Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Kapotte bobines.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 29-06-2010 20:23
Vandaag nieuwe bobines, bougiekabels en bougies laten plaatsen.
Blijkbaar is het een probleem die rond de 60.000km begint op te duiken.
Mijn rex heeft er 80.000. Het is al een tijdje dat de rex niet zo goed meer optrok.
Naar de garage geweest voor onderhoud en verteld over dit probleem en ook over het moeilijk starten met een warme motor.
Dit zou aan de bobines liggen en inderdaad aan de onderkant is er een witte vlek te zien dus hebben ze heel het zootje maar vervangen.
De rex rijdt nu veel beter maar het warm starten is nog altijd hetzelfde. Met de laatste nieuwe generatie startmotor te plaatsen
zijn ze ook niet zeker dat het probleem zal opgelost zijn. Nu brandt er ook heel af en toe tijdens het hard optrekken het lampje laag niveau
koelvloeistof, ook iets dat rond die leeftijd bij veel rexen blijkt stuk te gaan. Het réservoir met niveaumeter moet vervangen worden als het erger wordt.
Als kers op de taart zei de mechanicien dat er nog geen 1 rex bij hen geweest is met een motor die meer dan 100.000 km op de teller gehaald heeft. Ze hebben er al een paar mogen vervangen
van een tiental rexen die ze sinds 2003 verkocht hebbben. Dat belooft!!! Nu nog de rekening van vandaag afwachten...
Volgende week vrijdag nog een op maat gemaakte inox uitlaat van Skytune laten plaatsen (was reeds een paar maanden geleden besteld).
Daar gaat mijn verlofgeld!!!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-06-2010 10:07
Precies dezelfde klachten met de bobines had ik.
Ook die witte vlekken.
Je hebt vanaf 60000 km tot nu met 1 of 2 kapotte bobines gereden.
Bij mij is ook van die bobines de boegie vervangen.

Dat koelvloeistof lampje ligt aan een te gevoelige sensor.
En die zit in het reservoir en je moet dat als geheel vervangen.
Is niet nodig. Ik laat het zitten, er is immers ook nog een temperatuurmeter en die geeft bij mij geen verhoging aan.

De nieuwe startmotor is echt veel beter hoor. Ik heb hem ook.

Mijn rex heeft nu 125.000 (rustige..) km erop staan.

Outjer
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2010 18:45
Wij hebben ze ook alle 4 vervangen, vanwege het niet meer mooi stationair lopen, hij plofte erg in de uitlaat.
Na het vervangen van bobine,s was het opgelost!

Wij hebben ze via Ebay gekocht, ik zal straks de link even hier neer zetten..
Het zijn de originele bobine,s van Mazda en veeeel goedkoper dan hier bij de dealer!!

Groetjes M&M
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 30-06-2010 20:12
Hoeveel heb je betaald voor die startmotor?
Start de rex goed als hij warm heeft?
Koud start mijn rex in 2 sec. warm sputtert hij soms tegen en kan het soms 5 tot 8 sec. duren.
Had je dit probleem ook voor je nieuwe startmotor?

Grtjes,
Pascal
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2010 20:34
Martine:

> Wij hebben ze ook alle 4 vervangen, vanwege het
> niet meer mooi stationair lopen, hij plofte erg in
> de uitlaat.
>  Na het vervangen van bobine,s was het opgelost!
>
> Wij hebben ze via Ebay gekocht, ik zal straks de
> link even hier neer zetten..
> Het zijn de originele bobine,s van Mazda en veeeel
> goedkoper dan hier bij de dealer!!
>
> Groetjes M&M


Zoals beloofd de link van Zapparts:

http://stores.shop.ebay.nl/ZAPPARTS-by-B-QUEST-LLC__W0QQ_sidZ15008786?_nkw=rx-8&submit=Zoeken

En zoals je ziet ze hebben best veel en ook originele mazda onderdelen, wij zijn tevreden over hen.

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-07-2010 04:43
Iemand heeft een startmotor te koop hier dacht ik.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 01-07-2010 06:58
Ja, Rudolph: http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1812
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 01-07-2010 15:09
Vandaag de factuur gekregen. 1279,89€ voor de bobines, bougiekabels en bougies incl. plaatsing.
De prijs van de bobines bedraagt 692,52€ zonder btw!!! (per stuk 173,13) En dit voor een opgerolde koperdraad in een plastieken behuizing!!!!!
Vandaag een aangetekende brief gestuurd naar Mazda Motor Belux om de vragen of dit wel juist is.
Op internet vragen ze voor 1 bobine Mazda Genuine Part tussen 35 en 45€.
Toevallig als je dit maal vier doet kom je aan de prijs van 1 bobine in de mazda garage!

Dus de auto rijdt nu inderdaad beter maar het starten van de warme motor gaat de ene keer wel goed en de andere keer weer niet.
Dus ook maar de prijs voor de laatste nieuwe generatie startmotor gevraagd. Een dikke 600€ zonder plaatsing!
Als het zo verder gaat vliegt dat stuk misérie die benzine verbruikt voor 300pk ipv 200pk de deur uit!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-07-2010 17:26
Voor onderdelen moet je ook niet bij de dealer zijn, die vragen de hoofdprijs (Voor alle modellen trouwens)

Bonbines en boegies bestel ik in Amerika, 148 dollar voor 4 bobines, 125 voor 4 boegies, en 65 voor een set kabels. 338 Dollar, 60 dollar verzendkosten oid, en belastingen, kom je uit op rond de 400 Euro. Kosten voor plaatsen is hooguit 100,-.

Nieuwe accu kan ook helpen met het startprobleem trouwens.
- Van Ralph (Deelnemer) [nl] op 01-07-2010 17:55
Wie weet waar ik goedkoop een koelvloeistofreservoir kan krijgen

Ralph
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-07-2010 18:38
http://www.finishlineperformance.com/store/product.php?productid=17435&cat=336&page=1

170 dollar.

Er was op het US forum een topic over die misschien wel de moeite is:

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=182793&highlight=coolant+tank
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 01-07-2010 18:49
En hier 1 in de UK: http://mazda-rx8.sgpetch.co.uk/pages/parts/detail/category=engine/engine=36/part=2620
- Van Ralph (Deelnemer) [nl] op 01-07-2010 19:23
Faxie en Melkie bedankt voor de links ik ga e.e.a lezen en aan de slag.

Ralph
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 01-07-2010 21:02
Faxie:

> Voor onderdelen moet je ook niet bij de dealer
> zijn, die vragen de hoofdprijs ...
>
> boegies bestel ik in Amerika ... 125 voor 4 ...
> verzendkosten oid, en belastingen...


Wel, 4 nieuwe bougies hebben mij vorige week 199 € gekost bij mijn garagist, dus daar ga ik die moeite niet voor doen hoor voor dat beetje verschil :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2010 04:37
Boegies in NL zijn iets duurder meestal, rond de 240,- voor 4.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 02-07-2010 08:30
Kheb mijn accu uitgemeten en ik kom op 12,46 Volt.
Is langs de weinige kant denk ik, hoeveel volt heeft jouw accu?
Een nieuwe heeft er 13,5 à 14,5 heb ik gelezen. Er is ook een verschil tussen de ampères, ik heb er met 44 en 68 gevonden.
Misschien ligt het toch aan de batterij.
De problemen heb ik bij het warm starten, dan draait de ventilator van het koelsysteem. Misschien is er dan geen kracht genoeg meer
om de startmotor deftig te doen draaien?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2010 13:30
Voltage maakt niet eens zoveel uit, de koudstartstroom is misschien gewoon te weinig. Zal je even moeten laten opmeten bij een accuboer.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 02-07-2010 15:54
Koud start de rex gewoon perfect. Het is als hij warm heeft en hij wordt stilgelegd en ik wil hem direct weer starten dat hij gewoon niet wilt!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2010 17:59
Koudstartstroom bedoel ik niet mee dat het bij het koude starten is. Dat is gewoon de term die aanduidt hoe snel hoeveel Ampere de accu kan leveren.

[quote]In het algemeen kan worden aangenomen dat de grootte van de koudstartstroom 4 tot 5 maal van de capaciteit van de accu is. De koudstartstroom geeft informatie omtrent de snelheid waarmee de accu elektrische energie kan leveren. Voor startaccu’s die in auto’s worden gebruikt, is de koudstartstroom nog belangrijker dan de capaciteit. De koudstartstroom neemt sterk af bij daling van de temperatuur. Dit komt doordat de chemische reacties bij een lagere temparatuur veel trager verlopen. De omstandigheden waaronder de koude startstroom wordt gemeten zijn vastgesteld.



Volgens de DIN-normen geldt: de koudstartstroom is de maximale stroom die de accu bij een temperatuur van 255 K (-18 graden) gedurende een bepaalde tijd kan leveren, bij een voldoende spanning:

-na 30 sec. Ontladen met de koudstartstroom moet de klemspanning nog steeds minimaal 1,5 V per cel zijn.

-na 150 sec. Ontladen met de koudstartstroom moet de klemspanning nog minimaal 1V per cel zijn.[/quote]

Je acuu kan wel de goede spanning hebben, maar die kan bij starten misschien te snel wegzakken. Bij een warme start heeft de startmotor het iets zwaarder omdat er minder snel compressie opgebouwd wordt door de dunne olie. En als je acuu de startmotor dan niet van genoeg sap kan voorzien krijg je dat de auto lastig start.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 03-07-2010 09:28
Dus dat is dan die 52 AH en dit vermindert naargelang de accu ouder wordt.
Hoe kun je dit meten?
Een zwaardere accu gaat niet denk ik aangezien er een zekering van 60 A aan de accu gekoppeld is.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-07-2010 10:52
Nee dat is niet de 52Ah, dat is de capaciteit. Dan kan je accu 1 uur lang continu 52A leveren. Gewoon een kwalitatieve 52 of 60 Ah accu met een hoge startstroom proberen.

Kan je meten met een amperetang of een duur apparaatje speciaal voor accu's. Bij de accuboer kunnen ze het zo opmeten voor je.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-07-2010 10:53
dubbel...
- Van redcar2004 (Beginner) [be] op 22-09-2010 20:10
Ook ik heb nu problemen met de bobines. Thuisgekomen van vakantie en ja hoor...''meneerke '' wou niet meer starten. VAB hulpdienst opgebeld en naar de garaga getakeld.
Nieuwe bougies en batterij geplaatst ...hij start nu wel weer maar daarmee is dan ook alles gezegd. Nog steeds veel vermogenverlies en schokkend vertrekken in lage toeren.
Heb nu bobines en NGK kabels besteld bij Zapparts via e-bay. Hopelijk is het probleem ermee opgelost.Weet er iemand hoelang ongeveer het duurt voor ik mijn bestelling zou
ontvangen ?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-09-2010 21:04
10 dgn
- Van Matex (ForumPro) op 22-09-2010 21:36
Heeft er iemand ervaring in het vervangen van de bobines.
Is het hele circus nodig.
Accu verwijderen Luchtfilterhuis verwijderen.
De bobines lijken met slechts een boutje vast te zitten.

Denk er aan om ze preventief te vervangen.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-09-2010 21:41
Matex:

> Heeft er iemand ervaring in het vervangen van de bobines.


http://www.rx8club.com/showthread.php?t=168162
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 23-09-2010 02:59
Bij mij hebben ze in de garage enkel de stabilisatiestang en de slang van de luchtfilter verwijdert. Daarna de boutjes losdraaien en je kan ze wisselen. Duurt hoogstens een half uur.
- Van redcar2004 (Beginner) [be] op 23-09-2010 10:46
Thanks Rudolphw :-)
- Van redcar2004 (Beginner) [be] op 15-10-2010 14:35
Gisteren de nieuwe bobines geplaatst die ik had  besteld  via e-bay bij Zapparts. En wat een verschil met de oude die idd.  duidelijk te lijden hadden gehad (aanslag)
De acceleratie is naar mijn gevoel precies verdubbelt.En starten gaat ook veel beter,geen enkel probleem meer ! Het is terug dikke liefde tussen mij en men Rex-ke. LOL.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 18-10-2010 20:59
Heel fijn dat alles nu weer in orde is.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Kapotte bobines.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill