Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Nieuwe RX 8 eigenaar........
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-05-2009 22:29
Hoi, iedereen,
Sinds 2 weken ben ik de eigenaar van een nieuwe Renesis HP; kleur Winning Blue; op kenteken gezet eind mei 2008 en tot 2 wkn geleden op voorraad gestaan bij Mazda - Van Der Linden; stond 30 km op de teller; thans 1200 km mee gereden.
Heb mijzelf van tevoren via forums en enkele dealerbezoeken grondig geiinformeerd over de RX 8; was inmiddels op de hoogte van de negatieve en positieve berichten op de verschillende internationale fora; heb besloten het er op te "wagen" omdat het een verrukkelijke auto is die ik al lang wilde hebben en ik denk / hoop dat indien er met begrip van en gevoel voor de techniek mee wordt omgegaan een behoorlijke levensduur met niet al te veel problemen mogelijk moet zijn.
Ik ben er in elk geval erg blij mee; elke rit is een feest.
Ik ben sinds 18 jaar weduwnaar; wordt in juni 66 jaar oud maar ben beslist geen "ouwe zak"; ik hou van auto's die een beetje speciaal / snel zijn; heb op dit moment nog een prachtige zilvergrijze Saab Classic 900 in z.g.a.n staat als dagelijkse auto (van mijn vader geweest / moeilijk om afscheid van te gaan nemen) en een Lotus Esprit Turbo SE welke ik al 16 jr. in bezit heb en waarmee ik veel minder rij (tot nog toe km. stand 48.000).
Ik hoop hiermee mijzelf een beetje te hebben voorgesteld...........
Met vriendelijke groet,
Ruud
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 17-05-2009 07:03 Edited 17-05-2009 07:12
Welkom en gefeliciteerd met je aanwinst! Waar laat je al die auto's in Utrecht? :)

Groet,
Pascal
- Van Renesis (ForumPro) op 17-05-2009 10:53
Hartstikke gefeliciteerd met de nieuwste aanwinst.
Nog veel plezierige kilometers toegewenst.

Kwa kuren valt het allemaal redelijk mee. Meestal is het een soort van gebruiksaanwijzing.
- Van Feito (Deelnemer) [nl] op 17-05-2009 17:20
Gefeliciteer met je aanwinst.
hebben wij elkaar niet een aantal weken
gesproken bij het tanken in Ijsselstein,
leuk dat het een RX8 is geworden.

Gr Feito
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-05-2009 17:45
Welkom :)

Leuke auto's heb je :D

En met de problemen valt het echt wel mee hoor. Ik heb zelf al 34000 nagenoeg probleemloze kilometers achter de rug. Ja 1 keer had ik een rotte boegie, maar zoiets kan gebeuren natuurlijk.

Het is inderdaad wat je zegt, je moet er gewoon verstandig mee omgaan. Maar voor een liefhebber moet dat toch geen probleem zijn ;)

Binnenkort maar eens naar een meeting komen :P Ik vind de Rex mooi in het blauw :)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-05-2009 18:00
Melkie, Renesis, Feito en Faxie,
Hartelijk dank voor jullie welkomstwoord en de respons.
Melkie,..... de Saab gaat uiteindelijk (met pijn in mijn hart) weg, de Lotus staat in mijn garage en de RX 8 op de oprit............
Feito,..... joh dat is wel erg toevallig...........inderdaad hebben wij elkaar gesproken op een zaterdag (18 april) bij de Shellpomp in IJsselstein...........mijn trimvriend die naast mij zat vond jouw RX 8 ook zo mooi en zei nog tegen mij; "wedden dat jij vanmiddag het internet gaat afstruinen naar de RX 8"...........ik zei nog "hummmm" ik weet het niet, echter "het smeulende vuurtje was weer opgelaaid"..............echt waar..........weet je dat ik uiteindelijk doordat ik jou en je RX 8 zag (je gaf ook nog een positieve mening over de levensduur van de motor).........heb besloten om opnieuw weer naar de RX 8 te gaan kijken hetgeen er toe leidde dat ik 2 weken later tenslotte de blauwe RX 8 kocht bij de Van der Linden Groep.
Het kan vreemd lopen.......
Groetjes,
Ruud
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 17-05-2009 19:02
Prachtig wagenpark in het algemeen en een Rex in een superkleur in het bijzonder...
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-05-2009 19:19
Hoi Ruud, welkom hier. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heel veel plezier ermee.
Mooi wagenpark heb je zo samengesteld!

@ Feito: goed gedaan! :D
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-05-2009 20:01 Edited 17-05-2009 20:31
Hoi CasperRX-8 en Caecil,
Jullie ook nog bedankt voor welkomsgroet.........bedankt voor compliment betr. 2 andere auto's..........heb er foto's van bijgedaan........niet om op te scheppen of zo, alleen maar om ff te laten zien.........ik ben dankbaar dat mij dat is gegund en dat mijn gezondheid goed is.........verder weet ik heel goed dat; "bezit van de zaak is eind van het vermaak" / "bezit verlamt" / "ware rijkdom is alle materie te kunnen loslaten"; aan de andere kant zit er ook nog steeds een ("zondig") kind in mij en kan ik ontzettend genieten als ik met een sigaartje om mijn RX 8 heen loop en haar prachtige "curves" bewonder...............
Groetjes, Ruud
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 17-05-2009 20:46
Alle drie stijlvolle auto's, 2 klassiekers en 1 klassieker in de dop. Chapeau. Mag je trots op zijn maar dat had ik al gezegd dacht ik:-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-05-2009 22:58
rudolphw:

> verder weet ik heel goed
> dat; "bezit van de zaak is eind van het vermaak" /
> "bezit verlamt" / "ware rijkdom is alle materie te
> kunnen loslaten";


Zal best, maar ik heb nergens last van. Kan ook eindeloos genieten van al het moois op de oprit en in de garage.

> aan de andere kant zit er ook nog
> steeds een ("zondig") kind in mij en kan ik
> ontzettend genieten als ik met een sigaartje om
> mijn RX 8 heen loop en haar prachtige "curves"
> bewonder...............


Blij om te horen dat dat met de jaren dus niet overgaat.
Over de "curves" van de RX-8: heb je dat lekkere stukje aan de achterkant net achter de wielen, dat kuiltje, al gevoeld met je handpalm? Nee? Moet je echt even proberen. Volgens mij is het niet leeftijd of geslacht gebonden om daarvan te genieten. Om het niet teveel te laten opvallen dat je je auto zit te strelen, kun je een poetsdoekje in je hand houden. ;-)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2009 07:18
Caecil:

> Over de "curves" van de RX-8: heb je dat lekkere
> stukje aan de achterkant net achter de wielen, dat
> kuiltje, al gevoeld met je handpalm? Nee? Moet je
> echt even proberen. Volgens mij is het niet
> leeftijd of geslacht gebonden om daarvan te
> genieten. Om het niet teveel te laten opvallen dat
> je je auto zit te strelen, kun je een poetsdoekje
> in je hand houden. ;-)


.........klopt, ik weet wat je bedoelt; ontdekte het tijdens het afzemen na 1e keer autowassen; het is een (in elk geval voor mannen denk ik) uiterst "erotisch" gevoel.............ja,ja,...!!
Groetjes, Ruud
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-05-2009 17:41
Hoi Ruud.

Welkom.
Hoe stuurt die Lotus tov. een Rex?

Denkelijk ben je de eerste zestiger
Goedzo.
Vijftigers hadden we al.

Outjer
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2009 21:45 Edited 18-05-2009 21:50
Outjer:

> Hoi Ruud.
>
> Welkom.
> Hoe stuurt die Lotus tov. een Rex?


> Outjer


Hoi Outjer,

Bedankt voor je welkomstgroet.
V.w.b stuurgedrag verschillen de Lotus en de RX 8 niet zo heel erg veel; beide van grote klasse; de 280 peak (30 sec.) en 264 continue bhp 2,2 ltr. 4 cyl. Lotus Esprit Turbo SE van 1990 (met middenmotor) was net als de Porsche 911 een consequente doorontwikkeling van het in 1976 geïntroduceerde 160bhp 2,0 ltr. Type S1.
In 1990 was dat het hoogste specifieke vermogen per ltr. dat ooit voor een productieauto was gerealiseerd en de Lotus was qua acceleratie razendsnel (0-100 in 5 sec.); sneller dan een Ferrari Testarossa (0-100 in 5,2 sec.) met zijn 4,3 ltr., 12 cyl en 390 pk.
Ik had in die tijd eigenlijk weinig te “duchten” van andere “supercars”; alleen de Diablo; (492 pk);  Porsche 959 / (een “exoot”) (450 pk.) en 911 Turbo (320 pk) waren iets sneller, echter die auto's, kwam je maar een keer per jaar tegen.
Deze 4 cyl. van Lotus was / is erg puur; geen stuurbekrachtiging; geen sperdifferentieel; geen DSC; geen ABS, etc.; wel een geweldig strakke besturing en formidabele wegligging en stuurbalans; een rotonde op Oudenrijn kan je heel hard ingaan, licht driftend nemen en door meer gas = meer onderstuur en minder gas = meer overstuur tijden het ronden kan je een perfecte balans vinden die (nog steeds) bijna niemand je nadoet.
Echt waar, een Lotus krijg je haast niet van de weg af en heeft een zeer hoge “g-waarde”.
De besturing van de RX 8 is ook van zeer hoog niveau vind ik, een geweldige elektr. stuurbekrachtiging, die je een zeer goed contact met de weg geeft; met de RX 8 kan je razendsnel sturen; de wegligging is erg goed (alleen kennelijk oppassen voor plotseling uitbreken bij (o.a.) nat wegdek); o.k. als je dat weet dan kan je er rekening mee houden.
Ik vind de RX 8 erg comfortabel (en toch strak) afgeveerd; de Lotus kreeg hiervoor al een pluim; de RX 8 verdient m.i. een nog grotere pluim; heel knap gedaan van de Mazda ingenieurs.
Je kan sowieso merken / terugvinden aan / in de RX 8 dat ze in Japan geweldig hun best hebben gedaan om een uitgebalanceerde auto te maken (50/50 gewichtsverdeling, motor achter vooras, benzinetank voor achteras....verstijving tussen voorpoten, diagonale balken achter, centrale langskolom in het midden.......werkelijk prachtig geconcipieerd) en daar geheel in zijn geslaagd op een hoog niveau.
Ik heb veel bewondering en respect voor de Japanners; jammer (ook voor hen) dat de RX 8 niet helemaal het marketingsucces werd dat hen absoluut voor ogen heeft gestaan.
De remmen van de RX 8 / 2003-2008 zijn m.i. beter dan van de Esprit (was sowieso niet het sterkste punt van Lotus); de versnellingsbak schakelt 10 keer beter dan in de Lotus; de koppeling is vele malen lichter en ook iets beter te doseren.
Van de Esprit zijn er (vanaf 1976 tot produktieeinde in 2004) totaal 10.675 st. (met de hand) gebouwd; dus gemiddeld 380 st. per jaar; waarvan ca. 1500 st. 3,5 ltr 350 pk 8 cyl's die t.ov. de 4 cyl. 280 /264 pk slechts 10 kmh sneller waren en slechts 0,1 sec. sneller van 0-100 kmh.
Lotus heeft een zeer grote en gerenommeerde engineeringsafdeling die voor alle bekende automerken van de wereld werkt, o.a. ook voor Porsche; deze is altijd winstgevend geweest; op de autoproduktie heeft Lotus in al die jaren alleen maar geld toegelegd ; soms zo erg dat Lotus verschillende keren bijna failliet is geweest; echter vorig jaar waren ze voor het eerst (door de modellen Elise / Exige) weer eens winstgevend.
De grote sterkte van de engineeringsafdeling van Lotus is dat zij een factor 3 sneller zijn in het uitwerken van nieuwe ontwikkelingen; hun engineers zitten behalve op de thuisbasis in de UK wereldwijd op locatie bij automobielfabrieken; thans erg veel in China.
Tja, wat zal ik nog meer vertellen,............. er is nog zo ontzettend veel te vertellen; als ik niet oppas zit ik nog uren door te kletsen; zal wel door mijn leeftijd komen..................

Vriendelijke groeten, Ruud
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 19-05-2009 09:40
Ga gerust door hoor, dit soort verhalen zijn niet erg om te lezen:-). Lijkt mij een genot om behalve met de Rx-8, ook met de Lotus nog zoveel plezier te beleven...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-05-2009 12:58
inderdaad, dat soort lange verhalen vinden we hier helemaal niet erg ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 19-05-2009 13:24
Ruud,

Prachtig!

Enkele vragen/opmerkingen:

Volgens mij heeft de REX een hydraulische stuurbekrachtiging.

Geen sperdif op de Lotus? Vreemd?

Hoe zwaar is de Lotus?

Van welke motor is die 2,2 liter afgeleid?

De wegligging van allle Lotussen is de absolute top.
Vooral door het lage gewicht hebben ze al een groot voordeel.Ik kom regelmatis Elise/Exige/7 en natuurlijk de Opel Speedster tegen op circuits.
Als je een Elise door een chicane ziet dansen, denk ik, ik ga liever even wat anders doen : prachtig.
En de snelheid van een 7 ,zowel in de bocht als na een bocht, is helemaal van een andere planeet.

Outjer
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-05-2009 22:38
Outjer:

> Ruud,
>
> Prachtig!
>
> Enkele vragen/opmerkingen:
>
> Volgens mij heeft de REX een hydraulische
> stuurbekrachtiging.
>
> Geen sperdif op de Lotus? Vreemd?
>
> Hoe zwaar is de Lotus?
>
> Van welke motor is die 2,2 liter afgeleid?
>
> De wegligging van allle Lotussen is de absolute top.
> Vooral door het lage gewicht hebben ze al een groot
> voordeel.Ik kom regelmatis Elise/Exige/7 en
> natuurlijk de Opel Speedster tegen op circuits.
> Als je een Elise door een chicane ziet dansen, denk
> ik, ik ga liever even wat anders doen : prachtig.
> En de snelheid van een 7 ,zowel in de bocht als na
> een bocht, is helemaal van een andere planeet.
>
> Outjer


Hoi Outjer en Faxie,

Je hebt gelijk, de stuurbekrachtiging van de REX is hydraulisch; sorry...............overigens wordt hij wel elektronisch geregeld.
Het differentieel van de Lotus zit gecombineerd in de versnellingsbak, die van Renault (Alpine A 310) afkomstig is; 't is een sterke bak die voor max 350 pk is ontworpen; vroeger was een sperdifferentieel niet zo gebruikelijk; Lotus hield er sowieso niet van en wil zijn auto's zo puur mogelijk houden; een motor, koppeling. versnellingsbak, differentieel en 4 wielen; als alles goed uitgebalanceerd is hindert al die "meuk" alleen maar en kost pk's .
Daarvoor gebruikte Lotus voor de Esprit een bak van de Citroen Maserati SM, die betrekkelijk zwak was en alras niet meer door Citroen werd geproduceerd.
Lotus moest veelal dure / gecompliceerde componenten van derden gebruiken om de kosten niet uit de hand te laten lopen; de buitenspiegels zijn van de Citroen CX (later type); Aston Martin gebruikt dezelfde spiegels; de achterlichtenassembly is afkomstig van een vnl. in Japan verkocht type Toyota; remschijven van Toyata, etc.
De Esprit weegt 1305 kg; heeft een plaatstalen / gelast ruggengraat chassis en is geheel gegalvaniseerd; kan echt nooit roesten; de carrosserie is van kunststof (glasvezel en gel; in een dubbele mal onder vacuüm uitgehard); de raamstijlen, dakranden etc. zijn met Kevlar versterkt t.b.v. voldoende stijfheid bij over de kop slaan.
De motor is van origine een motor t.b.v. de Jensen Healey (Vauxhall / General Motors); uiteindelijk in regie van Lotus verder ontwikkeld; 2 ltr. 16 kleps (zeer vooruitstrevend in die tijd), bestaande uit een alu cilinderblok met natte stalen cilinderbussen en een alukop met dubbele bovenliggende nokkenas; e.e.a. om zijn langsas gekanteld gemonteerd (lage bouwhoogte).
De totale hoogte van de Esprit is trouwens slechts 1150 mm (REX 1340 mm)
In 1980 werd m.b.v. een nieuwe krukas met langere slag de inhoud vergroot naar 2,2 ltr.
De krukas zit niet zoals bij de meeste motoren met lagerblokken vast aan het cilinderblok maar zit tussen het cilinderblok en een alu ondercarterblok met verstijvingsribben (die tevens dienst doet als oliepan) gemonteerd; e.e.a. vormt een ongelooflijk stijve (en dure) behuizing voor de krukas.
De gesmede aluzuigers zijn van Mahle en hebben een verchroomde kop. De turbo wordt in een Behr warmtewisselaar boven op het blok met water gekoeld (Chargecooler genaamd); leidingen gaan naar de voorzijde van de auto waar een aparte radiateur zorgt voor koeling van de warmtewisselaarvloeistof.
De Esprit heeft aan de voorzijde 5 st. radiateur / koeler; t.w. 1 x koelwater, 1 x airco, 1 x chargecooler, 2 x oliekoeler; verder 3 grote radiatorfans; ("als die worden ingeschakeld begint de auto bijna als een vliegtuig te taxiën")....................tja, nu begin ik te overdrijven...........snel stoppen!

Met vriendelijke groet,
Ruud
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-05-2009 06:05
Ik ben een vrouw. Kleur is belangrijk voor vrouwen. Wat me opvalt is dat je sportwagens blauw zijn. Vertel eens.... ;-)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-05-2009 10:00 Edited 20-05-2009 10:42
Caecil:

> Ik ben een vrouw. Kleur is belangrijk voor vrouwen.
> Wat me opvalt is dat je sportwagens blauw zijn.
> Vertel eens.... ;-)


Hoi Caecil,

De beide kleuren zijn min of meer toeval; de REX stond gewoon "nieuw" bij de dealer in blauw en ik moest mijzelf afvragen of de kleur blauw mij aanstond; bij geheel vrije keuze had ik waarschijnlijk titanium grey genomen.
Mijn andere "2e keus" kleuren voor een REX zouden zijn; Sunlight Silver, Velocity Red Mica.
Winning Blue is dus ook een "2e keus" voor mij, ik heb deze kleur echter "in mijn hart gesloten"; "we groeien naar elkaar toe" en ben er inmiddels best blij me, ook al omdat het de "corporate" kleur van MAZDA is.
Lightning Yellow vond ik ook best apart ("kicking"), alleen de mooie carrosserierondingen van de REX vallen bij die kleur bijna weg enneeehh je ziet nog wel eens "Johnnies" met die kleur (beslist geen vooroordeel hoor). Geel is trouwens de kleur die bij mijn geboorte-sterreteken "Tweelingen" (ascendant "Schorpioen") hoort; ik vind dit ook een prettige kleur; van de kleur rood houd ik ook erg; verder houd ik daarnaast van "balans" of pure "shocking" bij kleuren.
Blauw is overigens psychologisch gezien de kleur van het verlangen naar liefde; tja geldt misschien wel voor iedereen.............
Blauw en vooral wit zijn de de "comming colours" (denk ik) na de treurige huidige tijd van sombere kleuren als zwart, grijs en als ultieme uiting van de huidige "kleurellende" het "MUDgrey!!!???"; let maar op.....de mensen worden die sombere kleuren zat; "zien het weer zitten" en willen weer kleurige auto's; metallic blauw en soms wit bij de "duurdere modellen" zie je al opvallend veel bij de perspresentaties van toekomstige modellen van BMW, AUDI, Opel, VW................zie ook onderstaande link; waarbij opmerking dat VW bij de Scirocco een aantal "trendsettende" kenmerken van de REX "deelt" / puur heeft overgenomen............
Mijn Lotus kon ik ook alleen maar (als occasion) in de getoonde kleur krijgen; heb er erg aan moeten wennen, maar ben er nu tevreden / blij mee.
Mijn meeste auto's (bij vrije keuze) waren zilvermetallic; met als bijkomend voordeel dat je minder snel ziet dat ze vuil zijn.

Met vriendelijke groet,
Ruud

http://www.autoweek.nl/autonieuws/11732/Scirocco-R-heeft-raceoverall
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 20-05-2009 11:02
Een Rx-8 in de kleur Sunlight silver was inderdaad ook prachtig geweest:-)...
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-05-2009 11:31
Ik kan me niet voorstellen dat er grote stiltes gaan vallen bij een eerstvolgende meeting waar Ruud aanwezig is ;-)

Heel gezellig Ruud. Welkom aan boord!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-05-2009 12:07 Edited 20-05-2009 12:43
Caecil:

> Ik kan me niet voorstellen dat er grote stiltes
> gaan vallen bij een eerstvolgende meeting waar Ruud
> aanwezig is ;-)
>
> Heel gezellig Ruud. Welkom aan boord!


Bedankt Caecil,

Ben in wezen een introvert persoon; beetje op zichzelf............moeilijk voor iets te porren...........beschik inmiddels wel over veel "levenservaring"; heb nu wat meer tijd besteed aan het REX-forum uit respect voor jullie vragen en dankbaarheid voor de warme ontvangst en vooral omdat ik "nieuw" ben en jullie zodoende enigszins een beeld van mij kunnen krijgen ; kan natuurlijk niet altijd zoveel tijd op het forum doorbrengen; daar hebben jullie vast wel begrip voor...........
Kan overigens ook tamelijk goed naar anderen "luisteren", vooral ook omdat ik in mensen geïnteresseerd ben .....................

Met vriendelijke groet,
Ruud
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-05-2009 13:33
rudolphw:

>  kan natuurlijk
> niet altijd zoveel tijd op het forum doorbrengen;


Jammer.

> daar hebben jullie vast wel begrip voor...........


Ja, tuurlijk.

> Kan overigens ook tamelijk goed naar anderen
> "luisteren", vooral ook omdat ik in mensen
> geïnteresseerd ben .....................


En in wat voor auto's ze hebben, vermoed ik.
- Van Renesis (ForumPro) op 21-05-2009 10:34
Zo dan. Ben even niet online geweest en heb gelijk halve levensverhalen gemist. ;)

Die Lotus is echt gaaf. Ik ben zelf zwaar Lotus fanboy(kuch) en ik wil er zeker nog 1 bezitten(Elise).

Wat mij opvalt is de grondige kennis over de auto's. De passie spreekt voor zichzelf. Erg vermakelijk leesvoer. :D
Dit soort stukjes zijn prettig om te lezen.

Stiltes bij meetings? Zolang ik er niet bij ben kan dat best. Als ik er bij ben(hyperactief vlieggewicht sportertje)...
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-05-2009 21:51 Edited 23-05-2009 22:02
Welkom Ruud!
Gefeliciteerd met je mooie automobielen.

En om nog even op het stuurbekrachtingsverhaal terug te komen. Je kunt het met recht een elektrische stuurbekrachting noemen, het ding wordt toch echt elekrtisch *) bekrachtigd, in tegenstelling tot de gebruikelijke hydraulische door de motor aangedreven systemen. De RX-8 een hydraulische stuurbekrachtiging toedichten doet geen recht aan het bijzondere: hydraulische stuurbekrachtigingen vind je zo'n beetje overal wel in. Bovendien spreekt iedereen, inclusief Mazda zelf, over de elektrische stuurbekrachtiging van de RX-8.

*) elekrtisch: nog beter als elektrisch.
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Nieuwe RX 8 eigenaar........

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill