Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nu ook een ChipTune voor de RX-8
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 08-08-2009 00:04 Edited 08-08-2009 00:07
http://blogs.cobbtuning.com/2008/12/08/accessport-for-euro-mazda-rx-8/

de vrienden van COBB hebben dus de Accesport tunner voor de RX-8 ook voor de EU om gebouwd dus nu kan je deze ook Chippen en wat extra pktjes uit je rex halen ;)

hij is te koop bij een greekse Dealer van COBB
http://www.easytuning.gr/index.php?page=shop.browse&category_id=19&option=com_virtuemart&Itemid=26

hoop dat ik er misschien iemand een pleziertje mee heb gedaan. ;)

oja dit aparaatje kan ook de foutcodes uit lezen en je live info geven over verbruik ronden tijden en 0 naar 100 tijden en dat soort handige dingen.
- Van Renesis (ForumPro) op 08-08-2009 23:09
@Leo.

Hadden wij niet ooit een discussie?

"Remove the stock speed limiter."
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-08-2009 02:35
Mja d'r zit toch geen limiter op volgens Ben? ... 

Trouwens, na wat nazoeken op het us forum zal je niet meer dan 5-15 pk winst krijgen als je geen andere modificaties hebt gemaakt.

Daar vind ik het een beetje prijzig voor. Wat dan wel fijn is is dat je realtime data kan aflezen, en de stationair op kan voeren.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-08-2009 18:46 Edited 09-08-2009 18:52
Faxie:

> Mja d'r zit toch geen limiter op volgens Ben? ...
>
> Trouwens, na wat nazoeken op het us forum zal je
> niet meer dan 5-15 pk winst krijgen als je geen
> andere modificaties hebt gemaakt.


Het gaat je geen of een negatieve vermogenswinst opleveren. De Hiroshimanen hebben het ding behoorlijk goed geoptimaliseerd op de standaard configuratie. Aanpassingen krijgen pas zin als je gaat modificeren, of er een turbo opschroeft.
Bovendien, die tekst is uitsluitend brallerige reclamepraat, zonder enige vorm van nuancering en onderbouwing.

> Daar vind ik het een beetje prijzig voor. Wat dan
> wel fijn is is dat je realtime data kan aflezen, en
> de stationair op kan voeren.


Dat kun je ook met een eenvoudige Canbus OBD scanner, dat uitlezen althans.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-08-2009 18:53
Renesis:

> @Leo.
>
> Hadden wij niet ooit een discussie?


Zou zomaar kunnen! :-)
- Van Renesis (ForumPro) op 09-08-2009 20:28
Die is leuk. ;)
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 12-08-2009 00:23
jij noemt het reclame gepraat maar het feit is dat het wel degelijk werkt anders kijk je gewoon even op Youtube en dan zoeken naar COBB RX-8

en Iedere PK is er eentje mee genomen ik zeg niet dat je het moet doen maar als je iets zoekt als een Chiptune dan is dit zo'n beetje de enigste oplossing.
probeer maar eens een Chipper te zoeken die een RX-8 doet ;)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2009 07:34 Edited 12-08-2009 08:08
jasper_vermaas:

> jij noemt het reclame gepraat maar het feit is dat
> het wel degelijk werkt anders kijk je gewoon even
> op Youtube en dan zoeken naar COBB RX-8


Dat van die reclamepraat daar blijf ik bij: het is een ongenuanceerd verhaal zonder onderbouwing.
Dat sleutelen aan bepaalde parameters in sommige gevallen een kleine winst zal opleveren (en dat denk ik altijd ten koste van iets anders), wil ik geloven. Daarbij ben je dan wel afhankelijk van het toeval, en/of van veel informatie over de prestaties van je motor, die je pas krijgt als je toegang hebt tot een dyno en andere meetapparatuur. Gelukkig is er altijd nog het placebo-effect.

> en Iedere PK is er eentje mee genomen ik zeg niet
> dat je het moet doen maar als je iets zoekt als een
> Chiptune dan is dit zo'n beetje de enigste
> oplossing.


In het algemeen is het al zo dat chiptunen bij een atmosferische motor meestal niet veel effect oplevert, bij de RX-8 is het alleen nog maar veel lastiger, zelfs al om er in te slagen geen vermogensverlies te bewerkstelligen. Ik baseer dit op alles wat ik over dit onderwerp sinds 2004 heb gelezen, en ik moet het eerste sluitende verhaal over een repliceerbare en aantoonbare verbetering door *uitsluitend* sleutelen aan de ECU nog tegenkomen. Maar ik hou me aanbevolen voor goed nieuws op dit gebied, het is natuurlijk niet uitgesloten dat iemand er in slaagt het vermogen op te krikken. Kans daarop is klein, want wie gaat er nu ontzettend veel tijd geld en moeite steken om dit te bewerkstelligen, zonder andere maatregelen te nemen (inlaat, uitlaat bijv). Daarbij komt dat door het gesloten karakter van de ECU en de (vermoedelijk) complexe software en interactie met de motor, gecombineerd met de kleine potentiele vermogenswinstmarges (zonder drukvulling), de RX-8 zich vooralsnog niet echt ontwikkeld heeft tot een goed hackbare machine. Als Mazda het ontwerp en de software nou eens zou opensourcen, dan zou dat de zaak een stuk leuker maken, en de ontwikkelingen dramatisch versnellen (ja, en wat extra opgeblazen motoren opleveren).
Natuurlijk is het wel leuk, en handiger dan de piggyback-kastjes of complete ECU vervangingen, om je fueltables gewoon rechtstreeks in de ECU te kunnen aanpassen, zoals het product lijkt te kunnen doen, al zeggen ze dat zelf niet expliciet (als je een turbo hebt, of andere modificaties). In die zin is het een leuk product, als er nou nog eens iemand komt die kijkt hoe ze de hack gedaan hebben, dan kunnen we het voortaan zelf. Misschien is het dan ook wel mogelijk andere zaken te patchen, zoals de cruisecontrol, of een andere redline. Hack de hacker!

> probeer maar eens een Chipper te zoeken die een
> RX-8 doet ;)


Het is blijkbaar moeilijk en het haalt niks uit.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2009 18:18
Ik denk wel dat er via chippen meer vermogen uit te halen is, omdat ze in de US ook meer vermogen hebben dan wij, en dat is komt vast
door software.....
Ik hoorde van een duitse rex rijder dat in japan de HP zelfs 280 pk heeft en tot 12.000 rpm gaat: )....(ik weet niet of dit allemaal waar is hoor)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2009 18:45 Edited 12-08-2009 18:47
Dat is dus uit de duim gezogen van die rpm. Ze hebben daar dacht ik wel 250 pk opgegeven.

Mijn Shinka heeft volgens het boekje 238 pk, ipv de 231 hier. Maar in de US was eerst nog meer opgegeven door Mazda, maar dat is later gerectificeerd en omlaag gedaan.

http://rotarynews.com/node/view/206
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2009 20:35 Edited 12-08-2009 21:02
Faxie:

> Dat is dus uit de duim gezogen van die rpm. Ze
> hebben daar dacht ik wel 250 pk opgegeven.


Afhankelijk van het merk hanteert men in Japan zelf verschillende meetcondities. En trouwens niet alleen daar. Als je SAE-Certified horsepowers ziet, kan dat zomaar 20 pk meer of minder zijn dan de niet-certified SAE hp getallen, waarbij men een grotere speelruimte heeft in de condities. Als men besluit uit te drukken in PS (=PK), komt er weer een ander getal uit.
Oftwel: het is een zooitje, en de verschillen in de grootte-orde van 15 pk kunnen er makkelijk  door verklaard worden. Daar komt bij dat de exemplarische verschillen tussen splinternieuwe RX-8´en ook al 15-20 pk kunnen bedragen, en de waardes dus een grote spreiding kennen.

De enige zinvolle vergelijking is dus een voor- en een nameting van hetzelfde exemplaar onder de dezelfde condities. Wat die fabrikanten roepen geeft slechts een globale indicatie van het vermogen.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 13-08-2009 01:10
leo ik begrijp heus wel wat je zegt. maar ik weet niet of je het wist maar die MPS ECU is volgens kenners VEEL erger om uit te lezen als de RX-8 ECU en Die gasten van Cobb hebben een heel team special zitten om die ECU te kraken en er special software voor te schrijven en dat met een Dyno meter er naast. ze hebben de Nissan GTR ook kunnen kraken en ze leveren de software om de GTR te chippen ook aan race teams. dus zo dom met ECU's zijn ze ook niet. maar ik als ik het goed begrijp maakt het niet uit wat ik over chippen zeg want de ECU staat toch al perfect afgesteld volgens jou toch...

mensen die er wat aan hebben en het wel handig vinden ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

dan hou ik me lekker bezig met mijn 3MPS.
- Van Renesis (ForumPro) op 13-08-2009 10:49
Vaak maakt chippen gebruik van de rijke afstelling van een auto. Dat zet men om in vermogen en koppel.
Bij de Rex wil je dat helemaal niet. Die rijke afstelling is voor de koeling en het motorbehoud. Daar kwam ik met de brandstofvervuiling achter.
Hieraan rommelen zal hoe dan ook iets van je motor vergen.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2009 18:51 Edited 13-08-2009 20:00
jasper_vermaas:

> leo ik begrijp heus wel wat je zegt. maar ik weet
> niet of je het wist maar die MPS ECU is volgens
> kenners VEEL erger om uit te lezen als de RX-8 ECU
> en Die gasten van Cobb hebben een heel team special
> zitten om die ECU te kraken en er special software
> voor te schrijven en dat met een Dyno meter er
> naast. ze hebben de Nissan GTR ook kunnen kraken en
> ze leveren de software om de GTR te chippen ook aan
> race teams. dus zo dom met ECU's zijn ze ook niet.


Helemaal mee eens, ze zijn duidelijk niet dom, het hacken van deze ECU is misschien best wel lastig. Ik vind het juist zeer interessant dat ze daar in geslaagd zijn, dat biedt perspectief.

En nee, dat de MPS ECU lastiger is wist ik niet, maar aangezien het dezelfde fabrikant betreft, verbaast het me niet dat ze het steeds lastiger maken om te hacken. Dat past in het patroon. En andere fabrikanten doen ook al zo geheimzinnig. Er zal wel een economisch motief aan ten grondslag liggen.

> maar ik als ik het goed begrijp maakt het niet uit
> wat ik over chippen zeg want de ECU staat toch al
> perfect afgesteld volgens jou toch...


Nee, je vergist je. Dat vind ik niet en heb ik niet gezegd. Ik zei dat er maar weinig winst behaald kan worden, en vaak ten koste van iets anders, en dat het optimum al vrij dicht benaderd is.

> mensen die er wat aan hebben en het wel handig
> vinden ik hoop dat jullie er wat aan hebben.


Dank voor je posting, het is wel degelijk een interessant nieuwtje.

> dan hou ik me lekker bezig met mijn 3MPS.

- Van Dave (RX-8 fotograaf) [nl] op 13-08-2009 19:49
Niet doen, gewoon tevreden zijn.

Onderste uit de kan is lid op den neus.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2009 20:16 Edited 13-08-2009 20:18
http://www.evc.de/en/product/ols/checksum.asp

Hier vind je een lijstje van checksumcalculators die een duitse softwareboer levert voor allerlei auto's/motoren. Daarmee kun je dus de code in je ECU modificeren zonder dat diezelfde ECU merkt dat er aan geknoeid is, wat men dus vaak doet door een controlewaarde uit te rekenen over de code en data, en die ook op te slaan in de ECU. Klopt die niet meer doordat je iets verandert hebt, stopt het ding met functioneren. Door de checksum aan te passen aan de nieuwe data, voorkom je dat. Als je tenminste weet hoe die is uitgerekend, en dat is nu even de truuk.
Je ziet er allerlei merken bij staan, en ook bijvoorbeeld de 350Z, maar geen enkel Mazda type. Ofwel het merk is te oninteressant, ofwel is het lastiger te kraken.
Ook leuke software trouwens, al hebben we er niks aan voor de 8.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nu ook een ChipTune voor de RX-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill