Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / start/stop procedure
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 19-04-2012 21:26 Edited 19-04-2012 21:37
ik heb dit filmpje gevonden op youtube en ik vraag me af of er leden zijn die deze methode toepassen of niet?

mij hebben ze dit in ieder geval niet verteld... enkel ff laten draaien stationair voor vertrek en idem voor het stilleggen :(

http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=Plj4DW8rT2s
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [gb] op 20-04-2012 06:20
De start procedure was me wel bekend. Al moet ik zeggen dat ik na uitleg ook wel de stop procedure snap.

Wel handig om ff te weten toch
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 20-04-2012 10:19
dus je past deze methode ook niet toe? ik moet straks de baan op en ga deze toch eens testen en kijken of het effectief een verschil geeft
in het starten erna :)
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [gb] op 20-04-2012 13:03
Met starten volg ik wel de methode alleen niet met het uitzetten ik laat hem wel altijd iets langer stationair lopen na een rit voor ongeveer 1 minuut
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 22-04-2012 06:48 Edited 22-04-2012 06:50
Met het starten volgde ik altijd de genoemde procedure (eigenlijk omdat ik het altijd al zo deed, dus per ongeluk).
Contact aan, gordel om, wachten tot mijn Garmin navigatie/handsfree opstart, koppeling intrappen (doe ik altijd bij elke auto), starten en na 1 of twee slagen iets gas bijgeven (doe ik altijd bij elke auto) en de Rex slaat direct aan.
Daarna draait hij altijd rond de 2500 toeren (choke??) en na een paar seconden rij ik weg.

Bij warme motor doe ik altijd hetzelfde (alleen draait hij dan daarna maar rond de 1000 toeren) en hij start altijd net zo snel.
Ik heb nooit startproblemen gehad met mijn Rex, behalve in den beginne, toen ik hem (vanwege gewenning met een diesel) met wat te weinig toeren wou laten wegtrekken bij een stoplicht. Dat is mij twee keer overkomen en alleen dan startte hij iets slechter.

Het uitzetten van de motor had ik nooit gedaan zoals op de instructievideo is te zien.
Ik heb het één keer gedaan na het zien van de video, maar vergat het al snel weer daarna.
Maar aangezien ik nooit startproblemen heb gehad met mijn Rex, ben ik daar ook niet zo bewust mee bezig en weet ik ook niet of ik die stop procedure ga volgen.
Helemaal onlogisch klinkt de uitleg niet, maar de motor is toch net zo goed gesmeerd als je aan komt rijden en hem normaal uitzet??

Mvg,
Ger
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 22-04-2012 09:51
Gas bijgeven bij de 1e of 2e slag is niet nodig toch?...
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 22-04-2012 12:35
CasperRX-8:

> Gas bijgeven bij de 1e of 2e slag is niet nodig toch?...


Nee. Bij de mijnen niet tenminste.

Ik zal zeker niet beweren dat de instructie in de video overbodig is, maar ik denk dat ik mijn manier van starten en stopzetten na 8 jaar niet meer kan veranderen. Het is zo'n automatisme geworden.
Ik begrijp de uitleg over de stopprocedure, kan daar ook wel inkomen. Maar het lijkt me vreemd aanvoelen om met de voet op het gas bij 3000 rpm de sleutel opeens om te draaien.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 22-04-2012 16:52
Nee, misschien niet, maar het is net als Ceacil zegt je hebt (in de meer dan veertig jaar dat ik mijn rijbewijs heb) een bepaalde manier van starten aangeleerd en die leer je niet zo snel af.
Ik doe het heel erg op gevoel en die zegt dan; "Nu gas bijgeven" (Alleen gas bijgeven, nooit pompen !!). En vroemm daar gaat'ie. Altijd starten en lopen. Nou ja ik niet natuurlijk, maar de motor. :)

Ik heb hetzelfde gevoel bij het uitzetten bij 3000 toeren.
Dat "voelt" niet lekker.
Maar misschien is het wel beter!?!?
Zeg het maar !!

Mvg,
Ger
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2012 17:45
Heb het een paar keer geprobeerd maar de auto start niet noemenswaardig beter.
Warm starten kost nog steeds meer moeite en deze methode maakt dan ook geen enkel verschil.

Grtz Dennis.
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 23-04-2012 14:49
het voelt inderdaad raar aan, maar het enige verschil is dat wanneer de motor wordt uitgeschakeld hij nog enkele keren ronddraait
en hierdoor de onverbrande gassen of weet ik veel wat uit de kamers wordt geblazen.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-04-2012 15:11
Busdriverkeuh:

> het voelt inderdaad raar aan, maar het enige
> verschil is dat wanneer de motor wordt
> uitgeschakeld hij nog enkele keren ronddraait
> en hierdoor de onverbrande gassen of weet ik veel
> wat uit de kamers wordt geblazen.


Het lijkt me waarschijnlijker dat je juist meer onverbrande gassen aanzuigt. Bij het uitzetten stoppen de bougies met vonken, maar de rotors draaien (en zuigen) nog even door. Dus meer kans op verzuipen bij de volgende start.

Misschien haalde de bedenker auto's en vliegtuigen door elkaar. Daar heeft het namelijk WEL zin: Een vliegtuig(zuiger)motor zet je uit door de brandstof dicht te knijpen, de onsteking is o.a. voor de veiligheid dubbel uitgevoerd en KUN je niet eens uitzetten. Je brandt hem dus altijd schoon leeg.

Olof
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-04-2012 15:42
als je het zo zegt klopt het wel beter ja...
maar hebben die allemaal nog wel een ratie motor?
dacht dat die dat ook niet meer hadden
en dan bedoel ik niet die grotere jongens.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-04-2012 17:26
Zoals ik al schreef, had ik het hier over vliegtuigen met zuigermotor. Viegtuigen met wankel bestaan nog wel, maar alleen buiten Nederland met status "experimental", dus niet voor commercieel vervoer.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-04-2012 18:07
Tja ik twijfel ook hoor...

Paar keer geprobeerd, merk geen verschil.

En volgens mij wordt de olieinjectie ook uitgeschakeld met het contact, dus die smeerfilm zou juist minder moeten worden.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-04-2012 11:05
zo'n vraag zou je eigenlijk moeten kunnen stellen aan iemand die hoog bij mazda zelf zit op die motor afdeling.
bij de garage om de hoek weten ze het toch niet.
of bij die man die die motoren reviseerd.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / start/stop procedure

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill