Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Cosmetica / Verlagen kenteken voor
- Van Gerbrand (Beginner) [nl] op 07-06-2009 17:44
Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de kentekenhouder aan de voorkant?

Ik heb een verlagingssetje gekocht, maar het verwijderen van de kentekenhouder van de grille lijkt een hele opgave. Alle advies welkom.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-06-2009 20:01
Hoi Gerbrand,

Ik heb er geen ervaring mee en kan je dus helaas niet helpen.
Wel heb ik meerdere keren gelezen dat verplaatsing van je nummerbord naar beneden de koelcapaciteit van je motor negatief kan beinvloeden, omdat het merendeel van de koellucht naar de radiateur niet via de grille maar via de sleuf onder de bumper passeert.

Groetjes, Ruud
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 08-06-2009 06:07
Als je je kenteken naar beneden verplaatst, moet je inderdaad gaten voren in de grille waar de kentekenplaat oorspronkelijk voor zit. Anders komt er onvoldoende koele lucht bij de waterkoeler.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 08-06-2009 17:38
Of het kenteken nu onder of op de oorspronkelijke plaats zit,het verschil is minimaal.
Ik rij wel eens zonder kentekenplaat en met ,en dat maakt in temparatuur niks uit.
En bij de  H.T.S autotechniek hebben we dat getest en toen zag je alleen een andere luchtstrooming.
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 09-06-2009 13:43
Ik heb de mijne ook verlaagd en nog geen probleem gehad met oververhitting, als het te warm wordt kan de rubberflap aan de onderkant van de grille verwijderd worden. De kentekenplaat is vastgeschroefd op de grille, als je van onder de hand achter je grille steekt kan je de schroeven voelen. Beetje lastig maar het is te doen. :-)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-06-2009 15:55
Melkie:

> Als je je kenteken naar beneden verplaatst, moet je
> inderdaad gaten voren in de grille waar de
> kentekenplaat oorspronkelijk voor zit. Anders komt
> er onvoldoende koele lucht bij de waterkoeler.


Er zijn auto's die al sinds dag 1 met de plaat onderaan rijden. Ik heb zelf de luchtinlaattemperatuur vergeleken, en de temperatuur verschilt niet noemenswaardig met de oorspronkelijke opstelling. Dus waar je die wijsheid vandaan haalt is me onduidelijk hoor.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 09-06-2009 17:21
Dat hebben onze collega RX-8 rijders me op de meeting wijsgemaakt. Ik ben dus weer eens te goedgelovig geweest.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 09-06-2009 17:50
Leo:

> Er zijn auto's die al sinds dag 1 met de plaat
> onderaan rijden. Ik heb zelf de
> luchtinlaattemperatuur vergeleken, en de
> temperatuur verschilt niet noemenswaardig met de
> oorspronkelijke opstelling.


Kleine aanvulling hierop:
Neem aan dat je mijn rode bedoelt Leo.
Bij mijn rode zijn wel extra gaatjes in de grille geboord. Dit was al door de dealer gedaan die de plaat op een geheel eigen, creatieve wijze, met een verbouwde MX-5 plaathouder en een paar tie-wraps op een lagere plaats heeft vastgezet.
Rembrandt en Dave hebben dit nagemaakt op de witte, maar geen gaatjes in de grille geboord.
Eigenlijk zou je nu nog een keer moeten meten Leo, éénmaal een Rex met de standaard opstelling, éénmaal de rode en éénmaal de witte. En dan exact onder dezelfde omstandigheden.
Misschien een leuk idee voor een volgende meeting?

Rembrandt is ondertussen foto's aan het maken van de bevestiging. Coming soon.
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 09-06-2009 18:06
Haha... ik denk zelfs dat Melkie zijn wijsheid van mij heeft.
Ik heb het er op de laatste meeting in ieder geval met iemand over gehad.

Ik baseerde mijn kennis op de geboorde gaatjes in de grille van de rode.
Waarom zou men anders die gaten boren, als het ook zonder kan.

Nu bedenk ik me wel welke dealer ook-al-weer die gaatjes gemaakt heeft... blijkbaar was dit alleen uit voorzorg en kennelijk geheel overbodig.
Kennelijk had hij op dezelfde viavia manier een op lucht gebaseerde tip gelezen op een amerikaans forum ofzo. Of hij deed gewoon maar iets.

Anyway... Op de witte hebben we het op dezelfde manier willen doen. Speciaal nog bij de huidige dealer een MX5 kentekenplaathouder besteld, maar die paste niet.
Toen maar de gewone meegeleverde houder losgeschroefd en met tie-wrappies aan de onderbumper vastgemaakt. Ging uiteindelijk prima.
Ondertussen heeft de witte ook al een paar kilometertjes gemaakt en het zooitje zit nog kei-vast.

We hebben bij de witte toen geen gaatjes in de grille geboord. Hadden toen geen goed gereedschap bij de hand om het netjes te doen en wilden de grille niet vernaggelen.
Tot nu toe is het niet nodig gebleken voor meer luchttoevoer te zorgen, de temperatuurmeter is nog niet hoger opgelopen dan waar ie bij de rode altijd staat, dus zijn we er voor het gemak maar vanuit gegaan dat er lucht genoeg langs de plaat komt.

Hieronder wat close-uppies van zowel de rode als de witte.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 09-06-2009 20:02
Ik zie bij de witte een beschermrooster voor de radiator, bij de rode niet.
Zit dat rooster er bij de latere modellen standaard op?

Groetjes Tjeu
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-06-2009 21:18 Edited 09-06-2009 22:15
Met alle respekt voor ieder's mening wil ik hierbij toch mijn persoonlijke kanttekeningen plaatsen...............
Vooral de uitstekende, zeer duidelijke foto's van Brakefire laten zien dat de schuin geplaatste koelwaterradiateur wordt gekoeld door rijwind via 2 openingen; 1x direct onder het  nummerbord en 1x onder de bumper. Vooral de laatste sleuf heeft een grote opening. Dit alles is m.i. bewust en doordacht door Mazda geconcipieerd e.e.a. m.b.t. een goede warmtehuishouding van de motor.
Het verlagen van de kentekenplaat is m.i. niet geheel zonder risico m.b.t. het koelvermogen van de wankelmotor, die t.o.v. een zuigermotor gekenmerkt wordt door een hogere warmteproductie en grotere verschillen in temperatuur van de diverse zones in het rotorhuis; algemeen (dacht ik) wordt erkend dat de warmtehuishouding van deze motor een bijzonder punt van aandacht is; vandaar ook de aanwezigheid van 1 / 2 (191 / 231 pk) oliekoelers.
Deze onderste opening wordt door de verlaagde nummerplaat dus grotendeels afgedicht...........de koelcapaciteit door rijwind gaat m.i. fors achteruit; zal in de praktijk bij normale rijomstandigheden niet direct merkbaar zijn; ventilatoren zullen hooguit wat vaker extra koeling moeten leveren.........koelwatertemperatuurmeter zal niets bijzonders laten zien.
Het ontwerp van het koelsysteem is er op berekend om bij permanente inschakeling van de ventilatoren de koelwatertemperatuur altijd binnen de bandbreedte te kunnen houden.
Wel is het mijns inziens zo dat indien er geen verandering bij de koelwatertemperatuur kan worden vastgesteld dit niet betekent dat zoiets dan ook voor de olietemperatuur geldt.
In zwaardere tot extremere / buitengewone omstandigheden zoals hoge buitentemperatuur en langdurig "planken" bij "achtervolging van een voorligger" (in kielzog) , met plotselinge stilstand in een file bestaat de kans dat er zich bij de warmtehuishouding geheel andere / slechtere omstandigheden zullen voordoen, welke ongewenst zouden kunnen zijn.
Wellicht heb ik het mis; ik ken b.v. de omstandigheden niet waarbij Henkie op de HTS Autotechniek iets dergelijks heeft gemeten; was het een statische of dynamische meting; gebeurde het bij een gewone verbrandingsmotor of specifiek bij een RX 8; welke toerentallen; hoe lang etc.
Verder denk ik zelf dat gaatjes boren in de grille theoretisch ietsje zal helpen maar niet echt voor veel extra koelcapaciteit zorgt.
Er bestaat denk ik verder ook een gerede kans dat bij garantieproblemen m.b.t. de motor / warmtehuishouding deze ombouw voor Mazda reden zou kunnen zijn om claims af te wijzen.
Tot slot..........dit is mijn persoonlijke mening / vermoeden m.b.t de implicaties op de warmtehuishouding van de motor........bedoeld om zinvol bij te dragen; geen individueel gerichte kritiek te leveren...........met respect voor individuele keuzes en mij bewust zijnde van eigen faalbaarheid.
Nogmaals........bij gewone rijomstandigheden zie ik geen directe nadelige invloeden, vooral ook omdat er in de grille direct onder de oude kentekenplaatpositie een voldoende grote opening aanwezig blijft en de een/twee oliekoelers gewoon mee blijven doen (ik schat op basis hiervan dat de nieuwe koelcapaciteit ca. 75% is van de oorspronkelijke koelcapaciteit), echter........... bij zwaardere rijomstandigheden ben ik minder zeker.

Groetjes, Ruud 
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 10-06-2009 09:02
Mooi gesproken Ruud, respect hebben voor elkaars mening en keuzes en elkaar niet lopen afkatten.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-06-2009 20:25
Caecil:

> Leo:
>
> Kleine aanvulling hierop:
> Neem aan dat je mijn rode bedoelt Leo.
> Bij mijn rode zijn wel extra gaatjes in de grille
> geboord. Dit was al door de dealer gedaan die de
> plaat op een geheel eigen, creatieve wijze, met een
> verbouwde MX-5 plaathouder en een paar tie-wraps op
> een lagere plaats heeft vastgezet.


O ja, dat was ik helemaal vergeten. Of die nou veel doen weet ik niet, het zal allicht helpen. Of niet, als ze een turbulentie veroorzaken die de airflow door de happer juist verstoort. Dat zou ook nog kunnen, weten wij veel...
Natuurlijk is het zo dat je de airflow verminderd door de plaat, maar niet in die mate dat het een probleem oplevert. Hier althans.
In Australie en Californie zijn de plastic vulstukken die aan de zijkanten van de happer zitten standaard verwijderd terwijl ze in andere gebieden er standaard wel in zitten om de happer juist kleiner te maken, althans zoiets kan ik me herinneren uit een thread op het amerikaanse forum een paar jaar geleden. In bergachtige gebieden gecombineerd met hoge omgevingstemperaturen heb je de  mix van lage rijsnelheden, hoge belasting en warme lucht en kan het een verschil maken. Zolang de rijsnelheid hoog genoeg is zal het geen verschil maken denk ik.

> Rembrandt en Dave hebben dit nagemaakt op de witte,
> maar geen gaatjes in de grille geboord.
> Eigenlijk zou je nu nog een keer moeten meten Leo,
> éénmaal een Rex met de standaard opstelling,
> éénmaal de rode en éénmaal de witte. En dan exact
> onder dezelfde omstandigheden.
> Misschien een leuk idee voor een volgende meeting?


Ik zal het ding weer eens opgraven....

>
> Rembrandt is ondertussen foto's aan het maken van
> de bevestiging. Coming soon.


Daar is zo´n forum nou ideaal voor hè...
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-06-2009 20:55 Edited 10-06-2009 21:03

> Tot slot..........dit is mijn persoonlijke mening /
> vermoeden m.b.t de implicaties op de
> warmtehuishouding van de motor........bedoeld om
> zinvol bij te dragen; geen individueel gerichte
> kritiek te leveren...........met respect voor
> individuele keuzes en mij bewust zijnde van eigen
> faalbaarheid.


Hmm, ik hoop niet dat we hier op een dergelijke zwaar geclausuleerde manier gaan discussieren. Ik snap best dat iedereen zijn eigen lengte tenen heeft, en iedereen zijn eigen stijl.  Ik prefereer een forum waarop iedereen kan zeggen wat ie wil zonder een overmatige voorzichtigheid te hoeven betrachten.  Zodat opmerkingen over "afkatten" ook achterwege kunnen blijven, waar dat helemaal niet aan de orde is. Hoewel iedereen dus maar roept wat hij/zij wil wat mij betreft, dus dat ook.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-06-2009 21:02
Leo:

> Hmm, ik hoop niet dat we hier op een dergelijke
> zwaar geclausuleerde manier gaan discussieren. Ik
> snap best dat iedereen zijn eigen lengte tenen
> heeft, en iedereen zijn eigen stijl.  Ik prefereer
> een forum waarop iedereen kan zeggen wat ie wil
> zonder een overmatige voorzichtigheid te hoeven
> betrachten.


Ofschoon ieder zijn eigen stijl heeft begrijp ik terdege wat je bedoelt..........zal er rekening mee houden.....
Groetjes, Ruud
- Van Gerbrand (Beginner) [nl] op 10-06-2009 21:21
Ik had niet verwacht zo'n discussie te veroorzaken met mijn vraag. Lijkt me beter om de nummerplaat te laten zitten waar ie zit.

Iedereen bedankt voor zijn inbreng.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 10-06-2009 21:27
Leo:

> Hmm, ik hoop niet dat we hier op een dergelijke
> zwaar geclausuleerde manier gaan discussieren. Ik
> snap best dat iedereen zijn eigen lengte tenen
> heeft, en iedereen zijn eigen stijl.  Ik prefereer
> een forum waarop iedereen kan zeggen wat ie wil
> zonder een overmatige voorzichtigheid te hoeven
> betrachten.  Zodat opmerkingen over "afkatten" ook
> achterwege kunnen blijven, waar dat helemaal niet
> aan de orde is. Hoewel iedereen dus maar roept wat
> hij/zij wil wat mij betreft, dus dat ook.


Nou, dat laatste zinnetje waarmee jij Melkie toesprak kwam aardig in de buurt van afkatten maar goed, ieder zijn eigen stijl zoals je zei. Ik zal dr ook geen woorden meer aan vuil maken.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-06-2009 21:27
tjeu-groesselt:

> Ik zie bij de witte een beschermrooster voor de
> radiator, bij de rode niet.
> Zit dat rooster er bij de latere modellen standaard op?


Hee, heel scherp gezien, het was mij niet eens opgevallen. Hebben we er weer een stukje informatie over de modificaties op de nieuwere modellen bij (want het zat op de vroege exemplaren niet).  Caecil/Brake, kun je eens kijken of de oliekoelers nu ook een hekje hebben? Die zijn nog riskanter geplaatst.

>
> Groetjes Tjeu

- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-06-2009 21:31
CasperRX-8:

> Leo:
>
> Nou, dat laatste zinnetje waarmee jij Melkie
> toesprak kwam aardig in de buurt van afkatten maar
> goed, ieder zijn eigen stijl zoals je zei. Ik zal
> dr ook geen woorden meer aan vuil maken.


Bedankt voor deze herhaling voor de mensen die je eerste opmerking nog niet begrepen hadden. Je kunt tenslotte niet duidelijk genoeg zijn ;-).
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-06-2009 21:39 Edited 10-06-2009 23:24
Gerbrand:

> Ik had niet verwacht zo'n discussie te veroorzaken
> met mijn vraag. Lijkt me beter om de nummerplaat te
> laten zitten waar ie zit.
>


Welkom in forum/mailinglist/newsgroep/irc-land. Af en toe gaat het wel eens over iets anders dan het oorspronkelijke onderwerp, of over de communicatie op zich in plaats van het onderwerp. Trek je er niets van aan.

> Iedereen bedankt voor zijn inbreng.

- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 11-06-2009 22:57
Ach, het probleem op fora is altijd dat je de gezichtsuitdrukking van de poster niet kunt zien, anders dan bij een gesprek in de kroeg of tijdens een meeting.

Sommige :-) en ;-) vangen wel iets op, maar veel ook niet. Want ook een knipoog kun je op 541 manieren opvatten.

Iedereen schrijft in zijn eigen stijl, maar, nog veel belangrijker, iedereen leest ook in zijn eigen stijl.
Iets wat als een kat gelezen wordt, hoeft helemaal geen kat te zijn. Met kattig op een kat reageren doet de reageerder dus eigenlijk precies hetzelfde als de eerste katter.
Hetzelfde gebeurt ook andersom: Iemand leest een kat, vraagt vriendelijk of het een kat was en krijgt een pinnige reactie omdat zijn vriendelijke vraag als aanval gelezen wordt.

Ik weet niet of ik nog te volgen ben, maar het komt er op neer dat communicatie over de toon van een post van mij best mag, cq zelfs af en toe nodig is om te zorgen dat iedereen zich vrij voelt te schrijven in zijn eigen stijl en ook te lezen in zijn eigen stijl. 

Als je je niet te snel aangevallen voelt hoef je je ook niet te snel te verdedigen.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 20-07-2009 17:37
Ik heb voor de zekerheid de eisen van de RDW m.b.t. de kentekenplaten opgezocht. In dit document staat in paragraaf 3.1 het volgende:

De personenauto moet
1. overeenstemmen met de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister;
2. een op een vast voertuigdeel ingeslagen identificatienummer hebben (voorheen een chassisnummer);
3. goed bevestigde, leesbare en nietafgedekte kentekenplaten met keurmerk en unieke code hebben.


En in dit document staat het volgende in hoofdstuk 13:

Verder moeten de kentekenplaten volledig zichtbaar
zijn. Er mogen dus geen trekhaken of andere zaken het vrije zicht op
de letters en cijfers van de kentekenplaat belemmeren.


Mocht je de voorste kentekenplaat dus willen verplaatsen, dan dien je hier rekening mee te houden. Uit deze bewoordingen maak ik op dat je de voorste kentekenplaat ook op de plaats van het Mazda embleem zou mogen zetten, maar dan heb je kans dat de pietluttige ambtenaar vindt dat het niet goed leesbaar is.

Groet,
Pascal
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 20-07-2009 20:29
Maar als je een kentekensticker wil waarover gesproken word: daar zal geen keurmerk en unieke code opzitten :-(
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 20-07-2009 21:00
Hallo ik heb er wel eens mee rond gelopen om bij Alfa een nummerplaathouder te halen die ze bij de 147 gebruiken.
Deze wordt namelijk een de linkerkant op de bumper gemonteerd. Ik heb nooit de daad bij het woord gevoegd maar misschien is er een van jullie die er werk van maakt??

Groetjes Tjeu
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 20-07-2009 21:09
Dat is ook geen oplossing in mijn ogen. Het probleem is dat Mazda de neus van de RX-8 gewoon te mooi heeft gemaakt! Over elke vierkante centimeter valt wel iets moois te zeggen! ;)
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 22-07-2009 19:46
Bij mijn auto :



Zoals in de onderste - bewerkte - foto is niet echt mijn ding, en onder de grille is hier al helemaal geen optie door de vorm van de spoiler, denk ik. Ik vind het best zoals het is :-) (edit: in de bovenste foto dus:-)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 22-07-2009 21:05
Mee eens :-) de oplossing op de onderste foto ziet er zo stom uit, een RX-8 in Apeldoorn heeft dat ook :-( maar ieder zijn eigen ding natuurlijk, respect daarvoor...
- Van GUY (Powerposter) [be] op 24-07-2009 16:25
Ik heb mijn twijfels over dat die laatste door de autokeuring geraakt in Belgie.
Er zijn Voor Belgie nieuwe europese kantekenplaten voorzien (eind 2010 ?)
Hierbij zou ook de voorste plaat geleverd worden door DIV.
In tegenstelling tot nu zouden ze niet meer gratis zijn.

Guy
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Cosmetica / Verlagen kenteken voor

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill