Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Tussensprintjes.
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 18:43
De Mazda rx8 staat er schijnbaar om bekend om een beetje moeilijk van zijn plek te komen bij de stoplichtsprintjes.
In mijn ervaring is dat ook wel een beetje zo.
Meestal zit ik eerder rond de 7sec naar de 100 met de Bridgestone Potenza RE050A's.
Andere uiterste is 6sec. Dat schijn ik ooit gehaald te hebben. Ik geloof het nog steeds niet(hoewel de start toen wel erg vlot voelde), maar het is dus gemeten door een vriend van mij die erbij zweert.

De start is dus een apart verhaal...
Eenmaal op gang gekomen is de rx8 schijnbaar behoorlijk rap(volgens de cijfers is dat ook wel zo), vooral in z'n 4.
Hoezo schijnbaar?
Het is mij vaak tijdens tussensprintjes met andere auto's opgevallen dat ze het vooral afleggen vanaf de 160km/u.
Ik heb het hierbij niet eens over de meest lullige auto's.
Veelal 3.0liter zescilinders van Duitse fabrikanten met vergelijkbare of zelfs hogere vermogens en ongeveer hetzelfde gewicht.
Maar ook enkele Italianen met wat meer pk's.
Deze auto's hebben allemaal vergelijkbare of zelfs betere cijfers op papier. Sneller van 0-100 en een hogere top.

Mijn vraag is dus aan de kenners.
Is de rx8 gezegend met een versnellingsbakverhouding die gericht is op de tussensprint en komt bovenstaande jullie bekend voor?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-10-2008 18:52
Ik ervaar het eerder andersom eigenlijk....maar ik kom eigenlijk niet vaak in een head on situatie terecht. Stoplichtsprint heb ik nog niet gehad, maar ik zit toch eerder aan 6 sec dan aan 7 sec. Tussensprints lijk ik toch wat moeite te hebben met andere auto's...
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 18:58
Ook als je in z'n 4 zit?

Ik had het laatst met een Z4 2,5 ook. In z'n 3 was hij net iets sneller, in z'n 4 kwamen wij er voorbij. Wij zaten overigens met z'n 3en in de auto, hij alleen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-10-2008 19:15
Nou, ik heb alleen maar situaties gehad  waar ik achter iemand aanging nadat een vrachtwagen ingehaald had, en dan heb ik soms wel wat moeite.

Echte wedstrijdjes heb ik nog niet gehad... zit vaak 's aovnds achter het stuur wanneer het niet meer druk is.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-10-2008 18:25
Vreemd steeds zo'n statement als deze en "De rx8 HP is zoals bekend begrensd op 235km/u(245 op teller)".
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-10-2008 11:55 Edited 30-10-2008 12:41
Ik denk dat de verassing 'm niet in de versnellingbak zit, maar in het feit dat je door het aanzienlijke ruimere toerenbereik gekoppeld aan een behoorlijk lineaire vermogenscurve langer kunt doortrekken met een gelijkmatige acceleratie. Dat kan je soms een tijdelijk voordeel opleveren ten opzichte van een berijder die net in een lastig toerenbereik zit, moet op- of terugschakelen, terugvalt in een minder optimale vermogenszone enzovoort. Als je eenmaal gewend bent aan dit gedrag van de wankelmotor, is het rechtlijniger en voorspelbaarder vermogensafgiftegedrag een voordeel ten opzichte van de niet gerotoriseerde medemens.
Ik breng onder woorden wat bijna iedere RX-8 rijder zal herkennen: hij *blijft* maar gaan.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 31-10-2008 12:35 Edited 31-10-2008 12:40
De snelste Mazda's zul je eerder aantreffen bij de MPS-series. Uit een vergelijkende test tussen een 6 MPS en een Vectra OPC uit het blad Autovisie uit 2006 bleek na meting dat de 6 in 5.8 sec. op de honderd zat. Dit is sneller dan de fabriek opgeeft (6,6 sec).
0-160: 14,2 sec
0-200: 24,5 sec
Tussenacceleratie:
80-120: 3,9 sec
in 4: 4,2 sec
in 5: 5,4 sec

100-140: 4,7 sec
in 4: 4,8 sec
in 5: 4,9 sec
in 6:: 8,4 sec
Alle waarden waren beter dan die van de Opel. In deze test was de Mazda de duidelijke winnaar.

Ook heeft Auotovisie in 2006 de RX 8 vergeleken met een Alfa Romeo GT 3.2 V6 en een Peugeot 407 Coupe 3.0 V6
In deze test waren de gevonden waarden als volgt:
Van de RX 8:
0-100: 8 sec
0-160: 20,4 sec
0-200: ? , deze snelheid is kennelijk niet gemeten

tussenacceleraties:
80-120: 5,2 sec
in 3: 5,4 sec
in 4: 8 sec
in 5: 10,8 sec

100-160: 11,8 sec
in 4: 12,6 sec
in 5: 16,3 sec
in 6: 24,8 sec

Uit deze gegevens blijkt in ieder geval, dat de 6 MPS verreweg de snelste is t.o.v. de RX 8, trouwens ook veel sneller dan de Alfa GT en de Peugeot Coupe.  Uit de vergelijkende test tussen de Alfa en de Peugeot blijkt, dat de Alfa sneller is dan de RX 8 en dat deze op zijn beurt weer een stuk sneller is dan de Peugeot.
Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen, dat de RX 8 over het algemeen de dikke "Duitsers" (zes-en acht clinders) met accelereren het nakijken zal geven.
- Van Renesis (ForumPro) op 31-10-2008 13:38
nagel:

>0-100: 8 sec
>0-160: 20,4 sec


Is dit wel een HP?

In dit stukje worden al betere cijfers voor de SP gegeven.
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=94
De MPS-series zijn inderdaad erg snel.
Ik heb ook nooit goed begrepen waarom deze sneller zijn dan een rx8.

Dat met die dikke Duitsers??
Ga naar Duitsland en test het uit. Heb je nog een hoop lol tijdens het proberen. ;)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-10-2008 17:39
8 Seconden haha, wat een grap :D

Ik zit zelf net boven de 6 seconden.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 31-10-2008 20:29 Edited 01-11-2008 11:17
Ja in de test is sprake van een RX 8-HP.
De door mij aangehaalde gegevens, heb ik niet verzonnen maar zijn gemeten door het testteam van Autovisie in 2006! Bij "dikke"Duitsers denk ik aan b.v. BMW's M3 en 5, aan Audi's S4 en 6 , Audi's RSsen aan Mercedes AMG, Porsches enz. En dan vrees ik toch echt, dat willekeurig welke RX 8 dan ook, het gaat afleggen, zowel in acceleratie als top.
- Van Matex (ForumPro) op 31-10-2008 22:43
Gezien je eigen ervaring met de RX8,en daarna je nog positievere ervaring met de MPS
vind ik nu dat je de weg een beetje kwijt bent.
Dikke Duitsers met vermogens tussen de 340 en 500 pk vergelijken met onze naaimachientjes,is appelen vergelijken met koekoeks klokken.

ook niet erg sterk.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2008 01:49
Nou als die mensen van Autovisie 8 seconden over de 100 doen in een HP, kunnen ze dus echt totaal niet rijden, of er was iets goed mis met hun exemplaar :D

Ik kan me trouwens wel iets herinneren dat in Top Gear de RX8 dezelfde tijd neerzette als een M3 E46 op hun circuit, dus zo langzaam is ie toch niet.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 01-11-2008 11:33
Ja, je hebt wel gelijk, een vergelijking met wagens van 300/400 pk is onzin. Als je het goed wilt doen moet je wagens vergelijken met ongeveer dezelfde kg/pk verhouding. Ik ben benieuwd waar je dan uitkomt. Rx 8 vergeleken met b.v. een 3 MPS, of met de Megane F1, of met Subaru WRX/STi, EVO, Golf GTI, snelle SEAT, Focus enz?
De kg/pk verhouding  (uitgaande van het leeg gewicht 1565 kg) van een standaard 6 MPS is 6. Nou niet bepaald de meest gunstige waarde, desondanks een snelle auto.
- Van Renesis (ForumPro) op 01-11-2008 13:08
nagel:

Denk eerder aan de 200-300pk klasse.

Die jongens bij autovisie waren zeker goed in de watten gelegd? Anders zou ik namelijk niet kunnen begrijpen waar die tijden vandaan komen.
Zie hier, s'werelds traagste rx8. :|
Of hadden hun een >100.000km blokje met compressieverlies....?

1pk per 6kg is trouwens helemaal niet zo slecht.
Bij de MPS is het vooral de turbo die de auto erg snel maakt. Die turbo geeft een verschrikkelijke berg koppel. De hogere pk's zijn in combinatie met het hogere gewicht van een ondergeschikt belang.
Toch heb ik filmpjes gezien waarbij de Rex net iets sneller dan een 6MPS van zijn plek af komt. Ware het niet dat dit verschil minimaal is.

Voor de kenners. Heeft de 3/6MPS last van turbolag? 
- Van Renesis (ForumPro) op 01-11-2008 13:12
Faxie:

>Ik kan me trouwens wel iets herinneren dat in Top Gear de RX8 dezelfde tijd neerzette als een M3 E46 op hun circuit, dus zo langzaam is ie toch niet.


Klopt helemaal. Exact dezelfde tijd als de E46 M3 en ook exact dezelfde tijd als de 350Z.
Leukste is dat beide auto's op het rechte stuk iets sneller zijn dan de Rex(de BMW zeker). Dit is dus een groot compliment voor het onderstel en de remmen.
Daar pak je met de Rex dus het verschil. ;)
- Van Matex (ForumPro) op 01-11-2008 14:58 Edited 01-11-2008 15:03
Voor de liefhebbers hier de juiste informatie.

RX-8     1.31.8
6 MPS   1.32.2

http://www.bbc.co.uk/topgear/show/powerlaps.shtml
- Van Renesis (ForumPro) op 01-11-2008 18:19
Als je kijkt wat er allemaal langzamer dan de rx8 gaat.... Ik heb weer een grijns van oor tot oor. :D
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 02-11-2008 12:13
Zeker voor de prijsklasse waarin de RX-8 zit. Ik zie hier van alles over gewicht/PK verhouding, maar nergens iets over prijs/PK verhouding. ;-)

Overigens ook een keer een Maseratie QP in een mooie lange snelwegbocht kleiner zien worden in mijn binnenspiegel. Bij acceleratie was ie wat sneller, op het rechte stuk heel erg veel sneller, maar in de bochten liep ik behoorlijk op hem uit.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 03-11-2008 23:42
mx5rx8owner:

>
> Voor de kenners. Heeft de 3/6MPS last van turbolag?
>


nee de Turbo van de MPS komt laag in en je gaat snel door de toeren. de vermogens piek duurt ook lang en is niet dat je hem na een paar toeren weer voelt in vallen! supper turbo motor. het is niet zoals bij de WRX STI dat je echt zo iets heb van.... EN WANNEER KOMTIE en dan boem dan ga je (zo tegen een boom of tijdens gas geven in de bochten)
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 06-11-2008 10:32
Ik neem aan dat, de turbo van de 3 MPS, dezelfde is als van de 6 MPS en dan ik kan bovenstaande beamen. Al ruim voor de 3000 toeren gaat de turbo meedoen en op een heel gelijkmatige wijze. Dus zeker niet met een "klap" zoals bij Subaru WRX/STI. Dat je de bocht uitvliegt tegen een boom enz. is overdreven. Ik heb toen ik Sub. reed (en ik heb er twee gehad) nooit problemen mee gehad. Er komt nog bij, dat de meeste Subaru rijders ernstig door het tunings virus bevangen zijn en grotere turbo's monteren met als bijkomend effect een nog groter turbo gat. Ik kan er over meespreken.
Ik heb vrij recent op de 6 MPS een z.g. 3 inch turbo inlet pipe kit gemonteerd (een metalen verbindingsbuis met samco slangen i.p.v. de plastic buis met kleine diameter. tussen luchtfilter en turbo)_De turbo komt nu nog eerder in en spoelt sneller op.Een aan te bevelen modificatie, hetgeen ik van de CPE (VS) uitlaat niet kan zeggen. Wel meer vermogen maar teveel herrie.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 06-11-2008 11:41
Nagel,

wat drinkt zo'n 6 mps nu gemiddeld, dus verbruik bij snelle ritjes en rustig rijden, lange afstanden,korte afstanden? Ben ik wel benieuwd naar...
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 06-11-2008 18:47
Tja, zuinig is de 6 MPS niet.
Mijn ervaring:
Bij rustig rijden 1 op 10
Op de snelweg is 1 op 11 haalbaar (maar dan ook echt rustig rijden, snel doorschakelen ,laag in toeren blijven, lange ritten enz.)
Bij stevig gas geven 1 op 7
Gemiddeld, woonwerkverkeer 1 op 8/9

Olieverbruik, niet merkbaar
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 07-11-2008 13:45
vind ik op zich nog netjes voor zo'n beest van een auto... dank je
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 07-11-2008 14:58
das erg zuinig. en is dat als je 95 of 98 tankt. ik merkte bij mijn oude V6 dat het verschil op liep van 1 op 9 naar 1 op 10 met Euro 98 ben benieuwt of dat nou ook uit maakt met de 2.3 DISI.
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Tussensprintjes.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill