Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vette blauwe rook uit uitlaat...!!!
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2011 23:36 Edited 28-02-2011 23:43
Na even lekker een Mini Cooper S te hebben gepest reed ik op de afrit van de A35...
Had hem even lekker doorgetrokken tot boven de 200...
Kijk ik in m'n spiegel, zie ik een dikke "blauwe" rook achter mij in de spiegel!
Da's nie goe nie!
Verhalen van verkeerde olie en lekkende keeringen schieten door mijn hoofd (net als bij de RX-7 toen...) en ben in gedachten al bezig met een andere motor te regelen.
Hmm, in Duitsland zijn die RX-8en helemaal niet duur dus gewoon een invoeren zonder kenteken...

Ondertussen wordt ik langzaam ziek bij de gedachte dat de motor echt de geest heeft gegeven...jeetje, slechts 55.000km, da's ook niks!
Bovenop het viaduct aangekomen trap ik het gas nog eens in (hij is nu toch al kapot hè?)
Weer een enorm rookgordijn maar totaal geen verlies aan power of iets dergelijks, geen gekke geluiden, helemaal niks...alleen rook, veel, heel veel vette rook...
Ineens geen rook meer...
Nog maar eens opschakelen.
Niks.
Hè?!!
Ok, dan maar even naar het industrieterrein want ik wil niet in m'n eigen straat worden gezien als hij zo rookt hè?

Vol op het gas!
Eerst niks maar bij het aanspreken van "stage 2" van de benzine-injectie (rond de 3500rpm) weer een dikke vette rookpluim...
Godverdegodverdegodver!!!
Ben nu echt ziek aan het worden, man, wat doet zoiets zeer zeg!
Met pijn en kramp in m'n buik rijd ik rustig terug naar huis en zet de auto in de garage.
Dat was het dan...

Een half uur later ga ik terug naar de garage om iets uit de vriezer te pakken en loop langs de RX-8.
Een klein plasje olie ligt onder de grille...
"Rare plek zeg..." denk ik nog.
Er zal toch geen oliekoeler lek zijn?
Die slangen zijn nogal roestgevoelig hè?
Maar dan nog...daar gaat een motor niet van roken en druk had ik zat (RB gauge kit).
Ik zie nog meer spetters op de grille!
WTF??!!
Da's geen toeval, dat MOET iets te maken hebben met die rook van vanmiddag!
Ik kijken...

Ik moet nu even vermelden dat ik een RB Ram-air systeem heb met de happer achter de grille.
En daar heeft olie uit gelekt en is door rijwind gaan uitwaaieren!
Dus besluit ik de bumper maar te demonteren (iets wat ik inmiddels al tig keer gedaan heb, dus fluitje van €0,01).
Zal een mooie smeerboel zijn...

En idd....een teringbende!
Maar nu rijst de vraag, waar komt die olie vandaan???
Na de bumper, de happer en de hele RB inlaatkit te hebben gedemonteerd zie ik wat de oorsprong en aan een zeer zekere waarschijnlijkheid grenzende oorzaak is van het dikke rookgordijn...
Het platte doosje aan de zijkant van de rubberen mof van de inlaat staat vol olie en is waarschijnlijk overgelopen en in de inlaat terecht gekomen.
De olie is afkomstig van diverse ontluchtingen (carter etc.) en misschien heeft de witte drap er ook wel een aandeel in.
Iets ander zou ik zo niet kunnen bedenken...
Afijn, na legen en schoonmaken van het doosje en montage van het orginele filter is het probleem verholpen en wacht mij de klus om het RB-filtersysteem schoon te gaan maken.

Ik heb ondertussen ook al een ander systeem bedacht om olie buiten het inlaatsysteem op te vangen maar dat zal ik tezijnertijd wel toelichten (niet meer onder vacuüm maar gewoon atmospherisch met een olievanger)
Nooit geweten dat dit zoveel consequenties heeft voor een inlaattraject of ik heb gewoon pech gehad, kan ook...

Maar goed, alles weer in orde en ben weer vrolijk!
Man, dat was echt schrikken!!!

Grtz Dennis.
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [us] op 01-03-2011 03:29
knopje maken voor olie in te spuiten en je hebt een ware superhero car met rookgordijn!
fijn om te horen dat het simpel is opgelost en geen dure nachtmerrie is geworden!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2011 04:20
Goede afloop gelukkig. Maar het zal nog klote zijn om het hele inlaattraject te reinigen lijkt me....

Vraag me wel af hoe die olie daar komt... wellicht overvult?
- Van xena (Powerposter) [nl] op 01-03-2011 19:10
Dat is schrikken Dennis! Je hebt last van een oliedump gehad denk ik, maar ook ik vraag me af hoe dit is gekomen. Heb je teveel olie bijgevuld? Een catchcan is een mooie oplossing, maar het zou mooi zijn als je die gedumpte olie via de catchcan terug in je carter kunt krijgen (via vacuum).... anders ben je snel van je olie af na een dump en er zit al niet veel in een Rexje. Ik weet niet hoe het ontluchtingssysteem op de RX werkt, maar voor mijn Subaru hebben we ook zoiets gemaakt en dat werkt super. Mooi schoon inlaattraject en geen (warme) carterdampen meer je inlaat in.... scheelt weer wat vermogen :)

Succes met poetsen!
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 01-03-2011 22:14
DE witte drab in de motor kan toch nooit helemaal ok zijn lijkt me.
ik had het niet , heb olie ververst en in een paar dagen de rommel aan de pijlstok...
Ga toch echt snel de mazda olie erin gooien.

@ M&M ook last van de sludge ?!omdat daar zeker de mazda 5w30 in gaat ben ik benieuwd of er toch ook sludge is.

De mazda rx7's die ik heb hebben er totaal geen last van , ook niet na jaren kleine stukjes en paar duizend per jaar maar rijden.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2011 23:07
ronni.v.:

> DE witte drab in de motor kan toch nooit helemaal
> ok zijn lijkt me.
> ik had het niet , heb olie ververst en in een paar
> dagen de rommel aan de pijlstok...
> Ga toch echt snel de mazda olie erin gooien.
>
> @ M&M ook last van de sludge ?!omdat daar zeker de
> mazda 5w30 in gaat ben ik benieuwd of er toch ook
> sludge is.
>
> De mazda rx7's die ik heb hebben er totaal geen
> last van , ook niet na jaren kleine stukjes en paar
> duizend per jaar maar rijden.


Idd, mijn RX-7 heeft daar ook totaal geen last van maar die rijdt op mineraal dus misschien dat het daaraan ligt.

Waarschijnlijk heb ik idd een oliedump gehad want na peilen zat 'ie nog tot bovenaan vol.
Dat ga ik nu voorkomen door een olievanger.

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2011 04:24
ronni.v.:

> DE witte drab in de motor kan toch nooit helemaal
> ok zijn lijkt me.
> ik had het niet , heb olie ververst en in een paar
> dagen de rommel aan de pijlstok...
> Ga toch echt snel de mazda olie erin gooien.
>
> @ M&M ook last van de sludge ?!omdat daar zeker de
> mazda 5w30 in gaat ben ik benieuwd of er toch ook
> sludge is.
>
> De mazda rx7's die ik heb hebben er totaal geen
> last van , ook niet na jaren kleine stukjes en paar
> duizend per jaar maar rijden.


Ik heb het in een ander topic al uitgelegd.... en d'r zijn ook meerdere topics over....

Maak je d'r niet druk over ;)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2011 21:26
Mooi om te lezen dat het ook nog goed kan aflopen :)

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-05-2011 15:54 Edited 16-05-2011 15:56


Zo, ik heb even provisorisch een oilcathpan gemaakt zodat dit niet weer kan gebeuren.
Allereerst in het deksel een gat gemaakt met daarin een nippel.
Er zitten 4 gaatjes in het deksel voor het beluchten.
Aan de nippel zit een stukje groene PVC leiding met daar omheen schuimrubber.
Dit dient, om via de gaatjes in het deksel, te fungeren als (beluchtings)filter.
Zo kan er lucht in indien er onderdruk in het carter is en lucht uit wanneer er overdruk ontstaat.
Het buisje dient als oliescheider.



Hier zit de steun vastgeschroefd aan de luchtfilterbox.
De zwarte band is een stuk fietsband die dient om de PVC fles vast te klemmen



Hier is de zaak ingebouwd.
Ik heb bewust allemaal rubber/kunststof gebruikt i.v.m. eventuele condensatieplaatsen in de winter.
De witte drab moet natuurlijk niet overal gaan zitten.
Ben benieuwd...

Grtz Dennis.
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [nl] op 31-01-2013 06:41
dit klinkt me bekend in de oren.

vaak opstartproblemen deze winter gehad gepaard met een hoop rook.
en gisteren wou die niet starten, uit eindelijk sleepend aan gekregen en me olie even gecontroleerd toen zat er de witte drap aan me pijlstok.

als ik in 6e versnelling rij dan heb ik vermogen verlies. (dat is pas gekomen nadat ik met een lege cat rij) even terug schakelen hij klapt ff en ik kan gewoon weer door halen. en soms toch wel het idee dat er  aan de voorkant meer geluid vandaan komt dan aan de achterkant.

als ik dit zo allemaal lees ga ik me toch echt wel zorgen maken.

wie kan me helpen adviseren wat ik nu moet doen. of is het gewoon kwestie van langs de dealer gaan en uit laten zoeken......
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 31-01-2013 11:37 Edited 31-01-2013 11:41
Bobines controleren of ze wit zijn aangeslagen, zo ja dan zijn ze versleten. Wanneer heb je voor het laatst je bougies vervangen?

Een nieuw setje bobines/bougies/bougie kabels zou de oplossing kunnen zijn.

Witte drap aan de peilstok is normaal als je korte stukken rijd, kan geen kwaad.
- Van KrelisH (Powerposter) [be] op 31-01-2013 12:11
Juist hetzelfde probleem gehad, en idd bobines, bougies en bougiekabels laten vervangen.
Kostelijke grap als je dit via mazda-dealer doet (bijna 1300 EUR)

Dus best die stukken online bestellen  ;)  grote wijze les die ik heb geleerd
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 31-01-2013 15:07
KrelisH:

> Juist hetzelfde probleem gehad, en idd bobines,
> bougies en bougiekabels laten vervangen.
> Kostelijke grap als je dit via mazda-dealer doet
> (bijna 1300 EUR)
>
> Dus best die stukken online bestellen  ;)  grote
> wijze les die ik heb geleerd


Yep, +- 250eur incl verzendkosten (USA) via Ebay :) Dan heb je alles van NGK.
- Van KrelisH (Powerposter) [be] op 31-01-2013 15:15
sssst laat me niet denken aan het inmense prijsverschil  :D
Ik troost me nu met de gedachte dat ie weer perfect start en rijdt  :p
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [nl] op 31-01-2013 16:49
1 bobine was zoiezo aan vervanging toe dus heb daar even 1 vervangen. bougies heb ik nog geen 10.000 km geleden vervangen. en de kabel moet ik ook nog vervangen.

via duitsland heb ik bobine gezien voor 46 euro p/st, kabels 75 euro en eventueel bougies al ga ik er van uit dat die er nog goed uit zullen komen dus dan kom je indd richting de 250 uit alleen dan niet via USA maar europa.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-01-2013 17:02
Als je bobine slecht is kan het snel gedaan zijn met je boegie.
- Van FricoRico (Powerposter) op 20-05-2013 14:55
Dit probleem heb ik sinds dat ik een nieuwe motor heb. Het komt omdat de motor niet voldoende lucht binnen krijgt en vervolgens via de carter ontluchting olie opzuigt. Rete irritant probleem en er schijnt een 'fix' te zijn om er voor te zorgen dat dit niet gebeurt. Het omleggen van de carter ontluchting, daar had de heer van Hoebeke het over.

Ik ben zelf nogsteeds op zoek naar die oplossing (naast een oil catch can). Het is wel leuk en aardig zo'n oil catch can, maar soms zuigt hij zoveel olie op dat ik weer direct bij mag vullen. Het is dus maar een halve oplossing van het probleem en dat is dat je bougies langer mee gaan mocht die weer olie op gaan zuigen.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vette blauwe rook uit uitlaat...!!!

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill