Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / uitbouw/inbouw motorblok
- Van xena (Powerposter) [nl] op 19-01-2011 22:09
Wie kan mij vertellen hoe lang een dealer ongeveer over de uit- en inbouw van een motorblok doet? Ik wil de klus eigenlijk zelf doen, maar doordat ik midden in een verbouwing en verhuizing zit heb ik eigenlijk geen tijd en puf om dit 'klusje' zelf te gaan doen. Buiten dat; kan ik zelf niets checken na de swap... denk aan PCM (updaten en via OBD uitlezen ivm waardes van alle sensoren) en vind ik het ook wel lekker om te vermelden bij verkoop van de wagen dat een dealer de motor ingebouwd heeft en dat alles gegevens/waardes verder in orde waren. Ook kunnen we eventuele mankementen aan MAF sensor, lambda enz meteen zien en vervangen indien nodig.

Dus.....Wie o Wie weet ongeveer hoeveel uur hier voor staat?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 20-01-2011 18:39
Ligt aan de monteur(s)!

Brakefire was al aan het reageren, ging ervan uit dat het 11 uur was. Ik dacht 8 uur, maar na even zoeken (hier op het forum, jawel) vond ik dat de dealer destijds 11,5 uur over het vervangen van de motor mocht doen van de importeur. Ik heb destijds nog 2 of 3 uur zelf betaald, maar in die tijd zijn ook nog de koppelingsplaten vervangen.

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=8792;hl=motor%20vervangen
- Van xena (Powerposter) [nl] op 09-05-2011 19:55
Heren en dames,

Mijn RX8 is getransplanteerd en gelukkig met succes. De motor uit een schade wagen met 40K op de klok die op het Duitse forum te koop stond heb ik een tijd geleden dus gekocht met als doel om de kapotte motor uit mijn RX8 te vervangen.... helaas kon ik zelf de swap niet doen door chronisch tijdgebrek en heb ik de klus uitbesteed aan de eigenaar van een garage die vroeger een Mazdadealer was. Hij rijd zelf een RX2/RX3 en heeft diverse RX7's gehad en is helemaal rotorminded. Hij wilde de klus wel voor me klaren en heeft in de avonduurtjes de motor vervangen. Ik heb hem natuurlijk gevraagt of hij regelmatig even een update wilde geven wat hij ook gedaan heeft. Na 1 dag ging de telefoon al of ik wist dat de pulley op de excentrische as beschadigd was? Dit kon een probleem zijn voor de betrouwbaarheid van de 'nieuwe' motor. Beschadiging kwam doordat het een motor was uit een schadewagen met voorschade....blijkbaar een flinke smak gemaakt... maargoed hij heeft de motor met de hand rondgedraaid en met een camera via het bougiegat gekeken of er iets van schade te zien was en dit was niet het geval. Speling is gecheckt en hij vond het een 'aanvaardbaar risico' om de motor toch maar te transplanteren. Paar dagen later weer telefoon of ik wist dat mijn koppeling op was. Ook die maar gelijk compleet laten vervangen. Net het verlossende telefoontje dat de motor na een paar dagen testen nog steeds perfect liep en dat ik maar even goed moest luisteren aan de telefoon.... zooooooooooom zooooooooooom wat een geluid :) en wat een opluchting zeg. Ik kneep hem toch wel een beetje. Morgen wordt de PCM geupdate en worden alle parameters gecheckt op afwijkingen. Hopelijk komen er morgen geen gekke dingen naar voren en kan ik hem weer ophalen, want ik mis dat gekke ding toch wel. Hij is er uiteindelijk toch wel een aantal uurtjes mee bezig geweest en de rekening wordt wat hoger dan afgesproken, maar dat maakt me helemaal niets uit. Ben zo blij als een kind dat mijn RX8 weer de weg op kan. Morgen nog even de laatste zaken afwachten en dan hopelijk woensdag weer lekker toeren!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2011 20:13
Mooi dat je hem hebt laten maken :):)
Ik was eigenlijk al een beetje bang dat je hem niet meer had, omdat we al een tijdje niets meer van je hoorden...
Maar gelukkig de rex leeft weer! :)

Groetjes M&M
- Van xena (Powerposter) [nl] op 09-05-2011 20:29
Hey Martine,

Als mijn wagen te koop had gestaan was je hem wel tegengekomen hier of op MP. De radiostilte had gewoon te maken met de verbouwing thuis en de drukte op het werk.

Nu ik weet dat alles kwa draaiend gedeelte weer in orde is ga ik hem langzaam weer eens helemaal opknappen. Hij vereist namelijk wat spuitwerk en andere cosmetische aandacht.
De Winning Blue is een hele mooie kleur, maar ik blijf twijfelen of ik hem toch niet een parelmoer wit jasje moet geven zoals mijn andere wagen (staat wel leuk op de oprit) :). De 19 inch Volk SF Challenge velgen de eronder zitten worden zoiezo helemaal zwart ipv van die sjonnie gepolijste rand (die nu overigens na 7 jaar erg dof is). Huis is ver af en hopelijk kan ik over een paar weken weer eens lekker klussen aan de bolides ipv thuis klussen en in de bouwmarkt/woonboulevard rondlopen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-05-2011 04:40
Wat was er nou precies mis met de vorige motor?
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 10-05-2011 09:06
Hadden wij al eens foto's gezien van jouw mooie REX? :-)
- Van xena (Powerposter) [nl] op 10-05-2011 17:14
@Faxie:
Er stond koelwater in 1 van de rotorhuizen... ik verwacht dat er dus door materiaalspanning een pakking de geest heeft gegeven. Er is dus geen aandacht besteed aan het rustig opwarmen voor het gas erop ging door de vorige eigenaar die ik overigens heel goed ken. Ik heb 6 jaar bij AutoMaxx/402events gewerkt en de auto was 'onze' demo wagen die van show naar show gereden werd en iedereen die er een keer in mocht rijden heeft het geluid van de REX niet kunnen weerstaan en heeft er natuurlijk vrolijk mee lopen trappen.
Helaas is de wagen door Ronald (directeur) en onze laatste sales man zakelijk bereden met als gevol wat lichte schade aan de voorbumper door drempels en heeft de vrouw van de baas de wagen een tijdje als boodschappen wagen gebruikt wat hem niet veel goed heeft gedaan. Niet iedereen is zuinig op zo'n mooie wagen. Maargoed toen Automaxx/402events in z'n vorige samenstelling door de Telegraaf werd afgestoten is iedereen op straat komen staan met een fijne oprotpremie. Ik heb toen de wagen kunnen kopen voor een hele nette prijs met het idee dat er genoeg punten waren die gedaan moesten worden en ik als hobby sleutelaar had wel oren naar de wagen omdat deze als basis prima is om er een leuk project van te maken. Helaas... naja helaas :) kwam er prive een verhuizing op mijn pad en moesten de handige handjes en tijd dus in het huis gestoken worden. Gelukkig heb ik de HP motor uit Duitsland voor een hele nette prijs kunnen kopen en kost het inbouwen niet de wereld. De RX8 had na de verbouwing door Jim van Hyperstore en de mannen van Pioneer een getaxeerde waarde van 118.000 euro, maar na 7 jaar is het mooie wel van de wagen af en moet er weer wat geld in worden geinvesteerd om hem in die staat te krijgen die hij verdient. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een driftcursus gevolgt heb en daar heb ik door een stuurfout ook een kerbstone mee gepakt die wat lichte schade heeft veroorzaakt aan de onderkant, en dan met name een hele lichte deuk en wat krassen aan de onderkant v.d. dorpel van de bestuurderskant wat overigens totaal niet ernstig is, maar wel even netjes gemaakt moet worden.

Er bleek trouwens geen update te zijn voor de PCM... wat volgens mij duidt op een PCM die al een update heeft gehad? Wie kan mij dit bevestigen? De PCM gaf 2 foutcodes die opgeslagen waren. Misfire op rotor 2 en nog 1 die ik ff niet onthouden heb.

Ik ga rustig eens kijken bij een spuiter zodra ik hem terug heb en dan zal ik aan de hand van de prijzen eens een keuze gaan maken of ik hem in de originele winning blue laat spuiten of dat er misschien toch een parelmoer wit jasje op komt.

Weet iemand trouwens wat de prijs is van de modderkuip aan de bijrijderskant, deze is ook beschadigd en moet vervangen worden.

@Casper: Nu je weet dat het de Automaxx demo wagen is hoef je geen foto's meer denk ik, want foto's zwerven genoeg rond op dit forum zag ik.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 10-05-2011 17:37
Voor de liefhebbers het linkje met een topic over mijn wagen:

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=11626;hl=automaxx

Je ziet de schade aan de voorbumper linksvoor (als je voor de wagen staat) en het gaas hangt daar op half 11 door een duif die de auto iets te dicht bij kwam bekijken op de snelweg :( Verder zijn de velgen niet netjes meer en moeten de randen gepolijst worden om weer de originele look te krijgen, maar ik ben meer van het racen dan van het poetsen en daarom gaan ze lekker naar Wheelcare en krijgen ze een nieuw zwart jasje. :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-05-2011 18:43
Maar deze auto is toch ook een tijd bereden door Merijn uit Ossendrecht? En later werd het nog de Turtle Wax auto toch?

118k vind ik wel veel eigenlijk.... Da's toch echt niet alleen de ICE, bodykit, uitlaat en remmen/velgen ed?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-05-2011 19:12
Kijk nu ik je verhaal lees (ik ken ook de gezichten bij de namen :) ) weet ik het weer.:)

Fijn dat die rex een nieuwe baas heeft, hij is idd toe aan een opknapbeurt, want hij is wel wat uitgeleefd.....

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-05-2011 19:26 Edited 10-05-2011 19:32


Gewoon ff mijn persoonlijke mening....................
Tjonge, wat een geklooi en verkrachting van een in wezen mooie auto (standaard RX 8)............alles wat mooi was is gewoon verknoeid en lelijk gemaakt..............er zit totaal geen balans meer in het ontwerp..........die 118k Euro zal wel 11,8k Euro geweest zijn (inkl. kosten om hem weer een beetje in fatsoenlijke staat te brengen)...............
mvg, Ruud
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 10-05-2011 19:51
Ik ben het volledig eens met Ruud.

edit:
een spoiler op een spoiler, je moet er maar opkomen. Alleen het idee al, laat staan het dan nog uitvoeren ook. Dit moet echt wel een grap zijn.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 10-05-2011 20:41
Marijn heeft er mee gereden ja. Ook is de wagen een tijd verhuurd als promowagen voor Turtle Wax en Need for Speed en weet ik welke zooi nog meer.

Ik heb alle spullen eens bij elkaar opgeteld en dan ga je schrikken wat het kost. Is het zoveel geld waard geweest...? Het zal me een worst zijn, want ik heb het niet betaald. :)
Sja smaken verschillen... er zijn zaken aan de wagen gedaan die ik zelf never nooit had veranderd, maar er zitten ook spullen op die ik zeker zelf gekocht had. Alle beeldschermen in de kofferbak (hoe verzin je het?) zijn er al uit en als ik tijd heb gaat de audio er grotendeels uit, want de audio die erin zit weegt zeker 200kg. Dat is allemaal gewicht op de achteras en dat hebben we niet graag :)

Standaard wordt de wagen nooit meer en dat hoeft voor mij ook niet, want ik kan de Mazdaspeedkit zeker wel waarderen. De achterspoiler is wat mij betreft wel discutabel en het kan wel eens zo zijn dat die het veld moet gaan ruimen. De middenconsole is helemaal opgetrokken uit echt carbon met een Defi meterset en een beeldscherm erin wat ik ook erg gaaf vind. De uitlaat is een symfonie voor het gehoor, Hyperstore heeft detijds echt een prachtig custom uitlaatsysteem eronder geknutseld. En het electronisch verstelbaar Tein onderstel is gewoon perfect voor mij. De Stoptech remmen zijn ge-wel-dig.
Dusja er zijn zaken die dringend aandacht vereisen en die worden dan ook lekker aangepakt hetzij met enige vertraging omdat ik ook andere prioriteiten heb, maar het wordt iig weer een wagen waar ik me in durf te vertonen op een RX8 meeting.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 11-05-2011 09:02
Jazeker dat ik deze wagen herken... Ik heb em immers zelf gespot :-). Hopelijk word het snel weer een prachtige RX-8.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 12-05-2011 19:01
Hey Xena, jou ken ik niet, maar je auto wel! Heb hem meerdere keren gezien, ben o.a. toen nog bij Hyperstore geweest. Uitlaat klinkt inderdaad heel mooi. En de MazdaSpeed body zou ook mijn keuze zijn als ik een bodykit zou laten "plakken". En mocht er ooit nog een RX-8 bij komen hier, dan is ie blauw. (of geel..)

Fijn dat deze Rex gereanimeerd is en een tweede leven krijgt.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-05-2011 19:31
Hoi Zena,

Ik kan (heftig) aangepaste rexen best wel waarderen.
Zo'n showcar is natuurlijk ook om te laten zien wat er allemaal mogelijk is.

Je schrijft dat je bij Automaxx en 402 events werkt(e).
Die organiseren toch ook het japans autosport festival?
Daar was ik vorig jaar in Assen bij.Voornamelijk voor het circuitrijden.
Maar de show was ook goed.

Outjer
- Van xena (Powerposter) [nl] op 23-05-2011 18:18
Ik vind de bodykit absoluut niet overdone...Na 6 jaar werken bij AutoMaxx/402events heb ik al wel wat heftigere 'creaties' gezien, zeker tijden het Japanse autosport festival waar ik idd ook altijd moest werken. Ik hield me voornamelijk bezig met de baanactiviteiten/keuringen tijdens Time Attack en was starter voor het sprinten. De evenementen waren voor mij bijzaak, ik hield me namelijk op kantoor bezig met het magazine, pos materiaal en reclames voor AutoMaxx en 402events. Was een mooie tijd... en ik heb er toch nog wat leuks aan overgehouden in de vorm van een RX8 :)
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / uitbouw/inbouw motorblok

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill