Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vocht in achterlichten
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 01-12-2004 16:57
Ik heb vocht in mijn achterlichten, heeft iemand meer hier last van of gehad?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-12-2004 17:12
Ja, nu het wat kouder wordt zie ik na langere afstanden condens in de achterlichten.
Op het USforum heb ik hier vorige winter ook al het nodige over gelezen. Zal het nog eens opzoeken.
- Van Eric (ForumPro) op 02-12-2004 07:34
Kort na aflevering van mijn 8 zijn alle seals rondom de verlichting vervangen vanwege hetzelfde probleem. Dit was overigens een veelbesproken item op o.a. het wereldforum.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-12-2004 22:41 Edited 02-12-2004 23:03
Oplosmiddelen kunnen makkelijk in de randen van de units blijven zitten, en als het de verkeerde zijn daar de kunststof aantasten, wat tot kleine scheurtjes leidt die de afdichting teniet doen. Bij het verwijderen van de beschermende transportlaag is veelal het verkeerde oplosmiddel gebruikt. Zie dit amerikaanse bulletin. (beetje laat, bijna al onze auto's waren toen al uitgeleverd).

http://www.finishlineperformance.com/rx8/docs/09-021-04.html

Het zal ook wel andere oorzaken kennen, maar een ding is zeker: de afdichting is niet afdoende. Als je er niks aan laat doen krijg je denk ik vroeg of laat problemen met dat vocht (corrosie, slechte contacten etc). Is een garantiekwestie natuurlijk...

Hoe je het probleem oplost met seals vervangen, zoals bij Eric is gedaan, is me nog niet helemaal duidelijk. Op onderstaande afbeelding zie je dat het achterlicht een complete (op de lampgaatjes na) dichte unit is, die volgens het bovenstaande bulletin uit aan elkaar gesmolten ("heat/vibration weld") kunststoffen bestaat. Het lijkt me moeilijk de afdichting te herstellen door iets met seals te doen, behalve bij de lampgaten dan. 
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 09-02-2005 18:53
Vandaag bij de Mazda dealer geweest voor de achterlichten mbt vocht. Ze hebben voor mij een update besteld, daar dit een bekend probleem betreft.
Ik ben benieuwd of dit helpt? Wordt vervolgt.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-02-2005 20:35 Edited 09-02-2005 20:37
Ik heb hetzelfde probleemje, zal dus ook maar contact opnemen met de dealer. Dat de units niet helemaal afgedicht zijn, is sowieso al zichtbaar door de twee vliegenlijkjes die erin zitten.
- Van jos (SuperForumposter) op 11-02-2005 13:40
Ik heb vandaag ook mijn dealer aangesproken op dit probleem. De auto is al een week of zes niet meer nat geworden en toch condenseren de achterlichten na een rit. Bij stilstand doet dit probleem zich niet voor.
Ook door mijn dealer worden nu nieuwe achterlichten besteld. Hopelijk is dit de oplossing.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 23-02-2005 11:59
Vandaag de update voor de achterlichten gemonteerd. Is een extra afdichting van de lichten, zodat er via deze gaten geen vocht meer binnen kan komen. Hopelijk helpt dit.
- Van jos (SuperForumposter) op 24-02-2005 11:22
begrijp ik het goed dat je originele achterlichten zijn blijven zitten en dat hier "iets" aan toegevoegd werd ?
Bij mij worden namelijk geheel nieuwe units geplaatst (zijn inmiddels binnen, echter nog niet gemonteerd), in de hoop dat deze wel waterdicht zijn. Belangrijk is dan natuurlijk wel dat deze voorzien zijn van de door jou genoemde update.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 24-02-2005 15:36
Er zit een afdichting links bovenaan de achterlichtunit. Dit wordt vervangen. Hier zit voor de amerikaanse markt een oranje lampje en voor Europa niets. Dit is nu (als het goed is) waterdicht?
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 30-03-2005 07:30
Nu weer niet waterdicht?? Wederom naar de garage en ze zouden het aan Mazda voorleggen voor evt nieuwe achterlichten? Wordt vervolgt !
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-10-2005 07:07
Ik heb alleen vocht in de achterlichten als ik de wagen heb gewassen. Volgens dealer kan dit, omdat het glas van kunststof is en uitzet en krimpt bij temperatuursverschillen. Vocht moet echter wel verdwijnen en niet blijven zitten. Blijft het zitten dan wordt het onder garantie verholpen.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-10-2005 07:09
Bij mij verdwijnt het vocht inderdaad.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-10-2005 19:26
Nou dat is wat men dus wel beweerd, komt bij alle merken en types voor tegenwoordig. Het komt door het plastic, dat krimpt en zet uit. Vroeger waren de units van glas en dan mocht het niet gebeuren, met plastic wordt het vocht als acceptabel beschouwd. Zolang het dus wel weer verdwijnt.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-12-2007 13:48
Ik heb zelf de seals vervangen bij m'n achterlichten. Na een langere rit (20 min) zit er condens aan de zijkanten van de lichten. Dit verdwijnt ook na verloop van tijd...

Niks aan de hand dus? ...

Komt het door warme lucht die van binnen de auto door de lampgaten binnendringt.... ?
- Van Ghilly (Deelnemer) [nl] op 18-06-2009 14:23
Ook vocht in de achterlichten (bestuurderkant). Hiervoor naar de dealer geweest ong. 180km gereden. En na enkele dagen wat blijkt nog meer vocht dan voorheen en normaal verdween dit ook na ongeveer 3 dagen, maar na een week zit er nu nog steeds vocht in.
Morgen ga ik naar een andere dealer toe aangezien de dealer waar ik de auto gekocht hebt opeens niet meer zo klantvriendelijk zijn.

Wordt vervolgd...
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 18-06-2009 17:53
Welke regio woon je Ghilly?
- Van Ghilly (Deelnemer) [nl] op 20-06-2009 13:38
Zelf woon ik in lelystad.
En ben geweest bij de mazda dealer in harderwijk en prijs die ze konden geven was 83euro per uur en de afdichtingskit die besteld moet worden weet men de prijs niet van. Wordt geleverd na 2 weken (dan weet men de prijs ook)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-06-2009 01:23
Ik dacht dat 2 rubbers iets van 100,- kostte. Verder is 83,- per uur wel erg veel hoor pfff. Ze hebben er een kwartiertje werk aan.

Ik zou je aanraden om óf de garantie proberen te claimen (was een terugroepactie namelijk) óf de dingen lekker in Amerika te bestellen.

Bijvoorbeeld hier:

http://www.rx8strakes.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=332

Kost 80 dollar voor 2 stuks, en 20 dollar verzenden. Kost je dus 72 euro (met een beetje pech komt er invoerkosten enzo bij), en dan bouw je ze lekker zelf in, zo moeilijk is dat niet.
- Van Ghilly (Deelnemer) [nl] op 21-06-2009 09:31 Edited 21-06-2009 09:33
Garantie heb ik maar dit is bij een andere mazda dealer alleen dat ligt een stuk verder dan de dealer waar ik nu was geweest(was er al geweest waar ik garantie had alleen die hebben het van kwaad tot erger gemaakt)
Ik probeer nu de kosten die ik krijg te declareren bij de dealer waar ik nog garantie heb. Het inbouwen zal niet zo een probleem zijn maar ja als ik nog garantie heb wil ik dat het bedrijf het oplost laatste optie dat ik het zelf doe natuurlijk. Maar bedankt voor de link:)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-06-2009 11:00
Het zou toch niets moeten uitmaken bij welke dealer je de garantie claimt? ....

Mazda is Mazda toch? ...
- Van Ghilly (Deelnemer) [nl] op 21-06-2009 12:41
Voor bovag garantie wel denk ik fabrieks zou niets uit moeten maken. Morgen hoor ik van de dealer waar ik de rex van heb het bedrag gaat vergoeden, dus daar wacht ik nu nog op... 
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-06-2009 16:51
Dat heeft niets met de garantietermijn te maken aangezien het een terugroepactie was. Leeftijd lijkt me dan niet van belang.
- Van Ghilly (Deelnemer) [nl] op 22-06-2009 16:42
Dat zeggen ze er natuurlijk niet bij. En ja staat dit nog ergens aangegeven dat ik nog daar de dealer ermee kan. 
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-06-2009 21:23
Tja de dealer hoort op de hoogte te zijn daarvan. Het zou voor een terugroepactie toch ook niets moeten uitmaken dat de auto van een 2e eigenaar is oid? ... (weet niet of daar regels voor zijn... )
- Van Ghilly (Deelnemer) [nl] op 23-06-2009 20:36
Nee dat zou zeker niet uit moeten maken. Ik zal eens over vragen bij de dealer hoe of wat, in ieder geval bedankt voor de nodige info :)
- Van yaelrx8 (Deelnemer) [nl] op 07-04-2010 18:00
ik heb er ook last van maar ik ben geen eerste eigenaar meer en die van mij komt uit 2004 dus garantie is ook verlopen maar als het een terug roep actie is moeten ze het kosteloos maken toch??

heb hem al een x eraf gehaalt en schoongemaakt maar dag daarna na een stukje rijden zat er het er weer nu ben ik 2 weken verder en is het nog niet weg.
Hebben jullie het ook trouwens ook bij jullie koplampen ik heb daar nu ook al last van

alvast bedankt gr yael
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 07-04-2010 19:23
Koplampen hebben het bij mij nu ook ja. Achterlicht is in het verleden al twee keer vervangen, beide keren onder garantie, tweede keer was afdoende, blijkbaar toen wel goed gemonteerd (Duitse degelijkheid ;-) )
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-04-2010 00:49
Er is een verschil tussen condens en vocht. Condens wordt normaal geacht. Als er echt een plas in zit dan moeten de seals vervangen worden.
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 09-05-2010 15:04
Vocht in mijn achterlicht ging ook niet meer weg, dus de oplossing van het US-forum maar eens uitgeprobeerd. Dit betekent de achterlichten verwijderen alles goed schoonmaken, lampen een nachtje binnen laten drogen en vervolgens compressieband langs de openingen plakken. Ik heb dit drie weken geleden gedaan en geen last van vocht meer gehad. Kost iets meer als 3 euro. :-)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2010 16:03
Goed idee........gefeliciteerd.
mvg, Ruud
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 10-05-2010 05:54
Kben benieuwd als je geen vocht zal hebben na volgende winter? Carwash, regen, vorst... Als ik het goed zie op die foto is die tape die je gebruikt hebt een soort tochtstrip? 
Het probleem bij de originele dichtingen is dat ze van een soort mousse gemaakt zijn en die vertonen barstjes na een paar jaar. Waarschijnlijk ook door het gebruik van chemicaliën vb: de carwash, hot wax...
Ik heb dichtingen gemaakt uit rubber van 2mm dik, goed ingesmeerd met industriële vaseline omdat ze soepel zouden blijven.
Geen vocht meer in de achterlichten al meerdere maanden!!!
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 11-05-2010 09:49
Compressieband, is geen tochtstrip. Het wordt in de bouw gebruikt om vocht tegen te houden. Het zet langzaam uit en is ook een beetje vettig.
- Van Renesis (ForumPro) op 12-05-2010 18:40
Goed idee. Links achter loopt tegenwoordig niet meer leeg bij ons.
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 02-10-2010 10:06
ik heb ook altijd last gehad van vocht in een van de achterlichten, maar de laatste maanden verdween het niet meer. nu deze week maar eens het achterlicht proberen vrij te krijgen, maar rond een van de connectors zit wat mousse die precies vastgelijmd is. kan het kwaad dat ik deze zou verwijderen? en vervingen degenen die hun achterlichten al losgehad hebben deze door iets anders?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-10-2010 12:05
Vastgelijmde mousse is volgens mij door de dealer gebeurd.
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 02-10-2010 12:31
"mousse" klinkt meer als een
lapmiddel dat bij falen na 'n
tijdje behoorlijk in de weg kan
zitten van een degelijke oplossing.
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 07-10-2010 07:43
mag ik dan verstaan dat er niemand anders is waar er iets rond een van de connectors zat ter bescherming of wat dan ook?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2010 23:30
Bij mij zat er een geel sponsje rond het kabeltje van de aansluiting voor het rode LEDje. Als ik het me goed herinner, want het is al een tijd terug dat ik mijn achterlicht gedemonteerd heb vanwege vocht.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2010 10:39
Dat sponsje klopt ja, die heb ik ook.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-06-2014 14:30
Ik had hier ook last van. Heb de achterlicht een aantal keer eruit gehad om de seals te kitten. Dit heeft niet gewerkt, want na een paar weken droog te zijn kwam er weer water in.
Ik heb nu aan de onderkant kleine gaatjes geboord zodat het condens eruit kan lopen. Tot nu toe werkt het.

Mvg,
Rinesh
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 23-06-2014 13:33
Beste RX-8 eigenaars,

Het condens in de achterlichten is een welbekend probleem en zelfs erkend door Mazda, hiervoor is een terugroep actie geweest (zie USA forum).

Heb je hier dus veel last van vraag het dan eens na bij je dealer of jouw RX-8 al teruggeroepen geweest is, scheelt mogelijk een hoop gedoe en kosten.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 24-06-2014 19:49
Het is niet omdat er in Amerika een terugroepactie is geweest, dat die er in Europa is.
Het hoeft zelfs niet eens zo ver uit elkaar te liggen.
Bijvoorbeeld, in Duitsland was er een gratis vervanging van het koelvloeistofreservoir, maar in België niet.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 22:03
Gewoon gaatjes boren. Probleem gelijk opgelost. Had de gaatjes met water erin geboord en terug geplaatst. Hij staat nu droog.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-06-2014 22:50
Dit is wat Mazda er zelf van zegt:
http://goo.gl/UjsDnE
De nieuwe dikkere pakkingset is gewoon bij de dealer te koop en het helpt. (Niet goedkoop!)

Olof
Bijlage: Waterinrearlight.pdf (805k)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-06-2014 23:17
Overigens worden alle Rexen in Osaka gemaakt. Dus in principe hebben ze ook allemaal dezelfde kwalen.

Alleen niet alle Mazda afdelingen gaan daar hetzelfde mee om dus.... verschilt echt per land.

Overigens is er een verschil tussen water in de lampen, en condens. Beetje condens aan de zijkanten is normaal.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 23:25
ik heb nu geen van beide ;)
plaats morgen wel even een foto.

mvg,
Rinesh
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 25-06-2014 19:05
De beloofde foto's. Before and after.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vocht in achterlichten

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill