Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Francorchamps / Duez Days 25 october 2008
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 22-09-2008 18:25 Edited 22-09-2008 18:29
De trackday staat op de Marc Duez site.
185 euro voor 6 maal 25 minuten.

http://www.marc-duez.be/testdays.html

Kijk ook even op het franse rx 8 forum:

http://www.rx8france.com/forum/ftopic11885.php

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 03-10-2008 10:34
Ik ga er met Andreas (M3) weer naar toe.
Waarschijnlijk komen er ook weer klanten van mijn buurman voor mee te rijden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-10-2008 21:29
De weersverwachting voor komende zaterdag ziet er goed uit.

http://www.bbc.co.uk/weather/5day.shtml?world=4935

Oja, de inschrijving is nog niet vol/gesloten.
Dus voor late beslissers: inschrijven,komen en rijden!

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-10-2008 18:38 Edited 28-10-2008 11:51
Hier mijn verslag:

Bij aankomst was er op de hogere delen nog mist en de baan was volledig nat.

Van het frans rx8 forum had Davide zich nog vlak van te voren aangemeld met zijn RX 8 HP in groep A
Davide is een italiaan die sinds kort in Luxemburg woont.
Hij had zijn RX 8 (uit 2004) pas een maand en was nog nooit in Spa geweest.

Hoewel het niet regende waren de eerste 2 sessies nat.
Door het koude en bewolkte weer bleef de baan nat.
De grip was niet geweldig en dat betekent voorzichtig rijden.

In mijn derde sessie bleek dat de baan bijna droog was.
De snelheid ging nu fors omhoog.
De vele vele porsche's vlogen me nu om de oren.
Natuurlijk heel veel GT3 en GT3 RS.

Toen beleefde ik wel een heel anstig moment toen ik de chicane voor start en finish in wilde sturen.
Een grijze porsche verremde zich volledig (naast de idiaale lijn was de weg nog vochtig) en hoewel ik hem niet zag komen, hoorde ik geweldig piepende / krijsende banden.
In een reflex stuurde ik niet rechtsaf maar rechtuit en in een flits schoot hij rechts langs me...

Toen de derde sessie afgelopen was , waren intussen Ceacil en Rembrandt aangekomen.
(Is er tenminste iemand die foto's maakte)

Hierna konden de slicks erop en die werkten perfect, zolas Caecil en Rembrandt hebben mogen ervaren.
Ik had de luchtdruk nu op 2.0 koud (2,3 warm) en daarmee hadden ze zat grip en toch sleten ze niet snel.

Met die slicks eronder was er nog een Porsche die mij bijna van achter raakte.
Weer in de chicane voor start en finish.
Nu bij aanremmen.
Nu een witte Porsche.
Gelukkig was die rijder slim genoeg om links naast mij de baan af te rijden.

Denk dat mijn geluks engeltjes nu op zijn.

Mijn taktiek was atijd:

Vooraan starten (in de snelste groep).
Dan heb je geen last van de langzamen en de snellen knallen me op het rechte stuk wel voorbij en dan heb je er geen last meer van.
Alleen was de groep nu zo vol met ontzettend snelle auto's dat je beter achteraan kan starten.
Die enkelen die langzamer zijn , vormen dan geen probleem meer.

In de laatste sessie had ik een instrukteur in de auto meegenomen.
Die staan kostenloos ter beschikking.

De goede man vond dat ik veel te veel aan het rally-rijden was en dat ik te hard instuurde.
En in de links rechts combinaties te snel van links naar rechts stuurde.
Hoewel ik IN de bocht geen stuurcorrecties nodig heb en de ingezette lijn goed kan blijven volgen.

Het enigste waar ik hem wel gelijk in moet geven is dat ik het stuur te hard vastknijp.
Dat komt ,denk ik, door de combinatie van gladde leren stoelen en heel veel grip.
Ik moet me nu echt vast klemmen in de bochten en met een echte race/sport stoel kun je je beter op het sturen zelf concentreren.
Andreas had een Recaro stoel gemonteerd en dat is een wereld van verschil.
Wel lastig in en uit stappen.(echt lastig)

Mijn snelste tijd (met de slicks , door Caecil geklokt) was 3.17,3.
Andreas kwam met zijn M3 tot 3.08,9

Hier de eerste foto's:

http://picasaweb.google.fr/michelmk2/Spa_25102008#

Op foto 32 is nog net de witte Rex van Caecil te zien.

Meer foto"s volgen (Caecil?)

Outjer



 
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 18:54
Dat is zeker veel geluk hebben. Om deze reden doe ik dus ook niet mee aan trackdays en dergelijke.
Ik heb gezworen de Nürburgring Nordschleife nog een keer te gaan rijden.
Ik twijfel alleen nog steeds om dit met de rx8 te doen. Waarschijnlijk dus toch maar met de mx5. Die is er eigenlijk ook wat meer voor geprepareerd.
Helaas is die ook een stuk minder snel. :(

Maar hoe dan ook.
Ik heb bewondering voor je lef om het met je dagelijkse auto te doen. ;)

Ander vraagje.
Kun jij die Porsche's nog een beetje bijhouden in de bochten?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-10-2008 19:18 Edited 28-10-2008 11:46
Bijhouden?

Even een situatieschets:
Op het rechte stuk bergop zie ik een snelle Porsche aanvliegen, maar hij is net te laat bij mij om me nog in te halen voor de eerste bocht.
Dus sluit ie achter mij aan bij het aanremmen.
Dan volgt een rechts/links/rechts combinatie.
Als ik dan weer in de spiegel kijk is ie 50 meter achter mij.
Dat is bijna altijd voldoende dat ik het korte sprintje naar de volgende 180 graden rechtsaf voor kan blijven.

Vlak daarna gaat het weer linksaf en dan volgt een recht stuk.
De snelle en moedigen gebruiken dat stuk om mij links te passeren.
Maar dan volgt de moeilijke/ snelle dubbele linkse.
Vaak kiezen die Porsches er dan voor mij nog even voor te laten zodat ze zich niet te veel opgejaagd voelen in die lastige bocht en te wachten op een langer recht stuk.

Is ie eenmaal voorbij , ga ik dus echt niet proberen ze eruit te remmen.
Dat is niet fair en ook niet toegestaan, het is immers geen race.
Wel is het toegestaan op je eigen lijn te blijven en een snellere auto moet maar om je heen.

Er zijn zeker ook Porsches die net zo snel als ik door de bocht gaan.
Alles hangt af van de banden en natuurlijk de rijder.
Velen rijden met semi-slicks.

Wat wel sneller door een bocht gaat zijn de lotussen en dat soort spul.
Die zijn gewoon veel lichter met een nog lager zwaartepunt.

De RX 8 heeft echt een ongelooflijk mooie balans (gewicht 50/50) en na je eerste rondje op het circuit weet je dat enorm te waarderen.
Je gaat erg gemakkelijk snel.

Outjer
- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2008 19:37
Oké.
Dat had ik eigenlijk wel kunnen verwachten aangezien je met een mx5 al een porsche rijder in de bochten kan vervelen.
Toch blijft het verbazend. :o
Heb jij nu ook veel meer grip met de 245´s ten opzichte van de 225´s?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-10-2008 11:50
Mijn vredestein ultrac 245/40-18 hebben in de regen meer grip dan de originele bridgestone 040 in de maat 225/45-18.
Op droog wegdek is het omgekeerd.
Met andere merken heb geen ervaring (wel natuurlijk met michelin en marangoni slicks
245 brede banden staan wel veel mooier.

Outjer
- Van Renesis (ForumPro) op 28-10-2008 16:44
Dan zou ik mogen verwachten dat ik met 245/40-18  Bridgestone Potenza RE050A nog wat meer grip heb dan nu.
Hoewel dezelfde banden in 225/45-18 al een stuk meer grip hebben ten opzichte van de RE040. Zowel op nat als op droog wegdek.
Ik kan de 050A aanraden. Die moet je zeker eens proberen. ;)
Enige nadelen. De prijs en de slijtage.
Ten opzichte van de RE040 vind ik ze ook communicatiever. Iets minder comfortabel dus(voor mij een groot pluspunt).
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-10-2008 08:39
mx5rx8owner:

> Ik kan de 050A aanraden. Die moet je zeker eens
> proberen. ;)


Daar ga ik niet aan toe komen.(de rex gaat er uiterlijk 2011 uit)

Mijn huidige voorraad banden (alleen voor de rex!) is als volgt

4 Michelin slicks op velg (nog circa 30 %
4 Toyo semi slicks (nog circa 80%)
4 Vredestein Ultrac (nieuw)
4 Bridgestone 040 (circa 50%)
4 winterbanden vredestein wintrac Xtreme op velg (circa 50 %)

En dan nog de huidige Ultracs (circa 20%) die nu onder de rex zitten.

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 29-10-2008 16:45
Outjer,

wat lees ik nou ?
de Rex gaat er uiterlijk 2011 uit.

je hebt vast een warme voorkeur voor een opvolger.
Gaan we raden, of ligt je zelf een tipje van de sluier op ??

je wilt hem kwijt voor dat je 100.000 Mile's op de klok hebt (i.v.m de verlengde motorgarantie ?)

Matex
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-10-2008 18:58
Tipje?

Ik heb vorig jaar al gemeld wat het gaat worden:

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=7033;hl=corvette

Ik heb 2011 als streefdatum genomen voor de Corvette.
En dan maar meteen de Z06 met 7 liter motor en 507 pk.

Dat heeft niet met de kilometers van de RX 8 te maken, maar meer met de 2e hands prijzen van de vette.
Ik ga natuurlijk geen nieuwe kopen.
Dacht zo aan een uit 2006.
Die is dan hopelijk zo rond de 50.000 euro te krijgen.

Bovendien rij ik nu nog "goedkoop".
De afschrijving van de rex is nu veel minder

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-10-2008 20:27
Meer foto's hier :

http://www.rx8france.com/forum/ftopic11885-0-asc-20.php

http://www.e40racer.be/php/marc-duez-25-10-2008.php

En hier een film waarin ik ook nog te zien ben:

http://fr.youtube.com/watch?v=GHGwZZcVmL0

(nu nog de foto's van Caecil en Rembrandt)

Outjer
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Francorchamps / Duez Days 25 october 2008

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill