Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Olielek en motorschade
- Van terriet (Deelnemer) [nl] op 16-11-2010 18:35
Helaas bij mij is deze week het volgende overkomen. mijn Rex uit 2004 (96000km.) heeft het begeven:

Tijdens het rijden ging mijn oliedruklampje aan. Olie gepeilt en olie bijgevuld.
Na een stukje rijden weer oliedruklampje aan. Heb de auto direkt stilgezet en de olie was weer onder minimaal peil gezakt.
De auto is naar de garage gegaan (op een autoambulance). Vandaag te horen gekregen dat de olieleidingen doorgeroest zijn EN
dat de motor schade heeft opgelopen!!

De garage belde mij met de volgende keuze: op zoek naar een nieuwe motor of huidige motor laten reviseren....
Dat is mijns inziens nogal een kostenpost voor een (bekend probleem..?) lek in de olieleiding.

Iemand advies hoe nu verder en welke stappen ik het best kan nemen?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-11-2010 22:00
In de VS er een recall op doen, en hier niet. En je ziet het resultaat, er beginnen nu leidingen echt door te roesten. Het is een gebrek dat je niet mag verwachten bij een auto van die leeftijd. Ik zou een claim neerleggen bij Mazda. Je rechten zijn niet gelimiteerd tot een of twee jaar, het hangt echt van de situatie af.
Inspectie van ieders' olieleidingen lijkt me zolangzamerhand ook aan te raden.
- Van Lings (SuperForumposter) [nl] op 17-11-2010 02:48
februari dit jaar zie datum 24-2-2010 ook het probleem gehad met door roestolie leiding gelukkig geen schade aan de motor maar wel mij behoorlijk gekost 1093,11 hier komt het volgende brief met klacht en uitleg naar mazda nedeland verstuurd afgewezen.voertuig valt niet meer binnen de garantie moet proberen de gemaakte kosten bij de garage waar ik de auto heb gekocht te verhalen ik heb het maar zo gelaten hoe het is ,maar stuur bericht naar mazda NL wie weet komt er iets uit

Gtr. Lings
- Van knaken (Powerposter) [nl] op 18-11-2010 19:50 Edited 18-11-2010 19:55
Hier een paar foto's van de meest gevoelige leidingen, linkerzijde van en naar de oliekoeler. De rest ziet er bij mij nog prima uit. Ik heb helaas geen foto's van voor de behandeling maar geloof me het zag er erg slecht uit. Eerst kaal schuren dan Noverox dan met Hammerite aflakken.

Gr. Ronald
- Van terriet (Deelnemer) [nl] op 23-11-2010 22:12 Edited 23-11-2010 22:16
Even een update.

Mijn dealer heeft contact gehad met mazda nederland. Zij geven aan alleen coulance te leveren op auto's/motors van 5 jaar of jonger... Dit geldt dus niet voor mij in ik zal volgens hun de volle mep moeten betalen voor de rearatie agv. de lekkende/roestende olieleiding.
Ik wordt hiermee dus net echt geholpen.
Ik denk eraan toch zelf maar contact op te nemen met mazda nederland en hun voor te leggen dat het probleem is ontstaan door roestende olieleidingen..
Zowel USA als Duitsland hebben op dit euvel wel actie ondernomen (terugroepactie).
Hopelijk kan ik hun duidelijk maken dat hun keuze, om hier in Nederland geen terugroepactie van te maken, mij op flinke kosten jaagt. Mijns inziens een reden om me wel tegemoet te komen. met als voetnoot dat ik altijd dealer onderhoud heb gehad en mijn garage 2 maanden geleden nog een compressietest heeft uitgevoerd die aangaf dat de compressie (en dus de seals/motor) nog volledig goed waren.

Mijn vraag op dit forum, indien mazda mij niet tegemoet komt..??
Een nieuwe motor aanschaffen (5500 euro excl. btw en uurloon) of op zoek naar een 2e hands LP motor met weinig km of een revisie motor laten plaatsen?

Alvast dank voor jullie hulp/reacties
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 24-11-2010 07:34
Je moet het niet op de kosten gooien, maar op je veiligheid! Kapotte remmen zijn levensgevaarlijk! Ze willen toch niet dat alle RX-8 rijders zich doodrijden door hun nalatigheid?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-11-2010 14:27
Melkie:

> Je moet het niet op de kosten gooien, maar op je
> veiligheid! Kapotte remmen zijn levensgevaarlijk!
> Ze willen toch niet dat alle RX-8 rijders zich
> doodrijden door hun nalatigheid?


Het ging hier toch over motorolieleidingen, en niet over remleidingen?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 24-11-2010 18:21
Leo:

> Melkie:
>
> Het ging hier toch over motorolieleidingen, en niet
> over remleidingen?


Oh ja... maar dan nog... :-D
- Van xena (Powerposter) [nl] op 24-11-2010 20:47
Ontzettend jammer dat je niet kunt rekenen op coulance terwijl je netjes je zuur verdiende centjes achterlaat bij een dealer voor vakkundig onderhoud. Het is imo gewoon schandalig dat de terugroepacties willekeurig zijn. Ons landje is gewoon te klein en voor Mazda daardoor niet belangrijk genoeg om een goede naam bij haar klanten te hebben/houden.

Succes met je beslissing! Ik zit in hetzelfde schuitje zoals je weet.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-11-2010 02:01
Maar het slaat ook nergens op, want alle Rexen komen uit dezelfde fabriek in Japan. Dus de terugroepacties zouden gewoon overal gelijk moeten zijn.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-11-2010 17:24
Het is jammer dat niemand dit laat voorkomen. Ik bedoel, de terugroepacties in omringende landen staan toch gelijk aan van de daken schreeuwen: "Er zit een fabricagefout in deze auto"! En dan vervolgens "coulance" weigeren. Jaja. Lekker bezig daar bij Mazda Nederland.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Olielek en motorschade

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill