Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Forum / Over het forum / info voor toekomstige eigenaars?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 26-09-2010 16:42
Het valt me op dat de "jongere" generatie blijkbaar liever een vraag stelt die direct beantwoord wordt, dan even zelf ergens gaat zoeken om antwoord te vinden op hun vraag. Of misschien niet goed kan zoeken en vinden op dit forum en daarom maar rechtstreeks een topic opent en antwoord vraagt/verlangt.

Ik moet bekennen dat ik na het lezen van alweer dezelfde vraag in dit topic bij mij de vraag op kwam: wat is er mis met die jongens en meisjes van tegenwoordig, kunnen ze niet lezen of zo? Maar misschien is het door de hoeveelheid aan informatie hier, en de geheel andere lay-out dan de meeste phpbb-fora die iedereen kent, lastig om de zoekknop of juiste zoektermen te vinden.

Misschien is het openen van een apart topic als: ik ben nieuw hier, ik wil een RX-8 kopen, waar moet ik op letten? niet meer nodig als we een algemeen topic maken waar al die vragen worden beantwoord. Mocht iemand het in z'n hoofd halen om direct na het aanmelden op dit forum, meteen een eigen topic te openen met een vraag die al is beantwoord, dan kunnen we eenvoudig weg een linkje als antwoord geven en hoef ik niet meer cynisch te reageren.
Misschien heb ik met mijn antwoord juist mensen weggejaagd, Ez. die een eigen topic opende heeft zelfs het antwoord van Melkie nooit meer teruggezien, tenzij hij of zij nog wel eens gelezen heeft zonder in te loggen, maar volgens de stats is hij/zij minder dan 24 uur actief geweest op dit forum. Nagenoeg hetzelfde geldt voor deze meneer van de proefrit. En dat vind ik jammer van de energie van het beantwoorden. Iets langer, en m.i. veel serieuzer geïnteresseerd heeft deze vragensteller het volgehouden. Ging lange tijd goed, maar dan toch weer zo'n vraag over welke olie er gebruikt moet worden. Zucht. Linkje. Etc.
Natuurlijk is het enorm saai als er op iedere vraag alleen een linkje als antwoord komt. Juist nieuwe antwoorden houden een forum levendig en moeten een forum in stand houden. Dit soort vragen blijft actueel denk ik, het zal pas in de loop van de tijd blijken of hier een patroon in zit, en dat kunnen alleen alle rijders met elkaar vaststellen denk ik.

Mijn vragen aan u allen: Ben ik de enige die zich stoort aan het in mijn ogen "luie" gedrag van eerst vragen en dan pas verder kijken?
Zo ja, dank voor uw aandacht en toch fijn dat u doorgelezen heeft tot deze alinea. U kunt met het pijltje rechtsonder verder naar het volgende ongelezen topic.

Zo nee, zou het een oplossing zijn om zo'n algemeen topic te openen? (FAQ) En hoe moet dit er dan uitzien, vragen en alleen linkjes naar de topics waarin de antwoorden terug te vinden zijn, of moet dit in de vorm van vraag en uitgebreid antwoord?
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 26-09-2010 20:37 Edited 26-09-2010 20:42
Nee, je bent niet de enige, hoewel het voor mij als bezoeker makkelijker is om niets te doen dan voor jou als medemoderator.
Ik heb niet veel verstand van het bouwen van forumsites en ben ook nergens anders actief op een forum, dus geen verglijkingsmateriaal.
Zonder beperkt te worden door enige kennis in dit soort zaken het volgende.
Maak een topic waarin op de meest gestelde vragen een antwoord gegeven. Neem daarin alleen zaken op waar men vooral op moet letten bijvoorbeeld bij aanschaf.  Noem ook aan aantal voor- en nadelen op, zonder daar een eigen mening aan te koppelen. Ik denk dat je samen met een aantal 'deskundigen' daar best uit kan komen.
Je zou er eventueel ook kunnen aangeven wat te doen bij voorkomende storingen of ander meer voorkomende 'problemen'. (zoals bijvoorbeeld hoe de ecu te resetten)
Voor zaken zoals welke olie of vebruiksgegevens e.d. zou kunnen aangeven dat er verschillende meningen en ervaringen zijn. En dat veel zaken wat dat betreft erg afhankelijk zijn van de manier waarop men deze auto gebruikt.
Eventueel zou je daarbij een link kunnnen plaatsen naar steekhoudende topics. Dat plaatsten van links zou toch maar weinig gebruikt moeten worden, iemand kan dat ook heel goed zelf zoeken, kost misschien wat tijd maar een voorzet is al gegeven bij het totaal van dit nieuw te maken topic. Met een topic bedoel ik dus een regel zoals clubzaken, commercieel. Wellicht heet dat dus anders maar de bedoeling is dat iemand die nieuw is kan kiezen voor kopje "aanschaf e.d."
daarin moet er mijns inziens geen discussie kunnen onstaan. Mogelijke opmerkingen en aanvullingen zouden in een apart topic kunnen worden aangegeven ter beoordeling van de 'deskundigen'.
Nou hopelijk is dit een voorzet voor een veel beter idee.

Groetjes Tjeu-groesselt
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 27-09-2010 06:57
1: Ik ben blij dat je mij (of mrs. Rhisto) niet als voorbeeld hebt aangehaald, Caecil
2: Ik kom ook nog wel eens op andere fora, en zie inderdaad hetzelfde verschijnsel: vragen
    naar zaken die eenvoudig op te zoeken zijn, met name door de wat jongere generatie.
    Actief verwijzen naar een standaard topic over de materie, het sluiten van het geopende
    draadje door de nieuweling is een van de mogelijke manieren om dit aan te pakken. Het
    scheidt kaf van koren. Degenen die blijven zullen dan meteen wat meer forum-etiquette
    laten zien. De rest sodemietert vanzelf in de oubliette.
- Van Brakefire (SuperForumposter) [be] op 27-09-2010 17:46
tjeu-groesselt:

> Nou hopelijk is dit een voorzet voor een veel beter idee.


Je idee is geweldig. Het kost alleen heel veel tijd...

Ik stel voor dat een ieder die goeie tips heeft voor aspirant Rex rijders, die hier post, dan knippen en plakken Caecil en ik alles mooi bij elkaar en maken van de verzamelde info één mooi nieuw topic.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-09-2010 18:29
whow wat een lappen test!!

Maar Ceacil, wat je schrijft over het wel of niet zoeken e.d klopt wel, maar ik zie dit op ELK forum zo gaan :(
Op de mx-3 club hebben we zo,n topic wat jij beschijft in een FAQ staan!!
Echt heel duidelijk, en toch krijgen we wekelijks div keren dit soort vragen opnieuw en opnieuw enz enz.
Dus of het echt zin heeft....

Groetjes M&M
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 27-09-2010 20:40
Kijk als uit ervaringen van anderen op andere forums blijkt, dat het weinig of geen zin heeftmoet je het niet doen, gezien het vele werk.
Je zou ook op een andere manier dit soort zaken kunnen omgaan nl, als moderator reageren. Gewoon de nieuweling op vriendelijke wijze melden dat eea al vaker besproken is. Of hij/zij deze info al opgezocht heeft.
Met andere woorden, heeft de vraagsteller niet gezocht, vriendelijk verzoeken zelf te zoeken, blijft er iets onduidelijk gaarne bereid te antwoorden.

Je ziet als je niet door kennis gehinderd wordt is het leven best makkelijk.

Groetjes Tjeu.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-09-2010 21:11
Op het US forum staat een RX8 FAQ.... even door een vertaler halen misschien? :P

Of misschien is het wel mogelijk om bij het registratiescherm een waarschuwing te plaatsen als 'eerst zoeken dan vragen'.
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-09-2010 09:00
je kan vrij gemakkenlijk een FAQ maken met eventueel linkjes naar de beste topic die er betrekking toe heeft.
de top zal wel zijn
# waar op te letten bij de aanschaf
# water lampje brand
# olie?
# bougies/bobbines

op het US forum hebben ze ook een DIY. ik heb hier ook wel een enkele of paar leuke dingetjes voorbij zien kome die je daarin kan onderverdele?

zomaar een brainfart hier hoor
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-02-2014 15:50 Edited 24-02-2014 16:01
Is deze FAQ al gemaakt ?
anders wil ik wel een beginnetje maken?
heb heel vele vragen gelezen waar een mooi antwoord op komt dus die zou ik er wel in kunnen zetten
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 24-02-2014 22:36
Ga je gang. Fijn als iemand een opzet wil maken in het Nederlands.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 07-03-2014 14:11
Ik moet bekennen dat dit moeilijker is dan verwacht.
Ik heb 10 vragen maar had gehoopt of jij ze misschien kon controleren voordat ik straks onwaarheden op het internet plaats.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 07-03-2014 18:16
Anderen zijn veel beter in de techniek dan ik hoor!

Zet ze anders gewoon hieronder, dan kunnen we met z'n allen helpen om de beste antwoorden bij elkaar te zoeken, uitzoeken, etc.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-03-2014 12:12
het stukje laat even wat langer op zicht wachten want ik heb wat extra vragen er bij kunnen zetten maar ben nog bezig met het formuleren van de antwoorden
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 11-03-2014 13:55 Edited 11-03-2014 13:57
Mensen hier is tie dan.

Hopelijk kunnen mede forumleden de FAQ nalopen op onwaarheden/verbeteringen kenbaar maken/aanbrengen en
uiteraard ook aanvullen(gelieve bij nr 27 te starten).

1.  Bij welke KM stand kan  ik een RX8 kopen?
Dat  is moeilijk te bepalen.
Het draait bij een  RX8 ook om hoe de KMs tot  stand zijn gekomen.
Een RX8 met 125.000 KM op de teller met  goeie onderhouden historie en lange ritten is gezonder dan  een  RX8 met 30.000 Km en alleen maar korte afstanden heeft gereden en vaak met koude motor is uitgezet.
Hou er rekening mee dat de gemiddelde RX8 zo rond de 100.000Km wel aan revisie toe is.

2.Mag ik de RX8 met koude motor uit zetten?
Nee dit mag niet, om het feit dat er een cilinder/rotor nog (olie)inspuiting heeft gekregen voor het contact uit te zetten, door de koude motor vervliegt dat niet en blijft de benzine gewoon in de cilinder, aangezien je maar 2 rotors hebt is dat 50% kans dat hij start of niet.
Laat daarom de motor eerst warm draaien of rij een stukje om totdat de motor warm is.

3.  Mag ik korte stukjes rijden met de RX8?
Dit mag mits de motor warm wordt gereden  en af en toe  het gaspedaal diep ingetrapt wordt , dit om koolafzetting (carbon build up)in de motor tegen te gaan.

4.  Ik rij regelmatig stads ritjes is dit erg?
Nee dit kan geen kwaad maar af en toe een stuk snelweg tussendoor pakken is wel wenselijk zodat de motor weer schoonblazen kan worden.

5.  Welke olie moet ik gebruiken voor de Mazda RX8?
Mazda  Dexelia Ultra 5w30 of een andere 5w30 zolang het maar geen volledig synthetische  olie is.
Half systhetisch is toegestaan.
Minerale olie mag ook

6.  Wanneer moet ik mijn olie pijlen?
Probeer dit om de 2 tankbeurten  te doen

7.  Wanneer moet ik mijn olie verversen?
Ongeveer om  8.000 KM 

8.  Moet ik hoog of laag in zijn toeren rijden met de RX8?
De RX8 is een hoge toerenmotor, probeer dus ook gemiddeld 3000 toeren te maken.
(Zuinig rijden en Het nieuwe rijden is op de RX8 niet van toepassing).

9.  Wat zijn de onderhouds kosten voor een RX8?
Hou met een normale onderhoudsbeurt rekening met €400

11.  Waar kan ik een slecht startende motor herkennen?
Paar kleine dingen waar je  een slechte motor aan kan herkennen is trillen bij stationair toerental in combinatie met slecht starten met warme motor.
Slecht starten met warme motor kan verholpen worden door andere startmotor en stationair trillen kan ook een kapot motorsteun rubber wezen.

12.  Zijn er zwakke plekke m.b.t. roestvorming ?
het 3e remlicht is een  puntje van zorgzaamheid
Ollieleidingen

13.  Kan ik mijn RX8 laten onderhouden bij iedere Mazda dealer?
Het is altijd handig om na te gaan of de betreffende dealer meerdere rx8 in onderhoud heeft gehad,is dit bij jouw dealer  niet het geval kijk dan even verder voor de zekerheid.

14.  Kan ik mijn RX8 laten onderhouden door een niet-mazda dealer?
Ondanks dat het misschien goedkoper is wordt het niet aangeraden.
De wankel motor is er een met een handleiding laat dit dus daarom  ook door de maker (Mazda) onderhouden(banden verwisselen is geen probleem hou wel rekening met punt 2).

15.  Kan ik een RX8 aanschaffen bij een niet Mazda dealer/garage?
Het belangrijkste verschil wat er is dat Mazda wel de historie van de auto kent (en dus alle uitgevoerde updates, terugroep-acties, etc), terwijl je dit bij 'een garage'  vaak niet hebt.

16.  Wat is het verschil tussen de SP versie en de HP versie?
De HP heeft  t.o.v. SP de volgende verschillen:
Heeft koplamp ruitenwissers
37 PK meer
Een 6e versnellingsbak
De pedalen zijn licht metaal.
soort van vleugel vormen in de achterlichten en op de zijkant

17.  Kan ik het navigatie systeem updaten?
Nee Mazda en Navigon brengen geen updates meer uit omtrent de navigatie software.
De laatste update is de 2008/2009 versie

18.  Zijn er onderdelen die preventief het beste vervangen kunnen worden?
Bobines +bougies zo om de 30.000km vervangen

19.  Mijn RX8 heeft nog  1.0 start motor moet ik deze preventief laten vervangen?
Je kan het doen maar het is niet noodzakelijk.
if it ain't broke don't fix it

20.  Hoelang gaat een gereserveerde motor mee?
Dit hangt grotendeels af van hoe jij om blijft gaan met de rx8.
Preventief onderhoud blijft belangrijk.
Het kan heel goed mogelijk zijn dat je na de revisie meer kilometers kan maken met hetzelfde blok dan voor de revisie.

21.  Is een RX8 met gereserveerde motor betrouwbaar ?
Ja van een  geserveerde motor mag je er van uit gaan dat dit betrouwbaar is.
bij een revisie van een rx8 wordt er minimaal naar de volgende onderdelen gekeken
rotor en rotorhuis(meestal worden deze niet vervangen, omdat de staat nog goed is)
koppeling en olieleidingen(meestal zit er roest op, vervangen is een aanrader)
topseals en lagers(deze worden meestal vervangen)
Onthoud wel dat elke  revisie anders is.

22.  Waarom rijden er zoveel  RX8en met een gereserveerd motor?
Rotatie motoren vereisen meer inspecties omdat ze kleiner zijn en hoger in de toeren zitten, hierdoor slijten bepaalde onderdelen sneller en zijn dus ook eerder aan revisie toe.

23.  Wat gaat een revisie van een motorblok mij kosten?

Dit is bijna niet te zeggen het hangt erg vanaf wat er mis mee is.
onderstaande kan als indicatie dienen.
Rotor: €300,-
Huis: €800,-
Seals- en pakkingset: €1200,-
Lagers: €200,-
Arbeidsloon: €1000,- (2 dagen werk)

24.  Revisie of nieuw(vervangend)motorblok?
Dit is een moment van kosten vs baten:
Wat gaat de revisie kosten?
Wat wordt er vervangen bij de revisie?
Hoeveel KM heeft het huidige motorblok gelopen?
Hoeveel heeft nieuwe blok gelopen en hoe is deze aan zijn km gekomen?

25.  Is de RX8 een geschikte auto voor mij?
De RX8 is een echter lief hebbers auto en ook één met een handleiding.
Wil je een sportieve auto,ben je geïnteresseerd in de wankel motor, accepteer je dat regelmatig een kleine inspectie uit moet voeren en preventief onderhoud moet plegen  dan kan je er voor gaan.
Wil je echter een sportieve auto maar er verder niet te veel naar om hoeven kijken kijk dan even verder.

26.  De RX8 wordt niet meer geproduceerd, zijn er nog wel voldoende onderdelen op voorraad?
Ja volgens Mazda (dealer  fokkema) zijn er van alle onderdelen  nog voldoende beschikbaar.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 11-03-2014 14:55
Goed begin, Mellie!

Hier mijn aanvullingen/correcties:

punt 12: Dorpels bij achterportieren.
punt 14: RX-7 service in Uden kan ik aanraden.
punt 16:
HP heeft Xenon (vandaar de koplampsproeiers, geen wissers).
HP heeft 39 PK meer (192 vs 231) door hogere begrenzer (9000 ipv 7800) en extra luchtklep in inlaatkanaal.
Vleugelvormen? Achterlichten zijn bij alle uitvoeringen identiek. Strakes aan de zijkant zijn niet af-fabriek.
Normale SP heeft geen navigatie, SP upgrade en HP wel.
punt 20+21: gereserveerde -> gereviseerde
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 11-03-2014 16:04 Edited 11-03-2014 16:10
Punt 11, Trillende motor kan ook op lage compressie duiden
de titel, hoe kan ik een slecht startende motor herkennen, moet denk ik zijn motor met lage compressie?

Punt 23,
Kosten van de meest basic revisie zijn ongeveer €2500,- excl. btw en man uren
rotor huis is via de mazda dealer €1200,- per huis
In veel gevallen is een nieuwe motor al snel goedkoper €4500,- excl. btw en man uren

informatie punt 23 is nog geen 2 maand, informatie komt van hoebeke.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 11-03-2014 19:42 Edited 11-03-2014 19:57
Goed bezig Melle!

Melkie gaf al een aanvulling op punt 16.

Aan de buitenkant zie je alleen verschil tussen SP en HP aan de koplampsproeiers wegens de xenonverlichting die standaard is op HP.
Verder inderdaad geen navigatie in SP, wel in SP upgrade en in HP. Evenals Bose geluidssysteem, niet in SP, wel in Upgrade en HP.
Metalen pedalen alleen standaard in HP.

Maar dit geldt alleen voor Nederlandse auto's, omdat de Nederlandse importeur het destijds zo bedacht had. Zo hadden de 3 uitvoeringen in Nederland standaard lederen bekleding. In België niet. En in Duitsland was de keus van "standaard uitvoeringen" nog groter.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 11-03-2014 20:03
Nog aanvulling op punt 6, olie peilen:

In het begin om de 2 tankbeurten, na verloop van tijd weet je ongeveer wat jouw RX8 met jouw rijgedrag aan olie verbruikt en hoef je dit misschien wat minder vaak te controleren.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 12-03-2014 10:23 Edited 12-03-2014 10:26
Thanks :)
ik pas de antwoorden gelijk even aan en voeg de extra info toe.

@ Melkie,

ja ik kon even niet op de naam komen van de strakes van daar vleugelvormen :)
maar ze heten dus strakes.
Maar ik dacht dat die strakes alleen op de HP versie zat? maar dit is dus bij alle modellen(ik vind overigens de achterlichten  van de 2003/2008 modellen mooier dan die va de 2009).
-----------------------------------------------
Edit:

ik krijg de melding dat het tijd om een bericht aan te passen verstreken is.
mogelijk kan de beheerder deze tijd verruimen?
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 12-03-2014 16:14 Edited 12-03-2014 20:27
FAQ RX8 V2:)

1.  Bij welke KM stand kan  ik een RX8 kopen?
Dat  is moeilijk te bepalen.
Het draait bij een  RX8 ook om hoe de KMs tot  stand zijn gekomen.
Een RX8 met 125.000 KM op de teller met  goeie onderhouden historie en lange ritten is gezonder dan  een  RX8 met 30.000 Km en alleen maar korte afstanden heeft gereden en vaak met koude motor is uitgezet.
Hou er rekening mee dat de gemiddelde RX8 zo rond de 100.000Km wel aan revisie toe is.

2.  Mag ik de RX8 met koude motor uit zetten?
Nee dit mag niet, om het feit dat er een cilinder/rotor nog (olie)inspuiting heeft gekregen voor het contact uit te zetten, door de koude motor vervliegt dat niet en blijft de benzine gewoon in de cilinder, aangezien je maar 2 rotors hebt is dat 50% kans dat hij start of niet.
Laat daarom de motor eerst warm draaien of rij een stukje om totdat de motor warm is.

3.  Mag ik korte stukjes rijden met de RX8?
Dit mag mits de motor warm wordt gereden  en af en toe  het gaspedaal diep ingetrapt wordt , dit om koolafzetting (carbon build up)in de motor tegen te gaan.

4.  Ik rij regelmatig stads ritjes is dit erg?
Nee dit kan geen kwaad maar af en toe een stuk snelweg tussendoor pakken is wel wenselijk zodat de motor weer schoonblazen kan worden.

5.  Welke olie moet ik gebruiken voor de Mazda RX8?
Mazda  Dexelia Ultra 5w30 of een andere 5w30 zolang het maar geen volledig synthetische  olie is.
Half systhetisch is toegestaan.
Minerale olie mag ook

6.  Wanneer moet ik mijn olie pijlen?
In het begin om de 2 tankbeurten, na verloop van tijd weet je ongeveer wat jouw RX8 met jouw rijgedrag aan olie verbruikt en hoef je dit misschien wat minder vaak te controleren.

7.  Wanneer moet ik mijn olie verversen?
Ongeveer om  8.000 KM 

8.  Moet ik hoog of laag in zijn toeren rijden met de RX8?
De RX8 is een hoge toerenmotor, probeer dus ook gemiddeld 3000 toeren te maken.
(Zuinig rijden en Het nieuwe rijden is op de RX8 niet van toepassing).

9.  Wat zijn de onderhouds kosten voor een RX8?
Hou met een normale onderhoudsbeurt rekening met €400


11.  Waar kan ik een slecht motor met lage compressie  herkennen?
Paar kleine dingen waar je  een motor met lage compressie  aan kan herkennen is trillen bij stationair toerental in combinatie met slecht starten met warme motor.
Slecht starten met warme motor kan verholpen worden door andere startmotor en stationair trillen kan ook een kapot motorsteun rubber wezen.

12.  Zijn er zwakke plekke m.b.t. roestvorming ?
het 3e remlicht is een  puntje van zorgzaamheid
Ollieleidingen
Dorpels bij achterportieren

13.  Kan ik mijn RX8 laten onderhouden bij iedere Mazda dealer?
Het is altijd handig om na te gaan of de betreffende dealer meerdere rx8 in onderhoud heeft gehad,is dit bij jouw dealer  niet het geval kijk dan even verder voor de zekerheid.

14.  Kan ik mijn RX8 laten onderhouden door een niet-mazda dealer?
Ondanks dat het misschien goedkoper is wordt het niet aangeraden.
De wankel motor is er een met een handleiding laat dit dus daarom  ook door de maker (Mazda) onderhouden(banden verwisselen is geen probleem hou wel rekening met punt 2).
RX-7 service in Uden kan wordt echter wel aanraden.

15.  Kan ik een RX8 aanschaffen bij een niet Mazda dealer/garage?
Het belangrijkste verschil wat er is dat Mazda wel de historie van de auto kent (en dus alle uitgevoerde updates, terugroep-acties, etc), terwijl je dit bij 'een garage'  vaak niet hebt.

16.  Wat is het verschil tussen de SP versie en de HP versie?
Aan de buitenkant zie je alleen verschil tussen SP en HP aan de koplampsproeiers wegens de xenonverlichting die standaard is op HP.
Verder geen navigatie in SP, wel in SP upgrade en in HP. Evenals Bose geluidssysteem, niet in SP, wel in Upgrade en HP.
Metalen pedalen alleen standaard in HP
De HP heeft een 6e versnellingsbak de SP een 5e
HP heeft 39 PK meer (192 vs 231) door hogere begrenzer (9000 ipv 7800) en extra luchtklep in inlaatkanaal.

17.  Kan ik het navigatie systeem updaten?
Nee Mazda en Navigon brengen geen updates meer uit omtrent de navigatie software.
De laatste update is de 2008/2009 versie

18.  Zijn er onderdelen die preventief het beste vervangen kunnen worden?
Bobines +bougies zo om de 30.000km vervangen

19.  Mijn RX8 heeft nog  1.0 start motor moet ik deze preventief laten vervangen?
Je kan het doen maar het is niet noodzakelijk.
if it ain't broke don't fix it

20.  Hoelang gaat een gereserveerde motor mee?
Dit hangt grotendeels af van hoe jij om blijft gaan met de rx8.
Preventief onderhoud blijft belangrijk.
Het kan heel goed mogelijk zijn dat je na de revisie meer kilometers kan maken met hetzelfde blok dan voor de revisie.

21.  Is een RX8 met gereserveerde motor betrouwbaar ?
Ja van een  geserveerde motor mag je er van uit gaan dat dit betrouwbaar is.
bij een revisie van een rx8 wordt er minimaal naar de volgende onderdelen gekeken
rotor en rotorhuis(meestal worden deze niet vervangen, omdat de staat nog goed is)
koppeling en olieleidingen(meestal zit er roest op,vervangen is een aanrader)
topseals en lagers(deze worden meestal vervangen)
Onthoud wel dat elke  revisie anders is.

22.  Waarom rijden er zoveel  RX8en met een gereserveerde motor?
Rotatie motoren vereisen meer inspecties omdat ze kleiner zijn en hoger in de toeren zitten, hierdoor slijten bepaalde onderdelen sneller en zijn dus ook eerder aan revisie toe.

23.  Wat gaat een revisie van een motorblok mij kosten?

Dit is bijna niet te zeggen het hangt erg vanaf wat er mis mee is.
onderstaande kan als indicatie dienen.
Rotor: €300,-
Huis: €800,-
Seals- en pakkingset: €1200,-
Lagers: €200,-
Arbeidsloon: €1000,- (2 dagen werk)
Kosten van de meest basic revisie zijn ongeveer €2500,- excl. btw en man uren
rotor huis is via de mazda dealer €1200,- per huis
In veel gevallen is een nieuwe motor al snel goedkoper €4500,- excl. btw en man uren

24.  Revisie of nieuw(vervangend)motorblok?
Dit is een moment van kosten vs baten:
Wat gaat de revisie kosten?
Wat wordt er vervangen bij de revisie?
Hoeveel KM heeft het huidige motorblok gelopen?
Hoeveel heeft nieuwe blok gelopen en hoe is deze aan zijn km gekomen?

25.  Is de RX8 een geschikte auto voor mij?
De RX8 is een echter lief hebbers auto en ook één met een handleiding.
Wil je een sportieve auto,ben je geïnteresseerd in de wankel motor, accepteer je dat regelmatig een kleine inspectie uit moet voeren en preventief onderhoud moet plegen  dan kan je er voor gaan.
Wil je echter een sportieve auto maar er verder niet te veel naar om hoeven kijken kijk dan even verder.

26.  De RX8 wordt niet meer geproduceerd, zijn er nog wel voldoende onderdelen op voorraad?
Ja volgens Mazda (dealer  fokkema) zijn er van alle onderdelen  nog voldoende beschikbaar.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-03-2014 14:02
Staat de FAQ goed hierzo? of zal ik er een apart onderwerp van maken ?
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-03-2014 12:10
Altijd leuk en handig om eens te bekijken:How Rotary works
http://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-03-2014 12:10
@ Caecil

Is het misschien een idee dat de titel van dit collum wordt aangepast naar bijvoorbeled "FAQ" zodat deze makkelijker te vinden is op de site?
met een beetje geluk wordt tie dan ook gevonden op google als je FAQ RX8 in voert :)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 20-03-2014 17:20
Ik zal van het weekend eens wat knutselen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 31-08-2014 13:01 Edited 31-08-2014 13:31
Excuses voor mijn weer lange afwezigheid. Wegens een buitengewoon kwakkelende gezondheid laat ik regelmatig verstek gaan.

Eens kijken wat er te knutselen valt.
Grrr, lukt niet met een ipad in bed. Nieuw onderwerp aangemaakt in Algemeen, het kopiëren van de tekst moet ik nog even vanaf een echte computer regelen.
- Van tzeunis (ForumPro) [it] op 31-08-2014 17:53 Edited 31-08-2014 17:58
Ik vind punt 3 en 5 niet heel sterk...

Gaspedaal diep intrappen ter voorkoming van koolstofafzetting is niet bewezen en Hoebeke twijfelt hier ook ten zeerste aan. Geeft ook weer extra motor belasting. Meeste slijtage treedt op bij koude motor dus wanneer de motor (lees olie) niet goed warm is zodat de smering sub-optimaal is. Er zal meer schade optreden bij het 'dieper het gaspedaal intrappen' wanneer dit gebeurt met koude motor.

Met betrekking tot olie keuze... de olie verbrandt 'beter' in de volgende volgorde: mineraal - half synthetisch - vol synthetisch. Echter zal de olie nooit heet genoeg worden in de rx om volledige verbranding te bereiken en daardoor minder koolstofafzetting. Daartegenover staat dat de volgorde van betere smering aan andere motoronderdelen andersom is. De keuze is dan of hopen op minder koolstof opbouw en meer slijtage aan andere onderdelen of waarschijnlijk met koolstof opbouw en minder slijtage.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-08-2014 23:37
Caecil:

> Excuses voor mijn weer lange afwezigheid. Wegens
> een buitengewoon kwakkelende gezondheid laat ik
> regelmatig verstek gaan.


Hallo Caecil,
Hartstikke shit omdat te vernemen; ik hoop dat het over niet al te lange tijd weer beter gaat met je.
Ik wens je van ganser harte beterschap toe...........

Met vriendelijke groet, Ruud
- Van tzeunis (ForumPro) [it] op 01-09-2014 05:14
En natuurlijk heel veel buurschap Caecil! Sorry, dat had natuurlijk in mijn vorige post moeten staan!
- Van mikey (Beginner) [nl] op 09-09-2014 17:39
Top allemaal ik ga morgen kijken voor een rx8 je,

Ik heb zeker wat aan de tips en aandachtspunten.

Ik laat het nog weten of ik verder zoek de koop rond heb...
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 14-09-2014 20:09
16.
HP heeft 2 poorten meer in het blok dan een SP.
HP heeft 2 oliekoelers, SP 1.
HP is altijd handgeschakeld (6-bak), SP bestaat handgeschakeld (5-bak) maar ook automatisch (4-bak).
Uiterlijkheden zijn gelijk (afgezien van de koplampsproeiers), echter na 2008 is de 2e generatie RX-8en gebouwd welke zowel kwa uiterlijk als technisch wel verschillen van de 1e generatie.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 14-09-2014 21:10
een Nederlandse SP heeft ook gewoon 2 oliekoelers of je moet een buitenlandse import hebben dan zou dit kunnen afwijken.
Volgens mij hebben alle Europees geleverde RX-8en 2 oliekoelers ongeacht uitvoering.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 15-09-2014 03:09
Mijn SP heeft inderdaad echt twee oliekoelers hoor :-)
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 17-09-2014 08:18
Alleen de automaat heeft 1 koeler, SP heet gewoon 2 koelers.
Nederlandse SP heeft ook altijd een sport onderstel...import hoeft niet.
Omhoog Onderwerp Forum / Over het forum / info voor toekomstige eigenaars?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill