Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Post ....
- Van Agnes (Powerposter) [nl] op 15-09-2010 13:31 Edited 15-09-2010 15:51
Bij thuiskomst stap ik over een lading folders en post op de mat. Eén envelop valt me op. Ja hoor ... Centraal Justitieel Incasso Bureau. Ik heb de Rex nu twee maanden. En van die twee maanden heeft ie ook nog drie weken in de vakantie stilgestaan. Dat brengt het daadwerkelijke gebruik terug naar zo'n vijf weken. Dat moet zo dus niet onbeperkt blijven doorgaan, want dat betekent circa 10 beschikkingen per jaar ... Liever niet!
Met het zweet in mijn handen maak ik de envelop open. Gelukkig viel 'de schade' mee. Ik ben geflitst in Eindhoven, op de Boschdijk. En wel op het stuk waar je maar 50km/h mag rijden. De lokaal bekenden onder ons weten dat het daar rijden van verkeerslicht naar verkeerslicht is, en de overtreding niet anders kan zijn veroorzaakt dan door de normale optrek snelheid van de Rex. 10km/h te hard, na correctie blijven er 7 over.
Wat een geluk dat ze me (nog) niet geflitst hebben op de A2 ...
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 15-09-2010 14:44
Da's altijd auw, zo'n brief van CJI.

*klopt het onheil driftig af onder de houten tafel*
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-09-2010 14:55
Valt mee dan. Ik had mijn eerste post voor de Rex uit Leeuwarden binnen 10 dagen te pakken. Nou ja, de beschikking kwam wel wat later aan.

Maar het kan erger. Met mijn allereerste eigen autootje, een Renault 5 TL, werd ik binnen 3 uur nadat ik het vervoermiddel op mijn naam had gezet, in Bennekom tot stilstand gebracht wegens te hard rijden.
De agent zei nog: "Zo moet je niet doorgaan, dan wordt autorijden echt heel duur!"
- Van Agnes (Powerposter) [nl] op 15-09-2010 16:08
Zo bont heb ik het gelukkig nog nooit gemaakt (in het bijzijn van een flitskast/laser/agent).
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 15-09-2010 17:14
Caecil:

> Maar het kan erger. Met mijn allereerste eigen
> autootje, een Renault 5 TL, werd ik binnen 3 uur
> nadat ik het vervoermiddel op mijn naam had gezet,
> in Bennekom tot stilstand gebracht wegens te hard
>rijden.


Zeker de Heelsumse weg tussen Renkum en Bennekom.
Lekker naar beneden suizen en dan 50km onderaan de
helling. (ga daar rechts en je bent 2 straten van mijn
huis).
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 26-09-2010 16:46 Edited 26-09-2010 16:49
Agnes:

> Zo bont heb ik het gelukkig nog nooit gemaakt (in
> het bijzijn van een flitskast/laser/agent).


Als je zorgt dat je op autowegen en autosnelwegen onder de +40 blijft, en op alle andere wegen onder de +30, dan krijg je alleen een Muldertje. Ga je boven die snelheden (en word je gepakt) dan ga je streepjes achter je naam krijgen. Hoe meer streepjes, hoe zwaarder de volgende straf. Als je over de +50 gaat (binnen of buiten de kom) dan is (de eerste keer) je rijbewijs 10 dagen weg. Ga je over de +70 of voor de tweede keer over de +50 dan is je rijbewijs 4 maanden weg.

Hier kun je lezen hoe je het CJIB kunt bevechten, als je het na de zoveelste belastingaanslag zat bent met die lui uit Leeuwarden.
Ook als de boete terecht is (juridisch dan, moreel is ie dat bijna nooit) zijn er toch een hoop manieren om er onderuit te komen of het OM en het CJIB een hoop werk te bezorgen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-09-2010 18:27
Die moet ik bewaren.
Bedankt!

Outjer
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 01-10-2010 19:40
Hoe is dat eigenlijk als je in Duitsland 40 km te hard rijdt?
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 01-10-2010 21:58
Binnen de kom 2 maanden rijverbod en 4 punten, buiten de bebouwde kom 1 maand rijverbod en 3 punten.
Bij 18 punten mag je opnieuw gaan lessen (als je een Duits rijbewijs hebt).

Watskebeurd?
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 01-10-2010 22:09
OP 13 augustus terugkomend van Movieworld naar Venlo is er ergens een snelweg, die doodloopt op een andere. Voor de draai naar die snelweg staat een vlijtige flitskast. Hij knipte mij en mijn zoon voor me bij 120 km/uur. Oops; 80 toegestaan. Kreeg later keurig een vragenbrief met verzoek de bestuurder te melden. Heb maar gekozen voor de optie me op mijn zwijgrecht te beroepen. (Auto's staan op mijn bv). En nu wacht ik maar af, wat er gaat gebeuren. Maar ja, als ik ergens moet getuigen in persoon is dat met die foto van voren natuurlijk een lachertje. Zelfs met de zonnebril op.
- Van Agnes (Powerposter) [nl] op 02-10-2010 18:22
Aiaiai ... succes (of sterkte)!
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 02-10-2010 20:42
Hmm, de A42 voor Kamp Lintfort. Gaan veel Nederlanders en Belgen de fout in daar.

Het is beter wèl te antwoorden op de Duitse brief. Dan hou je het initiatief. Als je niet antwoord, gaat men voor jou bepalen. 40 Te hard is fors.
Om precies te zijn:
120 Euro (haha, daar kom je wel overheen)
23,50 Euro aan administratiekosten (kan het CJIB nog iets van leren)
3 Punkte in Flensburg bij de Duitse variant van wat hier de RDW heet.
Als het 41 te hard was geweest had er een maand rijverbod aan vast gezeten, maar tot 40 sneller dan toegestaan valt dat mee (daarom probeer ik ook altijd onder de 140 te blijven op de Bundesstraße).

Heb je geantwoord dat je wil zwijgen? Of heb je nog helemaal niet geantwoord?

Als er nog een brief komt: Stuur er één terug dat je de persoon op de foto niet herkent. Het is een bedrijfswagen, alle personeel mag met die wagen rijden en jij kent echt niet alle werknemers van gezicht (beetje bluffen met je tweemanszaak). Laat iemand anders uit je bedrijf de brief ondertekenen als Fuhrparkverwalter, ze moeten niet bij jou uitkomen.
Dan is het klaar. Ze kunnen nu hooguit nog een Nederlandse collega vragen bij je bedrijf langs te gaan voor een persoonsherkenning, maar die agent komt niet met een huiszoekingsbevel.

Onderstaande poste ik deze week nog op Flitsservice, als je je een middag verveelt kun je 24 bladzijdes na gaan lezen. Maar dan ben je ook op de hoogte ;-)

Het stuk hieronder was voor leaserijders, maar als je het stukje lease schrapt dan is het helemaal op jouw situatie van toepassing.


De Duitse politie wil de dader hebben. Er wordt in 0049 niet op kenteken bekeurd.
Dus: Er wordt een brief gestuurd aan de kentekenhouder met het verzoek de dader van de overtreding bekend te maken.
De leasemaatschappij verhuurt aan bedrijf X en heeft geen flauw idee welke persoon de overtreding begaan heeft. Dus hou het zou moeten: de Leasemij stuurt een brief terug of vult het formulier in met de bij hun beschikbare data. "Auto wordt geleased aan bedrijf X, ga daar zeuren alsjeblieft." Maar omdat de leasemij daar te lui voor is, sturen ze de hele handel gewoon door.

De juiste weg zou zijn: Je stuurt de hele zooi terug aan de leasemij, met uitleg wat ze moeten doen. Als de leasemij het netjes doet sturen ze een brief terug dat de Polizei bij de leaser moet zeuren. Maar als je pech hebt verkloten ze het voor je en gaan ze alle uren plus een uiteindelijke boete gewoon op jou verhalen.
Dus wat je moet doen: Uit naam van het bedrijf waar je werkt stuur je een brief namens de wagenparkbeheerder (Fuhrparkverwalter) of de directeur (maar in ieder geval nooit je eigen naam, want bij wie ze ook uit moeten komen, niet bij jou), met de volgende tekst erin:

Wij kregen een boete doorgestuurd van de leasemij waar auto met kenteken 12AB34 is geleasd, dat er een boete mee is gereden. Helaas kunnen we op de foto niemand herkennen en helaas hebben wij geen rittenadministratie bijgehouden.
Wij verzoeken u vriendelijk meer en beter fotomateriaal op te sturen.

Als dat fotomateriaal komt stuur je weer een brief dat je nog steeds niemand kunt herkennen, of als de foto's heel duidelijk zijn dat je de persoon op de foto niet herkent. Maar dat is niet vreemd, want de auto wordt door alle personeelsleden gebruikt, door iedere week andere uitzendkrachten en het komt ook voor dat gezinsleden van personeel er mee rijden.

Helaas kun je de Polizei en de Landrat niet helpen. Goedemiddag.

Als het hier om een Duits bedrijf gaat zal iemand van het Straßenverkehrsamt komen posten voor het bedrijf om te kijken wie er 's middags in die auto wegrijdt.

Als het om een Nederlands bedrijf gaat kunnen ze (als het om een zware overtreding gaat) de Nederlandse politie vragen naar het bedrijf te gaan met de foto's voor een persoonsherkenning.
Maar punt 1 heeft de Nederlandse politie daar geen tijd voor en punt 2 heeft de Nederlandse politie zonder huiszoekingsbevel niets in je bedrijf te zoeken. Dus als die al komen gaat de overtreder boven uit het raam staan kijken, terwijl de receptioniste of een andere collega aan de politie vertelt dat ze de persoon op de foto niet herkent en dat er helaas niemand van de directie of wagenparkbeheer te spreken is. "En nou moven hier want ik heb nog meer te doen." Hier moet je wel iemand voor nemen die zich niet laat overbluffen natuurlijk.

Daarna is het KLAAR. De Nederlandse politie stuurt de zooi terug naar Duitsland, de Duitsers gooien het dossier in een la en er is behalve de eerste overtreding geen wet overtreden.

Dit hele verhaal duurt nooit langer dan 3 maanden, daarna is het verjaard. Zolang de vervolging tegen jou maar niet binnen 3 maanden is begonnen, is er niets meer aan te doen.
Je kunt gewoon met je auto door Duitsland.
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 05-10-2010 15:09
A42 Kamp Lintfort klopt. Dat staat ook op het verzoek tot getuigenverhoor.
Ik had de twee vragenformulieren (in het Duits: "Zeugenfragenbogen") teruggestuurd elk met de optie "gebruik zwijgrecht"aangekruist. In 1 enveloppe. Kreeg ik vorige week op een van de twee een "Erinnerung" voor getuigenverhoor aan "Sehr geehrte Damen und Herren", maar verder in het Nederlands. Geen optie meer voor beroep op zwijgrecht inde bijlage bij deze brief. Ik heb dus maar een kopie van de vorige opgestuurd als bijlage bij het origineel van de "Erinnerung", waarop ik naar  de eerder gestuurde kopie verwijs. We wachten maar af.

Groet, Harry
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 05-10-2010 21:43
Hmm, dit zijn wel heftige overtredingen, dus je hebt grote kans dat de Duitsers zich er in vastbijten.
Maar, gelukkig is worden de Duitse boetes nog niet tot de belastinginkomsten van de staat gerekend en is het rechtssysteem nog eerlijk.

De bewijslast ligt bij hun.

Je hebt kans dat de Nederlandse politie met de foto's aan de deur van je bedrijf komt, op verzoek van de Duitse collega's.
Instrueer je receptioniste/secretaresse/front office dat ze de pliessie niet verder laat dan de voordeur, zolang ze geen huiszoekingsbevel hebben.
Hoe duidelijk de foto ook is die de agent laat zien (kleur van je brilmontuur is tegenwoordig te herkennen): je receptioniste kent jullie allebei niet. Ze is absoluut niet verplicht te antwoorden of mee te werken.
Voorkom dat ze zich laat overbluffen. Dat is moeilijk als je niet voorbereid bent.
"Kent u deze mensen?"
- "Nee."
"Hoe kan dat nou, deze auto's staan op naam van dit bedrijf?"
- "Meneer, ik heb weinig tijd. Ben ik tot antwoorden verplicht?"
- "Nou mevrouw, u kunt toch wel zeggen wie deze mensen zijn? Ze moeten hier werken. Wie zijn het?"
- "Meneer, ik kan u niet helpen. Ik sommeer u dit pand te verlaten. U mag weer binnen als u een huiszoekingsbevel heeft."

Jij en je zoon rennen zodra de politie aan de deur komt naar het toilet of de keuken. Dat kan je zelfs openlijk doen, de politie heeft zonder huiszoekingsbevel niets in je pand te vertellen en hoe korter ze jullie gezichten zien hoe beter.
Of een telefoongesprek is ook leuk.
"Hoi Harry, de politie staat aan de balie voor iemand van de directie."
"..."
"Meneer, de directie is niet beschikbaar voor u. Tot ziens!"

Als je met je eigen naam ondertekend hebt is het slim om thuis dezelfde instructie aan vrouw en dochter te geven: er kon eens iemand op het idee komen in het kvk register te kijken en voor de grap eens langs je huis te rijden om te zien of daar een auto met betrokken kenteken op de oprit staat.

Als ze tot 13 november niets van zich laten horen is het klaar en ben je veilig. Ik geloof niet dat de Nederlandse politie überhaupt tijd beschikbaar heeft voor een probleem van de Duitse collega's, maar als het om flitsen gaat weet je het nooit. Er zijn gevallen bekend waar ze wel aan de deur kwamen.

Als ze je herkennen rapporteren ze dat aan de Landrat en voor die Landrat is zo'n herkenning genoeg om de boete op naam uit te schrijven.
Als ze eenmaal aan de deur geweest zijn zou ik wel een tijdje met je vrouw van auto wisselen. Je vrouw kan niets gebeuren, als die aangehouden wordt is er niets aan de hand.
"Ja, dit is de auto van mijn man. O, Foto? Ai... dat ben ik op de bijrijdersstoel, ja dat klopt. Die man aan het stuur? Sja ehh, dat is Bob. Hoe hij verder heet weet ik niet hoor. Hij is wel erg goed in bed, maar dat moet u niet aan mijn man vertellen. Mag ik nu weer doorrijden?" Na 13 november kun je dan weer terugruilen.

In Duitsland zou het anders gaan.
Mijn toenmalige baas is een keer heel stout geweest (+40 te snel) en vermoedde een bezoek van het Straßenverkehrsamt na het verzoek om meer fotomateriaal. Er kwam een paar dagen later een autootje van dat Amt langzaam door de straat rijden. Mijn baas seinde mij in en vluchtte naar boven.

Even later kwam de Beamte aan de deur, maar die vermoedde al dat het niets ging worden. De auto waar het feit mee gepleegd was, was intussen verkocht en dat had hij natuurlijk al in het kentekenregister gezien.
"Kan ik iemand van de directie spreken?"
- "Nein."
"O. Van wagenparkbeheer dan?"
- "Nein."
"O. Deze persoon kent u zeker ook niet?"
- "Nein."
"O. Dan ga ik maar weer..."
- "Tschüß"
Als ik van te voren geen instructie had gehad had ik nooit zo stoer kunnen reageren. Het geeft wel een kick om zo'n vent te zien afdruipen. Dat dan weer wel.
Had die auto niet al verkocht geweest dat hadden ze gewoon gaan staan posten om te kijken wie er mee rijdt. En als je dan de persoon op de foto bent dan ben je het lul.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-10-2010 19:20 Edited 06-10-2010 19:24
Tjee wat een verhaal.
Maar wel zeker de moeite waard om te weten!!

In 2002 had ik in België 166 km/h op de autoweg gereden langs een flitsauto
Kreeg ik post thuis.
Ik moest opgeven wie gereden had.
Dat gedaan.

Kreeg ik een oproep om te verschijnen voor de rechtbank in Maaseik.
Sta ik daar op een ochtend tussen 25 andere sukkels voor de rechter te wachten tot ik aan de beurt was.
Komen er allemaal verhalen langs van zatlappen, snelheidsduivels, etc.
Echt heel leerzaam. Vergeet ik nooit. Wat een slappe smoezen. Daar maakte de rechter gehakt van.

Staat er een heel nette hollander (een apotheker) die zegt dat ie zo hard reed om medicijnen af te geven aan iemand die ondraaglijk leed aan iets.
Zegt de rechter: waarom hebt u dat niet gezegd aan de politieagent die u staande hield.
Antwoord: ik wist niet dat dat hielp...

Of die jonge gast die net zijn rijbewijs had maar nu al voor de 2e keer gesnapt was.
Zegt de rechter: 185 km/h? Zo we gaan steeds harder.
Wordt eens tijd dat u de auto voorlopig maar laat staan.
Zegt die gast: jamaar dan kan ik niet naar mijn werk.
Heeft u werk? Nou dat niet...

Enfin, na 3 uur wachten eindelijk aan de beurt.

Vonnis: 4 weken niet rijden in België en 588 euro aftikken.
Wordt je gesnapt tijdens de ontzegging (dat heet bij onze buren "verval van recht op stuur") kom je 2000 euro aan het betalen.

Zoals je begrijpt rij ik in België alleen nog maar hard op het circuit van Zolder en Spa.

Hadden ze ook nog een bericht aan de politie in Sittard gestuurd.
Daar waren niet moeilijk verder.
Hoe hard? 166? is dat alles?
Ze hadden ook nog een goede raad:
Niet je rijbewijs opsturen of afgeven.
Daar hebben ze geen recht op.

Toendertijd hadden de belgen voor buitenlanders hogere boetes dan voor belgen.
Dat mocht eigenlijk niet en daarom is dat later veranderd. Maar daar had ik niets aan.

Outjer
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 08-10-2010 22:25
Tja op dat gebied gaan natuurlijk de gekste verhalen rond.
Zo ook iemand die nadat hij post had gekregen een naam en adres van een poolse man opaf, met de mededeling dat hij die een tijdje in dienst gehad als chauffeur.
Deze man vertelde mij dat hij daarna nooit meer iets had gehoord......lijkt wel heel gemakkelijk dan....

Groetjes Tjeu
- Van johnny c (Powerposter) op 09-10-2010 22:06
hhmm, doe dan echt iets fout, of te zware rechtervoet, ik vang gemiddeld 1 a 2 in de maand, gemiddeld 15 tot 17 per jaar, hoogste notering is 380 euro, 48 km. + correctie te hard op de A16, (4 jaar terug, had een astra coupe turbo net een paar daagjes in bezit) laagste notering was rond de 25 euro ofzo, durf niet na te rekenen hoeveel ik per jaar kwijt ben, denk dat ik alleen maar nog droeviger word
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 10-10-2010 12:29
Toch wat slimmer worden dan, of een circuit opzoeken zoals Outjer doet...
- Van Renesis (ForumPro) op 10-10-2010 20:57
Harry:

> OP 13 augustus terugkomend van Movieworld naar
> Venlo is er ergens een snelweg, die doodloopt op
> een andere. Voor de draai naar die snelweg staat
> een vlijtige flitskast. Hij knipte mij en mijn zoon
> voor me bij 120 km/uur. Oops; 80 toegestaan. Kreeg
> later keurig een vragenbrief met verzoek de
> bestuurder te melden. Heb maar gekozen voor de
> optie me op mijn zwijgrecht te beroepen. (Auto's
> staan op mijn bv). En nu wacht ik maar af, wat er
> gaat gebeuren. Maar ja, als ik ergens moet getuigen
> in persoon is dat met die foto van voren natuurlijk
> een lachertje. Zelfs met de zonnebril op.


Als je Nederlander bent hoef je niet te stressen.
Wij zijn in diezelfde bocht met 128 inremmend geflitst.
Aangegeven dat het nogal onduidelijk was aangezien je vanuit een onbegrensd stuk(voor zover ik kan herinneren) die bocht in komt.
Toen schenen er bij hun zeer veel klachten over die situatie binnen te komen. Nou heeft Duitsland wel meer van dat soort aparte situaties. Het bordje Ausfahrt staat ook vaak garant voor een berg twijfel. Altijd weer die vraag; "Moet ik nou wel heel hard remmen of valt deze onoverzichtelijke afslag wel mee?.."
Ik weet het niet meer exact. Boete was onder de 200euro en daarmee was het klaar.

Boetes doen pijn. Onnodig risico lopen en door Duitsers genaaid worden nog veel meer. ;)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 11-10-2010 05:17
johnny c:

> ik vang gemiddeld 1 a 2 in de maand,
> gemiddeld 15 tot 17 per jaar, hoogste notering is
> 380 euro, 48 km. + correctie te hard op de A16,


Sow, das best veel, mijn laatste bekeuring was in mei 2009, 16 euro omdat ik 4 km te hard had gereden. Tjsa, eigenlijk iets om je voor te schamen.
Wel verbazend, want ik hou me, behalve binnen de bebouwde kom, zelden aan de max.snelheid. (Zoekt blank hout om ellende af te kloppen)

Ergste naheffing (belasting op te hard rijden) ooit: 52 km te hard, maar dat was nog in 2003 met de MX-6 en toen waren de boetes minder hoog (320 euro).
- Van Brakefire (SuperForumposter) [be] op 11-10-2010 18:11
Renesis:

> Onnodig risico lopen en door
> Duitsers genaaid worden nog veel meer. ;)


Mijn strategie als hierboven beschreven is geheel legaal en risicoloos hoor ;)

Het gaat in Duitsland niet alleen om de boete hè, maar je krijgt ook punten in Flensburg aan je broek.
- Van Renesis (ForumPro) op 15-10-2010 09:15
Ik doelde op het negeren van de brieven. ;)

> Het gaat in Duitsland niet alleen om de boete hè, maar je krijgt ook punten in Flensburg aan je broek.


Geld dat voor Nederlanders? Ik heb er namelijk niets van gemerkt of gehoord. Alleen een boete gezien.
Zou met 48km/u overschrijding toch wel relevant moeten zijn. ;)
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 16-10-2010 11:01
Als hij die op de foto staat ook de kentekenhouder is, moet je zeer zeker geen brieven negeren.

De verjaringstermijn is 3 maanden. Dat betekent echter niet automatisch dat je na 3 maanden veilig bent.
De vervolging van de dader moet namelijk binnen 3 maanden begonnen zijn, niet de veroordeling.

Als jij zelf gereden hebt en het kenteken staat op jouw naam, is der Landrat met haar eerste brief aan jou netjes binnen de termijn met de vervolging begonnen.
Dus: negeer je die brief en rijdt je gewoon vrolijk door Duitsland, dan komt de dag dat je kenteken ergens opvalt (of je rijdt een algemene controle binnen, ofzo) en dan ben je alsnog de Sjaak.

Als de kentekenhouder niet de overtreder was dan kun je rustig doen of de eerste brief is kwijtgeraakt bij de post. Wordt je ooit aangehouden dan ontken je post gehad te hebben. Als er dan iemand met een foto op de proppen komt verzin je een verhaal, zeg je de chauffeur van toen niet te herkennen, maar wel zeker te weten dat je het zelf niet bent. Dan is het ook klaar.
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 30-01-2011 21:22
Het is alweer 4 maanden terug sinds ik de kopie naar Duitsland heb teruggestuurd, maar geen enkele reactie meer gehad. Zou dat goed nieuws zijn of heeft de Polizei nog een onaangename verrassing in petto?
Harry
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 31-01-2011 10:21
Post uit Nederland doet er wel eens lang over om ons te bereiken, 3 weken is geen uitzondering, maar 4 maanden is overdreven. Denk dat je er niks meer van hoort.
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Post ....

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill