Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / nieuwe motor duidelijk verschil in vermogen?
- Van xena (Powerposter) [nl] op 07-08-2010 14:46
Ik ben eens benieuwd naar de ervaringen van de heren die een nieuw blok hebben gekregen na hun problemen. Ik ben met name benieuwd naar de reden waarom Mazda een nieuwe motor heeft gegeven. Ik krijg namelijk sterk de indruk dat er verder geen info meer bij de eigenaar terecht komt mbt het falen van de motor. Ik ben benieuwd of het vastzittende Apexseals waren of gebroken seals of gewoon een versleten motor (wat imo niet kan bij lage kilometerstanden).

Ik ga er even vanuit dat alle motoren compressieverlies hadden, maar was dat duidelijk te merken in de prestaties? Of kwam dit aan het licht door startproblemen?
Mijn wagen heeft inmiddels 118000km gelopen en doet het prima zonder vermogensverlies (voor mijn gevoel dan). Ik ben benieuwd of de leden met nieuwe motor een snellere wagen terug kregen....maw was er een duidelijk verschil in prestaties te voelen?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-08-2010 15:58
http://www.rx8club.com/
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-08-2010 16:57
Veel motoren zijn vermoedelijk onterecht vervangen.....
- Van Matex (ForumPro) op 08-08-2010 09:01 Edited 08-08-2010 09:35
Via de snelkoppeling van Rudolphw.

Een mooie compressie tester.
Kun je af lezen wat de compressie is per sectie van de rotor.

Grenswaarden uit de Mazda manual.
• Standaard: 830 kPa {8,5 kg/cm2, 120 psi} [250 omw/min]
• Minimum: 680 kPa {6,9 kg/cm2, 98,6 psi} [250 omw/min]
• Verschil in kamers: Binnen 150 kPa {1,5 kg/cm2, 21,8 psi}
• Verschil in rotors: Binnen 100 kPa {1,0 kg/cm2, 14,5 psi}

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=172238
- Van xena (Powerposter) [nl] op 08-08-2010 10:15
Bedankt voor de link betreffende de compressiewaarden!

Ik snap dat de compressie goed moet zijn, maar heb het idee dat wanneer er een onderwaarde wordt geconstateerd er meteen over wordt gegaan tot vervanging van een motor. Als er dan geen terugkoppeling volgt door de fabriek/dealer weet je nog niet wat nu de oorzaak is. Ik heb sterk het vermoeden dat er motoren zijn vervangen die wellicht met een 'decarb procedure' gered hadden kunnen worden. M.a.w. de motor is helemaal niet stuk in 9 van de 10 gevallen, maar er is gewoon geen compressie op een kamer doordat er een apexseal vast zit. Er zullen wel gevallen zijn geweest waarbij er een seal is afgebroken, maar dit zal toch niet zo vaak voorkomen. Nu is ook de vraag waarom er een seal afgebroken is...... komt dit door detonatie? Komt dit door overtollige koolaanslag wat is afgebroken? Er is gewoon te weinig bekend imo.
Als een seal afbreekt is een rebuild ook niet mogelijk doordat de behuizing beschadigt is.

Ik lees ook wel eens wat op het amerikaanse forum over problemen met het koelsysteem doordat er een waterseal de geest geeft, maar dat heb ik op het nederlandse forum nog niet terug gevonden.

Het zou handig zijn als er wat meer info hier terug te vinden zou zijn waardoor de problemen duidelijk zouden worden....

b.v. falende waterpomp...oliepomp...olieleidingen/koelers die stuk gaan.... overmatige koolaanslag in de kamers.... gebroken apex seals. En dan de vraag hoe wordt de wagen gebruikt? Korte stukjes...dailydriver.... of alleen maar voor de fun (pittige rijstijl)... welke benzine gebruikt men.... welke olie gebruikt men en verversingsinterval.... zo krijg je een beter inzicht in wat je wel of niet zou moeten doen met de REX en hoe je er het langst van kunt genieten.

De mijne krijgt alleen maar volsyntheet 5W30 en wordt alleen maar gebruikt als 3e wagen...ik tank RON98 omdat ik hem op RON95 slechter vind lopen en ik gebruik de wagen waarvoor hij gemaakt is. Dus alleen maar voor de fun en hij ziet daarom alleen maar toerentallen waar een gewone wagen nooit zal komen. Dit vind hij tot op heden een fijne behandeling geloof ik! :)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 08-08-2010 10:38
je bent technisch behoorlijk bij de pinken :-)
- Van xena (Powerposter) [nl] op 08-08-2010 10:56
Dat klopt wel (ik ben een bekende sleutelaar in Subaruland), maar de techniek in onze Rexen is voor mij nog een beetje vaag al begint het een beetje helderder te worden.... daarom lees ik iedere dag een paar uur op het amerikaanse forum, want daar staat de informatiestroom toch op een hoger niveau (no offence). Wel vind ik die markt niet echt representatief voor de onze. Wij gebruiken onze wagens toch anders.... rijden in een ander klimaat en we gebruiken totaal andere benzine en olie. Ook de bougies die hier gebruikt worden zijn een graadje kouder.

Ik vind het leuk om zoveel mogelijk info te vergaren. Aan de hand van die info kun je echt wel opmaken wat een rex fijn vind en wat niet. Wellicht zou ik eens met een motorbouwer moeten gaan praten. Wie zijn hier in Nederland de specialisten op rotorgebied?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-08-2010 11:11
Specialisten in Nederland:

Pim in Veldhoven:
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=6390;hl=eurorotor

Autobedrijf C. Hoebeke & Zoon in Rilland
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1008

Mijn compressiewaarden bij 300 tpm gemeten vorig jaar na 109.000 met eerste motor:
Voorste rotor 8,9  8,9 en 9,0 kg/cm2
Achterste rotor 9,2  9,4  en 9,2 kg/cm2
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=14229;hl=compressie

Outjer
- Van xena (Powerposter) [nl] op 08-08-2010 12:07
Hey Outjer dat zijn mooie waardes! Er is dus hoop voor de jongens boven de 100.000 :). Ik ben eens benieuwd naar jouw gebruik.

Ben je een rustige rijder of iemand die hem regelmatig de sporen geeft?
Welke benzine gebruik je?
welke olie gebruik je?
welke bougies zitten erin en zijn de bobines en kabels tijdig vervangen?
Is er ooit een decarb procedure gedaan?
Is er ooit injectorcleaner aan te pas gekomen?

Hoebeke was ik al mee bekend. Zijn naam heb ik al vaker horen vallen onder de RX7 rijders...Eurorotor ken ik helemaal niet, maar ik zie dat Pim's naam hier op het forum regelmatig genoemd wordt.

Ik ben van mening dat wanneer je kwaliteitsbenzine gebruikt in een REX er nog wel wat voorontsteking bij kan en eventueel een armer mengsel onder vollast. In Subaruland waar zwaar getunede wagens zijn (waaronder de mijne) is aan het licht gekomen dat BP Ultimate de enige betrouwbare RON98 is als er veel vooronsteking gebruikt wordt en wanneer de turbodruk flink word opgeschroeft. Shell benzine heeft een goede reinigende werking, maar de V-power (officieel RON95, maar RON97 rated) is lang niet zo klopvast als RON98. De vrije pompen die RON98 leveren hebben geen gegarandeerde kwaliteit.... er is vaak zat op de knock analyzer wat knock (detonatie) te zien geweest wanneer ik deze getankt had. Ik verwacht dat onze rexen best nog wat extra power kunnen leveren als er goede benzine in gaat. De EGT's van een REX zijn erg hoog wat te maken heeft met een late ontsteking (tegen pingelen/detonatie) en het rijke lopen wat onze wagens doen. Ze zijn af fabriek gemapt op RON95 dus daar valt nog wat te halen als je op RON98 gaat rijden.

Is er iemand die weet wat de AFR is onder vollast? In de regel is het bij een Impreza turbo zo, dat iedere graad extra voorontsteking 10pk extra geeft. Ik zou wel eens een keer de mapping willen zien zodat we kunnen kijken waar er nog winst te halen valt op RON98.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-08-2010 14:50
Outjer:

> Specialisten in Nederland:
>
> Pim in Veldhoven:
> http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=6390;hl=eurorotor
>
> Autobedrijf C. Hoebeke & Zoon in Rilland
> http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1008
>
> Mijn compressiewaarden bij 300 tpm gemeten vorig
> jaar na 109.000 met eerste motor:
> Voorste rotor 8,9  8,9 en 9,0 kg/cm2
> Achterste rotor 9,2  9,4  en 9,2 kg/cm2
> http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=14229;hl=compressie
>
> Outjer


http://www.rx7-service.nl/joomla/content/view/6/40/

m.vr.gr, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-08-2010 14:57
xena:

> Hey Outjer dat zijn mooie waardes! Er is dus hoop voor de jongens boven de 100.000 :).
>


.........."Werde meine Scheiben, Zangen und Klötze vorn beim nächsten Service wechseln müssen, klötze vorn zum dritten mal 240 000 km, hinten noch erste klötze.
Seit 16.3.04 ca 75 % Autobahn Schweiz (km/h 120 erlaubt).
.........Immer noch erster Motor"


http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=17865&highlight=ruedi

m.vr.gr, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-08-2010 19:17
Uit een ongeblazen Rex zal je weinig extra halen met betere mappings. Wat ik wel weet is dat de motor voorbij 8000 toeren oid erg rijk gaat lopen en voornamelijk benzine verspilt.

Warmere bougies kunnen helemaal geen kwaad trouwens. Zal je motor nog minder snel verzuipen ook.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-08-2010 19:40
Over de octaangehalte kwam ik dit tegen op de rx-7 club, nou weet ik dat in de rx-8 andere motoren zitten maar het principe blijft het zelfde..toch?

Report this postReply with quoteWelke benzine voor welke rotatiemotor?
by Mireck on Mon Jun 12, 2006 9:05 am

Turbo motoren zo hoog mogelijke Octaan (RON) tanken. Non turbo motoren zo laag mogelijke Octaan (RON) tanken.

vanwege de constructie van een rotatiemotor heeft deze motor altijd al moeite met een goede verbranding te creeën, vandaar de 2 bougies, en het hoge verbruik. Benzine met een laag octaan gehalte (RON) ontbrand (detoneert) makkelijker dan benzine met een hoog octaan gehalte.

Echter bij turbo motoren wil je absoluut detonatie voorkomen, het kan je je motorblok kosten, vandaar bij turbo motoren zo hoog mogelijke octaan gehalte tanken.

Ik tank de turbo's altijd met RON 100 (V-power of BP ultimate bijvoorbeeld) of als het niet anders kan RON 98.

de non turbo's tank ik zo laag mogelijk (in NL RON 95 normaal) in het buitenland kun je vaak RON91 of zelf RON 87 tanken.

Opsomming:

Motoren met turbo: Super 98(RON) of hoger
Motoren zonder turbo: Normaal 95(RON) of lager

Let op! Helaas is de wereld het niet 100% eens over de RON aanduiding en gebruiken de amerikanen een iets anders systeem van RON (eigenlijk PON in de US)

Dus als er op je US Rx-7 FD staat dat je RON 95 moet tanken, NIET doen, maar gewoon Super 98 (RON) tanken of hoger. Amerikanen noemen de europesche Super 98(RON) PON of RON 95

Een korte uitleg over RON, MON, en PON

RON (Research Octane Number)
MON (Motor Octane Number)
PON (Pump Octane Number).
Zonder nu verder diep in te gaan op de verschillen tussen deze definities kun je er van uitgaan dat het MON van benzine altijd lager is dan het RON. Het PON is het gemiddelde van die twee en wordt normaal gebruikt bij de verkoop.
De standaard aanduiding bij de pomp is in het grootste deel van de wereld RON
In de US gebruiken ze als aanduiding bij de pomp PONhttp://

www.rx7-service.nl
European Racingbeat Dealer
Trackbeast: 1980 SA22C 12A BridgePort
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHDMireck
Location: Uden

--------------------------------------------------------------------------------

Groetjes M&M
- Van xena (Powerposter) [nl] op 09-08-2010 20:25
Wat op het net staat is niet per definitie de waarheid...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-08-2010 04:31
Nou ik denk dat je het van hem wel mag aannemen hoor. Die heeft 'nogal wat' ervaring met wankelmotoren.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-08-2010 08:05
xena:

> Wat op het net staat is niet per definitie de waarheid...


Maar wat Rx-7 Service Holland zegt wèl dus.
Da's Mireck Visser en, op dit moment, dé RX-specialist van misschien wel heel Europa.
Tevens RB-dealer.

Heb al vaak met deze bijzondere man gepraat, hij leeft op mengsmering zeg maar.
Bovendien kan hij prachtig vertellen, daar ga je ook niet heen om even onderdelen op te halen, nee, daar ga je 2 uur later weg met een berg aan informatie en prachtige verhalen!
En misschien vergeet je zelfs wel je onderdelen waar je voor kwam...ha ha!!!

Grtz Dennis.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 10-08-2010 08:43
Ik wil niet de wijsneus uithangen.... en ik ga hier geen discussie voeren die ik niet kan onderbouwen met gemeten resulaten, dat zet mij alleen maar weg als een 'NOOB' die ik absoluut niet ben. Dus ik zal hieronder wat feiten neerzetten waarop ik mijn mening baseer. Ik hoop dat ik binnenkort eens wat metingen kan doen en eventueel de RX8 kan uitlezen.

De CR van de RX8 is hoog... dat zijn we met elkaar eens toch? De motor is gevoelig voor koolaanslag.....eens? En we mogen uitgaan dat de motor redelijk scherp staat gezien de 231pk die eruit wordt geperst. Waarom zou je dan in godsnaam een zo'n slecht mogelijke benzine tanken? Slechte kwaliteit brandstof helpt niet mee aan een betere ontbranding. De energetische waardes van RON95 en RON98 zijn gelijk.... alleen is RON95 gevoeliger voor ZELFONTBRANDING. Dwz ontbranding voordat er een vonk van de bougies komt. Slechte benzine is niet de enige oorzaak van pingelen, er zijn nog meer factoren te noemen die pingelen/detonatie veroorzaken zoals, koolaanslag (gloeipunten), hoge motortemperatuur (staat de RX8 ook om bekend), hoge inlaat temperatuur (kan voorkomen bij een open luchtfilter).

Het gaat om de einddruk die behaalt wordt en gezien de CR van 8,5 bij een RX7 (tel daar de turbodruk bij op) en een CR van 10 bij een RX8 zonder turbo dan zul je dus een benzine moeten hebben die bestand is tegen zelfontbranding ivm de hoge compressie en de bovengenoemde feiten. Zodra een ECU een pingel detecteert zal hij de ontsteking verlaten totdat er geen pingels meer gedetecteerd worden. Jullie zullen ook bekend zijn met het fenomeen dat de wagen lekkerder rijd na een ECU reset? Dat komt omdat de ECU weer maximale voorontsteking toelaat.... hieruit kun je dus ook concluderen dat er dus detonatie is geweest waarop de ECU heeft gereageerd.

Mijn wagen rijdt echt beter op RON98 en dat zit niet tussen mijn oren, maar als jullie wagens het beter doen op RON95 moeten jullie dat lekker tanken. Ik kan daar niet over oordelen.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 10-08-2010 08:52 Edited 10-08-2010 10:39
vanwege de constructie van een rotatiemotor heeft deze motor altijd al moeite met een goede verbranding te creeën, vandaar de 2 bougies, en het hoge verbruik. Benzine met een laag octaan gehalte (RON) ontbrand (detoneert) makkelijker dan benzine met een hoog octaan gehalte.

Echter bij turbo motoren wil je absoluut detonatie voorkomen, het kan je je motorblok kosten, vandaar bij turbo motoren zo hoog mogelijke octaan gehalte tanken.


Ontbranden en detoneren zijn 2 verschillende dingen. Detonatie wil je niet in een ongeblazen- of geblazen motor hebben! Detonatie (pre ignition) komt voor wanneer benzine spontaan ontbrand... hetzij door een gloeipunt hetzij door extreme hitte die vrijkomt tijdens een compressieslag.

Oja atkinsrotary zijn ook geen pannenkoeken op het gebied van de rotatiemotor... even een citaat van hun site:

"The Rx8 needs to run premium gas because the compression ratio is so high."

En nog 1 van een Amerikaans forum

"Sure, Mazda says you can use 87 to 90 octane but the manual says "this will slightly reduce performance." (OM, pg 4-2). Exactly. It lists no other contra-indications for using 87. It also says that Fuel with a rating lower than 87 octane (91 RON) could cause the emission control system to lose effectiveness. It could also cause engine knocking and serious engine damage. (OM, pg 4-2)"

Hele discussie is hier te lezen: http://www.rx8club.com/archive/index.php/t-70984.html

Lees dan ook even tussen de regels door.... er zijn genoeg mensen die er reageren die echt geen idee hebben over wat ze zeggen. Een paar gasten 'snappen' waar ze het over hebben. Ben maar blij dat er een knocksensor op de rx8 zit... deze zorgt er namelijk voor dat je eigenlijk geen idee hebt dat je detonatie hebt gehad... dat beetje verschil in vermogen merk je nauwelijks, maar na een ecu reset loopt je wagen gewoon lekkerder als je altijd RON95 tankt en daaruit kun je opmaken dat er detonatie voorkomt. Wat ik al zei... de mijne loopt veel beter op RON98 en blijft dat ook doen. De geleidelijke afname in vermogen merk je niet als de ECU de timing verlaat, alleen duidelijk waarneembaar na een reset.
- Van Renesis (ForumPro) op 10-08-2010 12:17
Ik waag mij niet aan een feitelijke discussie. Een mening kan echter wel.
Voor mijn gevoel gaat onze Rex vooral soepeler lopen bij RON98 en hoger(Duitsland).
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-08-2010 19:56
xena:

> Hey Outjer dat zijn mooie waardes! Er is dus hoop
> voor de jongens boven de 100.000 :). Ik ben eens
> benieuwd naar jouw gebruik.
>
> Ben je een rustige rijder of iemand die hem
> regelmatig de sporen geeft?
> Welke benzine gebruik je?
> welke olie gebruik je?
> welke bougies zitten erin en zijn de bobines en
> kabels tijdig vervangen?
> Is er ooit een decarb procedure gedaan?
> Is er ooit injectorcleaner aan te pas gekomen?


Teller staat intussen op 126.500 km waarvan circa 7500 km op het circuit

Daar moet ie alles geven wat erin zit. Echt alles. Ook als het 35 graden is.

Wel altijd netjes warm rijden.
Op de gewone weg rij ik zodanig dat mijn rijbewijs geen gevaar loopt.(dus rustig)
Verbruik is dan zo 1:8 tot 1:9 bij langere ritten op de cruise control.

Ik tank uitsluitend de goedkoopste euro 95 die ik kan krijgen en dus geen shell ofzo.
Olie koop ik bij de automaterialenhandel op de hoek:
MPM olie5W30 halfsyntetisch.Acea A1/ B1. ongeveer 6.50 euro per liter bij 5 liter verpakking.

Boegies worden na 60.000 km vervangen en dan komen de voorgeschreven typen erin.

Bobines zijn nieuw sinds februari dit jaar.
Feitelijk was/waren er al veel langer een of meerdere stuk.

Alle onderhoud doe ik al 4 jaar zelf.
Reinigings spul heb ik nog nooit gebruikt.

Voor ik het circuit op ga reset ik altijd de ECU.
De zelflerende computer denkt namelijk eerst dat het gas geleidelijk open moet als ik volgas geef, en dat kun je wissen.
Daarom denk je dat de auto beter loopt en dat klopt eigenlijk ook.
Maar of dat met kloppen te maken heeft geloof ik niet.

Hier nog een link met 4 jaar circuitsamenvatting:
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=12992;hl=olie

@ Ruud: bedankt voor de link van RX7 service uit Uden. Die kende ik nog niet.

Outjer
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-08-2010 19:58
Wat is CR ??

Groetjes M&M
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-08-2010 20:08
Compressie  Ratio.
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 10-08-2010 21:54
mijn HP loopt in Duitsland ook soepeler maar ik denk dat dat meer komt door mijn rechter voet en de daardoor veranderende ECU instelling.
Ik kom in Nederland zelden boven de 4000 toeren en hij krijgt misschien maar 1 redline a year maar hij loopt nog steeds als een beer.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 10-08-2010 23:12
@Outjer... bijzondere uitkomsten bij zo'n hoge kilometerstand.....RON95...kapotte bobines die te laat opgemerkt werden (waardoor je verbranding nooit optimaal kan zijn geweest met mogelijk koolaanslag als gevolg) en zeker de MPM A1 specificatie vind ik bijzonder te noemen. Dat is de slechtste/laagste kwalificatie olie die er momenteel op de markt is. Blijkbaar luistert het niet zo nauw met de olie in de RX8. :)

Regelmatig dat hok de sporen geven doet hem geen kwaad volgens mij.... rijden als een natte krant is eerder schadelijk voor de motor ben ik bang. :) Daarom 'mishandel' ik de RX8 iedere dag even... vind ie lekker grrrrrrrrrrrrrr
- Van dvb80 (Deelnemer) [be] op 11-08-2010 09:32
xena:

> Ik ben eens benieuwd naar de ervaringen van de
> heren die een nieuw blok hebben gekregen na hun
> problemen. Ik ben met name benieuwd naar de reden
> waarom Mazda een nieuwe motor heeft gegeven. Ik
> krijg namelijk sterk de indruk dat er verder geen
> info meer bij de eigenaar terecht komt mbt het
> falen van de motor. Ik ben benieuwd of het
> vastzittende Apexseals waren of gebroken seals of
> gewoon een versleten motor (wat imo niet kan bij
> lage kilometerstanden).
>
> Ik ga er even vanuit dat alle motoren
> compressieverlies hadden, maar was dat duidelijk te
> merken in de prestaties? Of kwam dit aan het licht
> door startproblemen?
> Mijn wagen heeft inmiddels 118000km gelopen en doet
> het prima zonder vermogensverlies (voor mijn gevoel
> dan). Ik ben benieuwd of de leden met nieuwe motor
> een snellere wagen terug kregen....maw was er een
> duidelijk verschil in prestaties te voelen?


Mijn auto had een compressieprobleem, verder niets gemeld over een storing. De auto trok pas bij 6000 toeren door, daaronder was het bagger. Door de slechte verbranding is mijn kat verbrand (er was brandstof in terecht gekomen) wat weer slecht starten tot gevolg had (oftewel de motor had eerder vervangen moeten worden). Het motorlampje ging branden en de man van de ANWB die mij netjes geholpen had toen die niet wilde starten legde mij uit dat bij die storing de auto met gemiddelde waarden ging werken. De garage vertelde overigens dat bij deze storing geen gemiddelde waarden gebruikt worden. Maakt niet uit, maar feit was dat de auto meer brandstof verbruikte dan voorheen en slecht starten tot gevolg had.

De nieuwe motor nam mijn startproblemen weg en gaf meer vermogen vanaf 3500/4000 toeren, een flinke verbetering dus, maar nog niet top. Het overgrote deel van vermogen is bij mij erbij gekomen toen ik een andere kat eronder heb gehangen. Het brandstofverbruik verminderde aanzienlijk toen t.o.v. de storing. Nu trekt hij gewoon vloeiend door vanaf 3500/4000 toeren tot het einde zoals hij volgens mij hoort te doen. Het olieverbruik is gedaald tot een liter per 5000 km. Dit was eerst een liter per 1000 km.

Ter info:Ik heb nu 6000 km gereden met de nieuwe motor
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-08-2010 11:51 Edited 11-08-2010 12:01
Hoi Outjer,

Mijn situatie...........
.......................I use fully synthetic ARAL (part of BP Group) 0W40 / lowSAPS (seems better for longer cat-life and lower carbon/ashresidu's in combustion chamber) / ACEA A3, B3, C3; API SM/CF.
http://www.oelshop24.de/products/0/0/48_Motoroel-Aral-Super-Tronic-0W-40.html
Furthermore I premix; started at 5000 miles from new (Series I).
Change the engine oil myself with a PL 6000 Pela Oil Extractor.
Oil can be extracted via oil-level-dipstickfunnel at drivers side of engine.
Car jacked up at passenger side; manage to extract 4,9-5 ltrs from a total engineoilcontent (incl 2 oil coolers) of 6,7 ltrs.
This is fairly better than the indication from the service manual, stating an extraction of 3,3 resp 3,5 ltrs. (incl. oil filter) during normal service at a Mazda-servicestation.
I am rather enthousiastic about this method of oilchange and namely the relatively large content that could be extracted, which was considerably more as with the standard service procedure.
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=202290
http://www.pelaproducts.com/description.htm
..................

.....................Fahre mit meinem neu gekauften 231er Rex (leider erst) seit 8.000 Km Laufleistung mit Premix. Der Motor laeuft in allen Drehzahlbereichen wesentlich geschmeidiger wie ohne Premix. Anfangs Beimischung von 4ml synth. 2T Oel auf 1000ml Kraftstoff (Empfehlung von Idemitsu/Japan); spaeter 5ml und ab 10.000 Km Laufleistung habe ich 6ml beigemischt.
Habe meinen OEM Zuendkerzen bei 8.000 Km gewechselt fuer NGK Iridium RE8CL und RE9BT; hatte sowohl die RE8CL wie die heisseren RE7CL vorhanden; entschloss mich vorerst fuer die RE8CL; wollte mal sehen wie die sich beim Premix verhalten betreffs evt. Russablagerungen.
Jetzt bei 12.500 Km Laufleistung habe ich mal die Kerzen entfernt um zu sehen wie die Ablagerungen aussehen. Muss sagen das (obwohl noch nicht von eine betraechtliche Laufleistung die Rede ist) das Kerzenbild (trotz der letzten 2.500 Km mit 6 ml 2T/1000ml B) meines Erachtens gut ist; ich werde bei die RE8CL bleiben; es koennte sein das ich beim Premix noch mal zurueckgehen wuerde von 6 auf 5ml 2T/1000 ml B; ist jedoch noch nicht entschieden (uebrigens hat sich die uebliche leichte Schwaerzung bei den Auspuffrohrenden nach dem Premixanfang nicht geaendert; den 2 T Oel wird offensichtlich restlos verbrannt).
Mein synthetisches 2T Oel (TC+; JASO FC) ist von der Marke MPM; ein in Holland (und den USA) bekannter Anbieter von Motoroelen; erhaeltlich in fast allen Auto- und 2-Rad Geschaeften. Ich kaufe die 5 Ltr. Kanister; (Produktnr. 43000) kostet Euro 31,18 Netto; also Euro 6,23 pro Liter.........................

http://www.mpmoil.nl/index.php?id=products&c=&sc=&filters=&show=24&offset=96

m.v.g, Ruud
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-08-2010 15:06
Als onze "experts" het woord "PCM" gaan gebruiken ipv "ECU" ga ik me ook in de discussie werpen.
Ik vertrouw op Mazda en niet op mensen die "internetfeiten" en meningen hebben.

Pingelen bij een Renesis motor? Knappe jongen als je dat voor elkaar krijgt...
Bovendien kunnen we hier niet eens lager tanken dan 95.

Hoe weet je eigenlijk dat 'ie daadwerkelijk gepingeld heeft of dat gaat doen???
Zegt dat je gevoel of heb je feitelijk een FMDL laten meelopen tijdens dit fenomeen?
Ik zou dat wel eens willen zien...

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-08-2010 15:10 Edited 11-08-2010 15:16
joost:

> mijn HP loopt in Duitsland ook soepeler maar ik
> denk dat dat meer komt door mijn rechter voet en de
> daardoor veranderende ECU instelling.
> Ik kom in Nederland zelden boven de 4000 toeren en
> hij krijgt misschien maar 1 redline a year maar hij
> loopt nog steeds als een beer.


Da's duidelijk heel slecht voor een Wankelmotor in het algemeen.
Goed opwarmen en daarna trappen want zo brandt je de koolaanslag weg die veel leed veroorzaakt.
Je weet toch wel dat je een bijzondere auto rijdt?
Bij Mazda gaan ze toch niet zo'n spectaculair uiterlijk geven aan een auto die zich als een Prius door het verkeer heen moet worstelen?
Zelf af-fabriek zit er een strutbar op, dat moet toch wel iets zeggen hoop ik?
RWD, 9500rpm, (relatief) laag gewicht, sportstoelen, toerenteller recht voor je neus, dat moet toch ergens een belletje doen rinkelen???
Echt prachtig die Renesis-generatie...

Grtz Dennis.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-08-2010 19:52
Volgens het instruktieboekje mag er olie met specificatie Acea A1 gebruikt worden.(en dat heeft die MPM olie)

Tweetaktolie in de benzine bijmengen? Kan natuurlijk, maar nodig is het niet.

Ik heb zelfs al eens gesproken met iemand die de olie die geinjecteerd wordt niet uit de gewone olievoorraad haalt , maar uit een los vaatje. Dan kun je dus tweetaktolie toepassen.

Elke rit hoge toeren draaien om koolaanslag te voorkomen, doe ik ook al niet.

Mijn oliegebruik is zo laag dat er zich helemaal geen aanslag kan vormen.
Na een circuitdag met 400 km vol vol trappen, staat de het peil nog halfweg tussen max en min.
En dat is incl. de heen en terugrit.
Uitlaat is dan licht grijs.
Nu rij ik wel geen korte stukken. Is voor geen enkele motor goed.
Bij starten wordt er extra olie geinjecteerd.

Netjes warm rijden. dat is en blijft voor elke motor belangrijk.

Maar ik wil geen nieuw olie topic beginnen. Die hebben we al genoeg gehad.

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-08-2010 20:07 Edited 11-08-2010 20:25
Ten slotte wil ik ook nog even vermelden dat mensen die een Wankelmotor met een gewone zuigermotor gaan vergelijken niet helemaal begrijpen waar het hier om draait (excuseer me als ik nu mensen op hun tenen trap...).
Een ongeblazen 2-schijfs Wankelmotor is het best te vergelijken met een 6-cylinder brommer- of scootermotor.
En waar lopen die het beste op?
Juist.
En hou eens op over compressiewaardes, da's echt appels met peren vergelijken.

Als je dan toch de Wankelmotor met een zuigermotor wil vergelijken, zeg dan iets over specifiek vermogen.
Dat ligt namelijk veel hoger dan een Ferrari- of Lamborghini-motor...

Niet duidelijk?
Ok, een klein voorbeeldje met ongeblazen "supercars":

Ferrari Enzo 2004 (1370kg): 650BHP uit 6 liter, da's 108BHP/liter (=2,11kg/BHP),
Lamborghini Gallardo LP560-4 2008 (1410kg): 560BHP uit 5,2 liter, da's ook 108BHP/liter (maar 2,50kg/BHP).

Deze verbruiken zo'n 15-20liter/100km., da's dus ongeveer 1 op 5 of minder dus bij Mazda hebben ze echt het wiel opnieuw uitgevonden...(!)

Wanneer we kijken naar het specifiek vermogen van de RX-8 (1290kg) is dat 230BHP uit 1,3 liter wat neer komt op 177BHP/liter...(=5,61kg/BHP).

Om goed te kunnen vergelijken wat betreft gewicht/BHP, stel ik de inhoud van onze Renesis op 5 liter (is nog minder dan de bovengenoemde wagens...) en dan kom ik op een theoretisch vermogen van 885BHP.
Omdat een 5-liter Wankelmotor (een 3-schijfs voor mijn part!) wel iets meer weegt zet ik er gewoon 300kg bij op dus totaal gewicht 1590kg.
Dan kom ik nog op 1590kg/885BHP = 1,80kg/BHP en dan heb ik alles wel heel erg overdreven aangehouden!!!
Da's dus minder dan een Enzo of Gallardo...go figure...

Kortom, "wij" bezitten een stukje bijzondere techniek waar ze bij Ferrari en Lamborghini nog een puntje aan kunnen zuigen (=in het engels "suck"...).

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen duidelijk maken waar "wij" nu eigenlijk in rijden...
Enjoy!

Grtz Dennis

PS Deze vond ik wel heel leuk: "One red line a day, keeps the carbon away!"....zoooo waar! :-)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 11-08-2010 20:27
En wat verbruikt die 5 liter wankelmotor dan...?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-08-2010 20:29
Hmm,

Leuk vergelijk...

Ik heb mijn RX 8 nieuw gekocht in mei 2004 en ben best tevreden.
Vooral de stuureigenschappen en de looks.

Maar een auto die 1:3 a 1:4 loopt op het circuit en toch maar 200 pk heeft is gewoon niet goed.
Als je nou 500 pk had dan is zo'n verbruik acceptabel.

Een wankelmotor is wel erg compact en licht maar een redelijk verbruik is met een wankel gewoon principieel niet haalbaar.

Outjer
- Van xena (Powerposter) [nl] op 11-08-2010 20:51
Dennis: Die theorie over een 5 liter NA wankelmotor raakt kant nog wal! Zeker met slechts 3 schijven.... heb je enig idee hoe groot de schijven en het blok (inhoud van de kamers) dan moeten worden? :) Vergeet de hoge toerentallen maar.... en je weet zelf dat wij een lineaire vermogencurve hebben waarbij we afhankelijk van de hoge toerentallen zijn als we hoge vermogens willen halen.

En onze 1.3tjes zijn door hun werking eigenlijk helemaal geen 1.3, maar een 2.6 motor en dan halen we zelfs geen 90pk per liter (nog niet slecht maar niets om voor te gaan juichen toch?). Buiten dat is het koppel van onze RX8 echt te triest voor woorden voor een 2.6. zeker als je die vergelijkt met een otomotor van 2.6 liter.
Toen ik nog voor AutoMaxx Magazine werkzaam was hebben we een mooi stukje geschreven over de werking van onze motoren ten opzichte van een conventionele verbrandingsmotor. Kan ik nog wel eens opzoeken voor je!
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 11-08-2010 21:53 Edited 11-08-2010 22:02
Dennis,
Leuk om je bevlogen commentaar te lezen. Ik ben zelf meer van het betere stuurwerk en maar het aftrappen van techniek niet.
Als ik echt hard wil gaan dan pak ik al 30 jaar de motorfiets, van 0 naar 200 in 8 sec met je kop in de wind, dat is voor mij nog steeds
een kick. Voor wat betreft de beruchte kool aanslag die brand ook weg bij voldoende "normale" snelweg kilometers op bedrijfstemperatuur of
die ontstaat gewoon helemaal niet. Het extreem belasten van de motor zorgt alleen voor forse slijtage van zowel motor als aandrijflijn en
met name ook aan de O-ringen en blok keerringen door de enorme temperatuurverschillen. Een Wankel motor kan echt wel meer als een ton mee.
Ik zit zelf ook al ver over de 100.000 Km met als enige reparatie 4 bobines.
Door loopcultuur van deze motoren is het inderdaad erg verleidelijk om extreem ver door te trekken en daar zijn destijds ook de meeste
NSU RO80's door overleden.
Nu genoeg zware praat, geniet lekker van je Rex op jouw manier.

P.S. wat kan jij waanzinnig mooi restaureren zeg, SUPER..

Joost
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2010 09:52
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-08-2010 15:31
we dwalen af...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2010 16:48
Trouwens, een F430 Scuderia heeft slechts 470Nm koppel, met 510 pk om maar wat te noemen.

Een BMW 530 heeft al meer koppel, en die zie ik niet harder wegtrekken dan zo'n Ferrari.

Wat zegt dat koppel dus? Geen ene hol :)

De koppelcurve en max toerental, daar gaat het om. Dat wordt nog wel eens vergeten bij de Renesis. Die F430 trekt ook voorbij de 9k. Ja onderin hebben we weinig trekkracht, maar dat is bij een Ferrari net zo goed (hoewel 'weinig' relatief is bij zo'n auto natuurlijk). Zolang je de motor voorbij de 5k houdt gaat ie als een raket.

Als ik zo eens mensen hoor klagen over dat 'gebrek' aan koppel, dan vraag ik me soms af waarom je de auto eigenlijk gekocht hebt.... (no flame intended, gaat bv ook over veel mensen op het US forum)
- Van xena (Powerposter) [nl] op 12-08-2010 17:33 Edited 12-08-2010 17:39
Wat zeg je nu Faxie koppel zegt geen 1e hol??????? :( Doe maar een testje op de snelweg.... alle 2 vertrekken in 4e of 5e verzet vanaf 2000rpm.... bye bye meneertje Scuderia. Zo gek is dat toch niet? Menig Ferrari wordt gewoon weg geblazen op lage toeren door een TDItje hoor... ook niets geks, maar zodra een Ferrari op toeren is is het bye bye.... zijn we er weer: koppel x toerental=vermogen.

Ik heb nog niet 1 compliment gekregen over de trekkracht van de HP... ik kom ook uit een iets ander milieu denk ik. Mijn andere speeltje produceerde 450nm bij 2100rpm en al 560nm bij 3150rpm en dat was geen diesel, maar een 2.5lit turbo! De HP versie geeft gewoon een kick als je hem doortrekt, maar wanneer je zoals ik een daily VW TDI hebt die al bij 2000rpm de helft meer koppel geeft als de REX dan kun je spreken van een gebrek aan koppel bij een Renesis. Maargoed ik heb hem niet gekocht om lui te rijden, maar om de geweldige wegligging de hoge toeren en het heeeeeeerlijke geluid :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2010 18:06 Edited 12-08-2010 18:10
Dat zeg ik, 1 momentopname van het koppel zegt geen hol, maar dat is wel waar iedereen op loopt te geilen. De totaalcurve, daar gaat het om. Je hebt niets aan veel koppel als je niet genoeg toeren kan maken.

Meneertje Scuderia zal wel bijna 2 keer zo hard gaan uiteindelijk in dezelfde versnelling.... omdat hij nog 4000 toeren extra kan maken. Als je beide auto's een bakverhouding geeft waarbij ze op hun max toerental even snel gaan, dan is het bye bye BMW vanaf die 2000 toeren, en hard ook. (meneer BMW heeft wel een hogere snelheid op die 2000 toeren, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel.....eigenlijk nu ik erover nadenk kan je de auto's niet op die manier vergelijken, appels en peren weer...feit is dat die Ferrari sneller is, ondanks het lager opgegeven max koppel)

Ik snap wel wat je bedoelt met het gebrek aan koppel hoor, maar dat is onderaan de koppelcurve. Vanaf 5500 heb je een lineaire lijn bijna, en dat geeft nou eenmaal niet die schop in de rug die een Impreza wel geeft.

Het is nou eenmaal een hoogtoerige auto, en niet een auto om even snel mee in te halen op de snelweg oid. Als je ermee rijdt zoals je er mee hoort te rijden dan kom je niet eens in het gebied waar het koppel laag is.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2010 18:13
xena:

> Ik wil niet de wijsneus uithangen....
> ik ben een bekende sleutelaar in Subaruland.......
> koppel zegt geen 1e hol..........
> ik kom ook uit een iets ander milieu denk ik..........



aha...,
Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2010 18:22
rudolphw:

> xena:
>
>
> aha...,
> Ruud


Dat ben ik die dat zegt over dat koppel he ;) En ik blijf daarbij. Ik heb al vaak zat moeten verklaren aan TDI'ers waarom de RX8 toch sneller is dan hun, ondanks het zeker 100Nm lagere max koppel. Voor hun is 'max koppel=prestatie' en dat is NIET zo.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 12-08-2010 19:48
Ik zeg dat koppel wel heel veel uitmaakt en daar blijf ik bij. Ik ben met je eens dat je een TDI niet moet gaan vergelijken met onze Rex, want dat is appels en peren vergelijken. Als je niet overtuigt bent wil ik binnenkort wel een keer een testje met je doen vanaf b.v. 120kmh... vertrek ik in 5e vanaf 3500rpm en jij voor mijn part vanaf je 3e met 6000rpm bij 120kmh. Blijf ik je nog met gemak voor :)
Koppel geeft driveability en dat mis je met een RX8.... niks ten nadele van de RX8 hoor want het hoogtoerige karakter maakt veel goed, maar als je denkt dat je een snelle wagen hebt moet je maar een keer met me mee rijden. Dan snap je gelijk mijn commentaar op het gebrek aan koppel van de REX.

Ik heb 2 weken terug nog een testje gedaan met een clubgenoot van Extreme Machines en hij had maar 309pk en 420nm koppel.... ik in hoge toeren en hij vanaf 3500rpm en nog liep hij met gemak bij me weg. Morgen weer lekker een hele dag sleutelen aan de scooby.... die staat al te lang stil terwijl z'n nieuwe hartje er al lang inhangt.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-08-2010 19:55
Back on topic?
- Van xena (Powerposter) [nl] op 12-08-2010 20:00
Is goed.... ;) lees net mijn posts terug en misschien kom ik wat 'betweterig' over.... mijn excuus daarvoor. Mijn tunershartje gaat gewoon wat te snel kloppen als we het over koppel en pk's gaan hebben.
- Van Renesis (ForumPro) op 12-08-2010 23:17
Bijna back on topic.
Hier even een uitleg.. ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2010 04:44
Even laatste off-topic dan maar:

Volgens mij zie je over het hoofd dat ik het over het 'max koppel' heb. Stel nou dat je een motor hebt die tot 4000 toeren bijna niks aan koppel heeft, dan op 4001 toeren gigantisch piekt naar 500Nm, en daar voorbij weer inkakt naar bijna niets, heb je dan een krachtige motor omdat ie 500Nm heeft? Erg overdreven en onrealistisch voorbeeld, maar da's m'n punt eigenlijk. En wat heb je nou aan veel koppel als je geen toeren kan maken? En daarom zeg ik dat koppel niet boeit, maar de curve wel, het totaalplaatje dus. Max koppel geeft hooguit een indicatie over wat een auto kan, maar dan moet je eigenlijk nog steeds weten bij hoeveel toeren dat is, en tot hoeveel toeren de motor gaat. Wat zou je nou liever hebben, een auto met 1000Nm koppel en 500pk, of eentje met 500Nm koppel en 1000 pk? Ik zou het wel weten in ieder geval.

En ja tuurlijk is de jouwe sneller, die heeft veel meer vermogen hehe.
- Van Renesis (ForumPro) op 13-08-2010 08:44
Er zijn genoeg mensen die koppel met snelheid verwarren.
Mijn maatje had voor zijn werk een Opel Vectra GTSmet 1.9 turbodiesel.
150pk en 320Nm had dat apparaat. Gecombineerd met automaat en kick down lijkt dat heel hard te trekken(FWD).
Op de snelweg was dat ook zeker zo. Puur omdat het koppel vrijwel altijd paraat staat. De beperkende factor is het korte toerenbereik en de versnellingsbak.
Gevoelsmatig trekt dat harder dan onze Rex kan duwen. Zet de twee naast elkaar en de Rex is vele malen sneller.

Nou is dit ook appels met peren vergelijken. Dus we maken het even wat herkenbaarder.

Een Nissan 350Z is niet gek veel sneller dan een RX-8.
Gevoelsmatig lijkt hij wel veel sneller. In de dagelijkse praktijk zul je met de Nissan ook sneller zijn. Puur omdat er op lage toeren al veel koppel paraat staat.

Koppel zegt eigenlijk meer over bruikbaarheid dan over pure snelheid. Gevoelsmatig draagt het wel een flink steentje bij.
Koppelverloop maakt ook nog een flink deel uit. Kan allemaal soepel en kan ook heel erg lomp.

1 van de meest bizarre krachtexplosies die ik heb mogen ervaren kwam voort uit een Volvo..
Een V70R met 300pk en 400Nm. Die 400Nm begint bij 1950 toeren! Die klapt er niet soepel in. Gaf eerder een gevoel alsof je werd afgeschoten.
Week later zat ik in een Audi S4 met 344pk en 410Nm. Die voelde veel minder snel en explosief aan dan de Volvo. Het koppelverloop was veel soepeler.
Op rechte lijn scheeld het echter geen bal. Beide auto's zijn vergelijkbaar snel.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2010 10:27 Edited 13-08-2010 10:46
Renesis:

> Een V70R met 300pk en 400Nm. Die 400Nm begint bij 1950 toeren!
> Week later zat ik in een Audi S4 met 344pk en 410Nm. Die voelde veel minder snel en explosief aan
> dan de Volvo. Het koppelverloop was veel soepeler.
> Op rechte lijn scheeld het echter geen bal. Beide auto's zijn vergelijkbaar snel.


Vergeet enorme invloed eigengewicht niet bij dergelijke vergelijkingen.......
Volvo V70R/300 pk/1648 kg......0-100kmh in 5,9 sec;
Audi S4344 pk/1660 kg.......0-100kmh in 5,6 sec.
Mijn Lotus Esprit Turbo SE uit 1990 (sinds 1993 in bezit) met 264 pk / 2.2ltr. / 4 cil. (280 pk gedurende 30 sec); koppel 354Nm bij 3900 tpm........doet nog altijd de 0-100kmh in 5,0 sec.....door zijn lage gewicht van 1304 kg.........
De nieuwste Porsche Cayenne Turbo (basisprijs Euro 155.500,-); 4,8 ltr/2065 kg  heeft 500pk nodig om de 0-100kmh in 4,7 sec te doen........

mvg, Ruud

http://forum.rx8nl.com/mwf/attach/39/11539/IMG_3954zonderkenteken.thb.jpg
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2010 23:34 Edited 13-08-2010 23:49
Melkie:

> En wat verbruikt die 5 liter wankelmotor dan...?


Je snapt duidelijk mijn punt niet.
Geeft ook niet.
Denk in de geest, niet in de letter.
De Mazda 787B heeft een 4-schijfs met 700BHP@9000rpm (gelimiteerd, 900BHP oorspronkelijk), 640Nm en 2,6 liter inhoud en die hield het in LeMans in 1991 (da's dus wel 19 jaar geleden hè?) in ieder geval 24 uur lang uit en werd gewoon winnaar ondanks het hoge verbruik, go figure...
Wankelmotoren werden dan ook rap verboden in 1992...hmmm, waarom zou dat toch zijn? ;-)

Als je dit al zou willen terug vertalen naar straatgebruik zou dat neerkomen op 350BHP voor 2,6 liter inhoud (wat een redelijke aanname is).
Da's nog altijd 134BHP/liter.
Bovendien gaat je koppel er enorm op vooruit en zal het verbruik dus ook weinig toenemen in vergelijking met een 2-schijfs.

Ik heb er trouwens een model van gebouwd:
http://www.tamiyaclub.com/showroom_model.asp?cid=70961&id=10656

Wanneer er iemand begint over de Ro80 en zijn onbetrouwbaarheid en dat gaat vergelijken met een 30-jarige doorontwikkeling van Mazda haak ik ook af.
Daar komt nog bij dat een Wankel NIET is te vergelijken met een Ottomotor (let even op de spelling) zoals ik al eerder zei.
Een RX-7/8 staat op zichzelf daar er geen 6-cilinder 2-taktmotoren zijn om überhaupt een goede vergelijking mee te kunnen maken.

Wanneer engineers van Mazda dit lezen zouden ze zich echt helemaal de balllen uit de broek lachen.
Het is gewoon een concept, like it or not.
I do like it!
Ik heb echt respect voor Mazda dat ze zo volhardend zijn in dit concept, al meer dan 30 jaar en wie ben ik, of wie zijn wij, om daar nog enig zinnige toevoeging aan te geven?

Voor de Impreza-liefhebbers heb ik trouwens ook nog een model gebouwd:
http://www.tamiyaclub.com/showroom_model.asp?cid=89074&id=10656

Wat mij betreft zijn off-topic discussies de beste die er zijn en voel je vooral niet aangevallen, het is slechts een uitwisseling van meningen.
Dit is die van mij.
Like it or not, I don't care.

Grtz Dennis.

PS Hulde voor Xena dat je je betweterigheid excuseert, erg netjes en wordt zeker door mij gewaardeerd!
Je hebt karakter maar een Impreza ( ik neem aan dat je geen Forester bedoelt) is gewoon een opgefokte boerenfamilieauto (dit is een RX-8 forum dus mag ik lekker andere merken afzeiken! pun intended! ;-) )
Het is trouwens Subby...(naar Sub...aru) anders was het wel een Scubaru...
Ok, ik ben klaar, sorry.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2010 00:39
Haha :)

De wijzigingen bij Le Mans waren trouwens al aangegeven voordat de 787 won. Is ergens wel terug te vinden.
- Van Renesis (ForumPro) op 14-08-2010 11:35
Daar ben ik het compleet mee eens. Vandaar mijn opmerking over hoog koppel bij zware auto's. ;)
Het koppelgevoel blijft echter wel bestaan.

Twee voorbeelden.
Een kennis uit de buurt heeft een Mercedes SL 55 AMG.

>476pk en 700Nm bij zo'n 1800kg.


Dat apparaat trekt de straatstenen uit de grond en duwt je bijna door de rugleuning heen.
Toch voelt het zeker niet explosief door het motorkarakter.
Die blokken lopen best soepel.

De broer van deze man had een VW Touareg V10 TDI.

Dus een vrachtwagen blok in een burgertank. Dat gaat onwerkelijk af voor zo'n object en gevoelsmatig merk je dat zeker wel.
De korte versnellingen icm het zeer hoge koppel(750Nm) zorgde voor een stevige duw in de rug.

Bij lichtere vergelijkbaar snelle auto's(of zelfs sneller) voelde het allemaal wat soepeler en minder krachtig aan.
Vandaar mijn punt over gevoel. Koppel draagt voor een groot deel bij aan een snel gevoel.
Ook in zware auto's voel je koppel altijd goed. Ook al is de snelheid relatief.
Dus die gekke Cayenne zul je flink voelen.

Toevallig gisterenavond nog in de Sprinter gereden.
Lijkt heel erg hard door zijn versnellingen te duwen en voelt daardoor best vlot. Dan kijk je op de teller en besef je dat je met 60km/u al in z'n 4 zit. ;)
- Van xena (Powerposter) [nl] op 14-08-2010 15:56
Geweldige discussie! :)

Ik zal het anders formuleren zodat het duidelijker wordt met cijfertjes:
Ik deed met de scooby 80-120kmh in 2,2 seconden in 3e versnelling (5 bak) puur op koppel met een wagengewicht van 1340kg leeg en totaal gewicht incl bestuurder van 1450kg... gemeten met een G-tech.

Doe die meting eens met de RX8... :( Kom je toch wat koppel tekort :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2010 17:53 Edited 14-08-2010 19:13
Sjongejongejonge.....

Je komt vermogen tekort. En daar heeft die Sub gewoon meer van. Klaar. Punt. Uit.

Stel je hebt een motor die continu 5 Nm koppel heeft, maar die een miljoen toeren per minuut kan maken, die trekt alles d'r uit, ook die dikke AMG's.

Ik las laatst in de Carros iets over een electrische Fiat 500. Die had 2 elektromotoren van 109 pk per stuk als ik me niet vergis, met wel 1750  Nm (!!!!!!!!!) totaal koppel.  Volgens jou redenatie trekt die er dan nog wel een Veyron uit. Want hij heeft immers meer koppel.  Toch doet die 'slechts' 0-100 rond de 5 seconden.

Wat klopt er hier niet?
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2010 22:55
Faxie:

> Sjongejongejonge.....
>
> Je komt vermogen tekort. En daar heeft die Sub
> gewoon meer van. Klaar. Punt. Uit.
>
> Stel je hebt een motor die continu 5 Nm koppel
> heeft, maar die een miljoen toeren per minuut kan
> maken, die trekt alles d'r uit, ook die dikke AMG's.
>
> Ik las laatst in de Carros iets over een
> electrische Fiat 500. Die had 2 elektromotoren van
> 109 pk per stuk als ik me niet vergis, met wel 1750
>  Nm (!!!!!!!!!) totaal koppel.  Volgens jou
> redenatie trekt die er dan nog wel een Veyron uit.
> Want hij heeft immers meer koppel.  Toch doet die
> 'slechts' 0-100 rond de 5 seconden.
>
> Wat klopt er hier niet?


Een elektromotor heeft altijd het maximale koppel direct ter beschikking (zit ik nou over elektrische auto's te praten joh???)
Moet je ook geen wedstrijdje mee gaan doen (waarom zou je überhaupt wedstrijdjes doen?)
Echter, hoe hoger de snelheid, hoe meer vermogen er beschikbaar moet zijn om dezelfde versnelling te behouden (immers, lucht- en rolweerstand nemen kwadratisch toe).
Maar 5 seconden nodig voor 100km/h is toch erg netjes met een vermogen van 218PK?
Klopt naar mijn mening wel hoor.
Of was dat niet de vraag?

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2010 23:08 Edited 14-08-2010 23:38
xena:

> Geweldige discussie! :)
>
> Ik zal het anders formuleren zodat het duidelijker
> wordt met cijfertjes:
> Ik deed met de scooby 80-120kmh in 2,2 seconden in
> 3e versnelling (5 bak) puur op koppel met een
> wagengewicht van 1340kg leeg en totaal gewicht incl
> bestuurder van 1450kg... gemeten met een G-tech.
>
> Doe die meting eens met de RX8... :( Kom je toch
> wat koppel tekort :)


Zit jij wel op het goede forum joh?
Ik begin me toch wel een beetje te ergeren aan de negatieve manier waarop jij de RX-8 neerzet...
115 Kg voor een kale 2-schijfs Wankel met 230BHP is echt heel weinig hoor!
Daar kan geen enkele Ottomotor (welke sowieso 30% meer weegt) tegenop.
Nogmaals, het gaat om het concept en nou zou ik toch heel graag zien dat je de prestaties van je Impreza op een ander forum plaatst.
Bovendien vergelijk je weer appels met peren:
-Een Ottomotor (of in jouw geval, een boxermotor) is niet te vergelijken met een Wankelmotor...daar blijf ik bij.
-Een ongeblazen Wankel is al helemaal niet met een turbomotor te vergelijken...
Ter info: een RX-7 turbo (II) rijdt je echt HE-LE-MAAL zoek hoor, maak je daar maar geen illusies over om het dan toch maar even over prestaties te hebben...

Wanneer ik met de RX-8 kom aanrijden maakt dat altijd veel meer indruk dan dat ik in een Impreza met oversizede taartschep aan kom zetten...
Dat heet "stijl"...
I'll rest my case.

Maar, eerlijk is eerlijk, ik weet zeker dat wanneer we elkaar ontmoeten dat dat tussen ons wel goed komt! :-)
Je bent tenslotte autoliefhebber en ik ook!!! ;-)
Idd, geweldige discussie!

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-08-2010 00:12
Dennis:

> Faxie:
>
> Een elektromotor heeft altijd het maximale koppel
> direct ter beschikking (zit ik nou over elektrische
> auto's te praten joh???)
> Moet je ook geen wedstrijdje mee gaan doen (waarom
> zou je überhaupt wedstrijdjes doen?)
> Echter, hoe hoger de snelheid, hoe meer vermogen er
> beschikbaar moet zijn om dezelfde versnelling te
> behouden (immers, lucht- en rolweerstand nemen
> kwadratisch toe).
> Maar 5 seconden nodig voor 100km/h is toch erg
> netjes met een vermogen van 218PK?
> Klopt naar mijn mening wel hoor.
> Of was dat niet de vraag?
>
> Grtz Dennis.


Die Fiat 500 heeft toch echt meer koppel dan een Veyron hoor. En dus is ie sneller..... ow wacht....

Nog een leuke vergelijking, komt de BMW weer. Da's makkelijk omdat die zoveel uitvoeringen hebben.

Laatste model 5 serie, 530i en 530d.

530i: 1505 kilo, 272pk, 320Nm, 0-100 in 6,3 sec en top van 250
530d: 1555 kilo, 235pk, 500Nm, 0-100 in 6,8 sec en top van 250

De diesel is slechts 50 kilo zwaarder, maar heeft toch minder vermogen en een tragere 0-100 tijd, maar heeft toch een max koppel van 180Nm meer, en ook nog eens eerder beschikbaar.

Leg maar uit hoe dat kan :)

Geef me een hefboom van 5 meter en ik lever ook meer koppel dan een Veyron.

Het gaat om vermogen, en specifieker nog, de curve.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-08-2010 00:20
'Koppel geeft driveability en dat mis je met een RX8'

Dit volg ik niet zo trouwens.....
- Van Renesis (ForumPro) op 15-08-2010 01:18
xena:

> Geweldige discussie! :)
>
> Ik zal het anders formuleren zodat het duidelijker
> wordt met cijfertjes:
> Ik deed met de scooby 80-120kmh in 2,2 seconden in
> 3e versnelling (5 bak) puur op koppel met een
> wagengewicht van 1340kg leeg en totaal gewicht incl
> bestuurder van 1450kg... gemeten met een G-tech.
>
> Doe die meting eens met de RX8... :( Kom je toch
> wat koppel tekort :)


Heb je het geplaatste stukje gelezen? Daaruit blijkt dat overbrengingen heel erg veel kunnen doen.
Jouw voorbeeld klinkt dan heel erg leuk. Het zegt echter meer over het geheelplaatje.
De basis is al totaal anders. Rallyauto vs sportauto(circuit). Voor rallyauto's zijn die korte overbrengingen en het hoge koppel bij middentoeren een must. Dan heb je onder alle omstandigheden voldoende koppel voorhanden en bij gripverlies is dat zeer handig.
Bij sportauto's is dat weer een ander verhaal. Daar zit meer tijdwinst in soeplesse en grip behouden en is onder normale omstandigheden minder behoefte aan kracht op de middentoeren. Daar zit het meestal in de hoge toeren.
Uitzonderingen daargelaten dus..

Even een ander humoristisch feitje. Een Lancer Evo(nr?) moest het mooi afleggen bij een goedgeschakeld 100-200 sprintje. Heeft ook korte overbrengingen en is van 0 tot 160km/u echt sneller. Nadeel van die korte versnelling was dat hij ook meer moest schakelen. Gelukkig duidelijk hoorbaar door mega stortkoker. :)

De uitgangspunten zijn gewoon totaal verschillend.

Deze discussie gaat niet over gebrek aan koppel maar over voorliefde voor motor en autotypes.

De een geilt op koppel en de ander op toeren. Een combi van beide is nauwelijks vindbaar.
Feit blijft dat het verschil in snelheid uiteindelijk vrij weinig afwijkt. Zeker als je naar het door jouw geroemde koppel kijkt. Op basis van jouw redenering is die Sub eigenlijk nog langzaam.

Hij heeft wel altijd kracht voorhanden en dat maakt je in de dagelijkse praktijk sneller. Zeker icm 4wd.
Ik weet zeker dat een Rex met kortere overbrengingen dezelfde cijfers kan behalen. Er moet echter wel een goede rijder achter het stuur zitten.
- Van Renesis (ForumPro) op 15-08-2010 01:29
Faxie:

> 'Koppel geeft driveability en dat mis je met een RX8'
>
> Dit volg ik niet zo trouwens.....


Ja en nee eigenlijk.
In het dagelijks verkeer kan veel koppel bij lage toeren zeer veel driveability geven. Rij 100 in 5/6(sp/hp) en geef gas. Er gebeurt bij ons vrij weinig. Terugschakelen dus. De gemiddelde leaserijder heeft daar een hekel aan en vervloekt zulke motoren. :)
Op het circuit is koppel prettig bij het uitkomen van een bocht. Het kan echter ook stevig tegenwerken. Met een Rex kun je vrij vroeg op het gas. Met een Viper(om het even extreem te maken) wacht je liever even. ;)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 15-08-2010 07:56
Faxie:

> 'Koppel geeft driveability en dat mis je met een RX8'
>
> Dit volg ik niet zo trouwens.....


Precies.... Je kunt natuurlijk ook een cursus schakelen nemen.... :)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-08-2010 21:53
Faxie:

> Dennis:
>
> Die Fiat 500 heeft toch echt meer koppel dan een
> Veyron hoor. En dus is ie sneller..... ow wacht....
>
> Nog een leuke vergelijking, komt de BMW weer. Da's
> makkelijk omdat die zoveel uitvoeringen hebben.
>
> Laatste model 5 serie, 530i en 530d.
>
> 530i: 1505 kilo, 272pk, 320Nm, 0-100 in 6,3 sec en
> top van 250
> 530d: 1555 kilo, 235pk, 500Nm, 0-100 in 6,8 sec en
> top van 250
>
> De diesel is slechts 50 kilo zwaarder, maar heeft
> toch minder vermogen en een tragere 0-100 tijd,
> maar heeft toch een max koppel van 180Nm meer, en
> ook nog eens eerder beschikbaar.
>
> Leg maar uit hoe dat kan :)
>
> Geef me een hefboom van 5 meter en ik lever ook
> meer koppel dan een Veyron.
>
> Het gaat om vermogen, en specifieker nog, de curve.


Ook is belangrijk dat wanneer je overschakelt naar de volgende versnelling je precies op het begin van het maximale koppel moet uitkomen anders vernietig je vermogen.
Daarom is het zo belangrijk dat je koppelkromme zo snel mogelijk begint (zoals bij een diesel) en het liefst zo ver mogelijk doorloopt.
Een diesel kan nooit zo veel toeren maken en daar pak je ze dan op.
Ik roep ook maar wat hoor!

Grtz Dennis.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 16-08-2010 10:05
@Faxie: je schakelt op het moment net na je maximale vermogen en niet zo dat je terug valt tot je maximale koppel! Als je je vermogensgrafiek zou bekijken neemt het vermogen af na je vermogenspiek.... als je een horizontale lijn zou trekken zie je dat er een een heuveltje ontstaat waar je links en rechts naast de piek de horizontale lijn kruist... als je hier tussen blijft gebruik je de maximale potentie van je vermogen.

@Dennis ik zit op het juiste forum wat betreft de RX8, maar blijkbaar valt het zwaar als er iets gezegt wordt over het tekort aan koppel? Ik roep niets nieuws.... mijn constatering is iets wat je in alle tests wel naar voren ziet komen. Ik staar me niet blind op 1 merk wagen of 1 motortype. Ieder type motor heeft z'n voor en nadelen.
Tuurlijk kun je de REX niet alleen maar afrekenen op zijn gebrek aan koppel, want er zijn maar weinig wagens die hun max vermogen bij 8500rpm leveren. Ik vind de REX ook geweldig als hij op toeren is! Je kunt onze wagen eigenlijk nergens mee vergelijken, maar als ik dan toch een kleine kanttekening mag plaatsen blijft mij de souplesse onderin erg tegenvallen.

Ik ben idd net als jij een echte liefhebber van techniek en sleutel zo'n 6 jaar fanatiek aan auto's (in totaal zo'n 15 jaar). Ik hou me voornamelijk bezig met het motorische tunen dmv grotere turbo's, injectoren en door het optimaliseren van de koeling en het in-en uitlaattraject. Ik kom hier net kijken en mag natuurlijk niets negatiefs zeggen over de o zo geprezen RX8, maar ook dat wereldwonder heeft z'n tekortkomingen hoor :)

De REX is een beauty vergeleken met de Impreza... helemaal eens... ook een rallyicoon heeft z'n tekortkomingen! :)

En ik wil je wel eens ontmoeten... wellicht kunnen we nog iets van elkaar leren. De passie en kennis is volgens mij voldoende aanwezig. Een gezonde 'discussie' over onze wagens, koppel en vermogen gaat toch lekkerder IRL met gezichtsuitdrukkingen en intonaties. :) Op een forum kom je toch vaak net wat anders over dan bedoelt
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-08-2010 10:42
xena:

>
> En ik wil je wel eens ontmoeten... wellicht kunnen
> we nog iets van elkaar leren. De passie en kennis
> is volgens mij voldoende aanwezig. Een gezonde
> 'discussie' over onze wagens, koppel en vermogen
> gaat toch lekkerder IRL met gezichtsuitdrukkingen
> en intonaties. :) Op een forum kom je toch vaak net
> wat anders over dan bedoelt


Bravo, heb respect voor deze instelling en uitspraak!
mvg, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-08-2010 11:01
Dat stukje over schakelen op een bepaald toerental was niet door mij getypt ;)

Quote systeem op dit forum is een beetje onduidelijk ;)
- Van xena (Powerposter) [nl] op 16-08-2010 14:13
Linkje uit mijn favorieten, omdat ik het niet beter had kunnen uitleggen....

http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower#hightorque
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-08-2010 16:03
xena:

> Een gezonde
> 'discussie' over onze wagens, koppel en vermogen
> gaat toch lekkerder IRL met gezichtsuitdrukkingen
> en intonaties. :) Op een forum kom je toch vaak net
> wat anders over dan bedoelt


Helemaal mee eens!
En da's het mooie van forums: je leert van elkaar door het uitwisselen van ervaringen.
Ben ook maar een hobbyist die alles autodidactisch heeft geleerd via ervaring en vooral veel lezen.

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-08-2010 21:09
xena:

> Linkje uit mijn favorieten, omdat ik het niet beter
> had kunnen uitleggen....
>
> http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower#hightorque


Beetje gelezen, en er staat eigenlijk hetzelfde in als wat ik al 20 posts lang duidelijk probeer te maken.....

Wellicht gebruiken we andere bewoordingen voor hetzelfde verhaal ofzo.... lol.
- Van Renesis (ForumPro) op 17-08-2010 00:22

> http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower#hightorque


Inderdaad niets nieuws. :)
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 17-08-2010 14:39
hoi,
Ik (en wellicht wel meer RX-8 HP bezitters) zou wel eens willen weten bij welke toerentallen je het beste kunt schakelen om zo vloeiend mogelijk en met zo min mogelijk vermogensverlies te rijden.

groeten Sam
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2010 20:01 Edited 17-08-2010 20:04
En toch kan ik mij erg goed vinden in het koppel verhaal van xena.... ben het gewoon ermee eens!
Wij hebben dit soort discussies ook gehad over onze omgebouwde mx-3, die wel koppel had :):)
Maargoed ik meng mij er niet te veel in, ik weet nog te weinig over de rotatiemotoren om er keihard in discussie voor te gaan.

@ sschillemans: Wij rijden (HP) eigenlijk altijd, wanneer de motor warm is natuurlijk,  5000 toeren of meer  :)
Hij reageerd dan gewoon altijd lekker op het gas, en je hebt een geweldig geluid :)

Groetjes M&M
- Van Renesis (ForumPro) op 17-08-2010 22:09
Volgas lijkt vanaf de 8500(piepje) het meest gustig. Pakt dan ook lekker op in de volgende versnelling.
Verder doortrekken lijkt niet echt veel winst op te leveren. Klinkt eigenlijk vooral lekker.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2010 22:56 Edited 18-08-2010 15:31
Xena:

>http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower#hightorque


Leuk stukje!
Thx!
Het volgende heb ik er van begrepen (kijk naar de eenheden):

-Vermogen is kracht x snelheid: P = kgm/s² x m/s = kgm²/s³
1 Newton = 1kgm/s² (=gewicht x versnelling) dus 1 kgm²/s³ wordt dan Nm/s.
In gewoon Nederlands: het vermogen om een gewicht (auto) te doen versnellen.

-Koppel is kracht x afgelegde weg (of arm): kgm/s² x m = kgm²/s² = Nm.
In gewoon Nederlands: de kracht die aanwezig is om een gewicht (auto) te verplaatsen.

Kort gezegd is vermogen de kracht per tijdseenheid (dynamische kracht) en koppel alleen de potentiële kracht.
Koppel alleen zegt dus helemaal niks.

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2010 18:59
Komt ongeveer op dit neer bij een auto..

Koppel is om weg te komen..
Pk's is voor hoge snelheid te rijden...

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2010 21:13
Martine:

> Komt ongeveer op dit neer bij een auto..
>
> Koppel is om weg te komen..
> Pk's is voor hoge snelheid te rijden...
>
> Groetjes M&M


Dat is juist de misvatting die veel mensen maken. Koppel en vermogen staan altijd in verband met elkaar, waarbij vermogen het product is van toerental en koppel. Je hebt vermogen nodig om weg te komen, en vermogen om snel te rijden.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / nieuwe motor duidelijk verschil in vermogen?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill