Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / NOG een mijlpaal!
- Van CoolDragon (Powerposter) [nl] op 11-10-2004 09:46
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=m2845
- Van CoolDragon (Powerposter) [nl] op 11-10-2004 09:47
CoolDragon wrote:

> http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=m2845


Vorige week zette de Mazda RX-8 tijdens een 24-uurs race een nieuw record neer. Daarnaast is ook onlangs het 100.000ste exemplaar van deze sportwagen met rotatiemotor geproduceerd.



De 24-uursrace werd gereden op een Duitse testbaan in Papenburg. Op zaterdag 2 oktober ging de recordpoging van start. Een Mazda RX-8 uit categorie A (speciale voertuigen) en een RX-8 uit categorie B (massaproductie auto´s) zetten na 24 uur beide een internationaal record neer. Met een gemiddelde snelheid van 212,835 km/u en 215,934 km/u legden de auto´s in een etmaal meer dan 5.000 km af. Daarmee waren ze zelfs sneller dan de Mazda 787B die in 1991 tijdens de 24 Uren van Le Mans 4.923,2 km aflegde met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/u. Mazda heeft de prestaties van de RX-8 ter goedkeuring neergelegd bij de FIA.
De race werd gereden door 15 autojournalisten uit 11 landen. Ze stopten alleen om rijders te wisselen en om te tanken. Ondanks dat het ´s nachts ook nog een uurtje hevig regende, is de recordpoging zonder incidenten verlopen. Volgens Mazda is hiermee de betrouwbaarheid van de rotatiemotor bewezen.



100.000 stuks
De productie van de RX-8 startte in april 2003. Op 29 september jongstleden, rolde het 100.000ste exemplaar van de band in de Ujina No.1 fabriek, vlakbij Hiroshima. De RX-8 haalde de mijlpaal dus in 18 maanden. Even ter vergelijk: de MX-5 haalde 100.000 stuks in 17 maanden en haalde daarmee het Guinness Book of Records met de vermelding ´best verkochte roadster aller tijden´.
De RX-8 wordt in meer dan 20 landen verkocht. Amerika is de grootste afnemer. Eind augustus stond de teller daar op 29.000 exemplaren. Japan is goed voor 23.000 stuks en in Europa zijn ruim 18.000 stuks aan de man gebracht. 
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2004 19:59 Edited 11-10-2004 22:52
Heel interessant, in meerdere opzichten! Allereerst natuurlijk verbijsterend dat ze er in geslaagd zijn gemiddeld  212 km per uur te rijden in 24 uur. Zonder de stops erbij moet de gemiddelde snelheid tijdens het rijden nog een stukje hoger gelegen hebben...

Toch is het minder verbijsterend dan het lijkt. Ik durf te wedden dat ze het op deze baan gedaan hebben:

High Speed Oval
12,2 km, 4 / 5 lane track; high banked curves up to 49,7° with a neutral steer speed of 250 km/h (the inner lanes have special modules offering a variety of surfaces).

Bochten met een verkanting van bijna 50 graden, waar je zonder te sturen met 250 km/h door heen kan! (Wel kicken lijkt me dat!)
Om dat dan te vergelijken met de 787B die net iets langzamer is op een gewoon circuit zonder dat soort handige bochten, zonder dit gegeven mee te wegen vind ik een beetje verlakkerij. Het geeft eigenlijk meer aan hoe knap de prestatie op Le Mans was, als je er over nadenkt. De RX-8'en reden eigenlijk 24 uur recht uit, de 787 heeft in die tijd talloze bochten moeten maken, en dan toch nog bijna even snel!
http://www.atp-papenburg.de/englisch/index.html
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2004 22:18 Edited 12-10-2004 00:28
Wat nader onderzoek leert dat het artikel een ingekorte variant is op een nieuwsbericht van Mazda. In het complete persbericht staat vermeld dat er op de High Speed Oval is gereden, overigens zonder te vermelden wat dat precies inhoudt.
De oorzaak van de iets hogere gemiddelde snelheid van de productie RX-8 wordt ook misschien ook duidelijk:  er zat geen extra brandstoftank in!  De speciale die dat wel had zal wel zwaarder geweest zijn, hetgeen blijkaar niet word goedgemaakt door minder tankbeurten. Dat is speculatie natuurlijk, maar het is wel ongebruikelijk dat het zelfde type auto in de categorie "speciaal"  slechter scoort dan die in "productie".
 
Aan het eind van het persbericht wordt het lachwekkend. Er wordt trots gemeld:
"Op dat moment waren er in totaal 40 nieuwe FIA records vastgelegd door beide RX-8'n.".
Tot je doorklikt naar het recordoverzicht en even goed kijkt denk je nog "zo zo, knap hoor! Veertig records!".

De bewuste 40 records zijn gevestigd in deze twee subcategorieen:

Categorie A  Speciale voertuigen
Groep VI   Voertuigen met rotatiemotor zonder turbo
Categorie B  Productievoertuigen
Groep VI   Voertuigen met rotatiemotor zonder turbo

Het nieuwe productiewagenrecord in deze categorie staat volgens dat overzicht op 231,736 kilometer per uur over 1 mijl. Caecil heeft zonder voorbereiding of een mooie lege baan al 237 op de teller gereden (en moest voortijdig van het gas af). Dat is weliswaar langzamer doordat de teller teveel zal aangeven, maar op een andere manier vind ik 231,736 kilometer per uur niet zo heeeeel indrukwekkend voor een wereldrecord!

Totaal onvergelijkbare banen verdonkermanen, records melden in categorieen zonder concurrentie. Zucht. Er zal geen woord echt gelogen zijn in het verhaal van Mazda, maar waarom ze toch telkens de zaak mooier willen laten lijken dan de werkelijkheid is mij een raadsel, vooral omdat de werkelijkheid bij zulke goede en innovatieve produkten al mooi genoeg is! Het lijkt wel of Mazda een minderwaardigheidscomplex heeft!
Bijlage: records.pdf (17k)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2004 22:34
Nieuwsbericht Mazda:
11-10-2004
40 Internationale FIA records voor Mazda

Tijdens een 24 uurs endurance test met twee RX-8'n heeft Mazda in totaal 40 internationale FIA records behaald. Het evenement vond plaats op de 12,3 km lange kombaan van het scherp beveiligde testcircuit van ATP in Papenburg in Noord-Duitsland.

De test werd gereden met twee productie RX-8'n, beide HP-versies, voorzien van de 170kW/231 pk sterke Renesis rotatiemotor. Eén daarvan reed in de FIA Categorie A (Speciale auto's) en de andere in de FIA Categorie B (Productieauto's). Met gemiddelden van respectievelijk 212,835 en 215,934 km/u reden de zilvergrijze (Cat A) en zwarte (Cat B) RX-8 meer dan 5000 km in deze 24 uur. De resultaten tonen nog eens duidelijk aan dat de Renesis rotatiemotor niet allen uitstekende prestaties levert maar dat deze unieke motor tevens uiterst betrouwbaar en duurzaam is onder de meest extreme omstandigheden.

Het vestigen van dergelijke records is niets nieuws voor Mazda, dat een lange traditie kent in 24 uurs races. Tijdens de recordpoging in Papenburg met de twee RX-8'n sneuvelde een oud record dat in 1991 werd gevestigd door de coureurs Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler tijdens de 24 Uur van Le Mans, één van de meest prestigieuze autoraces ter wereld. In dat jaar reed het team in de Mazda 787B met de 515 kW/700 pk sterke rotatiemotor precies 4.923.2 km tijdens de 24 uur van de race, met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/h. In Papenburg waren beide RX-8'n net iets sneller.

Zaterdag 2 oktober 12:20 uur

Met het zwaaien van de groene vlag gaf Shoji Tokuda, engineer van Mazda Motor Europe, op zaterdag 2 oktober om 12.20 uur het startsein voor de zilvergrijze RX-8 in deze 24 uurs uithoudingstest, anderhalve minuut later gevolgd door de zwarte RX-8 uit Categorie B. Na een vlotte start en een kort en snel bezoekje aan de zes versnellingen bleef er maar één doel over voor de coureurs: vol gas en het zoeken van de ideale lijn.

Voorafgaand aan het evenement had de Duitse Autosportbond DMSB e.V. (German Motor Sports Organisation) drie productie-RX-8'n uitgekozen in Antwerpen, waar alle Mazda's per schip uit Japan worden aangevoerd. Ter plekke werden motor en versnellingsbak door de autoriteiten verzegeld. Alle onderdelen van de recordpogingen werden vanaf dat moment begeleid door officials van de DMSB e.V. om er voor te zorgen dat aan alle regelgevingen van de FIA werd voldaan. De zilvergrijze RX-8 uit Categorie A had afgelopen seizoen zijn betrouwbaarheid al bewezen als deelnemer aan de Formula Woman Challenge in Engeland, het kampioenschap voor vrouwelijke coureurs met RX-8'n. Het enige verschil tussen de auto's in Papenburg en alle andere RX-8 productieauto's was extra veiligheidsuitrusting: speciale racestoelen, vijfpuntsgordels en een rolkooi. De zilvergrijze Categorie A auto was bovendien uitgerust met een extra brandstoftank en 19" wielen.

Het team van 15 coureurs bestond uit journalisten uit 11 landen. De Nederlandse inbreng kwam van AutoVisie-redacteur Paul van Splunteren, die ruim 2½ uur achter het stuur van de zilvergrijze RX-8 vertoefde en midden in de nacht om 03.00 uur het stuur overnam in de zwarte RX-8 voor 29 ronden van 12,3 km op de "high-speed oval". Tijdens de pitstops werd er uitsluitend brandstof getankt en werd er van coureur gewisseld. Voor de rest was het vol gas van begin tot eind. De recordpogingen werden ondersteund door Kuhmo banden en door Brandstofproducent Aral, die de auto's voorzag van Ultimate 100 met een octaangehalte van 100.

De twee RX-8 reden hun ronden in een zeer constant hoog tempo en zonder incidenten. Toch liep niet alles helemaal volgens plan. Een uur na middernacht begon het enorm te regenen, wat overigens niet tot onrust bij de rijders noch bij Jürgen Herschel van bandenleverancier Kumho leidde. Herschel verlaagde tijdelijk de bandenspanning, wat een verbetering betekende van de anti-aquaplaning capaciteiten van de band. Ondanks de regen, die een uur aanhield, verminderde de gemiddelde snelheid van beide auto's nauwelijks.

Zondag 3 oktober 12:20 uur

Het was opnieuw Shoji Tokuda die de vlag hanteerde bij de finish van beide auto's, ditmaal natuurlijk het zwart-wit geblokt. Op dat moment waren er in totaal 40 nieuwe FIA records vastgelegd door beide RX-8'n. De Renesis rotatiemotor, de enige productiemotor van dit type ter wereld, had optimaal aan alle verwachtingen voldaan. Missie volbracht.
Klik hier om alle records op een rijtje te zien (pdf bestand).
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 13-10-2004 07:12
Even terugkomen op de Mazda 787B:

The Mazda 787B won overall the 59th 24 Hours of Le Mans (24 Heures du Mans) on June 22-23, 1991, at the Sarthe circuit, Le Mans, France. Mazda is the only Japanese winner of the race, and the only winner with a rotary engine. The winners (Johnny Herbert, Bertrand Gachot, and Volker Weidler) drove 362 laps and 4923.2 km (3059.1 miles), 27.2 km ahead of the second place car. The average speed was 205.3 kph. They lead from lap 320 to the end (the last three hours).

In 1990, FISA decided that starting in 1992 no RCE engines would be allowed, though this has been relaxed since then.

The R 26B engine that won was normally aspirated and had four rotors and three sequential spark plugs per rotor. The capacity is 2622 cc actual, rated by FIA formula at 4708 cc. It produced 700 bhp at 9000 rpm and 62 mkg torque at 6500 rpm (448 lb-ft). Fuel was electronically injected and consumption was 51.881 liters per 100 km at an average speed of 213.58 kph (excluding pit stops). The air intakes had continuously variable geometry controlled by the engine electronics. The transmission had 5 speeds (full synchromesh) from a Porsche design gearbox and a limited slip differential.

The Mazda 787B car weighed 830 kg (1831 lb). The chassis was designed by Nigel Stroud and the body was carbon fibre. Wheelbase was 2.66 m by 1.53/1.50 m and overall size 4.78 by 1.99 m. It had 18 in wheels, ventilated carbon fibre brakes. Tires were Dunlop 300-640x18 front and 355-710x18 rear.

Toevoeging: Om brandstof te sparen (het aantal liters dat tijdens de race getankt mag worden is gelimiteerd) mochten de rijders van de 787B niet boven de 8.000 tpm uitkomen. Wat zou het brandstofverbuik van de beide RX-8 en zijn geweest?

groeten, Eric
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-10-2004 08:30
EJ Uitterlinden wrote:

> Toevoeging: Om brandstof te sparen (het aantal
> liters dat tijdens de race getankt mag worden is
> gelimiteerd) mochten de rijders van de 787B niet
> boven de 8.000 tpm uitkomen. Wat zou het
> brandstofverbuik van de beide RX-8 en zijn geweest?
>


Hoog!!!!
Afgelopen zaterdag heb ik zelf een tank leeg gereden: 1 op 5.7!
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 13-10-2004 10:11
Caecil wrote:

> Hoog!!!!
> Afgelopen zaterdag heb ik zelf een tank leeg
> gereden: 1 op 5.7!


Je hebt toch wel een grootverbruikerscontract met een brandstofmaatschappij afgesloten?
Eric
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 22-10-2004 12:35
In de Autovisie las ik dat de productie RX-8 na 12 ronden (van 12,3 km) weer volgetankt moest worden. Dat zou betekenen dat het branstofverbruik zo'n 38-41 L/100 km bedroeg.
Dan valt jouw brandstofverbruik nog reuze mee Caecil!

groeten, Eric

Caecil wrote:

> EJ Uitterlinden wrote:
>
>> Toevoeging: Om brandstof te sparen (het aantal
>> liters dat tijdens de race getankt mag worden is
>> gelimiteerd) mochten de rijders van de 787B niet
>> boven de 8.000 tpm uitkomen. Wat zou het
>> brandstofverbuik van de beide RX-8 en zijn geweest?
>>
>
> Hoog!!!!
> Afgelopen zaterdag heb ik zelf een tank leeg
> gereden: 1 op 5.7!

- Van Eric (ForumPro) op 22-10-2004 14:00
Niet op DIE plek, de A4. Daar mag je maar 100 en dan rijdt de 8 heeeeeeel erg zuinig ...............
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-10-2005 23:29
Hoe een oud topic weer aktueel kan worden:

>FIA erkent 40 snelheidsrecords voor Mazda RX-8


(10/4/2005)
De Federation Internationale de l'Automobile (FIA) heeft de 40 snelheidsrecords, die twee Mazda RX-8'n vorig jaar oktober hebben gevestigd in het Duitse Papenburg, officieel erkend.
De records kunnen nu echt worden toegevoegd aan de erelijst van de Mazda RX-8, die al bestond uit 37 Internationale Awards en negen onderscheidingen voor de Renesis rotatiemotor, waaronder vier 'International Engine of the Year Awards' in 2003 and 2004.

De 40 snelheidsrecords werden door twee 170 kW/231 pk sterke Mazda RX-8'n behaald tijdens een 24 uurs endurance race op de 12,3 km lange ovalen testbaan in Papenburg in Noord-Duitsland. Daarvan werden er 20 vastgelegd in de FIA Categorie A (Special Vehicles) en 20 in de FIA Categorie B (Mass Production Vehicles). De twee sportcoupés reden tijdens de recordpoging elk meer dan 5.000 km met achter het stuur 15 autojournalisten uit 11 landen.

De recordpogingen stonden onder toezicht van de Duitse Motor Sport Organisatie DMSB e.V, die garant stond voor alle vereiste FIA reglementen. Onderdeel van die reglementen was de willekeurige keuze bij Mazda in Antwerpen van drie productieauto's van het type Mazda RX-8, waarbij de motoren en versnellingsbakken van de auto in Categorie B ter plekke werden verzegeld. De Mazda RX-8 in Categorie A was een auto die in 2004 had deelgenomen aan de Formula Woman Challenge, een racecompetitie voor vrouwen in Groot-Brittannië.

De records van de Mazda RX-8 zijn een voortzetting van de langdurige Mazda-traditie in 24 uurs endurance races en bewijzen andermaal de uitstekende betrouwbaarheid van Mazda. De twee Mazda RX-8'n met de 170 kW/231 pk Renesis rotatiemotor reden respectievelijk een gemiddelde snelheid van 212,835 en 215,934 km/h over de 24 uur. Beide auto's verbeterden daarmee het oude record van de Mazda 787B met 515 kW/700 pk rotatiemotor, die in 1991 de 24 Uur van Le Mans won met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/h.

De 40 internationale FIA records bewijzen het: de Mazda RX-8 met de unieke rotatiemotor zorgt voor oprechte en opwindende sportauto prestaties, gecombineerd met betrouwbaarheid onder extreme omstandigheden.

Meer informatie over de records is te vinden op de website van de FIA, www.fia.com.

bron: http://www.autorai.nl/default.aspx?ContentType=1&ContentMode=2&ContentID=6074
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / NOG een mijlpaal!

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill