Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / slecht starten als motor warm is
- Van masenco (Beginner) [be] op 24-02-2012 17:16
ik heb mijn rx8 op 90.000km alles laten vervangen betrefent de onsteking
maar nu start hij slecht als motor warm is in de garage zeggen ze me dat ik compresie verlies heb en moet nieuwe motor kopen weet iemand waar ik mijn motor kan laten reviseren
de garage houder begint er zelf niet aan en nieuwe motoe kost 7000€ zegt hem
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 17:45
masenco:

> weet iemand waar ik mijn
> motor kan laten reviseren


Hier wellicht?
http://www.nico-oosterhuis.nl/3.html
http://www.rx7-service.eu/
De onderstaande Mazda-dealer schijnt wel te (kunnen) repareren:
http://www.autohoebeke.nl/
Heel veel sterkte toegewenst..........
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 17:46
Nieuwe motor kost geen 7000,- eerder 5000,- Reviseren scheelt de helft.

Maar dit kan weer makkelijk het zoveelste gevalletje van een slechte startermotor zijn. Die draait te lage toeren, daarom start hij slecht, en daarom wordt ook een slechte compressie gemeten. Voor die compressie moet gecorrigeerd worden voor het startmotortoerental. Heb je gegevens van die meting?

En alles vervangen van de ontsteking.... ook de bobines dan?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 17:47
@ Faxie:
Goede tip/opmerkingen/aandachtspunten..... !!!
- Van masenco (Beginner) [be] op 24-02-2012 20:14
er is al een andere starter ingegaan en de baterij is ook vervangen is gebeurt vanaf mijn bobines zijn vervangen
garage houder zij 5000€ en geplaatst totaal 7000€
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 20:18
masenco:

> er is al een andere starter ingegaan


de zwaardere 2kW starter?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 20:48
Er zijn nou eenmaal veel gevallen van onterecht vervangen motoren.

Zou toch maar even details vragen over die compressietest. Welke waardes, welk meetapparaat, en welk toerental.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 20:49
En welke olie zit erin?
- Van masenco (Beginner) [be] op 24-02-2012 22:28
ze heben op mijn starter een andere reductie gezet
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 22:43
masenco:

> ze heben op mijn starter een andere reductie gezet


Vreemd verhaal......als je met een (oude) 1,4 kw starter door een andere/lagere reductie (ander tandwiel) meer toeren wil maken, dan komt dat er niet uit omdat de 1,4 kW dat niet trekt; je maakt dan toch minder toeren.....idem ditto als je een hogere reductie toepast.....starten wordt dan een probleem door onvoldoende compressie.......
Bovendien moet er een vaste verhouding zijn tussen aantal tanden op het starterrondsel en het vliegwiel..
Ik kan er niets van maken.......
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 22:45
Ehm.... een reductiestarter, of de originele aangepast? ...

Dat wilt toch niet perse zeggen dat het starttoerental nu hoger ligt? ... Ik weet het niet zeker overigens....
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2012 22:46
Nouja het probleem lijkt zich te ontpoppen.....

Ik zou die startermotor nog maar eens na laten kijken....
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 25-02-2012 00:50
Start hij enkel slecht als de motor warm is ? En goed als hij koud staat ?
Ik heb nu niet veel verstand van het technische aspect, maar, het lijkt mij logisch, als de motor koud zonder problemen start, kan die toch niet kapot zijn ?
- Van masenco (Beginner) [be] op 25-02-2012 15:05
dat zal ik eens moeten nakijken
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 25-02-2012 19:49 Edited 25-02-2012 20:04
Een compressietest met een kapotte startmotor heeft een vertekend beeld. Bij mij konden ze het zelfs niet meten, met een booster erop ging het ook niet. Is de startmotor die geen toeren genoeg meer draait! Als de motor koud direct start en als die stationair rustig draait is er niets aan de motor!!!!!!!! Ik had en heb nu terug hetzelfde probleem. Bij mij is de startmotor in januari 2011 vervangen door de N3Z1(400rpm ipv de N3H1 300rpm) dus de upgrade van 2kw. Na een maand of 6 begon de motor warm terug minder goed te starten.
Nu een jaar verder en ongeveer 1000 keer de startmotor gebruikt te hebben is die terug kapot. De motor start warm bijna niet. Ze hadden mij in januari 2011 aangeraden een nieuwe startmotor te kopen in plaats van een gereviseerde die dan ook een stuk goedkoper is maar dan had ik geen jaar garantie. Bij mij hetzelfde verhaal bij de dealer. Vervang de bobines, bougies, kabels en batterij eens. Kostprijs ong. 1500€. Hallo!!! Heb ik 6 maanden voor jullie de startmotor vervangen hebben gedaan omdat dit de oplossing zou zijn voor het warm startprobleem! Nu anderhalf jaar verder ga ik niet hetzelfde doen zei ik. Dan kunnen we U niet helpen. Ze gingen het aan de expert van mazda belux vragen. Nu is de garantie verlopen en ga ik niet meer naar die dealer. Ik probeer nu zoveel mogelijk zelf te doen. Buiten de motor is de rex een auto zoals een andere. En aan de motor willen ze niet werken. Waarom heb je dan nog een mazda dealer nodig??? Ik ga nu een gereviseerde Mitsubishi startmotor zelf plaatsen. Hopelijk gaat die langer mee. Mijn conclusie; de startmotors van mazda zijn van bedenkelijke kwaliteit. Ik ga mijn startmotor opdoen en kijken als ik niets verdacht zie. Misschien zijn het de kooltjes wel(volgens een Bosch dealer). Dit zou pas heel erg zijn!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-02-2012 18:10 Edited 27-02-2012 18:26
Een interessante oplossing (naast de bekende methode met Zoom-Zoom-Cleaner van Mazda) bij vastzittende Apex-seals (niet voor versleten Apex-seals) van een bekende/oude (rotary)rot in het vak.......
Absoluut de moeite waard om te onthouden/lezen; gemakkelijk uit te voeren voordat een evt. cpl. (onnodige) motorrevisie aan de orde is:
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=170689
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 28-02-2012 14:32
Dit is heel mooi om de motor te reinigen en betere compressie te hebben. Ik gebruik iedere 4 maanden Zenox. Al deze dingen zullen het warm starten niet verbeteren. Als de startmotor niet genoeg toeren draait zal die warm slecht starten.Het minimum aanvaardbare is 250 rpm voor de N3H1(300rpm) om een compressietest te doen!!! De snelheid van de startmotor kun je zien op de compressietestmeter.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2012 14:46
@goldeneagle0672

Helemaal mee eens......beide is belangrijk.......
Startmotor/toerental moet ok zijn......
Compressie natuurlijk ook......
mvg, Ruud
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 28-02-2012 17:36
Weet er iemand welk merk de startmotors maakt voor Mazda? Je hebt denso, mitsubishi, bosh, beck arnley....
Dit zou ik willen weten zodat ik zeker geen gereviseerde startmotor koop van het merk die ze voor Mazda maakt.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 28-02-2012 22:17
ik denk denso maar ben niet zeker.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 28-02-2012 22:42
masenco van waar ben je ergens in belgie? Ik ben namelijk bezig een motor uit elkaar aan het halen voor een revisie. Deze word geprepareerd voor een turbo.
Ik heb verlede jaar mijn rx8 van 2008 in de prak gereden. Dan heb ik een andere rex gekocht van 2004 met kapotte motor. en dan heb ik alles van het 2008 model overgebouwd op de rex van 2004.
enkel mijn cruise control met knoppen aan het stuur moet ik nog doen.En nu heb ik een extra motor waar iets aan scheelt, wat juist weet ik nog niet kunnen gewoon vast zittende apex seals zijn.Maar de motor moet uit elkaar gehaald worden om aan te passen voor een turbo.
Voor een revisie met deze stukken mag je reken op 2200€ ong als je het zelf doet natuurlijk.
2 rotorhuizen=1200€
volledige dichtingset(+apexseals) 1000€
De stukken komen dan ook uit het buitenland beter koop.
Soms moeten de rotorhuizen niet vervangen worden. Maar als je nieuwe apex seals steekt dan is het aangeraden om ook direct de rotorhuizen te vervangen.
Hebben ze in de garage je compressie gemeten? met de speciale digitale meter die alle 3 de kamers afzonderlijk kan meten.? want me ne gewone analoge compressie meter gaat da nie ze. Want ze zeggen altijd de motor moet vervangen worden gewoon omdat ze het probleem niet vinden.  Is je auto al is uitgelezen geweest+ parameters check met de pc van mazda?
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 29-02-2012 17:04
De startmotor is van Mitsubishi dus het zal één van Beck Arnley worden. Hopelijk zijn die beter.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 29-02-2012 18:50
masenco:

> er is al een andere starter ingegaan en de baterij is ook vervangen is gebeurt vanaf mijn bobines zijn vervangen


Ik begrijp niet helemaal wat je hier schrijft, bedoel je dat het slechtere starten is begonnen NADAT de bobines zijn vervangen? Dan zou ik die nieuwe toch ook eens (laten) bekijken.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-02-2012 19:29
Caecil:

> masenco:
>
> Ik begrijp niet helemaal wat je hier schrijft,
> bedoel je dat het slechtere starten is begonnen
> NADAT de bobines zijn vervangen? Dan zou ik die
> nieuwe toch ook eens (laten) bekijken.


Correct en duidelijk Nederlands is steeds zeldzamer aan het worden op internet helaas....
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 29-02-2012 19:48
Nou, het hoeft niet persé correct te zijn (heb ik al meerdere keren aangegeven dacht ik), maar ik begrijp het nu gewoon niet.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-02-2012 19:52
Caecil:

> Nou, het hoeft niet persé correct te zijn (heb ik
> al meerdere keren aangegeven dacht ik), maar ik
> begrijp het nu gewoon niet.


Nee ik begreep het ook niet helemaal. De zin komt gewoon erg gemakzuchtig over.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-02-2012 20:27
De Belgische taal is net even anders dan de Nederlandse ;)

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-02-2012 21:07
In dit geval zou de bedoeling al een stuk duidelijker worden als we afspreken dat een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt.

Lijkt me voor iedereen te doen, ook al schrijf je misschien niet in je moedertaal. Getuigt ook van respect voor de lezer...

Olof
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 01-03-2012 03:53 Edited 01-03-2012 04:06
Ik denk dat er niets mis is met mijn Nederlands of beter Vlaams!!! Had je heel het onderwerp gelezen ging je het begrepen hebben!!! Bij masenco willen ze de motor vervangen omdat die warm slecht start. Bij mij hebben ze de bobines, bougies, bougiekabels, batterij vervangen. Ze dachten dat dit het probleem zou oplossen. Beiden helpt niet. Dit is een vergelijking die ik maak. Dit hebben ze gedaan 6 maanden voor ze de startmotor geplaatst hebben wat wel het probleem oplost.  Nu de startmotor na een jaar terug kapot is willen ze hetzelfde doen nietegenstaande ze weten dat dit niet helpt. Hier toon ik de onwetendheid of onkunde van de dealers aan. Trouwens om discussies te voeren over het correct taalgebruik daar zijn er andere forums voor!!!!!!!!!!!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2012 06:38
Blabla het is nogal lastig om ergens fatsoenlijk antwoord op te geven als door slecht taalgebruik totaal niet duidelijk is wat nou precies het probleem is.

En volgens mij was de kritiek niet op jou trouwens, hoewel je iets vaker de 'enter' mag gebruiken ;)

En d'r hoeven wat mij betreft geen discussies gevoerd te worden verder.... als je niet in duidelijke taal je probleem kan omschrijven, dan help ik gewoon niet meer. Ook goed.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2012 15:56
Martine:

> De Belgische taal is net even anders dan de Nederlandse ;)
>
> Groetjes M&M


Dat is waar, echter bij de meerderheid van de Belgen heb ik geen enkele moeite om te begrijpen wat ze bedoelen (idem ditto voor de Vlaamse zenders waar ik veel en graag naar kijk) ........het zijn maar enkelen (de laatste tijd) waar ik er na meerdere malen lezen nog niet zeker van ben of ik het goed begrepen heb.
Is verder wel een "gezellige/vriendelijke" taal dat Vlaams vind ik............
mvg, Ruud
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-03-2012 20:54
mag ik even mijn ervaring delen....ook al heb ik hem nog maar sinds de kerst.

ik had voordat ik de rx kocht veel informatie bekeken en ook via deze forum of you tube,
dus ook over het hoofdstuk "starten"
van de vorige eigenaar waar ik hem van kocht kreeg ik de tip om hem altijd na het rijden..effe 3000 toeren te laten draaien en dan te stoppen...
korte of lange ritten...maakte niet uit.
dus dat doe ik braaf en ik start hem elke dag zonder problemen..zelfs als ik hem lekker heb laten gillen.
of zit dat tussen de oren?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-03-2012 02:06
Zou misschien kunnen zijn dat de kamers iets beter leeglopen omdat de rotor iets langer blijft draaien na het uitzetten, en dat het mengsel minder rijk is op 3000 toeren. Of een combinatie van die 2. Dan blijft de boel schoner achter.

Ofzo.... 't is maar een idee....
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 03-03-2012 07:19
Als ik het goed begrijp heb je het over een koude start? Bij mij start die ook direct koud. Warm starten is een probleem. Probeer eens na een rit van 15 min of langer de motor af te leggen en start hem dan terug. Als hij dan start zoals met een koude motor heb je geluk. Dan is je startmotor in perfecte staat. Ik laat mijn auto na het rijden een minuutje stationair draaien. Deed ik trouwens met mijn mazda 3 ook. Zou beter zijn voor de motor?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 03-03-2012 12:15
goldeneagle0672:

>  Ik laat mijn auto na het rijden een
> minuutje stationair draaien. Deed ik trouwens met
> mijn mazda 3 ook. Zou beter zijn voor de motor?


Ik had altijd begrepen dat dat erg belangrijk is voor turbomotoren, zeker als ie net flink op zijn staart getrapt is.
Over het nog eens naar 3000 of 4000 toeren trappen voordat je hem uitzet (om verzuipen te voorkomen) is ook al het nodige gediscussieerd in het verleden, de meningen over de noodzaak bij onze 13B motoren liepen nogal uiteen. Om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik dit in het eerste half jaar nog gedaan maar daarna ook niet meer. Ik heb mijn motor nog nooit verzopen, bij de dealer is het wel een keer gebeurd. Wat dat aangaat ben ik het ook helemaal met je eens dat sommige dealers maar wat aanklungelen bij gebrek aan kennis.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 03-03-2012 19:01
Hier heb je de gegevens van de startmotor N3Z1(upgrade 2009 van 2kw).
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-03-2012 16:25
even reactie voor goldeneagle0672...
zelfs nadat ik hem effe lekker heb goed in de toeren heb gehad met hoge snelheden..(oeps..sorry daarvoor),
laat ik hem effe uitdraaien op 2500 rpm
daarna start ie weer net zo mooi
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 04-03-2012 19:16
Nelson. Hoeveel km heeft je rex op de teller staan?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-03-2012 20:58
@ Ceacil, Ik had altijd begrepen dat dat erg belangrijk is voor turbomotoren, zeker als ie net flink op zijn staart getrapt is

Idd, dat heb je helemaal goed begrepen!!
Dit is omdat de turbo VEEL meer toeren maakt dan de motor, en daar door nog doordraait, ook wanneer
de motor is afgezet, en de turbo smering loopt via de olie pomp van de motor.

Groetjes M&M
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-03-2012 21:31
mijn auto heeft nu 84.000 kilometers opgeslokt
- Van masenco (Beginner) [be] op 15-06-2012 22:15
ik heb nu 94000km op de teller staan nu is mijn probleem trug met het slecht starten als hem warm is bv als ik ga tanken moet ik niet proberen te starten hij verzuipt direct heb wel mijn starter nog niet vervangen
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 18-06-2012 20:22
zie ik drie mogelijk heden voor je..
1- je zet er andere startmotor in zoals hier al over gepraat word...
2- probeer te tanken als de motor nog niet lang gelopen  heeft...
3- laat hem aan staan tijdens tanken...raad ik alleen aan als je zoals ik uit een klein dorpje komt...

haha
- Van Yougoboss (Deelnemer) [nl] op 01-07-2012 10:29
Ik had hier ook last van en resulteerde uiteindelijk in het verzuipen van de motor. Uiteindelijk lijkt mijn probleem (tijdelijk) weg door het aanschaffen van een nieuwe accu. Want indien deze slecht is, komt de startmotor ook niet op het gewenste aantal toeren (200rpm?), slechte compressie en dus slecht starten. Ik had ook wel eens dat hierdoor de benzine in de uitlaat ontbrandde, wat resulteerde in aardig wat akoustisch geweld, zeker gezien het ontbreken van de Cat.
- Van vossejongk (Powerposter) [nl] op 01-07-2012 14:35
Nieuwe accu was bij mij ook de oplossing voor het warm starten probleem :)
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 17-08-2012 13:31
Weet iemand waar je die Zoom-Zoom-Cleaner kan kopen, of iets wat er op lijkt. Ik weet dat je ook ATF kan gebruiken (automaat vloeistof), maar dat schijnt wat aggresief te zijn op je pakkingen ook, ik wil dat liever niet riskeren. Helaas heb ik ook geen Seafoam kunnen vinden hier, zoek me rot...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2012 15:01
Tja in Amerika bestellen denk ik.

Ik wil het ook nog een keer doen eigenlijk. Gewoon een mooie spoelbeurt geven van binnen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2012 14:35
Nouja ik heb sinds een paar weken dus ook gigantische startproblemen met warme motor. Zeker 3 keer door moeten starten vorodat hij aanslaat.

Compressie lijkt me sterk, stationair loopt super en geen gepingel bij doortrekken, en geen vermogensverlies.
Bougies zijn recent vervangen, hete type (had ik hiervoor ook al, Amerikaan enzo)
Eccentric Shaft sensor schoongemaakt van 140k vuil. Motor lijkt iets soepeler maar starten is hetzelfde.
Accu door laten meten bij de accuboer, en die is in orde bevonden.
Starmotor is de vermoedelijke dader, en eerlijk is eerlijk, echt snel draait de boel niet meer rond.

Even gezocht op internet voor onderdelen, en ik heb ergens een 2008 startmotor uit een auto met 17000 km gevonden, nieuwe type dus ook. Serienummer klopt, heeft een 'A'.

Kost 100,- plus 20,- verzenden.

Dus eventjes bestellen dan maar :)

Ik houd jullie op de hoogte.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2012 09:09
Past die wel op een 2005?
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=2533

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2012 13:05
Zal toch wel ... 't is een originele, geen gereviseerde oid.

Nouja we zien wel dan.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2012 13:23
Even gezocht naar de DIY op het US forum... alle starters zouden moeten passen, zelfs een R3 starter paste bij iemand.

Kan het zijn dat vossejong een starter voor een automaat had oid?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-10-2012 18:01
Nou de starter is vandaag binnengekomen.

Kwa breedte ziet hij niet uit als het niet passende exeplaar op het US forum, dus ik durf vrijwel zeker te zeggen dat het wel gaat passen ;)

Morgen maar eens monteren.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-10-2012 09:19
Gelukkig maar!
En hoop dat je startproblemen nu over zijn!

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-10-2012 14:21
Kostte een half uurtje, ging eigenlijk vanzelf :)

Start een heeeel stuk beter, nu alleen nog even kijken wat de warme start gaat doen, maar ik heb er wel vertrouwen in :)

- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-10-2012 16:36
Haha, gewoon binnen een halve seconde aanslaan! :)

Wat een verschil zeg!
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-10-2012 22:37
Ha!
Je ziet ook direct waarom die andere beter is: grotere rotor en stator dus meer vermogen.
Goed om te weten.

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-10-2012 17:23
Warme start is nu ook perfect :)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-10-2012 18:55
Gefeliciteerd!

Olof
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / slecht starten als motor warm is

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill