Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Interessante waarschuwing tegen en achtergronden m.b.t. "Redlining"........
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-10-2012 22:57
Interessante documentatie (Engelse taal) van "Star Mazda Championship" (racen met o.a. door Renesis-rotatiemotoren aangedreven racewagens) over schade aan de Wankelmotor bij toerentallen > 9.000 rpm.
Deze experts waarschuwen duidelijk tegen het (wijd verbreide) misverstand dat "Redlining" {toerental opvoeren tot de "Beep" (en hoger)} geen schade veroorzaakt aan je Wankelmotor.
(Dit wordt onder meer te hooi en te gras aangeprezen als "het" middel om koolafzetting tegen te gaan.
Zie:      http://www.starmazda.com/competitors/2012/resources/2Aug2012RenesisTutorial.pdf

http://www.rx8club.com/tech-garage-22/in…-engine-238855/
----That basically redlining to 9k is pointless and damages the engine. Also that coolant temps above 220F (104 Grad C.) is where damage can occur.
----Extensive over revs between 8800 and 9000 on downshifts over a long period can cause slow engine damage.
----At that high rpm two things can happen--rotory tips can touch the irons etc ot the e shaft can flex. I have had a builder to tell me if you miss a downship and accedently get to 10K rpm--then just drive the car to the pitts or home, park it and remove the engine because the e shaft has flexed and damage has been done.

http://www.starmazda.com/
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 05-10-2012 23:11
Leuk om eens door te lezen, ik plaats zelf wel de kant tekening erbij dat dit om race geprepareerde motoren gaat op een Motec M400 ecu, tevens wordt er hier gesproken over motoren welke gepremixxed worden.

En volgens mij ligt de toeren begrenzer van onze geliefde auto's net op 8800 toeren bij de HP en bij de SP op 7800.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 06-10-2012 17:41
HP eerder 9300...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-10-2012 17:50
Trouwens is regelmatig redlinen (als in circuitgebruik) niet goed voor geen enkele motor.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 06-10-2012 21:28
JGM:

> HP eerder 9300...


9000 toeren vind bij de HP, het verschil zit hem in een de afwijking van de toerenteller.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-10-2012 22:29
Waar haal je dat vandaan?
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 07-10-2012 17:47
digitale toerenteller uit de kart sport aan de auto gehangen, mijn auto trekt volgens mijn toeren teller van de auto richting de 7900 toeren door.
Maar via de digitale toerenteller van mijn kart komt de motor niet boven de 7650 toeren per minuut.
Bij 7600 slaat de fuel cut-off in loopt daarna nog net iets door tot 7650 toeren p/m maar daarna zakt deze tot tussen 7500-7600 p/m bij mijn SP.

bij verder onderzoek is ook te vinden op het internet dat de fuel cut-off bij een HP bij 9000 toeren intreed.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2012 18:17 Edited 07-10-2012 18:26
Iemand:

> 9000 toeren vind bij de HP, het verschil zit hem in
> een de afwijking van de toerenteller.


Een toerenteller wijkt niet af.

Het kan aan mij liggen maar ik zie nergens staan dat het slecht is om te "redlinen" om koolafzetting tegen te gaan.
Wat er wel staat is dat hogere toerentallen slecht zijn voor een motor maar dat is al algemeen bekend.

Waar het om gaat is de belasting van een motor.
Hoe meer je hem belast (hoge rpm's, meeste bhp), hoe harder die slijt.

E=1/2mv^2 waarin v de (omtrek)snelheid van de rotor is.
Wanneer deze toeneemt is de Energie kwadratisch meer, daar komt nog bij dat de middelpuntvliedende kracht ook kwadratisch toeneemt wat weer direct een belasting is voor het lager en stationaire tandwielen.
Wanneer deze slijten ontaat er steeds minder ruimte tussen de rotortip en het huis.
Zeker wanneer bij plotselinge warmteontwikkeling (lees: flink gas geven) de warmte vooral de rotor beinvloedt mbt uitzetting, kan het voorkomen dat de tip het huis gaat aanraken, zij het heel licht, waardoor je krassen zou kunnen veroorzaken (compressieverlies).

Grtz Dennis
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 07-10-2012 18:30
Redline HP is 9000 rpm, dit kun je overal vinden. Maar de begrenzer ligt net iets verder... Volgens zo'n mooi boekje met mooie kaft die ik en een paar andere hebben kan de motor "veilig" 10000 rpm aan.
(boekje Mazda RX-8 Delius Klasing).

Over het hoge rpm zou ik mn eige niet zo druk maken.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 07-10-2012 18:39
Een toerenteller kan/wijkt wel degelijk af, dit heeft te maken met de achtergrond die de teller heeft, de wijzer zelf zal de positie aan nemen welke volgens de boordcomputer aangegeven moet worden.
De achtergrond daar in tegen kan een afwijking hebben, en laat dit nou net het deel zijn waar wij de toeren aflezen.

Maar ik denk dat dit een eindeloze discussie kan worden waarin ik geen zin heb, laten we het weer over het topic gaan hebben dat "redlinen" slecht zou kunnen zijn voor de motor.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2012 19:10
Mee eens, met 9000rpm's mogen wij zelfs heel blij zijn.
Waar bij een gewone motor 8000rpm al heel veel is, is het verschil van 1000rpm's belachelijk veel gezien de kracht die op de techniek wordt losgelaten en dus de daarbij behorende slijtage.
Nu is het wel zo dat wij met (maximaal) 5,5 bar oliedruk rijden om de slijtage enigzins binnen de perken te houden.

Grtz Dennis.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Interessante waarschuwing tegen en achtergronden m.b.t. "Redlining"........

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill