-12-2012 13:04
normaal gesproken geen synthetische olie toepassen heb je een zogenaamde "SOHN adapter"  http://www.rotaryinsider.com/diy-tac38/sohn-adapter-gap28.htm is synt olie geen probleem ..... maar dan liever geen 5w30/40 maar minimaal een 10W40 olie dit om schade en slijtage aan je RX8 hoofd lagers te voorkomen, ervaringen hebben geleerd dat te dunne olie dus de 5Wxx olien schade tot gevolg kan hebben aan de hoofdlagers dus minimaal een 10Wxx olie gebruken

grtn

Roy
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 14-12-2012 14:31
Gaan we weer, 5w30.... nee 10w40 nee 15w50 neeneenee, dexelia, nee, gewone goeiekope, nee, mengsmering....
Ik doe er gewoon (als dit nog gewoon is tenminste) 5W30 van dexelia in, is in ieder geval in samenwerking met mazda voor de RX-8 gemaakt, dat is iets wat zeker is.

Maar iedereen moet doen wat hij/zij het beste vindt denk ik.

grt.

Hans
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2012 15:03
Vandaag nog Kees Hoebeke gesproken. Hij heeft de laatste tijd nogal wat kapotte motoren waar de lagers kapot zijn.

Hij vermoed dat het niet met de olie zelf te maken heeft, maar meer met te hete olie, te laag peil en vervuilde olie, icm rijgedrag.
- Van roy (Powerposter) [nl] op 16-12-2012 15:36
A: Dexelia 5w30 is gelukkig geen vol synthetische olie maar een hydrotraded/hydrocracked minerale olie ... deze zal dus niet zoveel rotzooi achterlaten op de rotoren als een vol synthetische olie (synthetische olie verbrand slecht/niet)

B: Zie hieronder commentaar van een Engelse wankel motor tuner / reviseer bedrijf 
Just to let people know my reasons for the 10/40 or 15/40 on all our rebuilds is due to the fact that every RX8 engine we pull down has major bearing wear. On all previous rotaries that Mazda built 10/40 mineral oil was what Mazda said to use and the last 3rd gen RX7 which has exactly the same bearings in it as a 231hp RX8 engine had no where near the bearing wear that RX8's do. Also they do burn cleaner with less deposit's.The 2nd gen RX7 has the same bearings as the low power 191hp RX8 and they too did not have any where near the bearing wear of the RX8.

Ik zeg niet je moet een type olie gebruiken maar wereldwijd hebben meerdere wankel motor tuner/reviseer bedrijven de zelfde lager schades ontdekt en proefondervindelijk vast gesteld dat een iets dikkere olie als de 5Wxx deze lager schades erg beperkt/voorkomt, en daarbij waar ze het eigenlijk allemaal over eens zijn gebruik geen vol synthetische olie ivm ver-smeren van de rotoren en afdichtingen.

ps Mazda schrijft idd Dexelia 5W30 voor .... deze olie is niet zoals vaak wordt gedacht speciaal voor de RX-8 gemaakt maar wel standaard gebruikt in de RX-8

Maar om me aan te sluiten bij Hans iedereen moet doen wat hij/zij/hun het beste gevoel bij hebben.

Grtn

Roy
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-12-2012 17:48
roy:

> A: Dexelia 5w30 is gelukkig geen vol synthetische
> olie maar een hydrotraded/hydrocracked minerale
> olie ... deze zal dus niet zoveel rotzooi
> achterlaten op de rotoren als een vol synthetische
> olie (synthetische olie verbrand slecht/niet)
>
> B: Zie hieronder commentaar van een Engelse wankel
> motor tuner / reviseer bedrijf
> Just to let people know my reasons for the 10/40 or
> 15/40 on all our rebuilds is due to the fact that
> every RX8 engine we pull down has major bearing
> wear. On all previous rotaries that Mazda built
> 10/40 mineral oil was what Mazda said to use and
> the last 3rd gen RX7 which has exactly the same
> bearings in it as a 231hp RX8 engine had no where
> near the bearing wear that RX8's do. Also they do
> burn cleaner with less deposit's.The 2nd gen RX7
> has the same bearings as the low power 191hp RX8
> and they too did not have any where near the
> bearing wear of the RX8.
>
> Ik zeg niet je moet een type olie gebruiken maar
> wereldwijd hebben meerdere wankel motor
> tuner/reviseer bedrijven de zelfde lager schades
> ontdekt en proefondervindelijk vast gesteld dat een
> iets dikkere olie als de 5Wxx deze lager schades
> erg beperkt/voorkomt, en daarbij waar ze het
> eigenlijk allemaal over eens zijn gebruik geen vol
> synthetische olie ivm ver-smeren van de rotoren en
> afdichtingen.
>
> ps Mazda schrijft idd Dexelia 5W30 voor .... deze
> olie is niet zoals vaak wordt gedacht speciaal voor
> de RX-8 gemaakt maar wel standaard gebruikt in de
> RX-8
>
> Maar om me aan te sluiten bij Hans iedereen moet
> doen wat hij/zij/hun het beste gevoel bij hebben.
>
> Grtn
>
> Roy


Ik heb al genoeg discussies gelezen waar juist wordt beweerd dat synthetische olie schoner verbrandt, mits je het goede type hebt. Schijnt aan de toevoegingen te liggen. En dat zijn ook beweringen door mensen die veel ervaring met de motoren hebben.

Op het US forum was weer een motorbouwer die juist beweerde dat de Dexelia slecht zou zijn voor de lagers, en die raadde juist weer dikkere synthetische olie aan...

Tja wie moet je nou geloven he?... en zo gaat dat al heel lang met die oliediscussie... allemaal experts die elkaar tegenspreken.

Ik denk zelf dat het gebruik van de motor het zwaarste weegt.
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 24-12-2012 13:53
Ik wil niet teveel hout op het vuur gooien als het om dit gaat. Maar als ik het zo dan lees, lijkt mij de meest logische (verstandige keuze) om een half-synt 10w40 te halen? Of een volledig minerale? Gezien synthetische olie geen echte meerwaarde heeft behalve dat het in een 'normale' auto langer goed blijft. Maar wij verbranden die zooi toch als of het benzine is, dus zo lang hou je die olie toch niet binnen...

Ik denk dat ik op zoek ga naar een Valvoline half-synthetische 10w40 olie. Mijn vorige REX had overduidelijk last van extreem versleten lagers.
- Van M Kingma (Deelnemer) [nl] op 02-01-2013 16:28
ik snap ook geen hout meer van al die olie soorten,
dus gewoon dexelia.
net 10Ltr gekocht voor 80 euro. (in flesjes van 1Ltr)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-01-2013 20:57
dan zit je altijd save! :)

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Gloednieuwe motor

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill