Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Start niet na korte pauzes
- Van SLAYER666 (Deelnemer) [be] op 17-03-2010 02:29
Heb al een hele tijd vervelende startproblemen en na al reeds taloze keren voor ditzelfde probleem naar de garage te komen (gesleept te worden al 3maal) is het mij stilaan beu aan het worden. Als ik hem koud start duurt het normaal 2,3seconden minimum meestal de problemen beginnen echter als ik hem bv koud heb gestart 2km mee rijd hem terug afleg even ga tanken hem weer wil starten dan loopt hij aan maar het duurt zeker 10seconden eer hij ten VROEGSTE start als hij dan al start meestal hoe ik het seconden lang aan tot ik echt hoor van nee hij wilt niet overslaan (is maar naar het einde toe dat je hoort dat hij bijna aan het randje van overslaan komt) dan neem ik sleutel uit contact en probeer ik opnieuw te starten dan uiteindelijk na heel wat seconden (10 of meer) schiet hij toch in gang, normaal krijg ik hem met maximum 2 x proberen aan . Toch dit kan niet normaal zijn? om nog maar te zwijgen van de affronten als iedereen ligt te kijken, en de ergernis als ik na het tanken nog 2km verder rij om naar de winkel te gaan terug buiten te komen na 10minuten en weer dat probleem...! als ik bv hem koud afleg na 5minuten en ergens bv uurtje blijf dan terug aanleg geen problemen overigens , trouwens hij heeft het zeker niet altijd soms start hij dan weer wel van de eerste keer na 5seconden of dergelijk . Heeft iemand hier raad mee? heb gehoord dat er een ('?nieuwe?') starter bestaat soort van quickstarter hoewel ik niet denk dat het daaraan ligt, bougies zijn al meermaals op paar maand tijd vervangen vorige week te horen gekregen dat er 2types bestaan 1 voor korte en 1 voor lange afstanden blijkbaar , ook de bobijn(en) zijn vorige week vervangen, nog steeds het probleem . heb een normale standaard set up buiten een K&N tyfoon kit wat volgens de garage die problemen veroorzaakt omdat de luchtmassameter achter de kelk andere waarden meekrijgt tegenover de originele die minstens dubbel zo groot is. Ben niet helemaal zeker maar denk dat de problemen eerder begonnen zijn toen ik de PCU update heb gekregen. Nadat ik die gekregen had viel m'n rex iedere keer onmiddelijk uit bij het afremmen, dat kwam dan ook zogezegt door die k&n filter... hopeloos aan het worden daarover!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2010 05:38
Uh ik heb het niet helemaal gelezen want ik begon scheel te kijken....

Maar ik las iets over een Typhoon..... is dat een van de eerste modellen, want ik kan me iets herinneren dat die voor problemen zorgden. De nieuwe versies hebben dat niet.
- Van SLAYER666 (Deelnemer) [be] op 17-03-2010 11:49
ja inderdaad een K&N tyfoon kit .. wist niet daar er daar 2 verschillende luchtfilters voor verkrijgbaar zijn? hoe weet je dat je de oude of de nieuwe hebt.?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2010 15:36
Dat zou ik niet weten eigenlijk. Op het US forum zou je daar wel antwoord op moeten kunnen vinden.
- Van SLAYER666 (Deelnemer) [be] op 17-03-2010 16:22
had het daarstraks weer koud gestart naar de winkel kwartiertje later terug starte hij redelijk perfect dan 2km gereden gestopt naar de winkel 5minuten later terug buiten en hij starte nie meer ,, eerste keer sleutel omdraaien 10seconden aangehouden niks, dan 2de keer 7seconden niks, dan 3de keer na 6seconden ongeveer sloeg hij uiteindelijk aan na veel bekijk weeral van de mensen rondom.. pff om den duur twijfel ik al om hem weg te doen
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2010 17:50
Het zal ook nog wel met de kouwe motor te maken hebben. Het mengsel is nog te rijk wanneer je de auto uitzet, waardoor bij opnieuw starten eerst alle resten weggevoerd moeten worden.

Laat de startmotor eens een keer rondgaan met het gas volledig in, en dan opnieuw starten zonder gas. Grote kans dat hij dan gelijk aanslaat.

Met gas volledig in wordt de brandstoftoevoer afgeknepen.

Misschien stomme vraag... .maar je weet toch dat een rotatiemotor niet koud uitgezet moet worden he? Altijd even laten opwarmen.
- Van SLAYER666 (Deelnemer) [be] op 17-03-2010 18:15
ja tuurlijk , het alom bekende probleem van een rx8 maar wanneer spreekt men over koud uitzetten zoals ik al zei het herstarten na een tijdje als hij al flink wat is afgekoeld levert geen probleem, het is gewoon de korte afstanden elke keer stoppen afleggen herstarten ,effe rijden stoppen 5minuutjes later terug starten. heb dit niet enkel wanneer hij koud staat ook wanneer ik flink stuk gereden heb en hij al zeer warm staat.

Vroeger had ik nooit problemen van deze aard hij starte altijd wel pas na 2,3 seconden maar hey denk dat geen enkele wankel vroeger start, ga proberen morgen de originele filter erop te zetten en hopelijk (of hopelijk niet want dan ben ik mijn geluid kwijt) is het dan verholpen ..

Ps normaal gebruik ik nooit de koppeling ingedrukt of gas om hem te starten maar had hier op het forum gisteren over gelezen dat sommige bij startproblemen de gas indrukken nu had ik dat na 1maal niet starten ook geprobeerd (maar volgens mij maar half ingedrukt) en heb dit vrijwel onmiddelijk losgelaten omdat ik het gevoel had dat hij ging verzuipen...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2010 19:14
Half ingedrukt heb je niets aan, hij moet vol ingedrukt worden.

Als je verder geen startproblemen hebt, en de auto verder goed rijdt, lijkt het me heel sterk dat het aan je luchtfilter zou moeten liggen.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 17-03-2010 19:23
SLAYER666:

> Vroeger had ik nooit problemen van deze aard hij
> starte altijd wel pas na 2,3 seconden maar hey denk
> dat geen enkele wankel vroeger start ...


Oh. Bij mij is dat één seconde en weg. Sleutel draaien, woewoewoe en vertrokken.
Als hij maar even stil gestaan heeft, niet langer dan een kwartier of zo, dan kan het wel eens woewoewoewoewoe of nog een woe er bij, dus dat is dan nog minder dan twee seconden. Nooit startproblemen, nooit koud stilgelegd.
- Van SLAYER666 (Deelnemer) [be] op 17-03-2010 19:38
nee idd het is steeds bij een korte tussentijd terug herstarten dat hij het niet doet (af en toe met geluk dan weer wel)  ja mij hebben ze toch altijd gezegt dat je dat pas moet doen wanneer hij verzopen is je koppeling en gas inhouden voor 15seconden zo starten dan afleggen terug starten en dat hij het terug doet. .  hoewel ik die manier nooit toepas nog maar 2 keer gedaan , doe het normaal altijd zoals hierboven uitgelegd, gwn blijven starten tot hij aanslaat , de tweede of derde keer dan
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2010 19:54
15 Seconden is wel erg veel. Meer dan 8 zou ik niet doen, en dan alleen als ie echt verzopen is.
- Van SLAYER666 (Deelnemer) [be] op 17-03-2010 21:10
ja vond dat ook maar rx-8 specialist uit de garage waar ik ga vertelde mij dat .. moet toegeven dat die twee keren dat ik het nodig heb gehad wel degelijk direct werkte.. of het inderdaad gezond is ... is een andere vraag
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 18-03-2010 18:34
Je moet eens proberen als je korte ritten doet als je aankomt de motor een minuutje stationair laten draaien dat de gassen wegkunnen.
Ik heb hetzelfde probleem als jou gehad, sinds ik dit doe start die normaal of pruttelt hij hoogstens een paar seconden tegen.
- Van SLAYER666 (Deelnemer) [be] op 18-03-2010 21:16
ok bedankt was ik al van plan eens te proberen morgen als ik hem dan al eindelijk terug heb teminste want heb nog een ander probleempje sinds vorige week. Heb er ook terug mijn originele filter op zitten mss helpt dat ..
- Van Accel (Powerposter) [nl] op 21-03-2010 09:28
Zoals elders ook in forum is gemeld door de leden. Even stationair laten draaien voordat je de auto uitzet, dan kunnen de uitlaatgassen bijna geheel uit het systeem ontsnappen, waardoor je bij het herstarten geen last hebt van de uitlaatgassen in  de motor waardoor de auto slecht start.

PS gaat het motorstoringslampje branden? Rex heeft ook weleens last van een kapotte krukaspositiesensor. en dan start ie gewoon niet en lijkt het alsof je toe bent aan een nieuwe motor.
- Van SLAYER666 (Deelnemer) [be] op 23-03-2010 09:21
zal dat nog eens proberen maar volgens mij helpt het niet.. nee mijn motor is nog helemaal perfect volgens de garage die hem vorige week heeft uitgemeten. Dacht dat het door de K&N tyfoon kit kwam maar blijkbaar ook niet ,dus de originele filter er terug af en die er terug op vandaag. Mijn bougies en bobines zijn al paar keer vervangen (bougies toch)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-03-2010 12:16
Ik vind het 'uitlaatgassen' verhaal nogal vaag eigenlijk....

Is het niet eerder zo dat even stationair draaien beter is voor een volgende start omdat de motor dan iets rijker draait? .... lijkt me aannemelijker eigenlijk.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-03-2010 12:41 Edited 23-03-2010 12:44
Volgens mij is het rijke draaien juist het probleem. De 8 moet heel snel een bloedhete catalysator hebben vanwege de emissie-eisen, en daarom  laten ze hem direct heel rijk lopen. Met als gevolg dat ie veel te snel verzuipt als ie niet meteen aangaat. En ik vermoed dat  dat niet meteen aanslaan optreedt als er nog allemaal nattigheid van de vorige keer in de kamers en op de boegies zit van de vorige keer dat ie te rijk heeft gedraaid omdat ie nog in opwarmfase draaide en toen al werd uitgezet. Als dat zo is veroorzaakt het voortijdig rijk draaien dus op twee momenten het probleem.
Ik kan er echter compleet naast zitten, moet ik erbij zeggen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-03-2010 20:23
50% kans dat je antwoord goed is Leo.
Of wel, óf niet.

Volgens mij zijn er net zoveel meningen over dit onderwerp, dan dat er RX-8en rondrijden.

In de eerste periode dat onze auto's net rondreden, waren vooral de "oud"wankelaars van mening dat je de motor eerst flink in de toeren moest trappen voordat je hem uitzette. Vroeger deden ze dat zo, en daar waren positieve resultaten mee. De nieuwe generatie techneuten was van mening dat dat met 13B helemaal nergens meer voor nodig was.

Van mijn rode weet ik dat ie wat moeite had met starten als ie ongeveer een half uur had stilgestaan. Hoe dat nu is met de nieuwe motor weet ik eerlijk gezegd niet, is me nooit opgevallen, evenals van de witte.
- Van johnny c (Powerposter) op 06-11-2010 18:04
Ik heb hier ook last van, als ik van bv. den haag naar zoetermeer of berkel ga om te tanken (min. 25 km.), tanken, betalen, starten, doet ie niet, pas na 3x, jaagt hij met heel veel moeite de motor aan, en dan kan ik gaan, ook probeer ik zo min mogeljike korte stukken te rijden, of zo min mogelijk de motor te starten als hij nog warm is, want hij heeft dan meer moeite om aan te gaan, dan als hij koud is. Ik laat de monitor zo veel mogelijk stationair draaien dan dat ik hem uitzet, en 5 min. later weer aanzet, dan wil die echt niet aan gaan. Van de week, ging me autoalarm af tijdens het rijden (gaat er binnenkort eruit), auto aan de kant, motor uit (zo kreeg ik de alarm uiteindelijk uit), starten, doet ie niet, 2de keer starten, doet nog steeds niet, 3de keer starten, nog steeds niet doen he, 5 minuutjes gewacht dan, starten, met heeeeel veeeel moeite.

Dus in het kort:
Auto koud starten, gaat heel goed, binnen een paar tellen
Auto warm starten, regelrecht een ramp

Weet iemand hoe dit te voorkomen, is er iets wat vervangen moet worden, bougies zijn verleden maand vervangen, ivm. verzopen motor door de dealer waar ik de auto van had gekocht??
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-11-2010 16:55
@ jonny 3x het zelfde bericht plaatsen in verschillende topic's is ERG overdreven!!!

Groetjes M&M
- Van johnny c (Powerposter) op 08-11-2010 18:00 Edited 08-11-2010 18:08
hahaha I know!!! maar is nogal gefrustreerd als ik elke keer niet weg kan rijden bij de benzinepomp, wil het goed onder de aandacht brengen en wat je er aan kan doen....sorry :-)
- Van Brakefire (SuperForumposter) [be] op 08-11-2010 21:26
Het aantal leden op dit forum ligt laag, dus het duurt ook iets langer voor iemand reageert dan op Fok.nl ;)

Maar geduld wordt meestal wel beloond met een reactie waar je iets aan hebt, dat dan weer wel.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Start niet na korte pauzes

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill