Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Roosters voor koeler
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 29-03-2011 18:32
Bij het uitgebreide onderzoek op mijn aanstaande rex viel het me op dat bij beide koelers behoorlijk wat van de "vinnen" zijn dichtgeslagen door waarschijnlijk steenslag. Is dit iets wat kwaad kan? Heb ook gezien dat je hier roosters voor kunt kopen. Als je die instaleert beinvloed dit de werking dan?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-03-2011 19:06
Er zijn roosters te koop.
De oliekoelers zijn bij de RX 8 flink overbemeten, dus de verminderde luchtdoorlaat door de dichtgeslagen vinnen, zal niet erg zijn.
Je kunt de vinnen weer enigzins recht buigen met een kleine schroevendraaier
Wel een monnikenwerk.

Outjer
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 30-03-2011 02:43
Als je zown rooster wil kopen heb ik nog wel een kortingskaart liggen voor roosters vanuit engeland.
Laat eventjes horen of je interesse hebt. dan kan ik de moeder laten zoeken thuis (aangezien ik nogal een eindje van huis zit)

Cheers
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 30-03-2011 10:18
over de grille.. ik ben zelf op de naam gekomen weer.. clicky click:
http://www.zunsport.co.uk/product.asp?id=55
Deze heb ik  ziet er zeker sexy uit! enige nadeel is dat de ene grille bij je nummerbord ook voor de sleephaak zit. Maargoed die hebben we toch nooit nodig! he?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2011 16:22
Heb jij zwarte toevallig? Eventueel foto's? :)
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [us] op 31-03-2011 03:28
Ik heb een zwarte rex ja. heb hier de chrome vinnen set opzitten. helaas heb ik er geen foto's van en ze zijn ook moeilijk te nemen nu aangezien de auto nog voor zeker 3 maanden gestald staat.
Ik kan alleen zegge dat hij er echt echt heel mooi uit ziet met deze set. Vooral als ik hem naast een andere rex zet waar de zwarte plastic grille print achter de nummerplaat zit.
Tevens heb ik ook gaas op die uitlaatjes achter de voorwielen. Waar die vandaan komen weet ik niet. deze zaten er al op toen ik hem kocht. maar rondom deze accenten ziet er zeker zeeeer sexy uit ;)
Laat maar horen dan zal ik die kortingskaart opzoeken. scheelt weer een paar pegels
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-03-2011 05:06
Ik zou zelf toch de zwarte versies willen hebben. De chromen gaan me iets te druk worden denk ik. En dan alleen voor de oliekoelers en de luchtopening onderin waarschijnlijk. Of dat mogelijk is zal ik de fabrikant nog voor moeten mailen.

Kortingskaart lijkt me wel wat :P

De roosters achter de voorwielen zijn waarschijnlijk van RotaryFX. Da's een van de weinige die dat levert bij mijn weten.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-03-2011 05:19
Ik zie dat 'Lockwood' ze ook levert:

http://www.lockwoodinternational.co.uk/



Ik weet dat ik sowieso zwart wil.... chroom valt me iets te veel op.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-03-2011 05:45
Voor de Lockwoods moet de bumper er trouwens af, voor de Zunsports niet. en de zwarte coating voor de Zunsports is wat beter naar het schijnt. Maar daar is de prijs ook naar.

Ik twijfel alleen nog hoe ik het met het kenteken ga doen....

Zelfde plek houden, dan moet het wel samen kunnen met de nieuwe grille, verlagen, of verlagen en naar links zoals op de foto...

Tja ik weet het nog niet met dat verlagen.... even over piekeren, heb alle tijd :)
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 31-03-2011 14:58
Doet me net iets te veel hier aan denken :
http://www.proairshow.com/Snowbirds%2009/cars-lightning-mcqueen%20r.gif

Kippengaas tegen je voorbumper plakken, je moet er maar opkomen ..
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-03-2011 16:41
Daarom zou ik ook zwart willen ;)
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 01-04-2011 03:30
Kippegaas zou ik het niet willen noemen. Heb je een foto van de set in het zwart op een zwarte auto? ik ben zelf best bang dat het dan gewoon een grote zwarte vlakte wordt
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2011 05:43
Gek genoeg kan ik geen zwart op zwart foto's vinden....

Ik vind chroom op elke kleur trouwens een beetje het 'Jaguar' gevoel geven, en dat past mi niet bij een sportauto.

Na wat zoeken lijken de Lockwoods mij wel beter. De Zunsports zitten voor de bumper, de Lockwoods achter de bumper. En dat vind ik er toch mooier uitzien.

Installeren is wat lastiger natuurlijk, omdat de bumper d'r af moet...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2011 05:46
Hier staan bv foto's: http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=31&t=15244&hilit=grills

Sowieso zou ik wel even registreren daar, en ook op Rx8club.com. En dan even zoeken op 'grills'. Dan kan je genoeg foto's vinden. ;)
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 01-04-2011 16:42
Outjer:

> De oliekoelers zijn bij de RX 8 flink overbemeten,
> dus de verminderde luchtdoorlaat door de
> dichtgeslagen vinnen, zal niet erg zijn.


De oliekoelers op de RX-8 zijn ONDERbemeten.
Olietemperatuur loopt veel te snel op, en als het warm
is buiten, dan krijgen de koelers de temperatuur niet meer
voldoende naar beneden.
Op de facelift zitten niet voor niets grotere oliekoelers en zijn
de luchtgaten in de bumper vergroot.

FYI

Ben
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 02-04-2011 01:44
Zit volgens mij een verschil in tussen een HP en een SP, volgens mij had de SP maar 1 koeler en heeft de HP er 2. De HP is dan ook over bemeten (dacht ik). In de zomer heb ik dan ook helemaal nergens last van dat hij te warm wordt, waarbij wel gezecht moet worden dat er geen fans voor de koelers zitten dus het is niet aan te raden te veel in de stad/file te rijden
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-04-2011 08:58
Wellicht onderbemeten wanneer onder volle belasting?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 03-04-2011 17:34
BVK:

> Outjer:
>
> De oliekoelers op de RX-8 zijn ONDERbemeten.
> Olietemperatuur loopt veel te snel op, en als het warm
> is buiten, dan krijgen de koelers de temperatuur niet meer
> voldoende naar beneden.
> Op de facelift zitten niet voor niets grotere
> oliekoelers en zijn
> de luchtgaten in de bumper vergroot.
>
> FYI
>
> Ben


Hoi Ben,

Enkele jaren geleden waren er op het duits forum meerdere mensen die een olietemperatuur meter inbouwden.
Wat me daarvan herinnerde was dat die gasten daarna in de weer gingen met afdekkingen van de oliekoelers.
Zo laag bleef de olietemperatuur. Er zit immers geen thermostaat in het oliecircuit.

Nu ben ik weer "even" door die threads gelopen.
Ik vond een opmerking van een rijder die in de zomer bij 30 graden met volgas op de autoweg (235kmh) met zijn HP een temperatuur bereikte van 140 graden.
Dat is best wel hoog.

Zelf heb ik geen olietemperatuur meter, maar jij wel.
Welke temperaturen bereik jij??

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-04-2011 17:49
BVK:

> Outjer:
>
> De oliekoelers op de RX-8 zijn ONDERbemeten.
> Olietemperatuur loopt veel te snel op, en als het warm
> is buiten, dan krijgen de koelers de temperatuur niet meer
> voldoende naar beneden.
> Op de facelift zitten niet voor niets grotere
> oliekoelers en zijn
> de luchtgaten in de bumper vergroot.
>
> FYI
>
> Ben


Volgens mij zijn ze gewoon goed (zoals vaker bij Mazda het geval is).
Het staat me ook niet bij dat het een bekend probleem is bij RX-8en.
Ik heb een setje meters van RB geïnstalleerd en moet zeggen dat het altijd vrij lang duurt voordat de olie echt warm is (en dat ook gewoon blijft zonder grote schommelingen).
In de zomer wordt het zaakje wel warmer maar meer dan 100ºC heb ik nog niet gezien.
Bovendien is synthetische olie stabieler dus heeft het geen negatieve invloed ook al zouden de koelers te weinig capaciteit hebben.

Maar nog even on-topic:
Ik heb er gewoon racegaas voor gemaakt (zwarte Hamerite-verf).

De nummerplaat heb ik naar beneden verplaatst want dit staat ronduit lelijk.
Om de zaak niet al te zwart te maken heb ik een randje rond de grille gemaakt om de vorm weer een beetje op te halen.
Bovendien zit het logo nu in de grille want anders is de grille zo "leeg".

Een plaatje:



Bevestiging is ook heel makkelijk:



Hier staat nog wel meer over mijn RX-8

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-04-2011 19:21
Dat er geen thermostaat in zit is eigenlijk HET probleem!
In de winter duurt het heel lang voordat de olie op temperatuur is, met een thermostaat is dat probleem opgelost.

@ Dennis erg mooie foto! lekker koppie :)

Groetjes M&M
- Van Matex (ForumPro) op 03-04-2011 19:30
@ Dennis

Fraai gemaakte roosters.
Het front is echt een stuk mooier zo.
Het enbleem in de grille misstaat zeker niet.
Ook de verplaatste en verkleinde kentekenplaat leuken het geheel op.

Goeie zet.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 04-04-2011 15:52
Martine:

> Dat er geen thermostaat in zit is eigenlijk HET probleem!
> In de winter duurt het heel lang voordat de olie op
> temperatuur is, met een thermostaat is dat probleem
> opgelost.


Per oliekoeler zit er een thermostaat met bypass !
Pas wanneer het blok is opgewarmd, openen de thermostaten en
worden de koelers ingeschakeld.
Dit is duidelijk merkbaar op een olie-temperatuurmeter.

Outjer :

> Enkele jaren geleden waren er op het duits forum meerdere mensen die een olietemperatuur meter inbouwden.
> Wat me daarvan herinnerde was dat die gasten daarna in de weer gingen met afdekkingen van de oliekoelers.
> Zo laag bleef de olietemperatuur. Er zit immers geen thermostaat in het oliecircuit.
> Nu ben ik weer "even" door die threads gelopen.
> Ik vond een opmerking van een rijder die in de zomer bij 30 graden met volgas op de autoweg (235kmh) met zijn HP een temperatuur bereikte van 140 graden.
> Dat is best wel hoog.


Als het echt koud is, en het regent, dan kan het van toepassing zijn 1 van de 2 koelers deels af te plakken.
Echter, van zodra de buitentemp. enkele graden verhoogt of je zelf het rijtempo verhoogt, dan zie je de olietemperatuur
gelijk verhogen ! Zowel SP als HP hebben 2 oliekoelers.
De eerste automaat-versies in de US hadden slechts 1 koeler, met altijd motorschade tot gevolg...
Wanneer je blijft doorduwen als je de olietemp ziet verhogen boven 110°C, dan ben je niet verstandig bezig.
Bij de 5w30 olie die mazda voorschrijft blijft er van je oliedruk niet veel meer over dan met alle gevolgen van dien.
Optimaal is een temperatuur tussen 80 en 90°C, al zit je met de standaard koelers al snel boven 90°C... :-(
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 05-04-2011 16:59
Hoi Ben,

Ik ben door de hele manuel gelopen.
Heb helemaal niets kunnen vinden over een thermostaat op de oliekoelers.Vreemd.

Boven 140-150 graden loopt de smering gevaar. De smeerfilm breekt dan.
Dat is dan bij goede olie. Volsyntheet mag nog iets hoger.
Welke temperaturen had jij op het circuit? (Bij welke omstandigheden?)
Ik neem aan altijd meer dan 110 graden.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-04-2011 20:59
Ik ben ook even door de service manual gegaan, maar kan er ook niets over vinden.

Waar zitten ze dan precies eigenlijk?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-04-2011 21:44
De thermostaten zitten in de oliekoelers zelf.
zie ook:http://www.rx8club.com/attachment.php?attachmentid=134266&d=1235660478
en ook :http://www.rx8club.com/showthread.php?t=167731&highlight=oil+thermostat

mvg, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-04-2011 22:06
Aha op die manier :)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-04-2011 10:35
Weer wat geleerd. Bedankt!

Outjer
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 06-04-2011 16:55
He Dennis zie nu pas aan de foto hierboven dat je ook uit enschede komt. Rijden er straks 2 forumbezoekers met deze mooie auto rond hier :-)
Nog meer tukkers hier?
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 07-04-2011 18:18
Die thermostaat moet haast wel een flinke by-pass hebben want in de winter duurt het een eeuw voor dat de olie op temperatuur is.
Terwijl het blok dan al goed heet is.  ( met alle sludge vorming van dien).

Groeten,
Joost
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Roosters voor koeler

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill